اخبارشبکه‌های اجتماعی

جنگ میان ترامپ و تیک تاک

اگر اهل گشت زنی در فضای مجازی و علاقه‌مند به شبکه‌های اجتماعی و فناری باشید حتما از دعواهای تجاری ترامپ با شرکت‌هایی بزرگ چینی نظیر هواوی اطلاع دارید اما در روزها و هفته‌های اخیر این دعوا گستره‌ای وسیع تر به خود گرفته است به طوری که صحبت‌ها از فیلتر شدن تیک تاک و وی چت نیز مطرح است.

در مقالات قبلی نیز در رابطه با پشت پرده تیک تاک نوشته‌ایم و گفتیم که این شبکه اجتماعی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که در حال حاضر یکی به آن اضافه شده است که آن امنیت کاربران است.

تیک تاک که مالک آن شرکت چینی «بایت دانس» می‌باشد در روزهای اخیر بسیار خبرساز شده است زیرا رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ با انجام اقداماتی سنگین قصد دارد به اجبار مالکیت تیک تاک را به شرکتی آمریکایی بفروشد.

چرا تیک تاک زیر ذره بین رفته است ؟

این اپلیکیشن محبوب از سوی کاخ سفید متهمم شده است که اطلاعات خصوصی کاربرام خود را جمع آوری کرده و دولت چین متقل می‌کند.

از سویی دیگر آژانس نظارت بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی در آمریکا، پرونده‌ای را برای تحقیق در این زمینع باز کرده است اما هیچ گزارشی در صحت این ادعا تاکنون منتشر نشده است.

دونالد ترامپ که پیش‌تر نیز با هواوی قول تلفن همراه و مخابراتی چینی به مشکلاتی این چنینی برخورده بود این‌بار تیک تاک را تهدید به فیلتر کردن کرد و به شرکت مادر این اپلیکیشن یعنی «بایت دانس» 45 روز (15 سپتامبر) زمان داد تا این برنامه جذاب را به فروش برساند.

این صحبت در حالی است که مایکروسافت قبل تر از این صحبت‌ها نیز علاقه‌مند به خریداری این بنرامه بوده و مذاکراتی در این زمینه در حال وقوع بود بر اساس تحلیل بسیاری از تحلیل گران اقتصادی این صحبت بیشتر از تهدید برای تسریع فرآیند فروش بوده است.

دفاعیات تیک تاک در این زمینه چگونه است ؟

مقامات شرکت «بایت دانس» که مالکیت تیک تاک را بر عهده دارند همواره ادعای دخالت دولت چین بر نرم افزار خود را رد کرده‌اند همچنین در روزهای اخیر برای جلب رضایت مخاطبین آمریکایی اجازه نظرات بر الگوریتم‌هایشان و شفافیت حداکثری را داده‌اند

مقامات شرکت «بایت دانس» برای اطمینان بیشتر به آمریکا نیز گفته‌اند بخش ویژه آمریکا این اپلیکیشن از لحاظ ساختاری به طور کامل مستقل از نسخه چینی می‌باشد که با توجه به مدیریت چند مکانی امکان جاسوسی فراهم نگردد.

واکنش‌ها به ممنوعیت تیک تاک

ممنوعیت تیک تاک برای خیلی از کسب و کارهای فعال می‌تواند فرصتی ارزشمند باشد به طوری که اینستاگرام یکی از رقبای تیک تاک تمام سعی خود را کرده تا از این فرصت استفاده کند و با کپی بدون عیب از تیک‌تاک کاربران تیک‌تاک را به سمت خود جذب کند که با انتقاد تیک تاک در توییتر مواجه شد که در بین مخاطبین توییتر وایرال شد.

امکان فیلترینگ تیک تاک وجود دارد ؟

فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی در بسیاری از کشورها شکل می‌گیره در چند هفته گذشته نیز هند بسیاری از برنامه‌های چینی با این مشکل روبرو شدند که برای حفظ حریم شخصی و ملی دولت هند این برنامه‌ها و سایت‌ها را از دسترس خارج کرد کشور چین نیز با فیلتر کردن گوگل، فیسبوک و اکثر سایت‌ها توانسته انتقادات زیادی در رابطه با حریم خصوصی برای این کشور به وجود بیاورد که هرگز پاسخی درست در این زمینه داده نشده است اما از طرفی دیگر دولت آمریکا با توجه به قوانین سفت و سخت آزادی بیان می‌تواند مشکلاتی بزرگ برای ریاست جمهوری باشد که در ماه دیگر انتخاباتی مهم را در پیش دارد.

حال باید دید این جنگ تجاری بین ین و آمریکا در بحبوبه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند چه تاثیری بر سیاست و فناوری ایالت متحده بگذارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا