اخبار

نرخ پرش یا بانس ریت (bounce rate) چیست؟

نرخ پرش (bounce rate) مهمترین عامل تاثیر گذار در سئو سایت می باشد. تصور کنید فروشگاه لباس زنانه دارید و مشتریان زیادی وارد فروشگاه شما می شوند ولی بدون اینکه حتی سوالی راجب مدل و قیمت های لباس های شما بپرسند، فروشگاه را ترک می کنند بنابراین شما باید به دنبال جواب این شوال باشید که چرا مشتری پرید؟! نرخ پرش در وب سایت ها هم مانند همین مثال است با این تفاوت که در دنیای مجازی و اینترنت اتفاق می افتد. نرخ پرش یا همان bounce rate (بانس ریت) یکی از فاکتورهای مهم برای نشان دادن کارکرد درست و صحیح یک وب سایت است که تاثیر مستقیم و به سزایی در رتبه بندی گوگل می گذارد.

نرخ پرش

نرخ پرش (bounce rate) چیست؟

زمانی که کاربر وارد سایت شما می شود اما زمان کمی را در آن طی می کند را نرخ پرش می گویند. در واقع درصد زمانی که طی یک بازید توسط کاربر اتفاق می افتد و زمان بندی آن در یک صفحه از سایت شما سنجیده می شود و این موضوع باعث رتبه گرفتن از گوگل می شود. اما نرخ پرش یعنی کاربر وارد سایت و صفحه شما می شود و به سرعت از آن خارج می شود.

پرش به معنای خروج کاربر و بازدیدکنندگان سایت شما است بدون اینکه زمانی طولانی را در سایت بمانند و یا به صفحات دیگر مراجعه کنند. bounce rate وب سایت خود را می توانید در گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) که یک ابزار برای تحلیل رفتار کاربران است، مشاهده کنید و هر چه پرش بالاتر باشد در نتیجه رتبه ی منفی سایت شما بیشتر خواهد شد بنابراین در این مرحله است که باید به دنبال مشکل اصلی باشید.

نرخ پرش

عوامل موثر بر نرخ پرش یک وبسایت

نرخ پرش یک وبسایت به دلایل مختلفی بستگی دارد و شامل فاکتورهای زیادی می شود که در ادامه به آن ها می پردازیم.

نوع ترافیکی که جلب می کنید تاثیر زیادی بر نرخ پرش دارند مثلا: آیا کاربران سایت شما به دنبال کسب اطلاعات هستند و یا اختصاصا به دنبال وبسایت شما می باشند. کاربرانی که به دنبال سایت شما هستند نسبت به کاربرانی که به دنبال کسب اطلاعات می باشند پرش کمتری دارند. تصور کنید فروشگاه اینترنتی را راه اندازی کرده اید، کاربرانی که برای خرید به فروشگاه شما می آیند با کاربرانی که صرفا برای تحقیق و یا دیدن قیمت به سایت شما مراجعه می کنند کمترین پرش را دارند.

منشا بازدید وبسایت شما بسیار مهم است. بازدیدکنندگانی که از طریق نتایج گوگل به سایت شما روانه می شوند کمترین پرش را نسبت به کاربرانی که از طریق فیسبوک و یا اینستاگرام به وب سایت شما مراجعه می کنند دارند. برای اینکه گوگل سایت شما را به کاربر معرفی کند باید سئو سایت خود را تقویت کنید تا گوگل مطمئن شود که کاربر می تواند با سایت شما به آنچه نیاز دارد برسد.

نرخ پرش

 

صفحات مهم برای بازدید سایت شما بسیار مهم است مثلا کاربران با یک وبلاگ قدیمی وارد سایت شما می شوند که هیچ ربطی به فروشگاه و آنچه می خواهند ندارد به همین دلیل سریع از آن خارج می شوند این موضوع می تواند bounce rate را افزایش دهد اما کاربرانی که وارد صفحات اصلی فروشگاهتان می شوند حداقل چند دقیقه ای را برای بازدید محصولات صرف می کنند و این موضوع باعث می شود پرش آن ها کمتر باشد. لینک های داخلی می تواند رشد سایت شما را بالا ببرد.

کاربری برای مطالعه و کسب اطلاعات مطلبی وارد سایت شما می شود و با موضوع دیگری برخورد می کند که اطلاعات دقیقی از آن ندارد پس بهتر است لینک های مناسبی را داخل متن به کلمات بدهید تا کاربر را ترغیب به خواندن مطالب دیگر کنید.

سرعت وب سایت تاثیر بسیار بالایی روی پرش کاربران می گذارد تصور کنید می خواهید وارد یک سایت فروشگاهی شوید. حداقل زمان لودینگ آن فروشگاه باید بین 5 تا 10 ثانیه باشد در غیر اینصورت شما به سرعت از آن خارج می شوید و این موضوع تاثیرگذار ترین بر نرخ پرش می باشد.

نرخ پرش

شفافیت در رساندن مطلب مورد نیاز کاربر بسیار مهم است. زمانی که بازدیدکننده ای وارد وب سایت شما می شود باید به سرعت به آن چه نیاز دارد دست پیدا کند و اگر وقت کاربر را با موضوعات مختلف بیهوده بگیرید به سرعت از وب سایت شما خارج خواهد شد بنابراین بهتر است پیغام خود را شفاف و به سرعت انتقال دهید.

ظاهر سایت تاثیر بسیاری بر روی نگه داشتن کاربر دارد بنابراین برای طراحی وبسایت خود دقت زیادی را به خرج دهید و یا از وبمسترهای قوی کمک بگیرید تا به درستی و اختصاصی به طراحی سایت شما بپردازند. مطالب و تولید محتوای سایت باید مفید و با کیفیت باشد تا کاربر را جذب کند.

ریسپانسیو بودن سایت شما بسیار اهمیت دارد چرا که امروزه بسیاری از کاربران اینترنتی با استفاده از تلفن های هوشمند خود وارد سایت می شوند و اگر در طراحی سایت به این موضوع نپردازید کاربران زیادی را از دست خواهید داد و کاربر به سرعت سایت شما را ترک خواهد کرد.

استفاده از تبلغات و پاپ آپ ها می تواند موجب آزردگی کاربر شود و می توان گفت یکی از دلایل ترک سریع کاربر این نوع تبلیغات اشتباه می باشند. استفاده نادرست و تبلیغات زیاد می تواند موجب خارج شدن کاربران از سایت شما شود. هر وب سایتی برای کسب در آمد، نیاز به تبلیغ دارد اما این نوع تبلیغات می تواند نرخ پرش سایت را بالا ببرد.

نرخ پرش

چگونه نرخ پرش را بهینه کنیم؟

حال که متوجه شدیم چه چیزهایی باعث نرخ پرش بالا می شود باید با راه هایی که می توان نرخ پرش را کاهش دهند نیز آشنا شوید تا تعامل کاربر با وبسایت خود را افزایش دهید. هر چه کاربران راحت تر و سریع تر بتوانند در سایت شما به آنچه نیاز دارد دسترسی پیدا کنند زمان بیشتری را در وبسایت می مانند و در نتیجه نرخ پرش پایین می آید.

شما باید با تصور اینکه تمامی کاربران شما افراد جوان نیستند و آشنایی با وبسایت ها را ندارند سایت خود را طراحی کنید تصور کنید فردی وارد سایت شما می شود و تمایل به خرید وسیله ی از فروشگاه شما را دارد اگر نتواند به راحتی آن را بیابد و یا اطلاعات کافی از کار کردن با سایت و یا خرید کردن را نداند به سرعت از آن خارج می شود بنابراین بهتر است ناوبری واضحی داشته باشید تا مشتری گمراه و سردرگم نشود و بدن زحمت خرید خود را انجام دهد.

نرخ پرش

 

صفحه اصلی وبسایت شما باید راهنمای خوبی برای کاربر باشد به نوعی که با وارد شدن کاربر، دلیل ورود او را نشان دهند و به او بگویند که حال باید کجا برود و چگونه اطلاعات لازم را کسب کند و یا خرید خود را انجام دهد. در این جا نوعی پرسش و پاسخ رخ می دهد و صفحه اصلی باید طوری طراحی شود که به تمام سوالات کاربر پاسخ دهد و راهنمای خوبی برای انجام و خرید کردن او باشد در کل بهتر است بگوییم تعامل با مشتری حرف اول را می زند و پشتیبانی سایت راهی است برای رسیدن به این تعامل.

سرعت سایت یکی از دلایل نرخ پرش است و کاربرانی که برای لود شدن سایت زمانی بالاتر از 4 ثانیه را صرف کنند به سرعت آن سایت را ترک خواهند کرد به همین دلیل بهتر است افزایش سرعت سایت را بالا برده تا کاربر با کلیک کردن به سرعت وارد سایت شود. شما باید با استفاده از Shortpixel حجم تصاویر را کاهش دهید و از سالم و سریع بودن سرورتان مطمئن شوید.

نرخ پرش

سخن آخر

نرخ پرش ایده آل برای یک سایت 10 الی 20 درصد می باشد و این رتبه نمی تواند به سایت آسیبی وارد کند. پرش های 30 تا 40 در صدی نیز طبیعی می باشد ولی اگر بالاتر از آن باشد می تواند نگران کننده باشد و آسیب رتبه ای بالایی به سایت بزند بنابراین لازم است هشدارهای ذکر شده در این مقاله را جدی بگیرید و تلاش های خود را برای کاهش نرخ پرش انجام دهید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام من سایت فروشگاهی دارم نرخ پرشم شده 60 درصد یه سری کاربر یهو به سایت اضافه شده که نرخ پرششون خیلی بالاست چیکار کنم

    1. سلام روز بخیر پاسخ به سوالات تخصصی در کامنت ممکنه منجر به پاسخ های صحیح نشه. از پشتیبانی گمگ بگیرید.
      ولی در کل 2 احتمال برای افزایش نرخ پرخش وجود داره.
      کاربر فیک براتون زدن یا در سایت مشکلی دارید مثل لود سایت که کاربر داخل سایت نمیمونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا