انگیزشی

کارل بنز که بود؟

در محتوای قبلی از افراد موفق، با زندگی نامه بیل گیتس آشنا شدیم. امروز در مجله تودی قصد داریم با بنیانگذار خودروهای بنز، کارل بنز آشنا شویم. با ما همراه باشید.

دیگر کمتر کسی وجود دارد که با ماشین‌های بنز آشنایی نداشته باشد و آرزوی داشتن آن را در ذهن خود شکل ندهد. خودروی بنز اولین ماشینی بود که با سوخت بنزین شروع به حرکت کرد. کارل بنز خالق این خودرو، پسری با استعداد و خلاق بود که در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمد. پدر کارل تعمیرکار و مکانیک موتورهای ماشین بود و فرزندش هم به علم و تحصیل علاقه زیادی داشت.کارل با وجود اینکه پدرش به سختی می‌توانست از پس هزینه‌ها بر بیاید، موفق شد که به تحصیل ادامه دهد و وارد دانشگاه شود.

کارل بنز در کنار تحصیلش به پدرش نیز کمک می‌کرد. او موفق شد در دانشگاه، در رشته پلی تکنیک فارق التحصیل بشود. او پس از پایان تحصیلش اولین تجربه کاری‌اش، ساخت کارخانه در شهر مانهایم آلمان بود اما طولی نکشید که کارش را از دست داد و وارد شرکتی ساختمانی در وین شد. کارل در سال 1871 تصمیم گرفت در شرکتی که متلق به خودش بود کار کند. به همین دلیل با یک مکانیک به نام آگوست ریتر اولین شرکت خود را در مانهالم تاسیس کرد، اما نتوانست به همکاری با او ادامه دهد. سرانجام کارل بنز تصمیم گرفت در کنار نامزدش موانع موجود بر سر راهش را بردارد. نامزد او جهیزیه‌اش را فقروخت و به او در خرید سهام ریتر کمک کرد. آن‌ها یک سال بعد با یک‌دیگر ازدواج کردند و صاحب 5 فرزند شدند.

کارل موفق شد با تلاش‌های بی‌وقفه و با کمک مخترعان و همکاران جدیدش و البته با پشتیبانی مالی یک بانک در شهرش یک شرکت سهام را تاسیس کند. گرچه 50 درصد سهام آن شرکت برای کارل بنز بود اما نسبت به سایرین حق اظهار نظر کمتری داشت. همکاران و دیگر سهامداران شرکت قصد داشتند نفوذ خود را در شرکت بیشتر کنند و سرانجام این نوع رفتارها باعث شد کارل پس از یک سال از شرکت جدا شود. بنز در همان سال توانست یک پشتیبان مالی دیگر به نام فردریک ویلهم پیدا کند. شغل فردریک دوچرخه فروشی بود و کارل موتجه علاقه فردریک به وسایل موتوری شد و در همان زمان کارل تصمیم گرفت با کمک فردریک یک شرکت به نام بنز تاسیس کند.

کارل بنز که بود؟

آن‌ها موفق شدند نیروی کار خود را در شرکت به 25 نفر افزایش دهند. پیشرفت آن‌ها به قدری بود که موفق شدند امتیاز تولید موتورهای بنزینی خود را به دیگران نیز واگذار کنند. پس از این پیشرفت کارل بنز تصمیم گرفت که همه وقتش را صرف  بهبود و توسعه موتورهای اتومبیل کند. در سال 1886 با نصب موتور چهار زمانه بر روی یک کالکسکه‌ای، اولین ماشین بنزینی جهان را به بهره‌برداری برساند. تا یک سال بعد او موفق شد سه ماشین دیگر را نیز طراحی کند. او در سال 1906 اولین مدل ماشین را به موزه آلمان اهدا کرد.

در سال 1886 موفقیت بنز به قدری زیاد بود که تولیداتش دیگر پاسخگوی نیازهای مردم نبود و درنتیجه تصمیم به توسعه کارخانه‌اش گرفت. رفته رفته کارل بنز توانست در امر اتومبیل سازی پیشتاز عمل کند و شرکتش را به یک شرکت سهامی بزرگ تبدیل کرد به طوری که در سال 1899 سالانه 572 دستگاه خودرو را تولید می‌کرد.

دوران پس از موفقیت

سه سال بعد بنز تصمیم گرفت که شرکتی به نام خودش، یعنی کارل بنز تاسیس کند و سهامداران این شرکت هم پسرانش بودند. در سال 1912 کارل شرکت را به عنوان شریک ترک کرد و فرزندانش را تنها گذاشت اما پس از این اتفاق شرکت به سرعت پیشرفت کرد و شعبه‌هایی در بازارهای مختلف دنیا ایجاد کرد.

در انگلیس خودروهای تولیدی این شرکت بزرگ، به دلیل بالا بودن کیفیتشان به عنوان تاکسی به کار گرفته‌ شدند و هر روز بین مردم محبوب‌تر شد.

انتخاب نام مرسدس

نام مرسدس یک نام دخترانه است که اسم فرزند نماینده فروش محصولات شرکت بنز بود. سرانجام کارل بنز در سال 1929 در منزلش واقع در لیدنبورگ در گذشت و امروزه کارخانه‌های بنز زیباترین و برترین خودروها را به بازار عرضه می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا