سئو

چرا باید به سبز بودن وب سایت خود اهمیت دهید؟

مجله تودی : اگر صاحب یک وب‌سایت هستید یا به فکر ایجاد آن هستید، باید مراقب ردپای زیست‌محیطی خود باشید. زیرا صنعت فناوری نقش بزرگی در بحران آب و هوای فعلی دارد. با مراکز داده، عملیات تولیدی بزرگ و مقادیر عظیم زباله های الکترونیکی، تقریباً 4 درصد از انتشار جهانی CO2 را به عهده دارد. که به اندازه کافی تکان دهنده، شبیه به صنعت سفر است. و این تعداد فقط در حال افزایش است! بنابراین، چه کاری می توانید انجام دهید تا وب سایت خود را سبزتر کنید؟

امروزه همه افراد حداقل یک دستگاه دیجیتال دارند. بسیاری از ما صاحب تعداد زیادی هستیم. و تعداد همچنان در حال افزایش است. طبق گزارش سالانه اینترنت سیسکو، ما در سال 2023 دارای 29.3 میلیارد دستگاه شبکه ای خواهیم بود که مقدار مضحکی از محصولاتی است که باید تولید شوند.

و کارخانه‌های مورد نیاز برای تولید دستگاه‌های ما فقط به دلیل انتشار گازهایشان بر محیط‌زیست تأثیر منفی نمی‌گذارند. عواملی مانند تخریب زمین، از بین رفتن تنوع زیستی و مصرف آب نیز نقش دارند. به عنوان مثال، این صنعت برای تولید تنها یک گوشی هوشمند از 12760 لیتر آب (که برابر با 3190 گالن است) استفاده می کند.

ظهور مراکز داده

داستان تنها زمانی تلخ تر می شود که به مراکز داده نگاه می کنیم. زیرا هرچه از دستگاه های دیجیتالی بیشتری استفاده کنیم، ترافیک داده های جهانی ما بیشتر خواهد شد. به منظور همگام شدن با این ترافیک، مراکز داده جدید هر ساله ساخته و گسترش می‌یابند. و اگرچه آنها در حال حاضر تنها 1٪ از برق جهان را مصرف می کنند، انتظار می رود که مراکز داده در سال 2025 حدود 20٪ مصرف کنند. اگر در نظر بگیرید که در حال حاضر 8000 مرکز داده در جهان وجود دارد، این خیلی عجیب نیست.

زمان اقدام فرا رسیده است

تغییرات آب و هوایی یک تهدید جدی است. اگر نمی‌خواهیم جهان ما ظرف چند سال غیرقابل سکونت شود، باید اقدام کنیم. خوشبختانه، چندین کار وجود دارد که می توانید برای بهبود ردپای کربن وب سایت خود انجام دهید. قبل از شروع، خوب است بررسی کنید که اکنون وب سایت شما چقدر سبز است. می توانید از یک ماشین حساب آنلاین ردپای کربن مانند Website Carbon Calculator استفاده کنید.

با مسدود کردن ربات های بد در انرژی صرفه جویی کنید

این یک مورد بزرگ است. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، ربات‌ها در هنگام خزیدن در سایت شما انرژی صرف می‌کنند. و آنها سایت شما را چندین بار در روز و اغلب در مواقعی که نیازی نیست می خزند. در واقع آنقدر زیاد است که ربات ها حدود 30 درصد از ترافیک روزانه اینترنت را تشکیل می دهند!

به همین دلیل است که باید ربات‌های غیرضروری را شناسایی کرده و آنها را از سایت خود مسدود کنید، بنابراین وقتی سرور شما را درخواست می‌کنند، سرور شما پاسخ نمی‌دهد. در مصرف انرژی صرفه جویی خواهید کرد شما می توانید ربات های بد را با مسدود کردن محدوده فردی یا کل IP هایی که ترافیک غیرمعمول از آنجا می آید مسدود کنید. یا می توانید از یک راه حل مدیریت ربات مانند Cloudflare استفاده کنید.

کاهش ترافیک ربات

در مورد ربات‌هایی که نمی‌خواهید بلاک کنید چه می‌گویید؟ کاهش ترافیک آنها همچنان مفید است. به عنوان مثال، در هر روز، خزنده های گوگل می توانند 10000 بار از وب سایت Yoast بازدید کنند. در طول این بازدیدها، آنها فقط 4500 URL منحصر به فرد را می خزند، به این معنی که انرژی زیادی برای خزیدن URL های تکراری تلف می شود.

در مورد ربات هایی که نمی خواهید بلاک کنید چطور؟ کاهش ترافیک آنها همچنان مفید است. به عنوان مثال، در هر روز، خزنده های گوگل می توانند 10000 بار از وب سایت Yoast بازدید کنند. در طول این بازدیدها، آنها فقط 4500 URL منحصر به فرد را می خزند، به این معنی که انرژی زیادی برای خزیدن URL های تکراری تلف می شود.

و فقط ربات‌های Google نیستند که از ما بازدید می‌کنند. ربات‌هایی از سایر موتورهای جستجو، خدمات دیجیتال، ربات‌های تجاری و غیره وجود دارند و ما نمی‌خواهیم آنقدر انرژی را هدر دهیم! به همین دلیل ما ویژگی بهینه سازی خزیدن را ایجاد کردیم که URL های غیر ضروری را حذف می کند. فیدها و دارایی ها از سایت وردپرس شما. این به ربات‌ها کمک می‌کند تا سایت شما را به‌طور مؤثرتری بخزند و بازدیدشان را کاهش دهند. به عبارت دیگر: شما در حال صرفه جویی در انرژی هستید!

میزبان سبز، وب سایت سبز

همچنین می‌توانید با انتخاب ارائه‌دهنده میزبانی مناسب، ردپای کربن وب‌سایت خود را کنترل کنید. زیرا 48٪ از کل انرژی که توسط اینترنت (و وب سایت شما) استفاده می شود در یک مرکز داده استفاده می شود. بنابراین اگر یک ارائه دهنده میزبانی را انتخاب کنید که به طور فعال انرژی های تجدیدپذیر را برای مراکز داده خود خریداری کند، انتشار کربن به مراتب کمتری خواهید داشت.

مثل GameSpot نباشید

با تمام این مراحل برای سبزتر کردن وب سایت شما، جای تعجب است که بسیاری از شرکت های بزرگ هنوز سایت های “کثیف” دارند. به عنوان مثال GameSpot را در نظر بگیرید که یک سایت خبری در مورد بازی های ویدیویی است. GameSpot بیشترین میزان CO2 را تولید کرد > در هر بازدید سال گذشته آنها همچنین برای انرژی تولید شده در سال که بیش از 550000 گرم CO2 است در رتبه دوم قرار گرفتند. معنی: برای جبران کربن منتشر شده توسط وب سایت GameSpot ، حدود 26 درخت در تمام طول سال می کشد.

gamespot - سبز بودن وب سایت

نمونه ای از یک سایت سبز

اکنون که درباره “کثیف ترین” سایت بحث کردیم، بیایید تمیزترین و سبزترین سایت را بررسی کنیم: Google. آنها تنها 5480 گرم در سال تولید می کنند. با در نظر گرفتن هدف صفر خالص آنها در سال 2030، تعجب آور نیست. تلاش‌های پایداری Google از یادگیری ماشینی برای کمک به خنک کردن مراکز داده تا ترموستات‌های هوشمندی که انرژی خانه را حفظ می‌کنند، متغیر است. و با مسیریابی زیست محیطی آنها در Google Maps، که مسیری را با کمترین میزان کربن در اختیار کاربران قرار می دهد،انتشار گازهای گلخانه ای را بیش از 500000 تن کاهش داده است. که معادل خروج 100000 خودروی سوخت سوز از جاده است.

google - سبز بودن وب سایت
صفحه اصلی Google

نظرات نهایی: همین الان شروع کنید!

توصیه ما؟ الان شروع کن. زیرا هر چه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بیشتر طول بکشد، آسیب بیشتری به محیط زیست خود وارد می کنیم. به همین دلیل است که Yoast ویژگی بهینه سازی خزیدن را معرفی کرد. زیرا ما نیز می‌خواهیم به هدف خالص صفر گوگل کمک کنیم. بنابراین از افزونه ما برای سبزتر کردن وب سایت خود استفاده کنید و هر کاری که می توانید انجام دهید، هر چقدر هم که کوچک باشد. زیرا اقدامات کوچک می توانند تاثیر زیادی داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا