کسب و کار

آشنایی با انواع مدل کسب و کار

همه ما با شرکت‌ها و کسب و کار‌های متفاوتی همکاری می‌کنیم این شرکت‌ها و کسب و کار‌ها مدل‌‌های مشخصی در کسب و کار خود استفاده می‌کنند که در این مقاله مجله تودی قصد داریم به انواع مدل کسب و کار آن‌ها بپردازیم.

امروزه با گسترش هر چه بیشتر تکنولوژی و فناوری انواع مدل کسب و کار‌ نیز دست خوش تغییرات کوچک و بزرگ بسیاری شده است  و در حال تکامل و بلوغ اند، عوامل زیادی از جمله زمان، مکان و شرایط کشور و منطقه بر مدل کسب و کارها تاثیر می‌گذارند که می‌توانند بر طرفین معاملات تجاری تاثیرات زیادی بگذارند برای درک بهتر انواع کسب و کار بهتر است چند نوع کسب و کار را برای شما مثال بزنیم:

  • مدل B2B بیزینس به بیزینس
  • مدل B2C بیزینس به مصرف کننده
  • مدل C2C مصرف کننده به مصرف کننده
  • و…

مدل کسب و کار B2B

در مدل کسب‌و‌کار «B2B» یا «Business to Business» یک سازمان یا شرکت تجاری محصول یا خدمات خود را به یک سازمان یا شرکت دیگر می‌فروشد شرکت تودی نیز یکی از این دسته مدل کسب و کار است.

مزیت مدل کسب و کار B2B

این مدل کسب‌و‌کار نیز مانند انواع مدل کسب و کار خوبی و بدی‌های خاص خود را دارد که از مزیت‌های این مدل کسب و کاری می‌توان به محدود بودن تعداد مشتریان نسبت به مدل‌ «B2C» اشاره کرد که با توجه به حضور کسب و کارهای دیگر به عنوان مشتری باعث می‌شود سرعت، دقت و کار حرفه‌ای به بهترین نحو ممکن در این دسته از شرکت‌ها انجام شود زیرا کسب و کار‌های دیگر نیز با مبادله بین سازمانی آشناتر هستند که موجب سوددهی بیشتر به هر دو طرف معامله می‌شوند.

این نکته را نیز باید بیان کرد که در این مدل کسب و کار در صورت حمایت کافی از مشتری و ارائه خدماتی با کیفیت می‌تواند به یک همکاری طولانی مدت و پایدار تبدیل شود.

معایب مدل کسب و کار B2B

مدل B2B نیز محدودیت‌هایی را برای آن کسب ‌و کار ایجاد می‌کند که در بعضی اوقات می‌تواند باعث شکست آن کسب و کار شود.

این مدل کسب و کار با محدودیت زیاد در یافتن جامعه هدف خود مواجه است به نحوی که تعداد شرکت‌های مصرف کننده نسبت به تعداد مصرف کنندگان نهایی بسیار کمتر است که همین امر باعث می‌شود بازار هدف، وسعت به مراتب کمتری داشته باشد.

همچنین در وضعیت اقتصاد این روزهای کسب و کارها در ایران با توجه به کاهش نقدینگی، کسب و کارها با عدم تامین بودجه پروژه‌ها در یک فاز مواجه شده‌اند اما در شرکت تودی می‌توانید به جای پرداخت پروژه محور پرداخت‌هایی ماهانه و دوره‌ای داشته باشید.

انواع-کسب-و-کار

مدل کسب و کار B2C

در مدل کسب و کار «B2C» یا «Business to Customer» یک سازمان یا شرکت تجاری محصول یا خدمات خود را به مصرف کننده نهایی می‌فروشد اگرچه بیشتر این مدل کسب و کار‌ها به عنوان فروشنده و خریدار می‌شناسند اما در حال حاظر فروش خدمات مانند اسنپ نیز بسیارمورد توجه قرار گرفته است.

مزیت مدل کسب و کار B2C

از خوبی‌های بسیار زیاد این نوع مدل کسب و کار از دیگر انواع مدل کسب و کار ارتباط دائم با مشتری می‌باشد از آنجایی که این ارتباط می‌تواند نیاز ضروری مصرف کننده باشد درآمدی مشخص و مطمئن می‌تواند برای کسب و کار‌ها در این مدل باشد.

معایب مدل کسب و کار B2C

این مدل کسب و کار شاید بتواند با تامین نیاز ضروری مردم به فروش مستقیم دست یابد اما این مورد را باید در نظر گرفت به دلیل بزرگ بودن جامعه هدف و ارزان تر بودن خدمات نسبت به B2B باید تعداد فروش بیشتری داشته باشد تا به حاشیه سود در دیگر انواع مدل کسب و کار برسد.

انواع-کسب-و-کار

مدل کسب و کار C2C

در این مدل کسب و کاری مشتری با مشتری در ارتباط است درست مانند کسب و کار دیوار و شیپور که کاربر از کاربر مصرف کننده محصول خود را خریداری می‌کرد (در حال حاضر این شرکت کسب و کار خود را به مارکت پلیس نیز تغییر داده‌اند)

در صورت تمایل به مشاهده اخبار خرید امن با شیپور کلیک کنید.

مزیت مدل کسب و کار C2C

در بین انواع مدل کسب و کار این مدل کسب و کار بسیار به نفع مشتری می‌باشد زیرا باحذف واسطه‌ها سود نیز از بین رفته است و هم فروشنده و هم خریدار از سود قابل توجهی بهر‌مند می‌شوند.

معایب مدل کسب و کار C2C

با حذف نقش واسطه‌ها مشکلاتی از قبیل عدم امنیت فروش کالای معیوب و… پیش می‌آید که می‌توان با قانون گذاری صحیح و خرید با آگاهی تا حدی از آن جلوگیری کرد.

تودی در سال جدید خدمات متنوع تری را ارائه کرده است از جمله سئو وردپرس، پشتیبانی وردپرس و طراحی سایت وردپرس و هم چنین تولید محتوای متنی برای دریافت این خدمات کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا