کسب و کار

خصوصیات حقوقی علامت تجاری

در مقالات قبلی در رابطه با برند برای شما صحبت کردیم و گفتیم که اصلی‌ترین خصوصیات یک برند نام و نشان تجاری آن است، در ادامه قصد داریم به ویژگی‌های نام و علامت تجاری بپردازیم و آن را از منظر حقوقی نیز بررسی نماییم با ما همراه باشید.

برای آنکه شما بتوانید از حقوق آثار خود بهره‌مند شوید باید برند یا علامت تجاری خود را ثبت نمائید، در ثبت علائم و برند تجاری وجود چند ویژگی و خصایص در قوانین داخلی کشور و همچنین قوانین بین الملل حائز اهمیت است که از مهم‌ترین آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن تازگی (قابلیت تملک)
  • گمراه کننده نباشد
  • متمایز بودن برند
  • قابلیت انتقال
  • موافق نظم عمومی و اخلاق حسنه و مذهبی

داشتن تازگی (قابلیت تملک)

تازگی داشتن در علامت تجاری به این معناست که علامت مورد استفاده باید جدید باشد و سابقه ثبت و استعمال توسط دیگران را نداشته باشد، علامت نباید بسیار ساده و عمومی باشد که هر فرد بتواند از آن استفاده کند.

در ثبت علامت تجاری منطق ایجاب می‌کند از اسامی عام در عنوان علامت استفاده نگردد همچنین استفاده از اعداد برای نشان دادن کیفیت ممکن است باعث گردد شما در ثبت علامت تجاری خود با مشکل روبرو شوید.

گمراه کننده نباشد

شبیه بودن یک برند به برند دیگر نه از لحاظ منطقی صحیح است نه از لحاظ قانونی، زیرا یک مشتری معمولی باید بتواند منشا یا تولید کننده یک اثر را از تولید کننده‌ای دیگر به طور مشخص تشخیص دهد از طرفی علامت نباید باعث گمراه شدن مخاطب بشود به طور مثال علامت قالی کاشان برای شرکتی قالی بافی در شهر کاشان قابل مفهوم و درک است ولی برای یک قالی بافی در تهران مفهومی صحیح را ارائه نمی‌کند و از این حیث می‌تواند عامل گمراه کردن مخاطبان باشد.

موافق نظم عمومی و اخلاق حسنه و مذهبی

علامت یا برندی که دارای  علائمی در جهت مخالفت با موازین شرعی و عمومی کشور باشد قابل ثبت نمی‌باشد. در واقع برندهایی که در نشان تجاری یا نام آن‌‌ها نباید شامل خصوصیاتی تند، نژادپرستانه، مخرب، تحریک آمیز و… باشد

متمایز بودن برند یا علامت

ویژگی مهم یک برند که در تعریف برند نیز یاد شده است متمایز بودن برند با دیگر برندهاست برند تجاری نباید به طور کامل از دیگر برندها و علامت‌ها متمایز باشد و در صورت یافتن شباهتی بیش از 70% برند شما برندی کپی در نظر گرفته می‌شود.

قابلیت انتقال را دارا باشد

علامت تجاری قابلیت نقل انتقال به اشخاص را دارد بر اساس قوانین موجود یک برند به عنوان حق مالی پذیرفته شده است از این رو امکان نقل انتقال آن خالی از هرگونه مشکل است، البته این نقل انتقال می‌تواند پروسه‌ای زمانبر نیز باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا