کسب و کار

برند (brand) چیست؟

برند راهی است که یک شرکت، سازمان یا فرد توسط افرادی که آن را تجربه می‌کنند درک می‌شود برند‌ بیش از یک نام، اصطلاح، طرح و یا نماد است یک احساس قابل تشخیص است که یک محصول یا تجارت از آن زاده می‌شود

بنابراین مارک‌ها و برندها در ذهن و قلب کاربرانی زندگی می‌کنند که از خدمات و محصولات آنان استفاده کرده‌اند.

برند شما مهم‌ترین دارایی در شرکت شماست.

یک برند قدرتمند قادر است نقش راهبردی در کسب و کار شما ایفا کند، نام یا علامت تجاری علاوه بر تسلط بر سهم بازار هدف می‌تواند در حفظ و جذب کارکنان نیز تاثیر گذار باشد.

یک برند به واسطه نشان (لوگو) و نامی که دارد مفهومی را به کاربر القا می‌کند و با برقراری ارتباط با وی باعث نقش بستن خود در ذهن می‌شود.

واژه بر‌‌ند برگرفته از واژه‌ای اسکاندیناوی تحت عنوان Brander (به معنای داغ کردن یا سوزاندن) می‌باشد، در آن زمان دامداران برای متمایز کردن دام‌های خود، مهر مشخصی روی بدنشان داغ می‌کردند.

کلید اصلی در ایجاد یک بر‌ند، توانمندی در انتخاب نام، لوگو(نماد)، طرح و ظاهری متمایز از سایر رقبا می‌باشد که این ویژگی‌های متفاوت به عناصر تعریف یک برند شناخته می‌شوند.

استراتژی برند

به عنوان مثال کشور خودمان را در نظر بگیرید که پس اعمال تحریم‌ها شرکت سامسونگ و ال جی از کشور خارج شدند و با نام جی پلاس محصولات خود را به ایران ارائه دادن آیا می‌دانید دلیل اینکار چه بود؟

اینکار به دلیل استراتژی این شرکت‌ها بود که بازار بین الملل را پر بازده تر از بازار ایران دیدند و با تغییر نام برند خود در ایران با نامی جدیدی سعی کردند این بازار بی رقیب را نیز در برگیرند.

نام برند

نام برندها به خودی خود موضوعی بزرگ و مهم در تعیین برند و برندسازی می‌باشد برخی از برند‌ها بر اساس نام فرد موسس شکل می‌‍گیرد برخی دیگر بر اساس محل تاسیس و گروهی دیگر مانند تودی بر اساس نام پرندگان شکل می‌گیرند. اما بسیاری از نام‌هایی بر اساس دسته بندی فوق قرار نمی‌گیرند.

در مقالات بعدی بیشتر برای شما در رابطه با brand و برندینگ بحث می‌کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا