سئو

کدهای وضعیت HTTP و معنای آنها برای SEO

مجله تودی : کدهای وضعیت HTTP، مانند 404، 301، و 500، ممکن است برای یک بازدیدکننده معمولی اهمیت زیادی نداشته باشند، اما برای سئو بسیار مهم هستند. نه تنها این، عنکبوت‌های موتورهای جستجو، مانند Googlebot، از آنها برای تعیین سلامت یک سایت استفاده می‌کنند. این کدهای وضعیت راهی برای دیدن آنچه بین مرورگر و سرور اتفاق می افتد ارائه می دهند. تعدادی از این کدها نشان دهنده خطا هستند، به عنوان مثال، یافت نشدن محتوای درخواستی، در حالی که برخی دیگر صرفاً تحویل موفقیت آمیز مطالب درخواستی را پیشنهاد می کنند. در این مقاله، ما نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین کدهای هدر HTTP و معنای آنها برای سئو می‌کنیم.

کدهای وضعیت HTTP چیست و چرا آنها را می بینید؟

کد وضعیت HTTP یک پیام سه رقمی است که سرور زمانی که درخواستی که توسط مرورگر انجام می شود یا نمی تواند انجام شود ارسال می کند. طبق مشخصات رسمی W3C، ده ها کد وضعیت وجود دارد که بعید است با بسیاری از آنها برخورد کنید. اگر به یک نمای کلی مفید از کدهای وضعیت، از جمله ارجاع کد آنها نیاز دارید، می توانید یکی از آنها را در HTTPstatuses.com پیدا کنید.

برای درک کامل این کدها، باید بدانید که مرورگر چگونه یک صفحه وب را دریافت می کند. هر بازدید از وب سایت با تایپ URL یک سایت یا وارد کردن یک عبارت جستجو در موتور جستجو شروع می شود. مرورگر آدرس IP سایت را برای صفحه وب مرتبط درخواست می کند. سرور با یک کد وضعیت تعبیه شده در هدر HTTP پاسخ می دهد و نتیجه درخواست را به مرورگر می گوید. وقتی همه چیز خوب است، یک کد هدر HTTP 200 همراه با محتوای وب سایت به مرورگر ارسال می شود.

با این حال، ممکن است مشکلی در محتوا یا سرور درخواستی وجود داشته باشد. ممکن است صفحه پیدا نشده باشد که یک صفحه خطای 404 را نشان می دهد، یا ممکن است یک مشکل فنی موقتی در سرور وجود داشته باشد که منجر به خطای 500 داخلی سرور شود. این کدهای وضعیت HTTP ابزار مهمی برای ارزیابی سلامت سایت و سرور آن هستند. اگر سایتی به طور مرتب کدهای هدر HTTP نامناسب را به موتور جستجویی که محتوای آن را فهرست می کند ارسال کند، ممکن است مشکلاتی ایجاد کند که به رتبه بندی آن لطمه بزند.

در اینجا بخشی از هدر HTTP برای یک صفحه وب با یک پیام 200 OK آمده است:

HTTP/1.1 200 OK
تاریخ: جمعه، 03 مارس 2023، 06:44:24 GMT
نوع محتوا: text/html; charset=UTF-8
Transfer-Encoding: تکه تکه شده
اتصال: زنده نگه دارید
Cache-Control: public، max-age=604800، s-maxage=604800، stale-while-revalidate=120، stale-if-error=14400

محدوده های مختلف

پنج محدوده کدهای وضعیت HTTP وجود دارد که جنبه های مختلف فرآیند تراکنش بین مشتری و سرور را تعریف می کند. در زیر پنج محدوده و هدف اصلی آنها را خواهید یافت:

  • 1xx – اطلاعاتی
  • 2xx – موفقیت
  • 3xx – تغییر جهت
  • 4xx – خطای مشتری
  • 5xx – خطای سرور

اگر سعی کنید قهوه را در قوری دم کنید، احتمالاً قوری شما پیام وضعیت 418 را برای شما ارسال می کند: من یک قوری هستم .

مهم ترین کدهای وضعیت HTTP برای SEO

همانطور که گفتیم، لیست کدها طولانی است، اما تعدادی از آنها به ویژه برای سئوکاران و هر کسی که در سایت خود کار می کند مهم است. ما خلاصه‌ای سریع از این موارد را در زیر انجام می‌دهیم:

200: خوب / موفق

احتمالاً باید اینگونه باشد. یک کلاینت از سرور محتوا می خواهد و سرور با یک پیام موفقیت آمیز 200 و محتوای مورد نیاز مشتری پاسخ می دهد. سرور و مشتری خوشحال هستند – و بازدیدکننده، البته. همه پیام ها در 2xx به معنای نوعی موفقیت هستند.

301: انتقال دائمی

زمانی که URL درخواستی به طور دائم به یک مکان جدید منتقل می شود، از هدر HTTP 301 استفاده می شود. همانطور که روی سایت خود کار می کنید، اغلب از این استفاده می کنید، زیرا به طور مرتب نیاز به تغییر مسیر 301 برای هدایت یک URL قدیمی به آدرس جدید دارید. اگر این کار را نکنید، اگر کاربران سعی کنند URL قدیمی را باز کنند، صفحه خطای 404 را مشاهده می کنند و این چیزی نیست که شما می خواهید. استفاده از 301 مطمئن می شود که ارزش پیوند URL قدیمی به URL جدید منتقل می شود.

بیشتر بخوانید: نحوه ایجاد تغییر مسیر 301 در وردپرس

302: پیدا شد

یک 302 به این معنی است که مقصد مورد نظر پیدا شده است، اما در مکان دیگری زندگی می کند. با این حال، این یک کد وضعیت نسبتا مبهم است زیرا نمی گوید که آیا این یک وضعیت موقتی است یا خیر. تنها در صورتی از ریدایرکت 302 استفاده کنید که می خواهید به طور موقت URL را به منبع دیگری هدایت کنید و مطمئن هستید که دوباره از همان URL استفاده خواهید کرد.

از آنجایی که به موتورهای جستجو می‌گویید که URL دوباره استفاده خواهد شد، هیچ یک از ارزش پیوند به URL جدید منتقل نمی‌شود، بنابراین هنگام انتقال دامنه خود یا ایجاد تغییرات بزرگ در ساختار سایت خود، نباید از 302 استفاده کنید. نمونه، مثال. همچنین، وقتی ریدایرکت‌های 302 را برای مدت طولانی در جای خود رها می‌کنید، موتورهای جستجو می‌توانند این تغییر مسیرهای 302 را به عنوان تغییر مسیرهای 301 در نظر بگیرند.

304: اصلاح نشده

تغییر مسیر 304 نوعی کد پاسخ HTTP است که نشان می‌دهد منبع درخواستی از آخرین باری که مشتری به آن دسترسی داشته است، تغییر نکرده است. این بدان معنی است که سرور نیازی به ارسال مجدد منبع ندارد، بلکه در عوض به مشتری می گوید که از نسخه کش استفاده کند. کد پاسخ 304 راهی برای صرفه جویی در بودجه خزیدن برای وب سایت های بزرگ است. این به این دلیل است که خزنده Google صفحات بدون تغییر را دوباره خزیده نمی کند و در عوض می تواند روی خزیدن صفحات جدید و به روز شده تمرکز کند.

307: تغییر مسیر موقت

کد 307 جایگزین 302 در HTTP1.1 می شود و می تواند به عنوان تنها تغییر مسیر “واقعی” دیده شود. اگر نیاز دارید موقتاً یک نشانی وب را به آدرس جدید هدایت کنید، در حالی که روش درخواست اصلی را دست نخورده نگه دارید، می‌توانید از تغییر مسیر 307 استفاده کنید. 307 شباهت زیادی به 302 دارد، با این تفاوت که به طور مشخص نشان می دهد که URL دارای یک مکان جدید موقت است. درخواست ممکن است در طول زمان تغییر کند، بنابراین مشتری باید هنگام درخواست‌های جدید از URL اصلی استفاده کند.

403: ممنوع

یک 403 به مرورگر می گوید که محتوای درخواستی برای کاربر ممنوع است. اگر آنها اعتبار ورود صحیح را نداشته باشند، این محتوا برای آن کاربر ممنوع می ماند.

404: یافت نشد

به عنوان یکی از قابل مشاهده ترین کدهای وضعیت، کد هدر HTTP 404 نیز یکی از مهمترین آنهاست. وقتی سروری خطای 404 را برمی‌گرداند، می‌دانید که محتوا پیدا نشده است و احتمالاً حذف شده است. سعی کنید بازدیدکنندگان را با این پیام‌ها آزار ندهید، بنابراین تا زمانی که می‌توانید این خطاها را برطرف کنید. از یک تغییر مسیر برای ارسال بازدیدکنندگان از URL قدیمی به یک مقاله یا صفحه جدید با محتوای مرتبط استفاده کنید.

این 404 پیام را در کنسول جستجوی گوگل نظارت کنید و آنها را در کمترین مقدار ممکن نگه دارید. بسیاری از خطاهای 404 ممکن است توسط گوگل به عنوان نشانه ای از نگهداری بد تلقی شوند. که در عوض ممکن است بر رتبه بندی کلی شما تأثیر بگذارد. اگر صفحه شما خراب است و باید از سایت شما حذف شود، یک 410 سیگنال واضح تری به گوگل ارسال می کند.

به خواندن ادامه دهید: صفحات خطای 404: بررسی و رفع کردن »

410: رفته

نتیجه کد وضعیت 410 مانند 404 است زیرا محتوا پیدا نشده است. با این حال، با 410، به موتورهای جستجو می گویید که محتوای درخواستی را حذف کرده اید. بنابراین، بسیار خاص تر از 404 است. به نوعی، شما به موتورهای جستجو دستور می دهید URL را از فهرست حذف کنند. قبل از حذف دائم چیزی از سایت خود، از خود بپرسید که آیا معادلی از صفحه در جایی وجود دارد یا خیر. اگر چنین است، تغییر مسیر دهید. اگر نه، شاید نباید آن را حذف کنید و فقط آن را بهبود ببخشید.

در ادامه بخوانید: چگونه یک صفحه را به درستی از سایت خود حذف کنیم (404 یا 410؟) »

کد وضعیت HTTP 451 نشان می دهد که محتوای درخواستی به دلایل قانونی حذف شده است. اگر درخواست حذف دریافت کردید یا قاضی به شما دستور داد محتوای خاصی را آفلاین کنید، باید از این کد استفاده کنید تا به موتورهای جستجو بگویید چه اتفاقی برای صفحه افتاده است.

به خواندن ادامه دهید: HTTP 451: محتوا به دلایل قانونی در دسترس نیست »

500: خطای سرور داخلی

خطای 500 یک پیام عمومی است که می گوید سرور با شرایط غیرمنتظره ای مواجه شده است. این امر مانع از انجام درخواست بدون تعیین علت آن شد. این خطاها می تواند از هر جایی باشد. شاید میزبان وب شما کار خنده‌داری انجام می‌دهد یا اسکریپتی در سایت شما خراب است. گزارش‌های سرور خود را بررسی کنید تا ببینید کجا اشتباه می‌شود.

503: سرویس در دسترس نیست

کد وضعیت HTTP 503 یک خطای سمت سرور است که نشان می‌دهد سرور موقتاً قادر به رسیدگی به درخواست نیست. این ممکن است به دلیل بارگذاری بیش از حد، تعمیر و نگهداری یا سایر مشکلات روی سرور باشد. یک کد وضعیت 503 در صورت دوام طولانی می تواند بر سئو تأثیر بگذارد، زیرا ممکن است به موتورهای جستجو نشان دهد که سایت غیرقابل اعتماد یا در دسترس نیست. برای جلوگیری از تأثیرات منفی سئو، کد وضعیت 503 باید فقط برای موقعیت‌های کوتاه‌مدت استفاده شود و به خزنده‌ها پیام روشنی درباره زمان بازگشت سایت آنلاین بدهد. می توانید از مقدار Retry-After استفاده کنید تا از خزنده ها بخواهید پس از مدت زمان معینی دوباره امتحان کنند.

بیشتر بخوانید: 503: مدیریت صحیح نگهداری سایت برای سئو »

کار با کدهای وضعیت HTTP

کدهای وضعیت HTTP بخش بزرگی از زندگی سئوکاران و عنکبوت‌های موتورهای جستجو هستند. شما هر روز با آنها روبرو خواهید شد و برای درک معنای کدهای وضعیت مختلف بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر صفحه ای را از سایت خود حذف می کنید، باید تفاوت بین سرویس دهی 301 و 410 را بدانید. آنها اهداف متفاوتی را دنبال می کنند و بنابراین نتایج متفاوتی دارند.

برای درک انواع کدهای وضعیتی که سایت شما تولید می کند، باید وارد کنسول جستجوی گوگل خود شوید. در بخش Indexing، خطاهای خزیدن را که Googlebot در یک زمان مشخص پیدا کرده است، پیدا خواهید کرد. این خطاهای خزیدن باید قبل از اینکه سایت شما به درستی ایندکس شود برطرف شود.

page indexing google search console errors - کدهای وضعیت HTTP و

تغییر مسیرها را با Yoast SEO Premium مدیریت کنید

ما متوجه شدیم. کار با این چیزها وقت گیر و خسته کننده است. با این حال، در صورت استفاده از Yoast SEO Premium، ایجاد تغییر مسیر هرگز آسان‌تر نبوده است. هر زمان که پست یا صفحه‌ای را حذف یا جابه‌جا می‌کنید، مدیر تغییر مسیر در Yoast SEO از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید آن را تغییر مسیر دهید یا خیر. فقط گزینه صحیح را انتخاب کنید، و شما آماده هستید.

همین، دوستان

خودتان را با این کدها آشنا کنید زیرا اغلب آنها را ظاهر می‌شوند. دانستن اینکه از کدام ریدایرکت‌ها استفاده کنید، مهارت مهمی است که اغلب هنگام بهینه‌سازی سایت خود باید روی آن حساب کنید. یک نگاه به خطاهای خزیدن در Google Search Console باید کافی باشد تا به شما نشان دهد که در زیر سرپوش چقدر در حال انجام است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا