محیط کار دیجیتال و نقش نیروی انسانی

محیط کار دیجیتال

در دهه 1980، کامپیوترها در دفاتر اهمیت پیدا کردند و برای مدت کوتاهی، مردم برای انطباق با محیط کار دیجیتال تلاش کردند. تجربه کارمندان با سردرگمی و دلهره ایجاد شد زیرا مردم تمام تلاش خود را برای انطباق با فناوری جدید انجام دادند که ناگهان به یک صلاحیت لازم برای کار تبدیل شد. اداره آمار کار ایالات متحده پیش بینی می کند که تا سال 2030، جمعیت هزاره یا “بومیان دیجیتالی” 75 درصد از نیروی کار را تشکیل خواهند داد، اولین نسلی که واقعاً تکامل دیجیتالی را تجربه کرده و از آن استقبال کرده است. دگرگونی ثابت دیجیتال در سال‌های اخیر به سرعت در حال افزایش است، زیرا فناوری مدام در حال تغییر است و راه‌های جدیدی را برای کار باز می‌کند به همان سرعت خود را به عنوان جایگزین ارائه می‌کند.

اکنون در حالی که بسیاری نگران این هستند که چگونه فناوری ممکن است به زودی به طور کامل جایگزین نیروی کار انسانی شود، آینده در حال توسعه کار، آنقدر تکامل نیافته است که تفکر و اثربخشی انسان را به طور کامل پشت سر بگذارد. متخصصان منابع انسانی از جمله افرادی هستند که نقش آنها در محیط کار دیجیتالی اهمیت بیشتری پیدا می کند، زیرا فناوری همچنان به فضاهای کاری نفوذ می کند و نقش سایر متخصصان در محل کار را پیچیده می کند.

در این مقاله از آژانس توسعه کسب و کار تودی به توضیح جامعی از محیط کار دیجیتال و مشکلات آن و همچنین نقش مهم متخصصان منابع انسانی در این مسیر پرداخته ایم در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بسیار مهم را کسب کرده و محیطی امن را در محیط کار خود فراهم کنید.

محیط کار دیجیتال به چه معناست؟

محیط کار دیجیتال به چه معناست؟

هنگام تعریف یک محیط کار دیجیتال، مؤلفه های زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. با زندگی در دنیای مدرن امروزی، اداره یک کسب و کار بدون حداقل اتکای اولیه به فناوری تقریباً غیرممکن است. چه از تلفن‌های هوشمند برای تأیید قرار ملاقات مشتری، از رایانه‌ها برای ردیابی موجودی‌ها، از وب‌سایت‌ها برای کمک به مشتریان خود، یا از پلتفرم‌های رسانه‌ای برای تبلیغ کسب‌وکارتان استفاده کنید، شما یکی از بازیکنان، در حوزه دیجیتال هستید. بیشتر شرکت‌ها تا حد زیادی به فناوری تکیه می‌کنند و فناوری را در خدمات خود ادغام می‌کنند یا کسب و کار خود را حول محور ارائه ابزارها و فناوری‌های دیجیتال متمرکز می‌کنند.

اگرچه بسیاری از ما از این مثال خسته شده‌ایم، همه‌گیری COVID-19 برای همه ما یک استاد کلاس بود، در مورد اینکه چگونه بسیاری از ما می‌توانستیم کار خود را کاملاً آنلاین جابجا کنیم. اکنون ما توسط انواع مختلفی از کانال‌های ارتباطی دیجیتال احاطه شده‌ایم که هر ثانیه از روز نیاز به توجه دارند. و در حالی که تجربه کارمندان در این زمینه کمتر از خیر بوده است، انکار اینکه آینده کار تا حد زیادی دیجیتالی است دشوار است.

مشکلات محیط کار دیجیتال

مشکلات محیط کار دیجیتال

فناوری زندگی ما را آسان‌تر می‌کند و به ما امکان دسترسی به منابع زیادی را می‌دهد. به عنوان مثال، ما می توانیم اطلاعات را فوراً پیدا کنیم و حتی در جلسات درمانی به صورت آنلاین از خانه شرکت کنیم. با این حال، اتصال دائمی معایبی دارد.

به گفته گارتنر، 47 درصد از کارگران دیجیتال برای یافتن اطلاعات مورد نیاز شغل خود با مشکل مواجه هستند. این ممکن است به دلیل حجم بالای داده های موجود باشد.

یک مطالعه توسط Passportphoto Online نشان داد که 84٪ از مردم راحت هستند که تعطیلات خود را با تلفن هوشمند خود برنامه ریزی کنند. در حالی که این امر برنامه ریزی سفر را آسان می کند، 68 درصد از پاسخ دهندگان مجبور بودند در طول تعطیلات از تلفن هوشمند خود برای کار استفاده کنند. برای 62٪ از آنها، اظهار داشتند که واقعاً استراحت به دلیل کار دشوار است. ایجاد خط‌مشی‌ها و اطمینان از تجربه مثبت کارمندان از وظایف تیم‌های منابع انسانی است.

در یک مطالعه متفاوت توسط Global Knowledge، نشان داد که بیش از دو سوم تصمیم گیرندگان فناوری اطلاعات در مقایسه با دانش مورد نیاز برای دستیابی به اهداف سازمانی، شکافی را در سطوح مهارت تیم خود گزارش کردند. این مطالعه فقدان تخصص در زمینه هایی مانند بلاک چین، هوش مصنوعی و محاسبات شناختی را برجسته کرد. در حالی که نیروی کار عمومی برای کسب این مهارت ها به زمان نیاز دارد، متخصصان منابع انسانی نقش مهمی در استخدام و کمک به کارکنان موجود در پر کردن این شکاف ها دارند.

نقش متخصصان منابع انسانی در محیط کار دیجیتال

نقش در حال تحول متخصصان منابع انسانی در محیط کار دیجیتال

تحول دیجیتال مزایای زیادی را به همراه دارد، اما چالش‌هایی را نیز به همراه دارد که متخصصان منابع انسانی باید به صورت روزانه با آنها مقابله کنند. تیم هایی که بیش از حد سست می شوند و اجازه می دهند این مبارزات افزایش یابد، اگر کاری برای حفظ فعالانه آنها انجام نشود، ممکن است متوجه شوند که کارمندان با سرعت بیشتری در حال فرسودگی و ترک کار هستند، و این امر روشن می کند که مدیران و اعضای منابع انسانی باید در تلاش بمانند تا با این شرایط سازگار شوند. در محیط کار دیجیتال همانطور که این کار چالش برانگیز به نظر می رسد، کارهای زیادی می توان انجام داد تا اطمینان حاصل شود که آنها با فناوری ها و روندهای در حال تغییر همگام هستند.

  • تشویق به یادگیری مداوم و به روز ماندن با آخرین روندها و فناوری های منابع انسانی
  • انجام ارزیابی های مستمر از نیروی کار برای ارزیابی نیازهای آنها
  • دوره های ارتقاء مهارت را برای کارمندان سفارشی کنید و ارائه دهید تا به آنها کمک کند تا از طریق یادگیری دیجیتالی یا آموزش آفلاین در بهترین حالت خود باقی بمانند
  • برگزاری آموزش منظم برای متخصصین منابع انسانی برای استفاده کارآمد از ابزارهای فناورانه برای اطمینان از اینکه آنها می توانند کارهای خود را بدون مشکل انجام دهند
  • درگیر آخرین سرمایه گذاری های دیجیتال شرکت و تأثیر آن بر کارمندان باشید
  • با بخش‌های مختلف همکاری کنید و در عین حال طرح‌های تحول دیجیتال را مفهوم‌سازی کنید و تأثیر آن‌ها را به دقت پیگیری کنید
  • سیاست‌هایی را برای کار از راه دور ایجاد کنید و مرتباً آنها را ارزیابی مجدد کنید تا مطمئن شوید که زمینه لازم را پوشش می‌دهند
  • از جدیدترین ابزارهای استخدام موجود در بازار استفاده کنید، خواه اسکن رزومه، غربالگری پس زمینه، انجام آزمایشات، مصاحبه آنلاین و غیره باشد.
  • فرآیند سوار شدن را با ایجاد منابع آنلاین، ساده‌سازی دسترسی به داده‌ها، خودکارسازی ابزارهای آموزشی و غیره ساده کنید.
  • از پلتفرم های مدیریت کارکنان استفاده کنید که فرآیند وظایف اداری مانند خودکارسازی توزیع حقوق و دستمزد، نگهداری سوابق، برنامه ریزی ارتقاء، توزیع مزایا و غیره را ساده می کند.
  • سیستم‌های بازخورد را می‌توان تا حد زیادی به صورت آنلاین ساده کرد – ارزیابی‌های کارکنان را انجام داد و عملکرد را به طور منظم پیگیری کرد
  • سیاست هایی را برای ارتباطات دیجیتال، از استفاده مناسب از زبان گرفته تا تماس با کارکنان بعد از ساعات کاری، اجرا کنید.
  • به ابتکارات رفاهی که به کارکنان کمک می‌کند تا در محیط کار دیجیتال بهتر پیمایش کنند، نگاه کنید.
  • اقدامات امنیتی را برای حفاظت از داده های حساس کارکنان اجرا کنید.
  • بهترین شیوه های امنیت سایبری را در اولویت قرار دهید و به کارکنان آموزش دهید که چگونه حریم خصوصی خود را حفظ کنند.
  • از روش‌های چابک برای فرآیندهای منابع انسانی برای انطباق سریع با شرایط متغیر استفاده کنید.
  • از فناوری برای مشارکت در ابتکارات DEI و اطمینان از وجود نیروی کار متنوع استفاده کنید.
  • آزمایش کنید، نوآوری کنید و بازخورد بگیرید تا سیستمی را طراحی کنید که بهترین کار را برای سازمان شما داشته باشد.

این استراتژی‌ها تنها نوک کوه یخ هستند و متخصصان منابع انسانی باید به طور مداوم افق‌های در حال گسترش محیط کار دیجیتال و تجربه کارکنان از آن را ارزیابی کنند. با حفظ یک خط ارتباطی ثابت با کارکنان و مدیران ارشد به طور یکسان، این بر عهده تیم منابع انسانی است که اطمینان حاصل کنند که سازمانشان برای آینده کاری آماده است. شرکت در سمینارها و کنوانسیون ها و ایجاد شبکه با دیگر متخصصان تنها یکی از راه های متعدد مدیران منابع انسانی برای انطباق با تحولات دیجیتالی آینده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا