آشنایی با نقش مربیگری در توسعه شغلی

نقش مربیگری در توسعه شغلی

نقش مربیگری در توسعه شغلی زمانی بسیار برجسته‌ بود، اما با گذشت سال‌ها، ما فردی‌گراتر شده‌ایم و کاملاً به ایدئولوژی «هر مرد برای خودش» متعهد شده‌ایم. کسانی که با شهاب‌سنگ‌ها برای پیشرفت شغلی خود کار کرده‌اند، می‌توانند به شما بگویند که بینش‌هایی که دریافت کرده‌اند در طول زندگی حرفه‌ای‌شان بسیار ارزشمند باقی مانده است.

یک مربی یک منبع با تجربه تر در یک سازمان با تجربه گسترده در شرکت به طور خاص یا به طور کلی در این زمینه باقی می ماند. آنها دانش هر دو بالا و پایین را در حرفه خود به ارمغان می آورند و بخشی از تجربه یادگیری شما نیز می شوند. مزایای راهنمایی نقش مربیگری در توسعه شغلی را نمی توان دست کم گرفت و اگر کسی را ندارید که از قبل از او بیاموزید، توصیه می کنیم به زودی جستجو کنید.

با شرکت تودی همراه باشید تا نقش مربیگری در توسعه شغلی و مهمترین معیارها برای انتخاب درست مربی را مورد بررسی قرار دهیم.

 نقش مربیگری در توسعه شغلی

 نقش مربیگری در توسعه شغلی

وقتی به یک شرکت جدید می‌پیوندید در ابتدای کارتان، تیم هیئت مدیره یا مدیران مستقیم شما اغلب به شما طناب ها را نشان می دهند و به نقش شغلی شما در شرکت اشاره می کنند. با کار با آنها و تقلید از همکاران خود، به زودی در شرکت، خود را پیدا می کنید و در نقش خود قرار می گیرید.

در چند ماه آینده، ممکن است احساس کنید که کار خود را آنقدر خوب می دانید که از پرسیدن سوال و روی آوردن به دیگران دست بردارید و به طور مستقل به انجام وظایف خود بپردازید. در حالی که این یک شروع عالی برای مسئولیت کار شما است، این را در نظر بگیرید – آیا واقعاً همه چیزهایی را که باید در مورد شغل خود بدانید می دانید؟ آیا با موانعی روبرو شده اید که برای غلبه بر آنها تلاش کرده اید و مطمئن هستید که کارمندان متخصص شما قبلاً با آن مواجه شده اند؟

نقش مربیگری در توسعه شغلی یک مورد ضروری نیست—شما احتمالاً می توانید بدون آن به خوبی به حرکت رو به جلو ادامه دهید—اما باعث می شود منحنی یادگیری سریعتر سپری شود و تعداد موانعی را که با آن مواجه می شوید کاهش می دهد.

یادگیری با انجام کار مفید است، اما یادگیری از طریق گوش دادن نیز می تواند شما را از غم و اندوه زیادی که هیچ دلیلی برای آزاردهنده بودن آنها در محل کار ندارند، نجات دهد. بسیاری از مزایای نقش مربیگری در توسعه شغلی و پیشرفت شغلی وجود دارد و ممکن است از کار خود لذت ببرید. زمانی که در محل کار خود فردی را دارید که به او اعتماد کنید لذت، بسیار بیشتر است. مزایای دیگر عبارتند از:

  • با فردی که می تواند در طوفان فکری در طول چالش های کاری بی سابقه کمک کند تماس بگیرید
  • شما فردی را دارید که می تواند کار شما را قبل از تبدیل شدن به یک عادت بد اصلاح کند
  • شما می توانید مسیر شغلی خود را تغییر دهید با توجه به بازخورد آنها یا درک واضح تری از اینکه به کجا می روید-برنامه ریزی شغلی برای پیشرفت شغلی حیاتی است
  • شما کسی را دارید که شما را به اهداف کاری فردی خود نزدیک کند و نگه دارد
  •  نقش مربیگری در توسعه شغلی می تواند به شما این امکان را بدهد که مهارت ها و وظایف جدید را سریعتر و با بینش مجموعه نسبت به کار جداگانه انتخاب کنید
  • مدرسان می توانند به شما کمک کنند تا در تعارضات محل کار بهتر پیمایش کنید و از شما در محیط کاری سمی حمایت کنید
  • مربیان در کسب استعداد از مهارت‌های برتر، سؤالات و مطالب مصاحبه مرتبط، استانداردهای صنعت و غیره به خوبی آگاه هستند و می‌توانند همین بینش را در اختیار شما قرار دهند.
  • مدرسان می توانند به شما کمک کنند شبکه مخاطبین خود را گسترش دهید و حلقه خود را بسازید
  • مربیان همتا می توانند در محل کار به شما آرامش بدهند، و به شما این امکان را می دهند که احساس کنید دیگران با همان چیزهایی که شما هستید شما را میبینند.
  • مزایای مشاوره در زمینه توسعه شغلی نیز می تواند دو راه داشته باشد، با اینکه مربی دیدگاه یا درک جدیدی از آخرین فناوری به دست می آورد که ممکن است خودتان با آن ناآشنا باشید.

در یک مربی به دنبال چه چیزی باشیم؟

در یک مربی به دنبال چه چیزی باشیم؟

بسیاری از سازمان‌ها، مربیگری را بخشی از طرح کسب‌وکار خود می‌کنند و به کارکنان جدید این فرصت را می‌دهند که برای مدتی که در شرکت هستند، با یک مربی خاص کار کنند. این کار شروع را آسان‌تر می‌کند، بدون اینکه نیازی به درخواست کمک به تنهایی داشته باشید. اگر این یک رویه پیش‌فرض در سازمان شما نیست، ممکن است مجبور شوید ابتکار عمل را به کار بگیرید و بپرسید و ببینید چه کسی مایل به همکاری با شما برای ارائه راهنمایی در توسعه شغلی شما است.

هنگام جستجوی یک مربی مراقب باشید و در مورد اینکه چه کسی می خواهید نقش را ایفا کند، دقیق باشید. اجبار یک کارمند با سن بالا به این نقش هم برای شما و هم برای مربی بی فایده خواهد بود، بنابراین سعی کنید فردی را پیدا کنید که علاقه واقعی به ایفای نقش یک مربی داشته باشد.

خودتان شفافیت داشته باشید و بپرسید “چرا برای رشد شغلی خود به یک مربی نیاز دارید؟” پاسخ هایی که به دست می آورید باید به شکل گیری جستجوی شما کمک کند. اگر به کسی نیاز دارید که به شما در برنامه ریزی شغلی یا تغییر نقش کمک کند، ممکن است یک مربی در جذب استعداد برای شما بهتر باشد، اما اگر می خواهید به طور خاص در یک نقش خاص در شرکت خود شغلی ایجاد کنید، به دنبال تیم منابع انسانی با دانش بالا باشید. نکات دیگری که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • معیارهای خود را تعیین کنید و ابتدا بفهمید که به دنبال چه هستید
  • فهرستی از افرادی در سازمان خود تهیه کنید که ممکن است مایل به کار به عنوان مربی باشند – کسانی که قبلاً به دیگران کمک می کنند، کسانی که زمان بیشتری در دسترس خواهند داشت، کسانی که قبلاً شخصاً با آنها کار کرده اید و غیره.
  • با افرادی که می خواهید در نظر بگیرید آشنا شوید و در مورد تجربیات آنها تحقیق کنید. تجربه کاری، مهارت‌ها، دستاوردها و غیره را بررسی کنید تا بفهمید چه کسی انتظارات شغلی شما را منعکس می‌کند.
  • از نظر ذهنی برای یک “نه” آماده شوید. اولین فردی که مستقیماً برای ایفای نقش به او نزدیک می شوید ممکن است در فضای مناسبی برای قبول مسئولیت نباشد و این باید پاسخ قابل قبولی برای شما باشد. در پذیرش این پاسخ مهربان باشید
  • روشن باشید که به دنبال چه نوع حمایتی هستید و در مورد انتظارات منطقی باشید. مربیان ممکن است نتوانند همیشه خود را در دسترس شما قرار دهند
  • به این فکر کنید که آیا مایلید به مشارکت کمتر مربی رضایت دهید. برخی از افراد ممکن است مایل باشند که مربی باشند اما آنها ممکن است نتوانند با ظرفیت مورد انتظار شما عمل کنند
  • اگر آنها موافقت کردند که نقش را بر عهده بگیرند، به آرامی شروع کنید و به جای اینکه او را در روز اول با سؤالات و انتظارات غرق کنید، به تدریج با مربی خود آشنا شوید

تا به حال امیدواریم فکر کرده باشید که نقش مربیگری در توسعه شغلی شما واجب و به آن نیاز دارید. اگر یادگیری از کسی و کار پشت سر هم برای یافتن مسیر درست به نظر می رسد، پس بنشینید و در نظر بگیرید که چه کاری می توانید در سازمان خود انجام دهید. ممکن است کارفرمای شما قبلاً یک برنامه مربیگری داشته باشد که می توانید در آن ثبت نام کنید که کار را برای شما بسیار آسان تر می کند، اما اگر نه، پس ارزیابی کنید که ممکن است برای این منظور به چه کسی نزدیک شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا