اخبار

حداکثر سرعت دوچرخه برقی چقدر است؟

آیا قصد دارید از دوچرخه برقی به‌عنوان یک وسیله حمل و نقل سبز استفاده کنید اما نگرانید به‌خاطر سرعت کمتر آن نسبت به وسایل حمل نقلی که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند؛ از ریتم زندگی عقب بمانید؟ همین حالا همه پیش فرض‌هایتان را درباره دوچرخه برقی و سرعت آن پاک کنید و بیایید با هم یک بار دیگر این مساله را بررسی کنیم. مزایای استفاده از دوچرخه برقی آنقدر زیاد است که می‌توان به راحتی این مزایا را جایگزین سرعت کمتر این وسیله نسبت به دیگر وسایل حمل و نقل کرد. در این مطلب قصد داریم درباره سرعت دوچرخه برقی صحبت کنیم و ببینیم که آیا این وسیله می‌تواند در دنیای سریع امروزی جایگاهی برای خود دست و پا کند. اگر این موضوع دغدغه شما هم هست، تا پایان آن با ما همراه باشید.

دوچرخه‌ برقی؛ همراهی برای پیمایش‌ آسان ‌تر

دوچرخه‌های برقی، نسل جدیدی از دوچرخه‌ها هستند که با بهره‌گیری از موتور الکتریکی از نوع  BLDC، رکاب‌زنی را برای دوچرخه‌سوار آسان‌تر می‌کند. حتی در برخی مواقع ممکن است اصلا نیازی به رکاب‌زنی نباشد. این دوچرخه‌ها در مدل‌های متنوعی طراحی و تولید می‌شوند که میان آنها از نمونه‌های ساده با کمک جزئی در رکاب‌زنی تا مدل‌های پیشرفته با موتور برقی قدرتمند وجود دارد. با وجود اینکه در دسته‌بندی وسایل نقلیه، دوچرخه‌های برقی به عنوان دوچرخه شناخته می‌شوند، قوانین مربوط به استفاده از آن‌ها در نقاط مختلف دنیا متفاوت است. البته این موضوع تا حد زیادی در بین مردم کشورهای مختلف پذیرفته شده است.

دوچرخه‌های برقی اولیه سرعت‌های محدودی داشتند، اما نسل جدید این دوچرخه‌ها که نمونه‌های آن در ایران هم توسط شرکت‌های دانش‌بنیان مانند ایویتک تولید می‌شوند، می‌توانند به سرعت 60 کیلومتر بر ساعت و حتی بیشتر هم دست پیدا کنند. موتور برقی این دوچرخه‌ها با یک بار شارژ، مسافتی بین 20 تا 60 کیلومتر را طی می‌کنند که البته این مسافت با توجه به نوع جاده می‌تواند کمتر یا بیشتر شود. دوچرخه‌های برقی به محیط زیست هم آسیبی نمی‌رسانند. زیرا برای حرکت به برق نیاز دارند و برق هم در دسته انرژی‌ها تجدیدناپذیر قرار نمی‌گیرد.

دوچرخه‌ برقی

همه چیز درباره سرعت دوچرخه‌ های برقی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، سرعت دوچرخه‌های برقی یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران است. اما خبر خوب این است که می‌توان با روش‌هایی، سرعت این دوچرخه‌ها را تا حدی افزایش داد. قبل از آموزش این روش‌ها، شاید بهتر باشد با محدودیت‌ها و استانداردهای سرعت دوچرخه‌های برقی آشنا شویم. سرعت دوچرخه‌های برقی در کشورهای مختلف و برندهای مختلف، متفاوت است. در حال حاضر، پیشرفته‌ترین دوچرخه‌های برقی می‌توانند تا سرعت 60 کیلومتر بر ساعت حرکت کنند. با این حال، به دلیل مسائل ایمنی، استفاده از چنین سرعتی در خیابان‌های عمومی غیرمجاز و خطرناک محسوب می‌شود. در برخی از کشورها، برای استفاده از دوچرخه‌های برقی با سرعت بالا، مجوزهای خاصی صادر می‌کنند که اخذ این مجوزها دشوار است. به طور کلی، سرعت مجاز دوچرخه‌های برقی در کشورهای مختلف بین 32 تا 45 کیلومتر بر ساعت متغیر است.

چگونه سرعت دوچرخه‌های برقی را بدون دستکاری موتور افزایش دهیم؟

اولین راه برای افزایش سرعت دوچرخه برقی، کاهش بار است. اگر عادت به حمل کوله‌های سنگین دارید، زمان آن رسیده که این عادت را کنار بگذارید. حمل بار اضافی نه تنها سرعت دوچرخه را کاهش می‌دهد، بلکه برای سلامتی شما نیز مضر است. به جای حمل کیف‌های سنگین، فقط وسایل ضروری مانند کیف پول، گوشی و کلیدها را با خود ببرید. همچنین تا حد امکان محفظه خرید را خالی نگه دارید.

دومین روش برای افزایش سرعت دوچرخه برقی بدون دستکاری در موتور، حرکت در حالت نشسته است. برخلاف دوچرخه‌های معمولی که می‌توان برای افزایش سرعت ایستاده رکاب زد، این کار در دوچرخه‌های برقی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در حالت نشسته، قدرت بیشتری به موتور دوچرخه برقی منتقل می‌شود و در نتیجه سرعت افزایش می‌یابد.

سومین روش برای افزایش سرعت دوچرخه برقی، شارژ کامل باتری است. باتری‌های کم‌شارژ، انرژی الکتریکی کمتری تولید می‌کنند و در نتیجه سرعت دوچرخه را کاهش می‌دهند. اگرچه می‌توانید با شارژ نیمه‌ پر نیز از دوچرخه برقی استفاده کنید، اما شارژ کامل نقش موثری در افزایش سرعت خواهد داشت.

تنظیم باد لاستیک‌ها یکی دیگر از راهکارهای ساده و موثر برای افزایش سرعت دوچرخه برقی است. لاستیک‌های کم‌باد، اصطکاک بیشتری با زمین ایجاد می‌کنند و در نتیجه سرعت را کاهش می‌دهند. با تنظیم باد لاستیک‌ها به میزان مناسب (که می‌توانید اطلاعات دقیق آن را در دفترچه راهنمای دوچرخه خود بیابید)، می‌توانید تا دو الی سه ماه از بابت این موضوع خیال خود را راحت کنید. البته چک کردن باد لاستیک‌ها به طور هفتگی برای اطمینان از عدم وجود هرگونه مشکل، توصیه می‌شود. اگر با تنظیم باد مشکل برطرف نشد، ممکن است لازم باشد لاستیک‌ها را تعویض کنید. با این حال، به دلیل قیمت نسبتاً بالای لاستیک، تعویض فقط در صورت وجود مشکل اساسی مقرون به صرفه خواهد بود.

یکی دیگر از روش‌های افزایش سرعت دوچرخه برقی، تغییر تنظیمات موتور یا استفاده از موتور جدید است. با این حال، به دلیل مسائل ایمنی و مشکلات احتمالی، کشورهای مختلف قوانین سفت و سختی برای محدود کردن سرعت دوچرخه‌ها وضع کرده‌اند و به همین دلیل، این روش در عمل چندان کاربردی نیست. کارخانه‌های تولیدکننده دوچرخه برقی هیچ مشکلی با ساخت دوچرخه‌های پرسرعت ندارند، اما به دلیل محدودیت‌های قانونی، امکان عرضه گسترده این نوع دوچرخه‌ها در بسیاری از کشورها وجود ندارد.

دوچرخه‌ برقی

محدودیت ‌های دوچرخه‌ ها ی برقی چیست؟

استفاده و خرید دوچرخه برقی در حال افزایش است و به همین دلیل، بسیاری از کشورها قوانین و مقررات مربوط به این نوع وسیله نقلیه را وضع کرده‌اند. این قوانین با هدف ایمنی کاربران و کاهش خطرات احتمالی اعمال می‌شوند. برخی از قوانین و محدودیت‌های دوچرخه برقی به شرح زیر است:

  •     در اکثر کشورها، حداکثر سرعتی برای دوچرخه‌های برقی تعیین شده است. این سرعت معمولاً بین 25 تا 45 کیلومتر در ساعت است.
  •     برای استفاده از دوچرخه‌های برقی با سرعت بالاتر، در برخی کشورها نیاز به دریافت مجوز است.
  •     در برخی کشورها، برای رانندگی با دوچرخه برقی به گواهینامه رانندگی یا گواهینامه خاص دوچرخه برقی نیاز است که ایران جزو این کشورها محسوب نمی‌شود.
  •     در برخی کشورها، حداقل سن برای استفاده از دوچرخه برقی 16 سال است اما در ایران محدودیت سنی خاصی برای انجام این فعالیت وجود ندارد.
  •     در اکثر کشورها، دوچرخه‌های برقی نیازی به پلاک ندارند و ایران هم از این قائده استثنی نیست.

کمترین و بیشترین سرعت دوچرخه برقی چیست؟

دوچرخه‌های برقی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به محض شروع رکاب زدن، موتور آنها شروع به کار کند. بنابراین، کمترین سرعت یک دوچرخه برقی معمولاً معادل سرعت پیاده‌روی است، یعنی حدود 6  تا 10 کیلومتر در ساعت. البته، برخی از دوچرخه‌های برقی دارای تنظیمات کمکی هستند که به شما این امکان را می‌دهند تا بدون رکاب زدن، با سرعت کم حرکت کنید. این سرعت می‌تواند تا 5  کیلومتر در ساعت باشد.

بیشترین سرعت یک دوچرخه برقی به عوامل مختلفی از جمله قدرت موتور، ظرفیت باتری، ورزن دوچرخه‌سوار، شرایط زمین، قوانین و مقررات و… بستگی دارد. به طور کلی، بیشترین سرعت یک دوچرخه برقی بین 25 تا 60 کیلومتر در ساعت است. برخی از دوچرخه‌های برقی قدرتمند و غیرقانونی می‌توانند به سرعت بیش از 80 کیلومتر در ساعت نیز دست پیدا کنند.

سریع‌ترین دوچرخه برقی جهان

در حال حاضر، سریع‌ترین دوچرخه برقی جهان VanMoof V است که می‌تواند با سرعت 60 کیلومتر در ساعت حرکت کند. این دوچرخه به دلیل سرعت بالا، تحت قوانین و مقررات بسیاری از کشورها قرار نمی‌گیرد. به عبارت ساده‌تر بسیاری از کشورها اجازه استفاده از این دوچرخه را نمی‌دهند.

 کلام آخر

در این مطلب همه چیز را درباره سرعت دوچرخه برقی بررسی کردیم و راهکارهایی هم برای افزایش سرعت این دوچرخه ارائه شد. به‌طورکلی این وسیله سرعت مناسبی برای استفاده‌های رومزه دارد اما اگر ریتم زندگی شما بیش از اندازه تند باشد، ممکن است به دردتان نخورد. نظر شما چیست؟آیا می‌توان از دوچرخه به‌عنوان وسیله حمل و نقل دائمی استفاده کرد؟ آیا سرعت آن برای زندگی‌های امروزی مناسب است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا