آیا پایان کار بر استخدام آینده تأثیر می گذارد؟

آیا پایان کار بر استخدام آینده تأثیر می گذارد؟

با اخراج و کاهش مشاغل در سطح جهان، همیشه این نگرانی وجود دارد که آیا پایان کار بر استخدام آینده یا شغل شما تأثیر می گذارد یا خیر. طبق پژوهش های انجام شده، اخراج‌های فنی در سال 2023 به 224503 نفر رسیده است. تجربه از دست دادن شغل در واقع می تواند یک زمان چالش برانگیز و احساسی باشد، و طبیعی است که در چنین دوره ای طیف وسیعی از احساسات را احساس کنید. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که از دست دادن شغل کل حرفه شما را مشخص نمی کند، و اقداماتی وجود دارد که می توانید برای عبور از این عدم اطمینان و حرکت رو به جلو بردارید.

تعیین آنچه پس از پایان کار اتفاق می‌افتد تا حد زیادی به آمادگی خودتان برای آن و آنچه می‌خواهید بعداً انجام دهید، بستگی دارد، اکنون که خاتمه اتفاق افتاده است و هیچ جایگزینی جز ادامه دادن برای شما باقی نگذاشته است.

آیا پایان کار بر استخدام آینده تأثیر می گذارد؟

آیا پایان کار بر استخدام آینده تأثیر می گذارد؟

به بیان ساده، نه، خاتمه الزاماً در همه شرایط روی شغل شما تأثیر نمی گذارد زیرا شرایط مربوط به از دست دادن شغل شما فقط بین شما و کارفرمای شما باقی می ماند. فسخ می تواند به دلایل زیادی رخ دهد و اغلب، دلایل برای کارفرمای بعدی شما فاش نشده است.

به خصوص زمانی که فسخ به دلیل کاهش مشاغل، کاهش بودجه، ادغام، اخراج کارکنان یا تغییر در ساختار و سیاست داخلی رخ می دهد، احتمال کمی وجود دارد که بر روی کار آینده شما تأثیر بگذارد. احتمالاً همچنان می توانید یک توصیه نامه خوب از کارفرمای قبلی خود دریافت کنید و برنامه ریزی کنید که اگر تحت این شرایط از سمت قبلی خود اخراج شدید، چگونه در مصاحبه پاسخ دهید.

با این حال، متأسفانه، شرایطی وجود دارد که تحت آن تصور اینکه چه اتفاقی پس از پایان کار بر استخدام آینده رخ می دهد کمی پیچیده تر می شود. در مواردی که فردی به دلیل عملکرد ضعیف رها شده است، احتمالاً باید مجدداً ارزیابی کند که آیا واقعاً نقص‌هایی در عملکرد وجود دارد یا خیر، بهبودهایی را ایجاد کنند و در مصاحبه‌ها وقتی در مورد آن سؤال می‌شود، پاسخ روشنی ارائه دهند.

دروغ گفتن و ذکر دلایل مختلف برای فسخ در صورت درخواست می تواند بسیار وسوسه انگیز باشد، با این حال، زمانی که شرکت ها با کارفرمایان سابق شما تماس می گیرند و دلیل متفاوتی می شنوند، می تواند ظاهر بسیار ضعیفی باشد. با این حال، همه امیدها از بین نمی روند، صرف نظر از اینکه در حال حاضر چه احساسی دارید، زیرا هنوز راه هایی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که پایان کار بر استخدام آینده  شما تأثیر نمی گذارد.

پس از پایان کار چه اتفاقی می‌افتد؟

شرکت‌ها اغلب قبل از اخراج یک کارمند به دقت در نظر می‌گیرند و احتمالاً بررسی عملکردی وجود دارد که امکان گفت‌وگو درباره دامنه پیشرفت‌ها را فراهم می‌کند. اگر این اتفاق نیفتد و شرکت مهلتی در نظر گرفته است که باید آن را انجام دهید، از شما انتظار می رود که وقت خود را در شرکت به پایان برسانید و پس از تکمیل آخرین چک حقوق خود را دریافت کنید. این دوره زمانی را برای شما فراهم می کند تا قبل از پایان درآمد به دنبال شغل جدیدی بگردید، اما اغلب می توانید انتخاب کنید که دوره اعلان را تکمیل نکنید و از مبلغ بدهکاری در آن دوره صرف نظر کنید.

ممکن است از شما خواسته شود که فرآیندهای offboard را تکمیل کنید و اطمینان حاصل کنید که همه داده‌ها و منابع به شرکت بازگردانده می‌شوند. در صورت انجام مصاحبه خروج، می‌توانید بازخورد خود را به شرکت ارائه دهید و اگر شرکت بعدی شما تصمیم بگیرد با کارفرمای سابق شما تماس بگیرد، رفتار شما در آن دوره ممکن است روی شغل آینده شما تأثیر بگذارد. در صورت امکان همیشه تا آخر با احتیاط پیش بروید و انتقادات خود را تا حد امکان حرفه ای بنویسید.

پس از پایان کار چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از اتمام کار، بسته به ماهیت کار، ترتیب استخدام و شرایط خاص، چندین سناریو بالقوه وجود دارد. در اینجا برخی از احتمالات رایج وجود دارد:

ادامه اشتغال: اگر کار یک ماموریت موقت یا پروژه محور بود و کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود داشت، ممکن است استخدام شما به طور یکپارچه ادامه یابد. این می تواند شامل انتقال به پروژه دیگری، انجام وظایف اضافی یا تمدید قرارداد شما باشد.

ارزیابی و بازخورد: کارفرمایان اغلب پس از تکمیل یک پروژه یا تکلیف خاص، ارزیابی عملکرد را انجام می دهند یا بازخورد ارائه می دهند. این فرصتی است برای بحث در مورد مشارکت‌ها، زمینه‌های بهبود و اهداف بالقوه تعیین‌شده برای پروژه‌های آینده.

انتقال به پروژه یا نقش جدید: بسته به رشته و ساختار کار شما، تکمیل یک پروژه ممکن است به فرصتی برای کار روی پروژه دیگر منجر شود. کارفرمایان ممکن است به شما یک وظیفه جدید پیشنهاد دهند یا شما را به سمتی متفاوت در سازمان ارتقا دهند.

تمدید قرارداد: اگر به صورت قراردادی کار می کنید، تکمیل یک پروژه ممکن است به بحث در مورد تمدید قرارداد شما برای کار اضافی منجر شود. این اغلب به عملکرد شما و نیازهای مداوم سازمان بستگی دارد.

فرصت های فریلنسری یا گیگ اکونومی: برای کسانی که به صورت آزاد یا کار مبتنی بر کنسرت مشغول هستند، تکمیل یک شغل ممکن است به معنای جستجوی فعالانه فرصت‌های جدید باشد. این می‌تواند شامل بازاریابی خود برای مشتریان بالقوه، پیشنهاد پروژه‌ها یا شبکه‌سازی برای ایمن کردن کنسرت بعدی باشد.

پرداخت و غرامت: اطمینان حاصل کنید که تمام جنبه‌های غرامت شما، از جمله پرداخت‌های معوقه یا پاداش‌های مرتبط با تکمیل کار، بررسی شده است. برای جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم، ضروری است که این جزئیات را با کارفرما یا مشتری خود روشن کنید.

مستندات و گزارشات: در برخی موارد، به ویژه در کارهای مبتنی بر پروژه، ممکن است از شما خواسته شود مستندات، گزارش ها یا خلاصه ای از کار خود را ارائه دهید. این می تواند شامل درس های آموخته شده، نتایج پروژه یا توصیه هایی برای بهبود باشد.

خروج از مصاحبه یا بحث: برخی از سازمان‌ها مصاحبه‌ها یا بحث‌های خروجی را زمانی که یک پروژه یا تکلیف تکمیل می‌شود، انجام می‌دهند. این فرصتی است هم برای شما و هم برای کارفرما تا در مورد تجربه کلی بحث کنید، بازخورد خود را به اشتراک بگذارید و به طور بالقوه به هر مشکلی رسیدگی کنید.

دوره انتقال: اگر استخدام شما به پایان می رسد، به خصوص در پست های بلندمدت یا دائم، ممکن است یک دوره انتقالی وجود داشته باشد که طی آن مسئولیت های خود را به پایان می رسانید، جانشینی را آموزش می دهید یا وظایف خود را به یکی دیگر از اعضای تیم واگذار می کنید.

برنامه ریزی و توسعه شغلی: پس از تکمیل یک کار، زمانی را به تفکر در مورد تجربیات، مهارت های به دست آمده و اهداف شغلی آینده خود اختصاص دهید. این می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی گام‌های بعدی خود کمک کند، خواه شامل جستجوی فرصت‌های جدید، ادامه تحصیل یا انجام حرکات استراتژیک شغلی باشد.

مهم است که در طول فرآیند با کارفرما یا مشتری خود به طور آشکار ارتباط برقرار کنید و هر گونه انتظاری را برای آنچه در آینده خواهد آمد روشن کنید. خواه ایمن سازی پروژه های جدید، انتقال به نقشی متفاوت، یا حرکت به سمت یک فرصت جدید، فعال بودن و حفظ ارتباطات شفاف به تضمین انتقال روان کمک می کند.

بعد از فسخ چه باید کرد؟

پس از خاتمه، ممکن است نیاز به استراحت داشته باشید تا خودتان را جمع کنید و کارهای بعدی را بررسی کنید، که کاملاً موجه است. این می تواند ایده آل باشد که زمانی که از آخرین نقش خود کاملاً خسته شده اید، استراحت کنید و قدم بعدی خود را به جای پریدن به چیز دیگری در نظر بگیرید. بار مسئولیت ممکن است اجازه این وقفه را ندهد، اما حتی چند روز استراحت بهتر از شروع یک کار جدید ناآماده است. قبل از اینکه دوباره به دنیای شرکت بپیوندید، زمانی را برای انجام برخی از کارهایی که به دلیل کار نتوانسته اید انجام دهید، اختصاص دهید.

افکار و احساسات خود را با دقت پردازش کنید

افکار و احساسات خود را با دقت پردازش کنید

تجربیات خود را مرور کنید و افکار و احساسات خود را در مورد آن ارزیابی کنید. ممکن است در مورد از دست دادن شغل خود ناراحت باشید، سعی کنید آرامش داشته باشید و کمی احساس ثبات پیدا کنید، حتی اگر این به معنای تماس با سیستم پشتیبانی خود و گفتگو در مورد آن باشد. اگر چیزی در مورد شغلتان دوست داشتید، می تواند کلید پیدا کردن شغل بعدی شما باشد. اگر جنبه‌هایی وجود دارد که در مورد محل کارتان از آنها خوشتان نمی‌آید، سعی کنید دفعه بعد دقیقاً آن را ارزیابی کنید و بدانید چگونه می‌خواهید با آن رفتار کنید.

مقابله با این کار دشواری است، اما دلایل فسخ را در نظر بگیرید و تعیین کنید که آیا لازم است شخصاً قبل از به عهده گرفتن یک نقش جدید تغییری در خود ایجاد کنید. شکاف‌ها و ضعف‌های مهارتی در هیچ زمینه‌ای نباید دائمی باشند، بنابراین در نظر داشته باشید که آیا پیشرفت‌هایی وجود دارد که شخصاً می‌توانید انجام دهید. دوره‌های صدور گواهینامه و سایر راه‌های آموزشی می‌توانند به ارتقای مهارت کمک کنند، در حالی که جستجوی کمک برای نگرانی‌های شدیدتر مانند مدیریت خشم نیز می‌تواند راهی برای پیشرفت باشد.

حرکت بعدی خود را برنامه ریزی کنید

به طور عینی به موقعیت نگاه کنید تا بفهمید حرکت بعدی شما باید چه باشد. با توجه به ترجیحات خود، ممکن است یک حرفه جدید برای خود در نظر بگیرید و این زمان مناسبی برای کار کردن در تغییر شغلی را انجام دهید. حتی در غیر این صورت، ارزیابی بازار کار برای نقش‌های بالقوه، محدوده حقوق، نقاط عطف پیشرفت شغلی، صفحات استخدام جایگزین، و غیره برای شما می تواند کارآمد باشد. اگر نیاز فوری به کسب درآمد دارید، حتی ممکن است لازم باشد یک نقش موقت را در نظر بگیرید و می‌توانید آن را در برنامه خود نیز لحاظ کنید. . ممکن است شروع مفیدی برای رسیدن به نقش بعدی شما باشد. آیا پایان کار بر استخدام آینده تاثیر می گذارد؟ اگر برنامه ریزی کرده اید که شغلتان با کمی دقت به سمت خارج حرکت کند، باید بگوییم نه.

بیمه بیکاری

در صورت لزوم مزایای بیکاری را در نظر بگیرید

دولت ایران مزایای بیکاری را برای کسانی که بدون تقصیر خودشان شغل خود را از دست می دهند، فراهم می کند. این می تواند کمک های موقتی را برای کسانی که در بین مشاغل گیر کرده اند و تا زمانی که کارفرمای جدیدی پیدا کنند، ارائه دهد. هر دولتی معیارهای متفاوتی برای واجد شرایط بودن و مزایای متفاوتی دارد، اما نوعی حمایت احتمالاً برای کسانی که حداقل مبلغ مشخصی را در 12 تا 24 ماه گذشته به دست آورده اند و به طور مداوم برای آن دوره کار کرده اند، در دسترس قرار می دهد. همچنین مستلزم آن است که متقاضی به دنبال شغل دیگری باشد زیرا کمک نمی تواند طولانی مدت باشد. هنگام برنامه ریزی برای حرکت بعدی خود، این منابع را در نظر بگیرید.

نمونه کارها، رزومه و حرفه ی خود را به روز کنید

وقتی کار داریم، اغلب می‌توانیم با به‌روز نگه‌داشتن صفحات حرفه‌ای‌مان خیلی سست شویم، زیرا وقتی کار شما وظایف مهم‌تری را برای شما فراهم می‌کند، ممکن است این کار کاملاً غیرضروری به نظر برسد. با این حال، این همان کاری است که باید پس از پایان یک نقش خاص انجام دهید. تمام جزئیات شغل قبلی خود را به رزومه اضافه کنید و تجربیات و مهارت های خود را به وضوح برجسته کنید. اطمینان حاصل کنید که جزئیات قدیمی‌تر را در رزومه خود به‌طور کامل مشخص کرده‌اید تا مطمئن شوید که به‌روز هستند.

اگر نمونه کارها یا وب سایت شخصی دارید که نمونه کارهای شما در آن یافت می شود، مطمئن شوید که آن را به روز کرده و در برنامه های خود نیز قرار دهید. این اطمینان حاصل می کند که تجربه گذشته شما قبل از خاتمه کار به شکل مثبتی بر استخدام آینده شما تأثیر می گذارد. نظرات و توصیه نامه ها را از هر کجا که ممکن است جمع آوری کنید.

برای موقعیت های باز به طور منظم درخواست دهید

بعد از پایان کار چه اتفاقی می افتد؟ به طور کلی برخی از افراد ممکن است بتوانند فوراً شغل جدیدی پیدا کنند، اما این برای همه صادق نیست. ممکن است قبل از یافتن شغل جدید یا حتی قبل از اینکه شرکتی به درخواست شما پاسخ دهد یا مصاحبه را بررسی کند، باید منتظر بمانید، این همان بازار کاری است که امروز داریم. اغلب چندین برنامه برای یک موقعیت وجود دارد، بنابراین ممکن است مجبور شوید برای چندین پست درخواست دهید قبل از اینکه پاسخ هر یک از آنها را بشنوید. سعی کنید نامه پوشش خود را برای هر نقش شخصی سازی کنید تا به طور کامل به ارزش ها و اهداف شرکتی که برای آن درخواست می دهید متعهد باشید.

هنگامی که شرکت‌ها تماس می‌گیرند سریعاً پاسخ‌های خود را دریافت کنید و اطلاعات لازم را به شیوه‌ای آرام و حرفه‌ای ارائه دهید.

با ذهن باز در مصاحبه شرکت کنید—چرا اخراج شدید؟

با ذهن باز در مصاحبه شرکت کنید—چرا اخراج شدید؟

اگر اخراج شدید چگونه در مصاحبه پاسخ دهید؟ این کار را با اعتماد به نفس و چشم انداز خوش بینانه به آینده انجام دهید. اگر به دلیل مشکلاتی در عملکرد یا رفتار از کار خاتمه داده اید، باید اذعان کنید که هنگام شروع کار در مضیقه هستید. با این حال، از ترس اینکه پایان کار برای همیشه روی شغل شما تأثیر بگذارد، راه نروید. عملکرد شما در طول مصاحبه نقش مهمی در استخدام مجدد دارد. روی متقاعد کردن مصاحبه کننده خود در مورد اینکه چرا برای این نقش مناسب هستید و چه پیشرفت هایی از آخرین نقش خود داشته اید، متقاعد کنید.

  • در مورد دلیل فسخ صادق باشید
  • مراقب نحوه بیان دلیل باشید – زمان زیادی را صرف تلاش برای سرزنش نکنید بلکه خلاصه ای واضح از تفاوت های خود ایجاد کنید.
  • به سازمان قبلی خود بدگویی نکنید—بعید است که کارفرمایان احتمالی به بازخوردهای منفی بیش از حد مهربان نگاه کنند.
  • اگر در محل کار اشتباهی مرتکب شده اید، مسائل را بپذیرید و بپذیرید که سعی کرده اید تغییری ایجاد کنید
  • راه هایی را بیان کنید که از طریق آنها با مشکلی که در شرکت قبلی خود با آن مواجه شده اید و آنچه از زمان پایان کار آموخته اید مقابله کرده اید.
  • نسبت به نقش آینده خود خوشبین باشید و اهداف شخصی خود را برای حرفه خود به اشتراک بگذارید

تعیین آنچه پس از پایان کار اتفاق می‌افتد هرگز آسان نیست و اگر تزلزل کنید و چند قدم اشتباه بردارید، مشکلی ندارد. برای جمع‌آوری افکارتان، ارزیابی گزینه‌هایتان و تعیین اینکه می‌خواهید در آینده چه کاری انجام دهید، زمان بگذارید. قدم بعدی خود را به طور عینی برنامه ریزی کنید و تمرین کنید که در صورت اخراج چگونه می خواهید در مصاحبه پاسخ دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا