چرخش شغلی چیست و چرا در مورد آن صحبت می کنیم؟

چرخش شغلی چیست

اصطلاح “چرخش شغلی” به نظر می‌رسد افرادی را توصیف می‌کند که به طور فعال در مدیریت چندین شغل یا توسعه برنامه‌های اضطراری در صورت بروز مشکلات احتمالی در شغل فعلی خود مشغول هستند. این عمل مفهوم جدیدی نیست اما در بین حرفه ای ها مشاهده شده است. علیرغم سرمایه گذاری شخصی خود در سازمان فعلی، کارمندان به طور فزاینده ای این رویکرد را اتخاذ می کنند، احتمالاً به دلیل افزایش عدم اطمینان شغلی و افزایش اخراج در سال 2023.

اصطلاح “چرخش شغل” نشان می دهد افراد اهمیت حفاظت از مشاغل خود را با توجه به ماهیت غیرقابل پیش بینی شغل تشخیص می دهند. این شامل اقدامات پیشگیرانه برای ارتقای جایگاه حرفه ای فرد، بررسی بالقوه فرصت های دیگر یا تنوع بخشیدن به مجموعه مهارت ها برای کاهش تاثیر چالش های پیش بینی نشده است.

کارمندان باید در هر لحظه از احتمال از دست دادن شغل آگاه باشند. این آگاهی آنها را تشویق می کند تا برای چالش های بالقوه آماده شوند و برای هر فرصت موجود هوشیار بمانند. صرف نظر از اینکه آیا این روند شایسته بررسی تلقی می شود، بدیهی است که این پدیده در مقیاس جهانی در حال وقوع است. پیش‌بینی می‌شود که پیامدهای این پدیده بیشتر گسترش یابد، زیرا تعداد فزاینده‌ای از کارگران شروع به کشف فعالانه گزینه‌های شغلی جایگزین می‌کنند.

چرخش شغلی چیست؟

چرخش شغلی چیست؟

مفهوم “چرخش شغلی” شامل انجام اقدامات پیشگیرانه برای تضمین آینده شغلی فرد در حالی است که در حال حاضر مشغول به کار هستند. افراد به جای اینکه منتظر از دست دادن شغل بالقوه باشند، دست به اقداماتی می زنند که ممکن است به طور مستقیم جایگاه آنها را در سازمان فعلی شان افزایش ندهد، اما در صورت نیاز، آنها را برای انتقال سریع به یک نقش جدید در موقعیت بهتری قرار می دهند.

بر اساس آمار ZipDo، یک آگهی شغلی حدود 250 رزومه دریافت می کند علاوه بر این، 40 درصد از متقاضیان شغل باید برای تعداد قابل توجهی از مشاغل، از 11 تا 20، قبل از کسب موفقیت در یک موقعیت، درخواست دهند. آژانس استخدام Randstad US دریافت که تقریباً 5 ماه طول می کشد تا یک کارمند شغل جدیدی پیدا کند. واضح است که رقابت سنگینی برای هر نقش شغلی مشخص وجود دارد و ممکن است برای بسیاری از آنها قبل از اینکه دوباره شغلی پیدا کنند، انتظار بسیار طولانی باشد. برای کارمندانی که با حقوق دریافتی ماهانه زندگی خود را برنامه ریزی می کنند، این انتظار می تواند کشمکش های بیشتری را برای افزایش از دست دادن شغل به همراه داشته باشد.

اخراج‌ها که بر صنایع مختلف از اسباب بازی سازان تا شرکت‌های خودروهای خودمختار تأثیر می‌گذارد، احساس ناامنی شغلی فراگیر ایجاد کرده است. این موج بی رویه کاهش مشاغل باعث می شود کارکنان نسبت به ثبات حرفه ای خود احساس ناآرامی و اضطراب داشته باشند. فقدان اطمینان مستقیم از سوی سازمان‌هایشان، افراد را وادار می‌کند که فعالانه به دنبال فرصت‌های جدید باشند، حتی اگر قصد اولیه برای تغییر نقش نداشته باشند.

این سناریو می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر سازمان‌ها داشته باشد، زیرا احساس تعهد کارکنان، کاهش یافته و انرژی را به سمت درخواست و آماده شدن برای مصاحبه در جاهای دیگر منحرف می‌کنند. در غیاب دلایل قانع‌کننده برای ماندن، اگر کارمندان نقش مفیدتری را در جای دیگری پیدا کنند، ممکن است یک جابه‌جایی را انتخاب کنند. این می تواند بر سازمان ها تأثیر منفی بگذارد زیرا تعهد کارکنان آنها به نقش فعلی به وضوح تحت تأثیر قرار می گیرد و بخشی از انرژی آنها با درخواست و آماده شدن برای مصاحبه و نقش های جایگزین منحرف می شود. در صورتی که این کارمندان نقشی را پیدا کنند که برای آنها مفیدتر است، احتمالاً پیش خواهند رفت و این کار را انجام خواهند داد، به ویژه با توجه به اینکه سازمان فعلی آنها دلیلی برای ماندن به آنها نداده است.

اهمیت چرخش کردن شغل

اهمیت چرخش کردن شغل

با توجه به اینکه اقتصاد هنوز در حال فروپاشی است و بازار کار همان چیزی است که هست، حفظ شغل برای کارکنانی که خواهان ثبات هستند تقریباً ضروری است. تبدیل شدن به یک بازیکن منفعل در حرفه خود می تواند بسیار آسان باشد و اگر این برای شما کارساز است، شاید ضرورت پاسخ دادن به اینکه چرخش شغلی چیست و چگونه آن را دنبال کنید لزوماً برای شما مفید نباشد. اما اگر شما فردی هستید که به دنبال حفظ یک سلطه فعال تر در پیشرفت شغلی خود هستید، در این صورت اهمیت حفظ شغل در مورد شما آشکارتر می شود.

روند تقویت شغل می تواند راه خوبی برای به دست آوردن اعتماد به نفس نسبت به خود و کاری که انجام می دهید باشد. بسیاری از کارمندان صرفاً به دلیل ترس از اخراج شدن به دلیل صحبت کردن با فرهنگ های کاری وحشتناک، سمی و توهین آمیز کنار می آیند. این باعث می شود زمان بسیار سختی در کار داشته باشید در حالی که هنوز احساس می کنید می توانید موقعیت خود را در هر لحظه از دست بدهید. با داشتن درک به‌روز از صنعت و فرصت‌های درآمدی متناوب که برای خودتان در نظر گرفته شده است، ممکن است بتوانید در محل کار، خود را بهتر معرفی کنید و زمانی که در سازمان فعلی‌تان ظاهر می‌شوند، علیه شیوه‌های ناعادلانه صحبت کنید.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که این نمونه‌های تقویت شغلی نیز لازم نیست با جستجوی مشاغل دیگر شروع و پایان یابد، زیرا راه‌های زیادی برای برنامه‌ریزی از قبل برای رشد شما وجود دارد. سرمایه‌گذاری در فرآیند تقویت شغل به معنای سرمایه‌گذاری در رشد دانش و مهارت‌های خود برای گسترش به حوزه‌هایی است که ممکن است به مسیرهای شغلی جایگزینی که در نظر دارید مربوط باشد. آموخته‌های جدید می‌تواند مستقیماً با شغل فعلی شما مرتبط باشد و ممکن است راه‌هایی برای بهبود عملکرد شما در شغل فعلی‌تان وجود داشته باشد، اما حتی اگر آموخته‌ها مستقیماً با کار شما مرتبط نباشد، هر بینش صنعتی خوب است تا زمانی که به آن نیاز نداشته باشید، از بین ببرید. یادگیری مهارت های جدید ممکن است برای جبران اضطرابی که احساس می کنید کافی باشد و فشار برای یافتن شغل دیگری را از بین ببرد.

نمونه‌های چرخش شغلی

نمونه‌های چرخش شغلی—از کجا شروع می‌کنید؟

اکنون که به سؤالات شما در مورد «چرخش شغلی چیست؟» پاسخ دادیم، ممکن است بخواهید بدانید چگونه چند برنامه برای خود بچینید.

رزومه خود را به روز کنید و بازار کار را بشناسید

بدیهی ترین مورد این است که رزومه خود را به روز کنید تا آخرین کارهایی که انجام داده اید را در بر گیرد و در عین حال آنچه را که استخدام کنندگان در بازار کار به دنبال آن هستند در نظر بگیرید. رزومه شما مسیر شما را به سمت هر فرصت دیگری هدایت می کند، بنابراین مهم است که اطمینان حاصل کنید که نشان دهنده تجربیات و توانایی های شما در حال حاضر است. در حین بررسی فرصت های شغلی، ایده روشنی در مورد شغلی که به دنبال آن هستید و همچنین شغل های مجاور برای شما قابل قبول است، در ذهن خود ایجاد کنید. اگر تمایل به کار در نقش‌هایی دارید که از مهارت‌های شما استفاده می‌کنند، اما با نوع کاری که تاکنون انجام داده‌اید متفاوت است، ممکن است شناسایی فرصت‌های جدید آسان‌تر باشد. توانایی تدریس در حوزه تخصصی خود یا نوشتن در مورد آن به خوبی ممکن است شما را در موقعیتی قرار دهد که به مجموعه ای از فرصت های مختلف بله بگویید، بنابراین توانایی ها و علایق خود را با دقت در نظر بگیرید.

مهارت ها و صلاحیت های خود را بهبود بخشید

اگر قادر به شناسایی مسیرهای شغلی جایگزین نیستید یا احساس می کنید مهارت کافی برای تغییر به یک نقش جدید ندارید، به یاد داشته باشید که این حالت دائمی نیست. شما همیشه می توانید در یک دوره ثبت نام کنید، با همکاران خود کار کنید و رشته های مختلف را تمرین کنید تا توانایی های خود را گسترش دهید. اگر فکر می‌کنید که به دلیل مهارت‌های ارتباطی ضعیف، تدریس برای شما قابل بحث نیست، به طور خاص برای بهبود این مهارت‌ها تلاش کنید. فرصت های بیشتری را در شغل فعلی خود به دست آورید تا بتوانید این مهارت را بیاموزید و به طور منظم آن را تمرین کنید تا از آن استفاده کنید.

کارفرمایان فعلی شما نیز ممکن است از این پیشرفت قدردانی کنند و شما را به عنوان دارایی ارزشمندتری برای سازمان ببینند، که باعث می‌شود تلاش بیشتری برای حفظ شما به عنوان استعدادهای برتر انجام دهند. می‌توانید به طور همزمان به توانایی‌های خود اطمینان بیشتری پیدا کنید تا در صورت لزوم، نقش جدیدی را تغییر دهید.

مهارت ها و صلاحیت های خود را بهبود بخشید

دایره خود را بسازید

عاداتی که مطابق با نمونه های تقویت شغلی هستند، شامل شبکه سازی نیز می شوند. صحبت با کارشناسان دیگر در این صنعت می تواند بینش خودی بیشتری در مورد وضعیت کار در این زمینه به شما بدهد. همچنین می‌تواند شما را در زمانی که به کمک نیاز داشتید، به سمت مخاطبین مناسب راهنمایی کند. بسیاری از فرصت های شغلی را می توان از طریق مخاطبین پیدا کرد زیرا ممکن است با فردی روبرو شوید که به دنبال مجموعه ای از مهارت های خاص شما باشد. در هر زمان معینی، ممکن است بتوانید با کسی که در یک کارگاه یا نمایشگاه شغلی با آن برخورد می کنید، یک ارتباط سودمند دوجانبه برقرار کنید، بنابراین همیشه برای ایجاد ارتباطات و دوام آنها در طولانی مدت آماده باشید.

این شبکه سازی نباید به صنعت شما نیز محدود شود. شخصی که تحت تأثیر عملکرد شما به عنوان یک مدیر قرار گرفته است، ممکن است شما را به عنوان یک برنامه ریز استراتژیک در سازمان خود توصیه کند. اکنون، اگرچه ممکن است یک نسخه محدودتر از شرح شغل فعلی شما باشد، می‌توانید آن را در میان نمونه‌های تقویت شغلی که برای شما باز است در نظر بگیرید. به همین دلیل مهم است که هر کجا که می‌روید این انجمن‌ها و ارتباطات را ایجاد کنید.

برای اینکه تقویت شغلی به نفع شما باشد، باید ارزش خود را بدانید و بدانید که کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا بر حرفه خود کنترل داشته باشید. در حالی که بادهای متحرک صنعت ممکن است همیشه شما را به سمتی که می‌خواهید به سمت جلو سوق ندهد، شما هنوز این گزینه را دارید که به سمت جایگزین‌هایی بروید که برای شما مطلوب‌تر هستند. از وحشتی که به وجود آمده یک قدم به عقب برگردید و گزینه های شغلی مختلفی را که در آنجا وجود دارند، ارزیابی کنید و منتظر بررسی آن بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا