مارکتینگ

پرسونای مخاطب و پرسونای مشتری چیست؟

تفاوت این دو در بازاریابی چیست؟

روزانه در کشور حجم گسترده ای از پیامک های تبلیغاتی برای اقشار مختلف جامعه ارسال می‌شود که بسیاری از این تعداد پیامک را در لحظه حذف می‌کنند، آیا دلیل این اتفاق را می دانید؟ این اتفاق به دلیل این است که بازاریابی به صورت هدفمند شکل نگرفته است و پرسونای مشتری را به صورت درست درک نکردند اما سوالی که مطرح است این است که پرسونای مشتری چیست و چه تفاوتی با پرسونای مخاطب دارد؟

پرسونای مخاطب

پرسونا چیست؟

پرسونا (persona) در لغت به معنای تعریف ویژگی‌های خاص یک نفر می‌باشد در واقع پرسونای مخاطب همان چیزی است که شما با مشاهده طرف مقابل در رابطه با او درک می‌کنید ونیازی نیست به ویژگی‌های درونی فرد که شاید زیاد به چشم دیگران نیاید توجه کرد بلکه باید ویژگی‌های بارز مانند سن، شغل، میزان تحصیلات و برخی از ویژگی‌های رفتاری را در پرسونا یاداشت کرد.

پرسونای مشتری

پرسونای مخاطب چیست؟

تولید کنندگان محتوا برای اینکه بتوانند محتوایی با توجه به علایق جامعه هدف خود ایجاد کنند و مخاطبان خود را جذب کنند به ترسیم پرسونای مخاطب می‌پردازند در وبسایت‌ها نیز هدف از طراحی پرسونای مخاطب جذب کاربر بیشتر جهت بهبود سئو سایت می‌باشد.

این فهرست معمولاً مشابه فهرست زیر می‌باشد:

  • سن
  • جنسیت
  • شغل
  • محل زندگی
  • علایق
  • میزان درآمد
  • مشکلات و نیازها
  • بینش و طرز نگرش به جهان

پرسونای مشتری چیست؟

همین امر در رابطه با فروشندگان نیز صدق می‌کند اگر شما یک فروشنده باشید بهتر است تا پرسونای مشتری خود را ترسیم کنید تا بتوانید هرچه بهتر و بیشتر محصولات خود را بفروشید به طور مثال اگر شما یک فروشگاه ساز فروشی دارید پرسونای مشتری شما افراد نوازنده‌ای می‌باشند که نیاز به خرید ساز و یا لوازم جانبی آن دارند.

تفاوت پرسونای مشتری و پرسونای مخاطب در چیست؟

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد پرسونای مخاطب برای جذب کاربر به سایت و مقالات است و پرسونای مشتری جهت خرید محصولات می‌باشند و این دو می‌توانند یکی یا متفاوت باشند.

در ترسیم پرسونای مشتری باید با دید بازتر و دقیق تری وارد عمل شویم به این منظور مخاطبان را بر اساس هدفی که برای خرید دارید و نوع نیازشان دسته بندی کنید و ویژگی هر دسته را به طور جزئی بنویسید. پرسونای مخاطب بسیار کلی تر نسبت به پرسونای مشتری می‌باشد و باید در پرسونای مشتری جزئی‌تر  تقسیم کنیم.

در مقالات بعدی هر یک از پرسونا ها را به طور دقیق تر بررسی می‌کنیم و روش‌های ترسیم هر یک را برای شما بازگو می‌کنیم.

تودی در سال جدید خدمات متنوع تری را ارائه کرده است از جمله سئو وردپرس، پشتیبانی وردپرس و طراحی سایت وردپرس و هم چنین تولید محتوای متنی برای دریافت این خدمات کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا