آموزشیطراحی وب

سرور مجازی یا همان vps چیست؟

همیشه یکی از دغدغه‌هایی که موقع راه‌اندازی سایت یا توسعه یک کسب‌وکار به ذهن شما می‌رسد، انتخاب نوع هاست یا میزبانی وب است. ممکن است بین گزینه‌های مختلفی مثل سرور مجازی، هاست ابری، هاست لینوکس و … گیر بیفتید و ندانید که کدام یک برای کار شما بهتر است! ما قرار است در مقالات وبلاگ ایران سرور این مفاهیم را به زبان ساده توضیح دهیم تا درک کاملی از انواع سرویس‌های میزبانی وب پیدا کنید. مقاله امروز به VPS یا سرور مجازی دارد. در این مقاله با مفهوم وی پی اس، مزایا و معایب و انواع آن آشنا می‌شوید؛ همچنین تفاوت VPS را با با هاست اشتراکی، سرور اختصاصی و سرور مجازی ابری می‌فهمید.

اگر به‌دنبال یک راهنمای کامل درباره سرور مجازی (VPS) هستید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

VPS یا سرور مجازی چیست؟

کلمۀ VPS مخفف Virtual Private Server است و به فارسی خودمان می‌شود: سرور مجازی.

برای اینکه مفهوم سرور مجازی را بفهمیم، بیایید اول مرور کوتاهی بر تعریف سرور داشته باشیم:

سرور (server)، یک رایانه قدرتمند است که تمام فایل‌ها و اطلاعات مربوط به وب‌سایت شما روی آن بارگذاری می‌شود.

هروقت کسی آدرس دامنه شما را در مرورگر وب وارد می‌کند، این کامپیوتر قدرتمند (همان سرور) اطلاعات لازم را برای مرورگر می‌فرستد و به این ترتیب، سایت‌تان برای کاربران به نمایش درمی‌آید. برای اینکه راحت‌تر منظورم را متوجه شوید، کلمه (Serve) در انگلیسی به معنی پذیرایی کردن است. پس Server می‌شود کسی که فایل‌ها و دیتاها را در ظرف مرورگر می‌چیند و از کاربران پذیرایی می‌کند.

حالا برویم سراغ تعریف سرور مجازی.

در سرور مجازی، از تکنولوژی مجازی‌سازی استفاده می‌شود. شاید بپرسید که تکنولوژی مجازی‌سازی یعنی چه؟

مجازی سازی، به ساختن یک نسخه مجازی (به جای نسخۀ واقعی) از چیزی گفته می‌شود؛ در سرورهای مجازی به‌جای اینکه چند سخت‌افزار مستقل برای هر سرور اختصاص داده شود، یک سخت‌افزار قدرتمند را با استفاده از نرم‌افزار، به چند سرور شبیه‌سازی می‌کنند.

اینطوری روی یک سخت‌افزار (یا سرور فیزیکی اختصاصی)، چند سرور جدا، با سیستم عامل مستقل و منابع مخصوص خودتان (CPU، RAM و سایر دیتاها) دارید.

سرور مجازی یا VPS چگونه کار می‌کند؟

سرور مجازی مانند یک واحد آپارتمان، در یک مجتمع مسکونی بزرگ است. شما و همسایگان‌تان در کنار هم، در این مجتمع مسکونی (سرور فیزیکی) زندگی می‌کنید و هرکدام‌تان فضای امن و اختصاصی خودتان را دارید. مجتمع آپارتمانی است که از چندین واحد مختلف تشکیل شده؛ شما و دیگر همسایگان، هر کدام یک واحد جداگانه اختصاصی برای خودتان دارید. شما حتی می‌توانید واحد خود را مدیریت را کنید و هرچه را که دوست دارید در آن کم و زیاد کنید. در ضمن، در این مجتمع مسکونی، اگر همسایه شما بدرفتاری کند، مالک مجتمع باید مشکل را حل کند، نه شما.

به طور مشابه، در مورد VPS، چندین کاربر وجود دارد که از همان سرور استفاده می‌کنند؛ اما از یکدیگر جدا شده‌اند. این دقیقا یعنی: هیچ منبعی روی منبع دیگر تاثیر ندارد. شما سرعت و امنیت مورد نیاز خود را بدون دخالت سایر منابع خواهید داشت.

چه از این بهتر؟ شما دارید مزایای یک سرور خصوصی را به‌دست می‌آورید، اما به نوعی باز هم هزینه خدمات را مشابه حالت اشتراکی پرداخت می‌کنید.

اما این واحد اختصاصی یا همان VPS، چه کابردهایی دارد؟!

کاربردهای مختلف یک سرور مجازی

سرورهای مجازی یا VPSها، خدمات بسیاری را ارائه می‌کنند. از تبدیل شدن به سرور گیم گرفته، تا میزبانی از سایت‌هایی که ترافیک نسبتاً بالایی هم دارند. بسیاری از برنامه‌نویس‌ها با تهیه VPS، از آن به‌عنوان فضایی برای تست کردن کدهای‌شان استفاده می‌کنند. تقریباً همه تریدرهایی که در بازارهای جهانی فعالیت می‌کنند، از سرور مجازی استفاده می‌کنند تا آیپی ایران را مخفی نگه دارند.

استفاده‌های گوناگون دیگری هم از این نوع سروها می‌شود، مثل دیتایس سرور، جایگزین VPN، سرور ایمیل و …. در مقاله‌ای دیگر، راجع‌به 8 کاربرد VPS کامل و مفصل صحبت کردیم. از شما دعوت می‌کنیم که آن مقاله را هم برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

خب، حالا که با VPS آشنا شدید، بد نیست درباره مزایا و معایب آن هم مرور خلاصه‌ای داشته باشیم.

مزایا و معایب سرور مجازی (VPS) چیست؟

سرور مجازی هم می‌توانند یک انتخاب عالی برای شما باشد، هم یک خرج اضافه که خیلی به کارتان نیاید! پس بهتر است با توجه به نیازهایی که دارید و شناختن مزایا و معایب VPS، کمی سبک سنگین کنید و ببینید که این گزینه برای شما مناسب است، یا نه.

مزایای سرور مجازی (VPS)

  • در مقایسه با هاست اشتراکی سریع‌تر و قابل‌اعتمادتر است.
  • ترافیک بالای همسایه‌ها (سایر سرورهای مجازی که به‌صورت مشترک روی سرور فیزیکی شما نصب شده‌اند) تاثیری روی سایت شما ندارد و آن را دچار مشکل نمی‌کند.
  • شما دسترسی root (یا superuser) به سرور دارید و می‌توانید آن را پیکربندی کنید.
  • دیتابیس و تمام فایل‌های شما کاملاً در امان است و سرورهای همسایه هیچ دسترسی به آن نخواهند داشت.
  • ارتقاء آن راحت است؛ یعنی اگر خواستید وب‌سایت‌تان را توسعه دهید، به‌راحتی می‌توانید RAM، CPU، پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی سرور مجازی خود را تا جایی که نیاز دارید بالاتر ببرید.
  • با توجه به امکاناتی که می‌گیرید، هزینۀ مقرون‌به‌صرفه‌ای می‌پردازید.
  • امکان نصب و اصلاح نرم افزارهای خاص روی سرور مجازی وجود دارد.

معایب سرور مجازی (VPS)

قیمت آن بیشتر از هاست اشتراکی است.

برای مدیریت این سرور به دانش فنی بیشتری نیاز پیدا می‌کنید.

اگر تنظیمات سرور را به‌درستی انجام ندهید، امکان اینکه امنیت به خطر بیفتد هست.

در صورتی که از VPS استفاده کرده‌اید و مزایا و معایب دیگری را دربارۀ آن می‎دانید، حتماً آن را با ما در میان بگذارید.

در ادامه می‌خواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم بین سرور مجازی، هاست اشتراکی، سرور مجازی ابری و سرور اختصاصی. اگر از بین این 4 گزینه شک دارید که کدام را انتخاب کنید، جواب سوالتان را خیلی زود پیدا خواهید کرد.

تفاوت VPS و هاست اشتراکی چیست؟

Picture2 -

هاست اشتراکی یکی از رایج‌ترین سرویس‌های میزبانی است. در هاست اشتراکی، منابع (هارد، CPU و RAM) به صورت مشترک در اختیار تعدادی کاربر قرار می‌گیرد. تفاوت هاست اشتراکی با سرور مجازی در این است که در هاست اشتراکی منابع جداگانه و اختصاصی برای هر فرد وجود ندارد.

یادتان هست که گفتیم سرور مجازی مثل یک مجتمع مسکونی با چندین واحد است؟ خب هاست اشتراکی اینطور نیست. هاست اشتراکی بیشتر شبیه پارکی است که چندین نفر در آن چادر زده‌اند و با هم از فضای سبز، آب، وسایل بازی و … استفاده می‌کنند.

مشکل مشترک بودن منابع در هاست اشتراکی این است که فعالیت سایر کاربران ممکن است روی عملکرد سایت شما تاثیر بگذارد. مثلاً اگر به وب‌سایت یکی از کاربران، ناگهان ترافیک بالایی وارد شود، سرعت بارگذاری سایت شما هم کاهش پیدا می‌کند. برای اینکه بهتر این گفته‌ها را تجسم کنید، عکس زیر را ببینید.

اما خب هاست اشتراکی مزیتی هم دارد که قیمت پایین‌تر است.

در کل به نظر من، اگر در شروع کار هستید و می‌خواهید برای خودتان یک وب‌سایت کوچک و جمع‌وجور با هزینه پایین ایجاد کنید، هاست اشتراکی برای شما مناسب است؛ ولی اگر قصدتان توسعه کسب‌وکار یا راه‌اندازی یک سایت حرفه‌ای است، توصیه می‌کنم حتماً از وی پی اس یا همان سرور مجازی استفاده کنید.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا