سئو

تاثیر نام دامنه بر سئو چقدر است ؟

مجله تودی :ما اغلب از افرادی که در مورد تأثیر نام دامنه بر سئو می پرسند سؤالاتی دریافت می کنیم. اصلا ربطی داره؟ آیا گنجاندن کلمات کلیدی مانند نام محصول در نام دامنه شما کمکی می کند؟

آیا تأثیر نام دامنه در هر مکان متفاوت است؟ و استفاده از بیش از یک نام دامنه برای یک سایت چه فایده ای دارد؟ در این مقاله، به همه این سوالات و موارد دیگر پاسخ خواهیم داد.

نام دامنه چیست؟

از ابتدا شروع کنیم. نام دامنه یک نام مستعار است. این یک راه راحت برای هدایت افراد به آن نقطه خاص در اینترنت است که در آن وب سایت خود را ساخته اید.

نام دامنه معمولاً برای شناسایی یک یا چند آدرس IP استفاده می‌شود. برای ما، نام دامنه ما tody.ir است.

یک نکته جانبی، اگر مدتی است که در اینترنت بوده‌اید، ممکن است متوجه شوید که وب‌سایت‌های گذشته پیشوند «www» را قبل از نام دامنه داشتند. بنابراین برای Yoast که www.tody.ir خواهد بود. در این مورد، نام دامنه همچنان tody.ir است، در حالی که www زیر دامنه است.

این روزها مردم دیگر “www” را قبل از نام دامنه اضافه نمی کنند. این غیرضروری است، URL شما را طولانی می کند، و صادقانه بگویم، هیچ کس دیگر از اصطلاح “وب جهانی” استفاده نمی کند.

دامنه سطح بالا (TLD)

در جایی که “tody” آشکارا نام تجاری ما است، بیت “ir.” نام دامنه ما TLD (یا دامنه سطح بالا) نامیده می شود. در روزهای اولیه اینترنت:

  • com. برای شرکت های آمریکایی در نظر گرفته شده بود،
  • org. برای سازمان‌های غیرانتفاعی،
  • edu. برای مدارس و دانشگاه ها و
  • gov. برای وب سایت های دولتی.
  • ir. نیز پسوند کشور ایران می باشد.

اما این مربوط به سال 1985 است. از آن زمان همه چیز کمی تغییر کرده است. برای هلند، ما از nl. استفاده می کنیم. اما بسیاری از شرکت‌ها از com. برای زمانی استفاده می‌کنند که نام دامنه nl. قبلاً گرفته شده است.

این روزها، TLDهایی مانند guru. و pro. در دسترس هستند. Automattic .blog را در سال 2015 خریداری کرد. و در مورد .pizza چطور؟ اما اینها همه نیست. اکنون می توانید انواع TLD ها را پیدا کنید. بسیاری از استارت‌آپ‌های فناوری و شرکت‌های SaaS، .io را به‌عنوان TLD خود به جای «سنتی‌تر» مانند .com یا .net انتخاب می‌کنند.

این روزها، TLD هایی مانند guru. و pro. در دسترس هستند. Automattic .blog را در سال 2015 خرید. و در مورد pizza. چطور؟ اما اینها همه نیستند. اکنون می توانید انواع TLD ها را پیدا کنید. بسیاری از استارت‌آپ‌های فناوری و شرکت‌های SaaS، .io را به‌عنوان TLD خود به جای «سنتی‌تر» مانند com. یا net. انتخاب می‌کنند.

فهرست TLD های موجود توسط IANA – مرجع شماره های اختصاص داده شده اینترنت – به روز شده و نگهداری می شود که می توانید آن را پیدا کنید اینجا. ما این نوع TLD را TLDهای عمومی می نامیم.

TLD های عمومی

برای سئو، احتمالاً می خواهید فقط از یک TLD استفاده کنید. و در بیشتر موارد، بهتر است یک گزینه رایج مانند .com، .net، .biz و غیره را انتخاب کنید

اگر کسب و کار شما در یک زمینه بسیار رقابتی است، ممکن است ایده خوبی باشد که چند TLD رایج دیگر بخرید. این برای این است که مطمئن شوید شخص دیگری از آنها برای ایجاد یک وب سایت با نام تجاری شما استفاده نمی کند. اگر وب سایت شما epicbusiness.com باشد و کسی epicbusiness.biz را راه اندازی کند، خسته کننده خواهد بود، درست است؟ اما در بیشتر موارد ممکن است نیازی به آن نباشد. بنابراین اینکه آیا این ضروری است یا نه به شما بستگی دارد.

TLD های عمومی به شما این امکان را می دهند که در مورد نام دامنه خود کمی خلاق تر باشید. چند مثال جالب از این امکانات: order.pizza، visit.amsterdam، ice.land، یا شاید buyher.flowers… اگر با برند شما مطابقت دارد، می توانید این را امتحان کنید.

اما باید به خاطر داشته باشید که ممکن است همه متوجه نشوند که به یک نام دامنه نگاه می کنند. ممکن است ایده خوبی باشد که وقتی نام دامنه خود را روی پوستری قرار می‌دهید یا در جایی نشان می‌دهید، در مورد یک وب‌سایت صحبت می‌کنید تا مردم متوجه شوند که این وب‌سایتی است که می‌توانند از آن بازدید کنند.

TLD کد کشور (ccTLD)

ما قبلاً به .nl TLD اشاره کرده ایم. ما این نوع TLDها را کد کشور یا TLDهای خاص کشور می نامیم.

بسیاری از TLD های کد کشور “بسته” هستند، به این معنی که فقط به کسانی محدود می شوند که در آن کشورها زندگی می کنند یا دارای اقامت هستند. به عنوان مثال، استرالیا au. یا بریتانیا uk ccTLD. “بسته” در نظر گرفته می شود. اما با دیدن محبوبیت بسیاری از TLD های عمومی، برخی از کشورها TLD خود را باز کرده اند تا هرکسی بتواند آنها را ثبت کند.

سال‌ها پیش، توکلائو – جزیره‌ای در اقیانوس آرام جنوبی – شروع به اهدای رایگان TLD .tk خود کرد و هزاران نفر از علاقه‌مندان ادعای tk. خود را داشتند. این مانند cc است که ممکن است نام آن را شنیده باشید زیرا زمانی به عنوان جایگزینی برای com. تبلیغ می شد. این در واقع یک TLD خاص کشور است که متعلق به جزایر کوکوس (کیلینگ) است (اگرچه ممکن است مردم Cypres مخالف باشند)

کد کشور TLD یا عمومی TLD؟

انتخاب کد کشور یا TLD عمومی برای نام دامنه شما به هدف وب سایت شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید مکان یا کشور خاصی را هدف قرار دهید، مثلاً هلند، انتخاب nl. کاملا منطقی است. این امر به مردم نشان می دهد که شما واقعاً در بازار هلند هستید و هرگونه سردرگمی ممکن است بازدیدکنندگان شما را از بین ببرد.

از سوی دیگر، شما می توانید یک TLD عمومی مانند com. را انتخاب کنید و مشکلی برای رقابت با سایر وب سایت های هلندی که از  nl. استفاده می کنند نداشته باشید. این در مورد محتوا، محصولات و تجربه کاربری است که سایت شما ارائه می دهد، نه در مورد TLD که انتخاب می کنید. علاوه بر این، اگر می‌خواهید به طیف وسیعی از مخاطبان بین‌المللی خدمت کنید، یا اگر قصد دارید تجارت خود را به کشورهای خارجی گسترش دهید، یک TLD عمومی انتخاب بسیار بهتری است.

کد کشور TLD یا فهرست فرعی برای سایت هایی با چند زبان؟

اگر وب سایت شما به چندین زبان موجود است، ممکن است از خود بپرسید بهترین راه حل چیست. آیا باید domain.com/uk/ و domain.com/de/ (زیر دایرکتوری ها یا زیرپوشه ها) یا domain.co.uk و domain.de (که از TLD های خاص کشور استفاده می کنند) باشد؟

برای سئو، استفاده از یک زیر شاخه منطقی تر است. اگر از یک زیر شاخه استفاده می کنید، همه لینک ها به یک دامنه می روند. بازاریابی آسانتر است زیرا شما یک دامنه اصلی دارید. و تمام بک لینک هایی که دریافت می کنید نیز به آن دامنه اصلی نسبت داده می شوند. اگر تفاوت زبان در هر زیر شاخه وجود دارد، تگ hreflang را به صفحات خود اضافه کنید تا به گوگل در مورد آن بگویید.

توجه داشته باشید که یک زیر دامنه، مانند “www” که ذکر کردیم، چیزی کاملاً متفاوت از یک زیر شاخه است. به عنوان مثال، ما یک وب سایت اختصاصی برای  پشتیبانی در hub.tody.ir داریم که زیر دامنه tody.ir است. گوگل در واقع این وب سایت را متفاوت از tody.ir می داند. اگرچه ما مطمئن هستیم که آنها می توانند ارتباطات را به هم وصل کنند.

آیا سن دامنه بر سئو سایت تاثیر می گذارد؟

سن دامنه – با اشاره به مدت زمانی که دامنه شما از قبل وجود دارد – مانند قبل برای سئو مهم نیست. ممکن است برخی بگویند اصلاً مهم نیست. امروزه بیشتر به تولید محتوا، تنظیمات فنی، تجربه کاربری و اینکه چگونه وب سایت شما به پرسش هایی که افراد در گوگل استفاده می کنند پاسخ می دهد، مربوط می شود. شما باید بهترین نتیجه برای رتبه بندی یک پرس و جو باشید.

در واقع، جان مولر از گوگل در سال 2017 تأیید کرد که سن دامنه اهمیتی ندارد:

آیا این سیاه و سفید است؟ نه اینطور نیست.

سن دامنه ممکن است بر رتبه بندی تأثیری نداشته باشد. اما دامنه‌های قدیمی‌تر ممکن است مقدار خوبی از بک لینک‌ها، رتبه‌بندی صفحات در صفحات نتایج جستجو و غیره داشته باشند. و بدیهی است که ممکن است بر رتبه‌بندی تأثیر بگذارد.

آیا دامنه تطابق دقیق (EMD) به شما مزیت رتبه بندی می دهد؟

بیایید بگوییم Buycheaphomes.com یک نام دامنه موجود است (احتمالاً همینطور است). این نمونه ای از نام دامنه تطابق دقیق است.

در سال 2012، گوگل چیزی را معرفی کرد که ما اکنون آن را به روز رسانی EMD می نامیم. گوگل الگوریتم خود را تغییر داد تا وب‌سایت‌هایی که از چنین نام‌های دامنه استفاده می‌کنند، فقط به خاطر این واقعیت ساده که کلمه کلیدی در نام دامنه قرار دارد، رتبه‌بندی نکنند. که قبل از آپدیت اینطور بود.

بنابراین، پس از این به‌روزرسانی، آیا استفاده از نام دامنه‌ای که شامل یک کلمه کلیدی است، همچنان سودمند است؟ در بیشتر موارد، پاسخ منفی است.

شما به کلمه کلیدی خاصی در نام دامنه خود نیاز ندارید. شما می توانید یک سایت در دامنه متفاوتی بسازید، محتوایی بنویسید که آن کلمه کلیدی یا موضوع خاص را مورد هدف قرار دهد، و همچنان از یک سایت با کلمه کلیدی دقیق در نام دامنه اش بالاتر باشد.

اما اگر توانستید برندی را حول یک EMD بسازید و همچنان ترافیک زیادی دارید، به کار خوب خود ادامه دهید. فقط مطمئن شوید که نام تجاری شما کاملاً درجه یک است.

یک نام دامنه پیرامون برند خود انتخاب کنید

پس از به‌روزرسانی EMD، نام تجاری اهمیت بیشتری پیدا کرد. تمرکز روی نام تجاری خود در نام دامنه بسیار منطقی تر است به جای اینکه فقط یک کلمه کلیدی در نام دامنه قرار دهید.

به عنوان مثال، احتمالاً LEGO.com، Amazon.com یا Google.com را می شناسید. همه چیز در مورد برند است. این چیزی است که مردم به راحتی به خاطر خواهند آورد و چیزی است که باعث می‌شود شما را از بین جمعیت و رقابت متمایز کنید. نام تجاری شما اینجاست تا بماند (همیشه جنبه مثبت چیزها را نگاه کنید).

در واقع، جان مولر از گوگل نیز پیشنهاد کرد نام دامنه ای را انتخاب کنید که بیشتر شبیه یک برند باشد.

مطمئن شوید که نام تجاری شما منحصر به فرد است و نام دامنه مناسب هنگام شروع یک تجارت جدید در دسترس است. این ممکن است دلیل ادعای بیش از یک TLD عمومی یا کد کشور TLD باشد – تا مطمئن شوید که هیچ کس دیگری آن را ادعا نمی کند.

ما اشاره کردیم که معمولاً یک مارک (معروف) راحت‌تر به خاطر می‌آید. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم با یک نام دامنه کوتاه یا یک نام جذاب بروید تا در بین مردم بماند. به عنوان مثال مانند Booking.com.

بیش از یک نام دامنه برای یک وب سایت؟

آیا ادعای چندین نام دامنه و تغییر مسیر 301 همه دامنه ها به نام دامنه اصلی سودمند است؟ از نظر برندسازی: خیر. از نظر رتبه آنلاین: احتمالا نه.

تنها دلیل معتبری که می توانیم برای استفاده فعالانه از چندین نام دامنه برای یک وب سایت فکر کنیم، بازاریابی آفلاین و گاهی اوقات آنلاین است. اگر پروژه یا کمپین خاصی در وب سایت خود دارید که می خواهید به طور جداگانه آن را تبلیغ کنید، نام دامنه دوم ممکن است برای هدایت ترافیک مستقیم به صفحه مناسب در وب سایت شما مفید باشد.

“فعالانه” کلمه اصلی در آن پاراگراف آخر است. همانطور که گفته شد، با خیال راحت چندین نام دامنه را ثبت کنید، اما مطمئن شوید که گوگل را گیج نکنید. علاوه بر این، استفاده فعالانه از چندین نام دامنه برای یک وب سایت، پیوندهای وب سایت شما را منتشر می کند. و این همان چیزی نیست که شما می خواهید، همانطور که در بخش زیر شاخه نیز ذکر شد.

Domain Authority، Domain Rating، آنها چه هستند؟

ما احساس می کنیم باید این مفاهیم را ذکر و روشن کنیم. احتمالاً مفهوم Domain Authority، Domain Rating یا Authority امتیاز را می‌دانید یا درباره آن شنیده‌اید. آنها معیارهایی هستند که توسط ارائه دهندگان نرم افزار SEO محبوب ایجاد شده اند:

  • Domain Authority: توسعه یافته توسط Moz. این امتیازی است که پیش‌بینی می‌کند وب‌سایت شما چقدر در صفحات نتایج جستجو رتبه‌بندی می‌کند.
  • رتبه بندی دامنه: توسعه یافته توسط Ahref. این معیار قدرت نسبی نمایه بک لینک یک وب سایت را نشان می دهد.
  • امتیاز اعتبار: توسعه یافته توسط Semrush. این معیار برای اندازه‌گیری کیفیت کلی دامنه یا صفحه وب و عملکرد SEO استفاده می‌شود.

اساساً، هدف این معیارها تعیین کمیت کیفیت یک وب سایت بر اساس عوامل بسیاری است. همه آنها یک چیز مشترک دارند و آن درج نمایه بک لینک سایت در محاسبه امتیاز است. برای معیار رتبه‌بندی دامنه توسط Ahref، این معیار کاملاً مبتنی بر پیوند است.

اجازه دهید توضیح دهیم که هیچ یک از اینها فاکتورهای رتبه بندی نیستند که گوگل از آنها استفاده می کند. آنها معیارهای خاص نرم افزاری هستند که از آنها استفاده می کند. در حالی که گوگل از این معیارها استفاده نمی کند، شما همچنان می توانید از آنها به عنوان یک نقطه مرجع در استراتژی سئوی خود استفاده کنید. اما کورکورانه به آنها تکیه نکنید زیرا ممکن است در نحوه توسعه یا محاسبه این معیارها نقص هایی وجود داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا