سئوهوش مصنوعی

آیا LLM و موتورهای جستجو یکسان هستند؟

مجله تودی: مدل های زبان بزرگ هوش مصنوعی (LLM) مانند ChatGPT دنیا را تحت تأثیر قرار داده است و در جریان کار، پلتفرم‌ها و نرم‌افزار ادغام می‌شوند تا ما را کارآمدتر و سازنده‌تر کنند. ChatGPT مانند یک سس خوش طعم است. مردم از آن برای همه چیز استفاده می کنند.

موتورهای جستجو مانند Google و Bing تغییر کرده اند تا چت ربات‌های هوش مصنوعی وارد الگوریتم‌های آن‌ها می‌شوند، اما آیا موتورهای جستجو و LLM‌های هوش مصنوعی اکنون به همین منظور عمل می‌کنند؟

در اینجا مقایسه ای بین AI LLM و موتورهای جستجو وجود دارد:

عملکرد موتور های جست و جو و هوش مصنوعی

مدل‌های زبان بزرگ هوش مصنوعی برای تولید متنی شبیه انسان بر اساس ورودی‌هایی که دریافت می‌کنند طراحی شده‌اند. آنها می توانند به سؤالات پاسخ دهند، محتوا را پیش نویس کنند، پیشنهاداتی ارائه دهند، در کارها کمک کنند، و موارد دیگر.

در حالی که ChatGPT ابتدا وب را جستجو نمی کرد، اکنون می تواند اینترنت را مرور کند اگر شما در نسخه 4 یا Plus هستید. با این حال، برخی از AI LLM بر اساس مقدار زیادی از داده‌های آموزشی که ارائه شده‌اند، پاسخ‌هایی ایجاد می‌کنند.

موتورهای جستجو مثل گوگل برای فهرست بندی و بازیابی اطلاعات از وب طراحی شده اند.

آنها پیوندهایی به صفحات وب، اسناد، تصاویر، ویدیوها و غیره ارائه می دهند که به درخواست کاربر مرتبط است – اما این با ادغام چت ربات های هوش مصنوعی در نتایج موتور جستجو و استفاده از هوش مصنوعی در موتور جستجو در حال تغییر است. الگوریتم ها.

در اینجا لیستی از محبوب ترین ارائه دهندگان و مدل های LLM آمده است:

ارائه‌دهنده مدل آیا می تواند به اینترنت دسترسی داشته باشد؟
OpenAI GPT-3.5/4 Turbo بله، اما فقط برای کاربران Plus و Enterprise از طریق GPT-4
انتروپیک Claude Instant AND Claude 2 خیر
متا Llama 2 70b خیر
Google PaLM 2 بله

منابع هوش مصنوعی

LLM ها بر روی مجموعه بزرگی از داده ها آموزش می بینند.

آنها به داده هایی که آخرین بار بر روی آنها آموزش دیده اند متکی هستند. بنابراین، اگر به وب دسترسی نداشته باشند و دائماً در مورد مجموعه داده‌های جدید آموزش ندیده باشند، ممکن است گاهی اوقات به‌روزترین اطلاعات را نداشته باشند.

موتورهای جستجو به طور مداوم وب را می خزند و فهرست می کنند، که به آنها کمک می کند آخرین اطلاعات موجود در مورد یک موضوع را پیدا کنند، با این فرض که محتوا نمایه شده است.

تفاوت تعامل در موتور های جست و جو و ابزارهای هوش مصنوعی

LLMها برای تعاملات مکالمه بیشتر طراحی شده اند و می توانند در گفتگوهای رفت و برگشت شرکت کنند و متن را به شیوه ای مبتنی بر زمینه تولید کنند. موتورهای جستجو در درجه اول یک تعامل یک طرفه را ارائه می دهند.

یک عبارت جستجو را وارد می‌کنید، و موتور جستجو پیوندهای مرتبطی را به محتوای مرتبط که ممکن است نیازهای اطلاعاتی شما را برآورده کند، و اکنون با نتایج مکالمه Google و Bing ارائه می‌کند.

خروجی

LLM ها متن تولید شده را به عنوان پاسخ و حتی تصویر ارائه می دهند. کیفیت و دقت پاسخ می‌تواند متفاوت باشد و سوال برانگیز باشد، اما معمولاً در قالبی منسجم و قابل خواندن برای انسان است.

موتورهای جستجو پیوندها یا ارجاعاتی را به منابع خارجی ارائه می دهند.

کاربران برای یافتن پاسخ‌های خاص باید روی این منابع کلیک کرده و بخوانند، اما به لطف SGE (تجربه مولد جستجو) Google و ادغام یک مدل زبان بزرگ نسل بعدی (LLM) از OpenAI در نتایج جستجوی Bing.

GPT-4 بر روی مجموعه داده بزرگی از متن و کد آموزش داده شده است و قادر است زبان انسانی را به روشی انسان دوستانه و آموزنده تر درک و تولید کند.

توسعه‌های اخیر با آخرین نسخه از Open AI’s ChatGPT 4 می‌تواند به اطلاعات از طریق Bing دسترسی داشته باشد و آنها را پردازش کند، که به آن امکان می‌دهد نتایج جستجوی به‌روز و مرتبط را ارائه دهد.

علاوه بر GPT-4، Bing همچنین از سایر فناوری‌های هوش مصنوعی برای تقویت نتایج جستجوی خود برای اهداف رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها، شناسایی و فیلتر کردن هرزنامه‌ها، و تولید نتایج جستجوی شخصی‌شده استفاده می‌کند.

هوش مصنوعی نقشی حیاتی در تقویت نتایج جستجوی Bing ایفا می کند. با استفاده از GPT-4 و سایر فناوری‌های هوش مصنوعی، Bing می‌تواند تجربه جستجوی جامع‌تر، آموزنده‌تر و شخصی‌شده‌تری را در اختیار کاربران قرار دهد.

قابلیت اطمینان و دقت

LLM ها مستعد خطا هستند زیرا وقتی پاسخ ها را ایجاد می کنند، خطر نادرستی یا اطلاعات قدیمی وجود دارد – به خصوص اگر در مورد داده های جدیدتر آموزش ندیده باشند. برخی از معایب LLM عبارتند از:

  • LLM ها را می توان با اطلاعات غلط و تبلیغات فریب داد.
  • آموزش و استقرار آنها ممکن است از نظر محاسباتی گران باشد.
  • ممکن است آن‌طور که انسان‌ها می‌توانند زمینه صفحات وب را درک نکنند.

موتورهای جستجو پیوندهای مستقیمی به منابع ارائه می دهند که به کاربران امکان می دهد صحت اطلاعات را تأیید کنند. با این حال، ترتیب و قابل مشاهده بودن نتایج ممکن است تحت تأثیر الگوریتم‌های مختلف، شیوه‌های SEO و سوگیری‌های احتمالی باشد.

آیا LLMها سهم بازار موتور جستجو را از بین خواهند برد؟

مدل های LLM هنوز تأثیر قابل توجهی بر سهم بازار موتورهای جستجو ندارند. Google همچنان با بیش از 90%. بینگ تنها با درصد کمی از سهم بازار موتور جستجو در رتبه دوم قرار دارد. با این حال، AI LLM همچنان به انقلاب صنعت موتورهای جستجو در سال های آینده ادامه خواهد داد.

LLMها می‌توانند پاسخ‌های جامع‌تر و آموزنده‌تری به پرسش‌های جستجو ارائه دهند. آن‌ها همچنین می‌توانند محتوا و تصاویر جدید و خلاقانه تولید کنند، و بسیاری از کارهای دیگر مانند کدنویسی و خلاصه کردن پاراگراف‌ها را برای نام بردن از یک زوج انجام دهند.

با پیشرفت های LLM، این امر به طور بالقوه می تواند منجر به تغییر سهم بازار به سمت موتورهای جستجویی که توسط AI LLM کار می کنند. به نظر من، آنها سهم بازار موتورهای جستجو را در سطح غالب تصاحب نخواهند کرد – اگرچه ممکن است آن را مختل کنند.

بعید است که LLM ها به طور کامل جایگزین موتورهای جستجو شوند، حداقل در آینده نزدیک، به چند دلیل:

  • اطلاعات به روز: موتورهای جستجو دسترسی به آخرین اطلاعات موجود در وب را ارائه می دهند. ممکن است LLMها داده‌های هم‌زمان نداشته باشند مگر اینکه به‌طور مداوم به‌روزرسانی شوند یا به اینترنت دسترسی داشته باشند.
  • عمق و گستردگی: در حالی که LLM ها می توانند پاسخ های سریعی برای تحقیقات عمیق یا دیدگاه های مختلف در مورد یک موضوع ارائه دهند، موتورهای جستجو طیف وسیعی از منابع را ارائه می دهند، اما برخی از LLM ها مانند PALM2 و Google Bard ارائه می کنند. برخلاف OpenAI’s ChatGPT، منابعی که اطلاعات خود را از آنجا دریافت می کنند.
  • موارد استفاده مختلف: LLM ها برای هوش مصنوعی مکالمه، تدریس خصوصی، تولید محتوا، کدنویسی و موارد دیگر عالی هستند، در حالی که موتورهای جستجو برای تحقیق، اخبار و کشف اطلاعات گسترده ضروری هستند. با گنجاندن LLMها در نتایج جستجو، این در طول زمان تغییر خواهد کرد.

آینده تاثیر هوش مصنوعی بر سئو چیست؟

در حالی که AI LLM پتانسیل ایجاد انقلابی در جستجو را دارند، به طور کامل جایگزین موتورهای جستجو نخواهند شد. AI LLM ممکن است همچنان برای بهبود موتورهای جستجو در آینده استفاده شود تا:

  • نتایج جستجوی آموزنده و جامع تر ایجاد کنید.
  • نتایج جستجو را بر اساس نیازها و علایق فردی کاربر شخصی کنید.
  • هرزنامه و اطلاعات نادرست را شناسایی و فیلتر کنید.
  • تجربه جستجوی طبیعی و مکالمه‌ای را به کاربران ارائه دهید.

آینده جستجو احتمالاً ترکیبی از موتورهای جستجوی سنتی و AI LLM خواهد بود.

AI LLM همچنان نقش مهمی را در جستجو بازی می کند، اما احتمالاً به طور کامل جایگزین موتورهای جستجو نخواهد شد.

مبنع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا