سئو

الگوریتم پاندا گوگل چیست؟ + اپدیت 2022 و راهنمای جامع

یکی از قدیمی ترین الگوریتم های گوگی در بررسی محتوا و سایت ها الگوریتم پاندا گوگل است. پاندا جزو معدود الگوریتم هایی هستن که نامش تقریبا به صورت رسمی عنوان شده اکثر الگوریتم ها با وجود دیدن تاثیراتش هیچوقت به صورت رسمی مورد تایید گوگل بودن. مهم ترنی دلیل برای ایجاد این الگوریتم وجود محتوای بی کیفیت و اسپ در سطح وب بود که شکایت های زیاد کاربران رو شاهد بودیم گوگل برای رفع این مووضع الگوریتم جدید خودش رو در سال 2011 معرفی کرد.

تاریخچه پیدایش الگوریتم پاندا

اواخر سال 2011 بحرانی به گوگل اضافه شد تحت عنوان نتایج بی کفیت این نتایج به قدری زیاد شده بودن که با جست و جوی هر کلمه حداقل یکی دو مورد از این نتایج در صفحات اول گوگل مشاده میشود که به شدت برای کاربران آزار دهنده بود.

گسترش استفاده اینترنتی و قدرت گوگل هم به اندازه امروز نبود و هنوز سایر رسانه توانایی های بیشتری داشته من جمله رسانه های مکتوب مثل روزنامه ها مثلا  روزنامه  Business Insider تیتر زد که “الگوریتم جستجوی گوگل تبدیل به یک ویرانه شده. وقت درمان است!

این مورد میتونستن به قدری فاجعه بار باشه که یک کسب و کار بزرگ رو از بین ببره اما نجات دهنده این موضوع الگورتیم پاندا بود. اعتبار و سهام گوگل دچار ضرر سنگینی میشد اگر این الگوریتم منتشر نمیشد.

اپدیت های الگوریتم پاندای گوگل

23 فوریه 2011 تنها آغاز ارائه الگوریتم پاندا بود. این روند با اپدیت های زیاد در سال های بعد ادامه پیدا کرد. حتی اعلام خبر انتشار این الگوریتم توجه ها رو به خودش جلب کرد ادعای تغییر 11 درصدی نتایج سرپ بسیار هیجان انگیر و برای عده ای ترسناک بود.

گوگل در پستی در بلاگ خودش درباره این الگوریتم توضیحاتی داد:

“این به‌روز‌رسانی در پی کاهش رتبه وبسایت‌هایی منتشر شده است که محتوای بی‌کیفیتی دارند، محتوای آن‌ها ارزش افزوده‌ای برای مخاطب ایجاد نمی‌کند، محتوایشان را از وبسایت‌های دیگر کپی می‌کنند و یا محتوای آن‌ها مفید و قابل استفاده نیست. در همین حال این الگوریتم باعث بهبود رتبه وبسایت‌های با کیفیت می‌شود و سایت‌هایی که از محتوای اصیل، باکیفیت، منحصر به فرد، مفید و تحقیقی در وبسایت خود استفاده کرده باشند در بهترین رتبه‌ها قرار خواهند گرفت.”

اپدیت های الگوریتم پاندا

فاکتورهای مهم الگوریتم پاندا چیست؟

1- محتوای کم

محتوایی که انقدری ارزش نداشته باشه که تولید بشه. مثلا شما امکان توضیح تمام موارد پشتیبانی وردپرس رو در 100 کلمه ندارید پس ارزش این محتوا قطعا کمه. البته این لزوما به معنی حذف تمام محتواهای کوتاه نیست ممکن است یک کد تخفیف را در یک پاراگراف صد کلمه ای به دست کاربر رساند پس نیازی توضیحات اضافی و هجو نیست.

2- محتوای تکراری

این موضوع تفاوت کوچیکی با duplicate contacts در این الگورتیم حتی تکرار های داخل یک محتوا هم از ارزش سایت شما کم میکنه.

مثلا سایت اسکن ملک یکی فایلینگ املاک در مناطق تهران است. اگر این فایلینیگ برای تمام مناطقی که فعالیت میکنه یه تعریف چند خطی داشته باشه مثلا برای محله بریانک بنویسند “محله ای آرام و نزدیک به مترو و… ” و این موضوع رو برای سایر محلات هم تکرار کنن الکوریتم پاندا این موضوع رو محتوای تکراری در نظر میگیره. روش هایی برای عدم جریمه شدن در این مووضع وجود داره مثلا با بازنویسی اصولی و تولید محتوای متنی تخصصی میتونیم از این مورد فرار کنیم که تمام محتواهای ما به یک شکل نگارش بشن.

در سال 2022 قطعا توقع ندارید توصیه کنیم از محتوای سایر وبسایت ها استفاده نکنید. این مورد انقدر آشکار است که چندین و چند سال است که در فضای وب برای همه آشکار شده البته نکاتی درباره خبرگزاری ها وجود دارد که در صورتیکه صاحب رسانه هستید از مشاوره تودی استفاده کنید.

3- محتوای بی کیفیت

محتوای بی کیفیت به چه معناست؟ ایا تعریف و معیار مشخصی به جز رفتار کاربر برای کیفیت محتوا وجود دارد؟ در زبان های غیر انگلیسی که توانایی فهم محتوا برای گوگل سخت تر است این شاخص های کیفیت تنها از رفتار کاربر مشخص میشود. تصور کنید فردی با جست و جوی عبارت الگوریتم پاندا چیست؟ وارد این صفحه از تودی میشود. این مقاله حداقل چند دقیقه از زمان کاربر را خواهد گرفت و با توجه به حجم متن حداقل زمان حضور کاربر باید 3 دقیقه باشد.

اما کاربر بلافاصله و بعد 30 ثانیه خارج شده و مجدد عبارت الگوریتم پاندا چیست را سرچ میکند واضح است که محتوای نگارش شده کیفیت مناسبی نداشته که کاربر تا انتها پیگیر موضوع باشد. این تنها یکی از روش های بررسی کیفیت محتوای گوگل است.

تاثیر کیفیت محتوا در الگوریتم پاندا

4- محتوای نا معتبر

یکی از مهم ترین معیار ها اعتبار یک متن و ارزش علمی این موضوع بود. تا سال ها کسی به این موضوع دقت نمیکرد تا اتفاقای مثل پاندمی کرونا منجر به حساس شدن الگوریتم پاندا به ارزش علمی مقالات شد. حجم اطلاعات زیاد و بدون منابع که اکثرا تحت شایعات و به صورت محلی یا جهانی پخش میشد اعتبار مقالات رو زیر سوال میبرد فلذا معیار اعتبار یک مقاله مهم تر از سال های گذشته بولد و نمایان شد.

5- عدم ارتباط کلمه جست و جو شده با محتوا

در جست و جوی خرید لپ تاب برای تولد برادرتان هستید که در نتایج وارد صفحه ای میشوید که لوازم ارایش برند فلان را میفروشد!! به جز سایتی که واردش شدید ممکن است به گوگل هم بدبین شوید. و این چیزی نیست که برترین موتور جست و جوی دنیا بخواد اتفاق بیفته پس پانداهای مهربون وارد میشن و سایت رو از نتایج حذف میکنن. الگوریتم پاندا انقدر رفتار های سختی با وبسایت های متخلف داره که ما نمیدیونیم چرا اسمش از این موجود با نمک و دوست داشتنی برداشته شده.

6- تبلیغات آزار دهنده

یک زمانی در وب فارسی حجم تبلیغات پاپ اپ و بنری به قدری زیاد شده بود که محتوا قابل دیدن نبود. در همین سال 1401 نیز که در حال نگارش این مقاله هستیم. خبرگزاری هایی هستند که حجم ازاردهنده از تبلغات کلیکی در این سایت ها موجب نفرت کاربر از مطالعه یک مقاله است. هیچکس علاقه ای ندارد در هنگم خواندن لیست حقوق کارگران در سال جدید تبلیغات خمیردندان و ویلا در بین مطلب نمایش داده شود. در بعضی از این سایت ها بعضا محتوای اصلی بعد از 60 درصد اسکرول صفحه قابل مشاهده می‌شود. پس وقتی محتوایی رو کاربر دوست نداره قطعا گوگل هم بهش علاقه ای نداره.

از کجا بفهمیم مورد تنبیه الگوریتم پاندای گوگل قرار گرفته‌ایم

یک پشتیبانی سایت مناسب میتونه خودش رو اینجا نشون بده. اگر یک بلاگ بزرگ با چند صد محتوا داشته باشید بهتره که روزانه سرچ کنسولتون چک بشه که اگر اکشنی از سمت گوگل ارسال شده بود، چک بشه هر چند ممکنه نتایج شما بدون تذکر هم از سرپ حذف بشه.

بدترین حالت ممکن اینه که کل سایت مورد تنبیه قرار بگیره و به خاطر بخشی از محتواهای ضعیف در سایت کل نتایج شما افت پیدا کنه که در این صورت با سرعت بیشتری متوجه این مشکل خواهید شد.

رفع جریمه الگوریتم پاندای گوگل

شاید منطقی ترین روش برای رفع جریمه الگوریتم پاندا اصلاح ساختار و نمایش پشیمانی از محتوای ضعیف تولید شده است. البته که رفع مشکلات تکنیکال سایت خیلی مهمه ولی در مرود جریمه پاندا کمکی به سایت شما نمیکنه و بهتره فقط برید به دنبال اصلاح ساختارهای محتواییتون.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا