سئو

سئو تکنیکال یا سئو فنی چیست

سئو فنی شامل چه مواردی می‌شود

همانطور که می‌دانید که سئو به چند بخش متفاوت تقسیم می‌شود در مقالات قبلی در رابطه با سئو داخلی و سئو خارجی بحث کرده‌ایم حال در این مقاله قصد داریم با بخش اصلی دیگری در سئو به نام سئو فنی یا سئو تکنیکال آشنا شویم پس در ادامه با مجله تودی همراه باشید.

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال (Technical SEO) یا سئو فنی یکی از موارد بسیار مهمی می‌باشد که قبل از اجرای طرح و نقشه برای استراتژی‌های محتوایی و لینک سازی باید به آن توجه کرد، به بیانی دیگر ابتدایی ترین کار برای سئو یک وبسایت سئو تکنیکال می‌باشد.

یک وبسایت بخش‌های بسیار زیادی دارد و یک وبسایت برای موفق شدن و رسیدن به شرایط مطلوب در نتایج موتورهای جستجو نیاز دارد تا از نظر فنی نیز شرایطی ایده‌آل داشته باشد برای اینکه ماهیت سئو را به درستی درک کنید بهتر است پیش ادامه، مقاله‌ی سئو چیست را مطالعه بفرمائید.

سئو تکنیکال و فنی مجموعه‌ای از کارها می‌باشد که باعث می‌گردد سایت با سرعت بیشتر و به صورتی راحت‌تر توسط ربات‌های خزنده موتور جستجو ایندکس شود و باعث افزایش کارایی سایت گردد این کار‌ها شامل: بهینه سازی کدها، ساخت نقشه سایت و… می‌شوند که در ادامه به تعدادی از این موارد می‌پردازیم. سئو تکنیکال از بسیاری از موارد می‌توان زیردسته سئو داخلی در نظر گرفت اما به دلیل گستره از کارها که در بخش سئو فنی انجام می‌شود می‌توان این بخش را بخشی جدا نیز در نظر گرفت.

چرا سئو تکنیکال مهم است؟

با گذشت زمان الگوریتم‌های موتورهای جستجو روز به روز قدرتمند‌تر و قوی‌تر شده اند با این حال همچنان نیز نمی‌توانند مانند یک انسان مفاهیم و مقالات را درک کنند به همین دلیل درک این مورد که محتوای شما در رابطه با چه موضوعی است یا اینکه برای کاربر مفید می‌باشد یا خیر سخت می‌باشد پس اگر در زمینه تولید محتوا قدرتمند عمل می‌کنید بسیار حیف است که به دلایل فنی نتوانید در جستجوها در جایگاه واقعیتان قرار بگیرید.

سئو تکنیکال شامل چه مواردی می‌شود

همانطور که پیش تر نیز بیان کردیم سئو فنی باعص افزایش کارایی در وبسایت شما می‌شود که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کدنویسی وبسایت

همانطور که گفته شده است کدنویسی صحیح اولین قدم در سئو فنی یا تکنیکال می‌باشد، اسفتاده صحیح از تگ‌ها در این بخش یکی از موارد بسیار مهمی است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا هرچه بهتر با اهمیت و مفهوم محتوای ما آشنا شوند و کمک می‌کنند تا سئو بهتری برای سایت خود داشته باشیم که در رابطه با این موضوع در مقاله‌ای به نام اهمیت تگ و متا تگ ها در سئو داخلی به طور کامل بحث کرده‌ایم.

فشرده سازی کدها

پس از کدنویسی صحیح در یک وبسایت نوبت بهینه سازی کدها می‌رسد هر صفحه وبسایت می‌تواند بیشتر‌از 20 هزار خط کد داشته باشد که این تعداد خط کد می‌توانند حجم بالایی را اشغال کند اما می‌توان با استفاده از برنامه و افزونه‌هایی مشخص به صورت پیوسته و و جامع وبسایت شما را بهینه کنند تا سرعت لود وبسایت شما بیش از پیش بالا برود

نقشه سایت

ربات‌های موتورهای جستجو مانند ما وبسایت‌هارا مشاهده نمی‌کنند و کل وبسایت را بدون ظاهر گرافیکی و تنها به صورت کد می‌بینند به همین علت داشتن راهنما به آن‌ها کمک می‌کند تا وبسایت را به بهترین شکل بررسی نمایند، این نقشه راهنما و نقشه چیزی نیست بجز site map

این نقشه یک آدرس به شکل کلیه صفحات و محتوای سایت می‌باشد که با هر بروزرسانی و ایجاد صفحه‌ای جدید، این نقشه نیز بروز رسانی می‌شود تا در بازدید‌های بعدی ربات‌های خزنده موتورهای جستجو برای ایندکس سریع‌تر کمک کند.

robot.txt

فایل متنی robot.txt یکی دیگر از راه‌ها برای بررسی بهتر ربات‌های خزنده موتورهای جستجو می‌باشد تفاوت این مورد با سایت مپ این است که با استفاده از این متن می‌توان برای موتورهای جستجو محدودیت قائل شد که صفحات خاصی را ایندکس نکند، ایندکس نکردن بعضی از صفحات توسط گوگل به این دلیل است که این صفحات می‌تواند امنیت سایت را پایین بیاورد و برای سایت مشکل آفرین باشد.

استفاده از کش

قابلیت کش به این معنا می‌باشد که کاربر پس از ورود به وبسایت، اطلاعات ظاهری سایت در مرورگر خود ذخیره می‌کند همین امر باعث میشه تا در ورود مجدد کاربر سایت با سرعتی بسیار بیشتر لود بشود و نیازی به دانلود مجدد نباشد. این موضوع در سئو تکنیکال اهمیت بالایی دارد و امروزه تقریبا تمامی سایت‌های دنیا نیز از این قابلیت استفاده می‌کند.

فعالسازی SSL

SSL یک پروتکل امنیتی است که در حال جایگزین شد با پروتکل‌های قدیمی می‌باشد که در رابطه با ینکه SSL چیست قبلتر نیز به طور کامل بحث کرده‌ایم اما باید بدانید که استفاده از این قابلیت توسط گوگل به شدت توصیه می‌شود و برای داشتن یک سئو تکنیکال ایده‌آل داشتن آن الزامی می‌باشد و نداشتن آن می‌تواند در موتور‌های جستجو باعث کاهش رتبه شما شود.

نشانه گذاری‌ها

موتورهای جستجو با بروزرسانی‌های مکرر در الگوریتم‌های خود در تلاش‌اند هوش مصنوعی خود را به طور مداول افزایش دهند اما با این حال بررسی این حجم بالا توسط این ربات‌های خزنده کاری سخت است و احتمال خطا در کار آنان وجود دارد به همین علت بهتر است تا پشتیبان سایت استفاده از نشانه گذاری‌ها را دستور کار خود قرار دهند.

معروف‌ترین راه برای استفاده از نشانه گذاری‌ها در سایت استفاده از کدهای اسکیما و یا دیتاهایلایتر می‌باشد.

سرعت سایت

در بخش سئو داخل تاثیر سرعت وبسایت را بیان کرده‌ایم اما از آنجا که کدهای یک وبسایت نیز تاثیر فراوانی بر سرعت دارد لازم است در بخش سئو تکنیکال نیز به آن بپردازیم.

سرعت یک وبسایت تاثیر به سزایی بر تجربه کاربری دارد به همین علت باعث می‌گردد موتورهای جستجو نیز به آن توجه ویژه‌ای بکنند، مورد دیگری که بر سرعت سایت تاثیرگذار است استفاده از هاست قدرتمند می‌باشد که در آینده به طور کامل به آن می‌پردازیم.

سایت واکنشگرا

در گذشته ریسپانسیو بودن یک وبسایت تاثیر بسیار زیادی بر روی سئو سایت نداشت اما در سال 2020 دیگر اینگونه نیست و با افزایش کاربران تلفن همراه داشتن یک سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا از الزاماتی می‌باشد که برای بودن در موتور جستجو باید به آن توجه ویژه‌ای بکنید.

طراحی سایت واکنشگرا هرگز به این سادگی نبوده‌ است با کمک فریم ورکی مانند bootstrap می‌توان سایتی واکنشگرا و با کیفیت نوشت از طرفی به دلیل حجم کمتر کد نوییسی سرعت سایت نیز افزایش می‌یابد.

URL صفحات

ساختار  URL نیز در بخش سئو تکنیکال از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که URL کوتاه تر و زیباتر می‌تواند سئو فنی وبسایت شمارا بهبود دهد البه اغلب وبسایت‌ها به دلیل استفاده از URL های اتوماتیک، لینک‌هایی بلند، بی‌معنی و طولی دارند پس بهتر است برای جلوگیری از این موضوع به صورت دستی لینک‌های وبسایت را قرار دهید.

صفحات 404

صفحات 404 نه تنها برای کاربر آزاردهنده و دشوار است همچنین باعث مرگ تدریجی یک وبسایت ‌میگردد و از نظر سئو فنی و موتورهای جستجو بسیار بد تلقی می‌شوند پس به ریدایرکت کردن صفحات دقت ویژه‌ای بکنید در مقاله انواع خطاهای 400 را بهتر بشناسیم به انواع ارورهای 400 پرداخته‌ایم و شمارا با این خطاهای کشنده به طور کامل آشنا کرده‌ایم.

کلام پایانی

برای رسیدن به رتبه‌های برتر در موتور جستجو استفاده از یک متخصص سئو از ضروریت‌های زنده نگه‌داشتن وبسایت می‌باشد، گروه تودی با متخصص‌ترین افراد در زمینه سئو فنی یا تکنیکال آماده مشاوره رایگان به شما عزیزان می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا