ویژگی های یک مربی خوب را بدانید!

ویژگی های یک مربی خوب را بدانید!
مربی خوب بودن آسان نیست زیرا هیچ کس واقعاً به شما یاد نمی دهد که چگونه به کسی آموزش دهید. راه‌های مختلفی برای رویکرد مربیگری وجود دارد و هر فردی که به دنبال مربی است، به چیز متفاوتی نیاز دارد. علی‌رغم تفاوت‌ها، برخی ملاحظات کلی وجود دارد که همه مربیان می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند، بهترین شیوه‌های مربیگری که زنجیره نفوذ و حمایت را از حرفه شما تا شغل بعدی ادامه می‌دهد.

اگر به دنبال راهنمای مربیگری هستید و می خواهید یک مربی خوب باشید تا شما را در مسیر درست قرار دهد و حضوری تاثیرگذار در زندگی هموطن دیگری داشته باشید، در این مقاله از تودی مواردی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید تا بتوانید تیم منابع انسانی خود را به خوبی هدایت کنید.

نکات مهم یک مربی خوب بودن

نکات مهم یک مربی خوب بودن

به گفته گارتنر، 84 درصد از شرکت های Fortune 500 و 100 درصد از شرکت های Fortune 50 (شرکت های بین‌المللی فعال در صنایع مختلف می‌باشد) برنامه های مربیگری دارند. علاوه بر این، کسانی که مربی دارند پنج برابر بیشتر احتمال دارد که ارتقا پیدا کنند و میزان ماندگاری آنها نیز بالاتر است.

برنامه های مربیگری نقش بسیار مهمی در موفقیت یک سازمان دارند. برخی از سازمان ها برنامه راهنمایی رسمی ندارند که مایه تاسف است، اما کارمندان هنوز به دنبال یک عضو ارشد تیم هستند که بتوانند در مورد موضوعات مهم با آنها مشورت کنند. انتقال یادگیری زمانی کارآمدتر است که ساختار مشخصی برای روابط مربی و منتی وجود داشته باشد.

دانستن اینکه چگونه به طور کارآمد مربیگری کنید و یک مربی خوب باشید، مهارتی است که کمی بعد در حرفه شما به کار می آید، اما در عین حال، مهارتی مفید است. در یک زمینه کاری، یک راهنما یک مشاور حرفه ای است که به اندازه کافی تجربه دارد تا سایر کارگران جدیدتر و جوانتر را راهنمایی کند تا جایگاه خود را در محل کار پیدا کنند.

منتورها افراد با تجربه ای هستند که دانش عمیقی از یک موضوع یا زمینه خاص دارند و می توانند آن اطلاعات را به دیگران منتقل کنند. همه راهنمايي‌هايي كه مربيان ارائه مي‌كنند به طور دقيق به وظايف كاري مربوط نمي‌شوند. مربیان همچنین در مورد انتخاب های شغلی مشاوره و پیشنهادهایی در مورد موضوعاتی ارائه می دهند که گهگاه با قلمرو شخصی همپوشانی دارند، اما نقش آنها یک حامی کاری است نه یک درمانگر.

بهترین شیوه‌های مربیگری نشان می‌دهد که مربیان باید درجاتی از تخصص در یک زمینه داشته باشند و همچنین بدانند که چگونه آن را به طور کارآمد ارائه دهند. همه افراد با ذخایر گسترده، دانش خود را در به اشتراک گذاشتن، به همین دلیل است که مربی خوب بودن می تواند سخت باشد.

اهداف مربیان را درک کنید

برای شروع این لیست از نکات راهنمای مربی خوب بودن آن هم برای اولین بار، با درک آنچه که شاگرد چه می خواهد، نقش مربی را شروع کنید. پس از گفتگو با آنها، ممکن است در مورد برخی از زمینه‌هایی که شاگرد ممکن است نیاز به کمک داشته باشد، ایده‌ای داشته باشید، اما با دادن توصیه به او درباره چیزهایی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید، شروع نکنید.

درک کنید که چرا افراد برای برنامه مربیگری ثبت نام کردند و امیدوار بودند از شما چه چیزی بیاموزند. با گذشت زمان، هنگامی که آنها در مورد بررسی سایر زمینه های بهبود با شما توافق کردند، می توانید توصیه ها و بازخوردهای خود را بگنجانید.

برای شاگرد خود هدف بگذارید

اهداف را با همدیگر ایجاد کنید

یک مربی خوب بودن مستلزم تعیین اهداف همراه با شاگرد است. برخی از شاگردها فقط تصور مبهمی از آنچه می‌خواهند به دست آورند دارند، اما در مورد چگونگی دستیابی به آن شفافیت ندارند. یک مربی خوب می‌تواند به شاگردها کمک کند تا اهداف کوتاه‌مدتی معقول و منطقی ایجاد کنند که بتوانند با هم در جهت رسیدن به آن کار کنند. این امر باعث می‌شود که ارتباط مربی و شاگرد برای فرد آسان‌تر شود و همچنین می‌تواند اعتماد به نفس خود را در هنگام شروع به رسیدن به اهداف خود افزایش دهد.

بخش مهمی از نقش مربی این است که به افراد کمک کند تا از توانایی های خود اطمینان بیشتری پیدا کنند و دیدگاه روشنی از اینکه چه کسی هستند و چه توانایی دارند به دست آورند. اول آنها را به عنوان مردم و در مرحله بعد کارمندان را درک کنید.

نیازهای شاگرد را درک کنید

ممکن است باور داشته باشید که باید در یک لحظه توصیه هایی را در نوک زبان خود داشته باشید، اما این درست نیست. گاهی اوقات، تنها چیزی که یک شاگرد به آن نیاز دارد، کسی است که گوش کند و دیدگاه او را با او بررسی کند. اگر به دنبال بهترین شیوه های مربیگری هستید، پس یاد بگیرید که شنونده خوبی باشید و آنچه گفته می شود را درک کنید. اگر یک شاگرد مشاوره می خواهد، شما نیازی به یک راه حل کامل و آماده ندارید.

سوال بپرسید و در مورد گزینه های در دسترس شاگرد بحث کنید تا مشخص شود که چگونه می خواهند ادامه دهند. به تجربیات شخصی خود فکر کنید و بررسی کنید که آیا می‌توانید تجربیات مشابهی را که ممکن است بینش‌هایی به شما ارائه دهد، به خاطر بیاورید. در پایان روز، مربی خوب باید آنچه را که برای او بهترین است انجام دهد و مربی تنها یک تابلوی صدا برای ایده ها است.

مربی خوب بودن اغلب به معنای شنونده خوب بودن از چند جهت است. درک شاگرد و نظرات آنها بخشی از نقش است، اما این افراد نیز چیزهای زیادی دارند که می توانید از آنها بیاموزید. تجربیات و آموخته‌های آن‌ها ممکن است متفاوت از آنچه در این کار گرفته‌اید باشد، و ممکن است بتوانند دیدگاه جدیدی را در اختیار شما قرار دهند که رویکرد شما به کارتان را تازه‌تر می‌کند. با تغییر زمان و معرفی فناوری های جدیدتر، این کارمندان جوان اغلب در کار با جدیدترین ابزارها مهارت بیشتری دارند. هر چند وقت یکبار از آنها سؤال بپرسید و دانش آنها را در مورد موضوعات تأیید کنید.

رشد شاگرد را در اولویت قرار دهید

یکی دیگر از نکات مفید برای اولین بار راهنمایی مربیان برای اولویت دادن به رشد بر هر شکل دیگری از موفقیت است. در ابتدای کار، همه ما لحظاتی را داشته ایم که می خواستیم هر چه سریعتر در سلسله مراتب بالا برویم. حتی بدون درک کامل کارمان یا معنای عناوینی مانند “مدیر” و “سالن ارشد”، ما به دنبال این بوده‌ایم که بدون ایجاد مهارت برای آن، رهبر باشیم.

به عنوان یک مربی، شما یک فرصت عالی برای شکل دادن به نحوه درک این افراد از رشد و گسترش پتانسیل های خود به روشی سنجیده دارید. اهداف شغلی واقعی آنها را با آنها کاوش کنید و مهارت هایی را که آنها باید روی آنها کار کنند به جای دویدن به سمت نقش هایی که برای آنها آماده نیستند، شناسایی کنید.

اشتباهات را با شاگرد کاوش کنید

یکی از سخت‌ترین بخش‌های یک مربی خوب، بحث درباره اشتباهات و ضعف‌های مربی است. ممکن است ترجیح دهید بر روی نقاط قوت آنها تمرکز کنید و آنها را با تحسین و تمجید بپوشانید تا اعتماد به نفس آنها ایجاد شود، اما اگر در زمینه هایی که نیاز به بهبود دارند کار نکنند، رشد آنها ناقص خواهد ماند. اگر به دنبال بهترین شیوه های مربیگری هستید، پس سیستمی ایجاد کنید که در آن شما و شاگرد به طور مرتب بررسی کنید که اخیراً چگونه وظایف خود را انجام داده اند و دفعه بعد چه کارهایی می توانند برای بهبود عملکرد خود انجام دهند.

اشتباهات شاگرد را شناسایی کنید

یک مربی خوب بازخورد سازنده میدهد

وقتی در نهایت اشتباهات را با آنها بررسی می کنید، می گویید آنها “کار وحشتناکی” انجام داده اند و باید آن را ترک کنند  چرا که مفید نمی باشد. آنها احتمالاً می دانند که به بهترین شکل ممکن عمل نکرده اند. آنها را به خاطر خطاها مسخره نکنید، بلکه به آنها کمک کنید مسائل را مستندسازی کنند و یادداشت کنند که چگونه می خواهند رویکرد خود را بهبود بخشند. اگر آنها قادر به شناسایی خطا یا استراتژی بهتری نیستند، بازخورد سازنده ای ارائه دهید که واقعاً بتوانند از آن استفاده کنند.

هنگامی که شاگردها غرق بزرگی خطای خود می شوند، ممکن است مجبور شوید از انتقاد خودداری کنید و به جای آن گوش شنوایی برای آنها فراهم کنید. اینکه بتوانید موقعیت را به درستی تفسیر کنید، مهارتی است که با گذشت زمان به دست می آورید، اما این همان معنایی است که یک مربی خوب بودن می دهد.

اهداف شاگرد را به طور منظم ارزیابی کنید

هر چند وقت یکبار، راهنمای مربیگری شخصی خود را مکث کرده و ویرایش کنید. مرتباً با شاگرد تماس بگیرید تا بفهمید که چگونه به سمت هدف خود پیش می روند. اگر عملکرد آنها راکد است، ممکن است نیاز داشته باشید که رویکرد خود را به مربیگری تغییر دهید، همانطور که آنها در برنامه بازی خود تغییراتی ایجاد می کنند. اهداف یک کارمند نیز ممکن است در طول زمان تغییر کند و این بررسی‌ها می‌تواند به بحث در مورد معنای آن برای حرفه آنها و نحوه برخورد کلی آنها با موقعیت کمک کند.

شاگردها را به حلقه های حرفه خود معرفی کنید

یکی از بزرگترین مزایای داشتن یک مربی ممکن است فقط دسترسی به حلقه های حرفه ای جدید باشد. هنگامی که در حال یادگیری نحوه مربیگری هستید، ممکن است تماس با چند مخاطب قابل اعتماد و درک رویکرد آنها برای مربیگری مفید باشد. با گذشت زمان، می‌توانید مربیان خود را به این معدود معتمد معرفی کنید تا به کارگران جوان‌تر کمک کنید تا از نظر حرفه‌ای رشد کنند و تعداد الگوهایی را که باید از آنها بیاموزند افزایش دهید.

مربی خوب بودن به طور طبیعی برای همه اتفاق نمی افتد، اما نقشی است که می توانید یاد بگیرید و برای آن آماده شوید. این بهترین شیوه‌های مربیگری می‌تواند به شما در شروع کار کمک کند، و در طول زمان، توسعه راهنمای مربیگری خود که رویکرد کامل شما را برای تبدیل شدن به یک مربی قابل اعتماد نشان می‌دهد، مفید خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا