سئو

UTM چیست؟

اهمیت استفاده از یو تی ام چیست؟

جذب مخاطلب کلید اصلی موفقیت کسب و کارها است پس اگر مخاطبی نباشد که محصول و یا محتوای شما را ببیند و از آن استفاده کند، فعالیت در آن کسب و کار و یا سایت دیگر معنایی ندارد. یکی از روش‌های جذب مخاطب فعال استفاده از کمپین است. روش‌های جدب مخاطب انواع مختلفی دارند مانند بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوایی، تبلیغات اس ا م اسی، تبلیغات آنلاین و آفلاین. اما چگونه می‌توان بازخورد این تبلیغات را دید؟ آیا راهی وجود دارد که بتوان متوجه شد کدام یک از مخاطبین از کجا وارد سایت شده‌اند؟ یکی از بهترین روش‌ها برای بررسی مخاطبین خود استفاده از یو تی ام (UTM) است. برای پاسخ به این پرسش که UTM چیست؟ و اهمیت استفاده از آن چیست؟ با مجله تودی همراه باشید.

UTM چیست؟

در واقع یو تی ام یکی از ابزارهای گوگل آنالیتیکس است که به کمک آن شما قادر خواهید بود که کمپینی بر اساس نیاز کسب و کار خود راه اندازی کنید و از آن برای رصد مخاطبین و بهتر کردن کار خود استفاده کنید. UTM اطلاعاتی را در اختیار شما می‌گذارد که با استفاده از آن شما می‌توانید زمان ورود مخاطب به سایت، مرورگر مخاطب، دستگاهی که مخاطب با آن وارد سایت شما شده است (لپتاپ، تبلت و یا گوشی) را مشاهده کنید و یا حتی می‌توانید متوجه شوید که کاربر از چه طریقی به سایت شما مراجعه کرده است (از طریق تلگرام، فیسبوک، توئیتر و یا غیره)

یو تی ام از مجموعه کاراکترهایی تشکیل شده است که به آخر لینک صفحه مورد نظر شما اضافه می‌شود و یک سری اطلاعاتی که در بالا به آن اشاره شد را به گوگل آنالیتیکس ارسال می‌کند که شما می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. این کار به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم وقت و انرژی‌ای که برای کسب و کار خود گذاشته‌ایم را بهتر مدیریت کنیم.

UTM چیست؟

پارامترهای اصلی UTM چیست؟

پارامترهای یو تی ام به دو دسته اختیاری و اجباری تقسیم شده‌اند که باهم آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

پارامترهای اجباری:

  • utm_medium: این شرت کد نشان دهنده نوع تبلیغات شما است. یعنی شما باید ار این قسمت مشخص کنید که چه نوع تبلیغاتی قصد دارید انجام دهید، برای مثال اگر تبلیغات شما از نوع کلیکی می‌باشد با از کلمه cpc استفاده کنید.
  • utm_source: در این بخش ورودی کاربر به شما نمایش داده می‌شود. برای مثال اگر یک تبلیغ خاصی را فقط مختص تلگرام در نظر گرفته‌اید، این مقدار را باید روی telegram قرار دهید. سایر شبکه‌های اجتماعی نیز مانند لینکدین، فیسبوک، تلگرام، توئیتر و… می‌توانند به عنوان سرس در نظر گرفته شوند.
  •  utm_campaign: این بخش نشان دهنده کمپینی است که قصد برگزاری آن را دارید، برای مثال اگر شما قصد دارید که یک کمپین تخفیف ۵۰ درصدی راه اندازی کنید می‌توانید از ۵۰off استفاده کنید.

پارامترهای اختیاری:

حال که با پارامترهای اجباری یو تی ام آشنا شدیم، بد نیست که بدانیم پارامترهای اختیاری UTM چیست؟

  •  utm_content: از این گزینه اختیاری می‌توانید برای هدف تبلیغات با محتوایی خاص استفاده کنید. به عنوان مثال اگر شما تبلیغاتتون هم در قسمت انتهایی سایت قرار دارد و هم ابتدایی، و برای شما مهم است که بدانید کاربر از کدام قسمت (ابتدایی یا انتهایی) وارد سایت شما شده است، می‌توانید از این شرت کد نیز استفاده کنید.
  • utm_term: از این قسمت در گذشته برای تبلیغات در گوگل ادز استفاده می‌شد. بدین صورت که کلمه کلیدی مد نظر خود را در آنجا قرار می‌دادیم. اما با اضافه شدن بخش auto tagging در گوگل ادز دیگر نیازی به استفاده از این شرت کد نیست.

حال که متوجه شدیم UTM چیست؟ و چه کاربردهایی دارد می‌توانیم راحت‌تر برای کسب کار خود برنامه ریزی کنیم و در وقت و صرف هزینه اضافه برای تبلیغات نا مناسب جلوگیری کنیم.

امیرحسین ترابیان

برنامه نویس سایت، توسعه دهنده وردپرس و متخصص تولید محتوا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن