سئو

چگونه کلمات کلیدی رقبا را پیدا کنیم: نکات و ابزار

در این مقاله از مجله تودی، ما مؤثرترین و در عین حال ساده‌ترین راه‌ها برای یافتن کلمات کلیدی رقبا را بررسی می‌کنیم تا بتوانید استراتژی سئوی خود را هدایت کنید و به طور بالقوه در SERP از رقبای خود پیشی بگیرید.

مزایای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقبا

کلمات کلیدی رقیب عبارت‌های جستجویی هستند که رقبای شما در محتوای خود برای رتبه‌بندی بالا در SERP، چه به صورت ارگانیک یا از طریق تبلیغات پولی، هدف قرار می‌دهند.

جمع آوری عبارات جستجویی که رقبای شما به آنها اعتماد دارند می تواند به شما کمک کند:

1. شکاف های کلمه کلیدی را شناسایی کنید:

لیست کلمات کلیدی با رتبه بالا که ترافیک را به سمت رقبای شما هدایت می‌کنند ممکن است شامل عبارات جستجوی ارزشمندی باشد که در حال حاضر آنها را از دست داده‌اید.

برای از بین بردن این شکاف های کلمات کلیدی، می توانید محتوای موجود خود را با این کلمات کلیدی بهینه کنید یا از آنها به عنوان الهام بخش برای ایجاد محتوای جدید با پتانسیل ترافیک بالا استفاده کنید.

2. روند بازار و نیاز مشتری را بشناسید

شما ممکن است متوجه تغییر کلمات کلیدی شوید که رقبای شما محتوا را برای آنها بهینه می کنند. این می تواند نشانه ای از تغییر روند بازار یا انتظارات مشتری باشد.

این کلمات کلیدی را دنبال کنید تا به روندهای نوظهور جلو بروید و استراتژی محتوای خود را مطابق با آن هماهنگ کنید.

3. افزایش دید و رتبه‌بندی صفحات

تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و صفحات با رتبه بالای رقبا می تواند به شما در شناسایی الگوهای برنده آنها کمک کند (مانند قالب محتوا، تمرکز بر قصد کاربر، دفعات به روز رسانی و غیره).

مطالعه کنید که چه چیزی برای رقبای شما کار می کند (و چرا).

تا یاد بگیرید چگونه این تاکتیک ها را با وب سایت خود تطبیق دهید و به موقعیت های بالاتر SERP دست یابید.

چگونه کلمات کلیدی رقبای خود را شناسایی کنیم؟

راههای زیادی برای یافتن کلمات کلیدی مورد استفاده رقبا در محتوای آنها وجود دارد. بیایید جوانب مثبت و منفی محبوب ترین گزینه ها را بسنجیم.

از رتبه بندی SE استفاده کنید

رتبه‌بندی SE یک جعبه ابزار کامل است که بینش‌های داده منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهد. این بینش ها به متخصصان سئو کمک می کند تا کمپین های سئو موفقی را ایجاد و حفظ کنند.

در اینجا لیستی از مزایایی است که این پلتفرم برای متخصصان سئو سازمانی و داخلی ارائه می دهد:

  1. پایگاه های داده عظیم رتبه بندی SE یکی از بزرگترین پایگاه داده های کلمات کلیدی وب را دارد. دارای بیش از 5 میلیارد کلمه کلیدی در 188 منطقه است. همچنین تعداد کلمات کلیدی در پایگاه داده آنها با 30 درصد افزایش در سال 2024 نسبت به سال قبل به طور مداوم در حال افزایش است.
  2. داده های قابل اعتماد رتبه بندی SE داده های کلمات کلیدی را جمع آوری می کند، آن ها را تجزیه و تحلیل می کند و معیارهای اصلی SEO را مستقیماً از الگوریتم اختصاصی خود محاسبه می کند. این پلتفرم همچنین به برآوردهای ترافیکی مبتنی بر هوش مصنوعی متکی است که تا 100٪ با داده های GSC مطابقت دارد.

به لطف به‌روزرسانی اخیر کیفیت داده رتبه‌بندی SE، این پلتفرم اطلاعات تازه‌تر و دقیق‌تری در مورد بک لینک‌ها و دامنه‌های ارجاع‌دهنده (هم جدید و هم گمشده) دارد.

در نتیجه، با در نظر گرفتن مشخصات بک لینک وب سایت، قدرت و رقابت SERP، رتبه بندی SE اکنون محاسبات بسیار دقیقی را از دشواری کلمات کلیدی انجام می دهد. این باعث می‌شود تا ببینید چقدر احتمال دارد که وب‌سایت یا صفحه شما در بالای SERP برای یک جستجوی خاص رتبه‌بندی شود.

  1. مجموعه ویژگی های گسترده فراتر از انجام تحقیقات رقابتی (و کلمات کلیدی)، شما همچنین می توانید از این ابزار برای ردیابی رتبه بندی کلمات کلیدی، انجام ممیزی وب سایت، مدیریت تمام جنبه های بهینه سازی در صفحه، مدیریت کمپین های SEO محلی، بهینه سازی محتوای خود برای جستجو و بسیاری موارد دیگر استفاده کنید.
  2. ارزش عالی برای پول. این ابزار ویژگی های ممتاز را با محدودیت های داده سخاوتمندانه با قیمتی منصفانه ارائه می دهد. این امر نیاز به انتخاب بین عملکرد و مقرون به صرفه بودن را از بین می برد.

بیایید اکنون نحوه استفاده از رتبه بندی SE برای کشف کلمات کلیدی که رقبای شما برای جستجوی ارگانیک و تبلیغات پولی هدف قرار می دهند را مرور کنیم.

ابتدا ابزار Competitive Research Tool را باز کنید و نام دامنه رقیب خود را در نوار جستجو وارد کنید. یک منطقه را انتخاب کنید و روی تجزیه و تحلیل کلیک کنید تا تجزیه و تحلیل این وب سایت آغاز شود.

picture1 567 - کلمات کلیدی رقبا

بسته به هدفتان، در منوی ناوبری سمت چپ، به برگه تحقیقات ترافیک ارگانیک یا تحقیقات ترافیک پولی بروید.

در اینجا، می‌توانید داده‌های مربوط به کلیک‌های ارگانیک تخمینی، تعداد کل کلمات کلیدی، هزینه ترافیک و لینک‌های برگشتی را ببینید.

picture2 965 - کلمات کلیدی رقبا

پس از اسکرول کردن این صفحه به پایین، جدولی با تمام کلمات کلیدی که وب سایت برای آنها رتبه بندی می کند، به همراه داده های مربوط به حجم جستجو، دشواری کلمه کلیدی، هدف کاربر، ویژگی های SERP ایجاد شده توسط کلمات کلیدی، موقعیت رتبه بندی، رتبه بندی URL ها برای کلمه کلیدی تجزیه و تحلیل شده، مشاهده خواهید کرد.

picture3 522 - کلمات کلیدی رقبا 

علاوه بر این، این ابزار به شما امکان می دهد کلمات کلیدی را پیدا کنید که رقبای شما برای آنها رتبه بندی می کنند اما شما این کار را نمی کنید.

برای انجام این کار، به تب Competitor Comparison بروید و دو وب سایت را برای مقایسه اضافه کنید.

picture4 311 - کلمات کلیدی رقبا

در برگه Missing، می‌توانید شکاف‌های موجود در کلمات کلیدی را ببینید.

picture5 525 - کلمات کلیدی رقبا

در حالی که این پلتفرم مزایای بسیاری را ارائه می دهد، برخی از نکات منفی نیز وجود دارد که باید از آنها آگاه بود، مانند:

  • برای برخی از ویژگی ها به طرح های با قیمت بالاتر نیاز است. به عنوان مثال، داده های تاریخی در مورد کلمات کلیدی فقط برای کاربران حرفه ای و طرح تجاری در دسترس است.
  • داده ها فقط به Google محدود می شود. ابزار تحقیق رقیب رتبه‌بندی SE فقط داده‌ها را برای Google ارائه می‌کند.

از Google Keyword Planner استفاده کنید

Google Keyword Planner یک سرویس رایگان گوگل است که می توانید از آن برای یافتن کلمات کلیدی رقبا استفاده کنید.

در اینجا لیستی از مزایایی که این ابزار از نظر تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقابتی ارائه می دهد آمده است:

  1. دسترسی رایگان. استفاده از Keyword Planner کاملا رایگان است، که آن را به گزینه ای عالی برای مبتدیان سئو و مشاغل با بودجه محدود تبدیل می کند.
  2. داده های کلیدواژه اصلی این ابزار معیارهای اصلی SEO مانند حجم جستجو، رقابت، و قیمت پیشنهادی  برای هر کلمه کلیدی شناسایی شده را نشان می دهد.
  3. دسته بندی کلمات کلیدی. Keyword Planner به شما امکان می دهد کلمات کلیدی را در گروه های مختلف سازماندهی کنید، که ممکن است برای ایجاد کمپین های تبلیغاتی هدفمند مفید باشد.
  4. داده های تاریخی. این ابزار دارای داده های تاریخی چهار ساله است.

پس از ورود به حساب Google Ads خود، به بخش Tools رفته و Keyword Planner را انتخاب کنید.

picture6 897 - کلمات کلیدی رقبا

اکنون، روی گزینه کشف کلمات کلیدی جدید کلیک کنید.

picture7 688 - کلمات کلیدی رقبا

گزینه Start with a website را انتخاب کنید، دامنه، منطقه و زبان وب سایت رقیب خود را وارد کنید، سپس تجزیه و تحلیل کل سایت (توصیه شده برای بینش عمیق تر) یا یک URL خاص را انتخاب کنید.

picture8 539 - کلمات کلیدی رقبا

و در اینجا شما آن را دارید – جدولی با تمام کلمات کلیدی که وب سایت تجزیه و تحلیل شده شما در کمپین های تبلیغاتی گوگل خود استفاده می کند.

picture9 278 - کلمات کلیدی رقبا

اگرچه Keyword Planner می تواند مفید باشد، اما موثرترین و غنی ترین ابزار برای یافتن کلمات کلیدی رقبا نیست. اشکالات اصلی آن به شرح زیر است:

  1. بدون داده ارگانیک این ابزار داده هایی را در مورد کلمات کلیدی پولی ارائه می دهد که عمدتاً برای کمپین های تبلیغاتی مناسب است.
  2. داده های حجم جستجو گسترده از آنجایی که به جای اعداد دقیق در محدوده نمایش داده می شود، ممکن است ارزیابی دقیق تقاضا برای کلمات کلیدی شناسایی شده دشوار باشد.
  3. بدون ویژگی شکاف کلمه کلیدی. با استفاده از این ابزار، نمی توانید کلمات کلیدی خود و رقبای خود را در کنار یکدیگر مقایسه کنید و بنابراین، گزینه های کلید واژه گمشده را پیدا کنید.

بنابراین، اگر می‌خواهید به داده‌های قابل اعتمادتر و عمیق‌تر در مورد کلمات کلیدی رقبا دسترسی داشته باشید، به احتمال زیاد باید سایر ابزارهای اختصاصی SEO را در نظر بگیرید.

از SpyFu استفاده کنید

SpyFu یک ابزار جامع تحلیل SEO و PPC است که با ایده “جاسوسی” از رقبا ایجاد شده است.

مزایای اصلی آن از نظر تحلیل کلمات کلیدی رقیب به شرح زیر است:

  1. پایگاه داده با داده های تاریخی بیش از 10 سال. اگرچه فقط در یک طرح حرفه ای در دسترس است، SpyFu بینش های بلندمدتی برای نظارت بر روندهای صنعت و مطابقت با آن ارائه می دهد.
  2. تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی با استفاده از این ابزار، می توانید به راحتی کلمات کلیدی خود را با کلمات کلیدی رقبا با استفاده از معیارهایی مانند حجم جستجو، دشواری کلمه کلیدی، کلیک های ارگانیک و غیره مقایسه کنید.
  3. توان مالی. برای مشاغل با بودجه کم مناسب است.

برای کاوش داده های رقبا، به سادگی از وب سایت آنها دیدن کنید و دامنه رقیب خود را در نوار جستجو وارد کنید.

بینش های ارزشمندی در مورد عملکرد سئوی آنها، از ترافیک تخمینی گرفته تا لیست صفحات و کلمات کلیدی با عملکرد برتر، به شما ارائه می شود. به بخش Top Keywords بروید و روی دکمه View All Organic Keywords کلیک کنید تا عبارات جستجویی که برای آنها رتبه بندی می شوند را ببینید.

picture10 698 - کلمات کلیدی رقبا

با این حال، این نسخه رایگان یک نمای کلی از تنها 5 کلمه کلیدی برتر برای یک دامنه به همراه معیارهایی مانند حجم جستجو، تغییر رتبه، کلیک های SEO و غیره ارائه می دهد. برای انجام تجزیه و تحلیل جامع تر، باید به یک طرح پولی ارتقا دهید.

وقتی صحبت از معایب ابزار به میان می‌آید، ذکر این نکته ضروری است:

  1. داده‌های کلمه کلیدی ممکن است قدیمی باشد. به‌طور متوسط، SpyFu داده‌های رتبه‌بندی کلمات کلیدی را یک‌بار در ماه به‌روزرسانی می‌کند.
  2. تعداد محدودی از مناطق هدف. داده‌های کلیدواژه فقط برای ۱۴ کشور موجود است.

شکی نیست که یافتن کلمات کلیدی رقبا راهی عالی برای بهینه‌سازی استراتژی محتوای شما و پیشی گرفتن از رقبای خود در SERP است.

با دنبال کردن دستورالعمل‌های گام به گام شرح داده شده در این مقاله، مطمئن هستیم که می‌توانید کلمات کلیدی با ارزشی را که قبلاً در نظر نگرفته‌اید، بیابید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا