در شناخت نقش حیاتی مدیریت منابع انسانی که میتواند در تقویت رشد کسبوکار ایفا کند، تجدید حیات قابلتوجهی وجود دارد. در حالی که به طور سنتی به عملکردهای مدیریتی و استخدامی محدود می شود، تیم های منابع انسانی اکنون به طور فعال برای مشارکت های متنوع خود در موفقیت کلی کسب و کار مورد بررسی قرار می گیرند. در حالی که استراتژیهای منابع انسانی برای رشد کسبوکار به طور سنتی بر جذب و حفظ استعدادهای مناسب متمرکز هستند، اذعان فزایندهای وجود دارد که منابع انسانی همچنین میتواند دیدگاهی منطقی برای تصمیمگیریهای کلیدی کسبوکار به همراه داشته باشد و فعالانه در بحثهای استراتژیک شرکت کند.
بر اساس دادههای Indeed، میانگین، نسبت پرسنل منابع انسانی به کارکنان در سازمانهای کوچکتر حدود 2.57 است، با نسبت کمی بالاتر از 3.40 برای شرکتهای بزرگتر. متخصصان منابع انسانی نقش چندوجهی را در مدیریت افراد ایفا میکنند و تیمهای کوچک اغلب وظیفه نظارت بر رفاه گروههای کارمند قابلتوجه را دارند. اطمینان از اینکه تیمهای منابع انسانی منابع لازم را دارند، بسیار مهم است، زیرا راه را برای کمک به منابع انسانی برای کمک به رشد کسبوکار به روشهای تأثیرگذار بیش از کارکردهای سنتی خود هموار میکند. با توانمندسازی متخصصان منابع انسانی برای برتری در نقشهای خود، کسبوکارها میتوانند از تخصص خود برای رشد از طریق تصمیمگیری استراتژیک و مدیریت مؤثر افراد استفاده کنند.
چگونه منابع انسانی می تواند به رشد کسب و کار کمک کند؟
اولویت بندی منابع انسانی به معنای اولویت بندی خودکار کارکنان است. به گفته گارتنر، 47 درصد از رهبران منابع انسانی، تجربه کارکنان را به عنوان اولویت اصلی برای سال 2023 در اولویت قرار دادند. تیم های منابع انسانی که فضایی برای آزمایش و سازماندهی مجدد اولویت های شرکت به جز موفقیت تجاری دارند، بهتر می توانند به رشد شرکت کمک کنند. این به متخصصان منابع انسانی بستگی دارد که نبض سازمان را درک کنند و به کارگران آنچه می خواهند بدهند. بررسی نبض شغلی FlexJobs مشخص کرد که 65 درصد از پاسخ دهندگان می خواهند از راه دور به کار خود ادامه دهند در حالی که 32 درصد خواهان یک مدل هیبریدی هستند. علاوه بر این، Remote.co گزارش داد که 63 درصد از کارگران جهانی اگر اجازه کار از راه دور را نداشته باشند، شروع به جستجوی شغل جدید خواهند کرد. اگر تیم های منابع انسانی نتوانند چنین اطلاعاتی را درک کنند و به آنها پاسخ دهند، رشد بالقوه یک کسب و کار را به خطر می اندازد.
استخدام و حفظ کارمندان
بدون انکار، استراتژی های منابع انسانی برای کسب و کارهای رو به رشد با استخدام و حفظ شروع می شود. شرکت ها برای اداره کسب و کار خود به کارمندان نیاز دارند و این افراد استخدام شده توسط HR. شرکتها نه تنها باید آگهیهای شغلی را منتشر کنند و به درستی استخدام کنند، بلکه باید اطمینان حاصل کنند که بهرهوری کارکنان حفظ میشود و هر مانعی که بر سر راه کارشان وجود دارد، فوراً برطرف میشود. متخصصان منابع انسانی باید فرآیندهای عضویت را ساده کرده و بر تصویر عمومی یک شرکت نظارت کنند تا اطمینان حاصل کنند که این شرکت مکانی است که متقاضیان شغل آرزوی کار در آن را دارند. در اینجا ملاحظات زیادی وجود دارد که چگونه منابع انسانی می تواند به رشد کسب و کار کمک کند:
- بازار کار را تجزیه و تحلیل کنید و درک کنید که رقابت چه می کند و همچنین روندها و سیاست های مربوطه را درک کنید
- ایجاد مزایا و فرصت های رقابتی برای کارکنان
- راه های مناسب برای استخدام را انتخاب کنید و کیفیت نامزدهای هر پلتفرم را به دقت ارزیابی کنید
- از رسانه های اجتماعی استفاده کنید – نامزدهای منبع را انتخاب کنید و شهرت بسازید
- برای جذب استعداد، تابلوهای شغلی خاص و نمایشگاه های شغلی را کاوش کنید
- آموزش تیم استخدام – تعصبات و شیوه های استخدام قدیمی را برطرف کنید
- تیم استخدام را گسترش دهید و یک پانل مصاحبه متنوع بسازید
- در مورد چگونگی بهبود تجربه استخدام موفق از افراد جدید بازخورد بگیرید
- از برنامههای ارجاع کارمندان استفاده کنید تا نامزدهایی را با همان کالیبر کارگران فعلی وارد کنید و به کارمندان برای استخدامهای موفق پاداش دهید.
- بهینه سازی فرآیند استخدام برای کاربران تلفن همراه برای سازگاری با افزایش استفاده از تلفن های هوشمند
- فناوری را در آغوش بگیرید – از فناوری و خدمات مدیریت منابع انسانی برای ساده کردن فرآیند استخدام استفاده کنید
- در نمایشگاه های شغلی متنوع شرکت کنید و با سازمان هایی که فراگیر را ترویج می کنند همکاری کنید
- روشهای استخدام چابک را برای انطباق سریع با نیازهای در حال تغییر کسبوکار بپذیرید
تعامل کارکنان
هاروارد بیزینس ریویو بیان میکند که 82 درصد از آمریکاییهای شاغل باور ندارند که سرپرستان مشارکتهای آنها را تایید میکنند، با این حال، OCTanner معتقد است که زمانی که شرکتها پیروزیهای کوچکی را که کارکنان در محل کار دارند، تشخیص دهند، میتواند 83 درصد افزایش مشارکت داشته باشد. یک مشکل بسیار بدیهی و یک راه حل بسیار ساده وجود دارد، اما ما هنوز اغلب نتوانسته ایم مشارکت کافی را در استراتژی های منابع انسانی خود برای رشد کسب و کار لحاظ کنیم. حتی اگر حرکات بزرگ فراتر از بودجه یک شرکت باشد، شناخت کلامی و اجتماعی می تواند معجزه کند. گالوپ گزارش می دهد که به رسمیت شناختن عمومی و ارتقاء یکی از به یاد ماندنی ترین نوع شناختی است که یک شرکت می تواند ارائه دهد و تیم های منابع انسانی باید این جنبه ها را درک کنند و برای کمک به موفقیت کسب و کار به درستی پاسخ دهند. استراتژی های دیگر عبارتند از:
- امکان همکاری بین تیم ها و بخش ها
- تشویق ارتباط و سازماندهی مجاری برای آن
- ایجاد راه هایی برای کارکنان برای بیان نظرات و بازخوردهای خود
- فعالیت های تیم سازی متناسب با سازمان و تیم خاص
- انجام نظرسنجی های منظم از میزان کار کارکنان، فرهنگ کاری، رضایت شغلی و غیره به ویژه پس از اعمال سیاست ها و تغییرات جدید.
- انواع مختلفی از برنامه های پاداش و شناسایی را که ممکن است بتوانید از آنها استفاده کنید، کاوش کنید
- جلسات بررسی عملکرد و بازخورد منظم را برگزار کنید و از کارکنانی که عملکردشان را بهبود بخشیدهاند قدردانی کنید
- فرآیندها و مکانیسم های اشتراک گذاری بازخورد فعلی را ارزیابی کنید و از سازنده بودن آنها اطمینان حاصل کنید
- بازخورد مشتریان و مشتریان را برای بازخورد در سیستم خود دریافت کنید
- از فعالیت های تیم سازی و سایر اشکال تعامل استفاده کنید
- به گروه های منابع کارکنان (ERG) اجازه دهید در سازمان شما شکوفا شوند
تجزیه و تحلیل منابع انسانی و تصمیم گیری مبتنی بر داده
برای کسبوکارهایی که نمیدانند منابع انسانی چگونه میتواند به رشد کسبوکار کمک کند، در نظر گرفتن اعداد ممکن است چیزی باشد که قبلاً با آن آشنا هستند، اگرچه علاوه بر فروش و درآمد، از معیارهایی استفاده میکنند. استراتژیهای منابع انسانی برای رشد کسبوکار، پتانسیل موجود نیروی کار را در مقایسه با پتانسیل آینده آن برای کمک به سازمانها در افزایش دقیق عملیات خود در نظر میگیرد. روند منابع انسانی گارتنر در سال 2024، فناوری منابع انسانی را به عنوان یکی از اولویت های اصلی برای 12 تا 24 ماه آینده نشان می دهد. شرکتها نهتنها میتوانند بار کار موجود را کاهش دهند، بلکه میتوانند پیشبینی کنند که نیروی کارشان به چه چیزی نیاز دارند تا در صدر بازی خود باقی بمانند. استراتژی های منابع انسانی برای کمک به موفقیت کسب و کار عبارتند از:
-
- تجزیه و تحلیل شکاف مهارت برای درک اینکه کجا نیروی کار در حال تزلزل است
- تعریف و ردیابی KPI ها (شاخص های کلیدی عملکرد) برای اطمینان از پیشرفت رو به بالا
- تجزیه و تحلیل معیارهای زمان تکمیل، هزینه به ازای هر استخدام و کیفیت استخدام برای بهینه سازی استراتژی های استخدام
- استفاده از داده های گذشته برای برنامه ریزی و پیش بینی نتایج آینده
- تجزیه و تحلیل نیازهای نیروی کار و تعیین علایق، ترجیحات، اولویت های کاری و غیره.
- پرداختن فعالانه به خطرات گردش مالی با تجزیه و تحلیل الگوها و انجام اقدامات پیشگیرانه
- همسو کردن استراتژیهای استخدام که از پیش برای رشد نیروی کار برنامهریزی میکنند به جای استخدام در شرایط اضطراری – پیشبینی نیازهای کارکنان میتواند استخدامهای با کیفیت خوب را تضمین کند.
- انجام تجزیه و تحلیل هزینه و فایده برای ابتکارات منابع انسانی، مانند برنامه های آموزشی، مزایای کارکنان، و ابتکارات سلامت
- برای فعال کردن تصمیمگیری سریع، داشبورد دادههای بیدرنگ را برای معیارهای HR پیادهسازی کنید
- ارزیابی همسویی نیروی کار با اهداف شرکت و اتخاذ اقدامات اصلاحی
- جمع آوری داده ها از کارکنان خارج شده و استفاده از آن برای بهبود شرکت
- پیوند دادههای تعامل با نتایج کسبوکار و بر این اساس برنامههای عملیاتی تهیه کنید
اولویت بندی فرصت های رشد برای کمک به موفقیت کسب و کار
نظرسنجی CareerPlug از نیروی کار نشان داد که فقدان فرصتهای رشد رایجترین دلیل برای ترک شغل است و ما موافق هستیم – کارمندانی که هیچ پتانسیل رشد یا تحرک داخلی را نمیبینند احتمالاً آن را ترک میکنند. زمانی که کارمندان تغییر شغل می دهند، اغلب برای کارمندان آسان تر است که در حرفه خود پیشرفت کنند و این دقیقاً همان چیزی است که به آن متوسل می شوند. اگر رهبران منابع انسانی میخواهند به موفقیت کسبوکار کمک کنند، باید رشد کارکنان را به طور فعال اولویتبندی کنند.
- ارزیابی های منظم را برای سنجش نقاط قوت و ضعف کارکنان انجام دهید
- استفاده از نقاط قوت کارمند را بهینه کنید و از برنامه های بهبود عملکرد برای بهبود نقاط ضعف استفاده کنید
- کارکنان با پتانسیل بالا را شناسایی کنید و آنها را برای ایفای نقش های رهبری توسعه دهید
- برنامه های آموزشی برای حوزه های کلیدی مانند ارتباطات، رهبری، تصمیم گیری، مدیریت زمان و غیره ایجاد کنید
- برنامه های جانشین پروری را توسعه دهید و مرتباً به روز کنید تا از خط لوله ای از رهبران برای نقش های کلیدی اطمینان حاصل کنید
- از کارمندان در مورد زمینههای مشکلدار بپرسید و به رفع مشکلات کمک کنید
- برنامههای همتا و پروژههای راهنمایی ایجاد کنید که یک شبکه پشتیبانی داخلی ایجاد میکند
- یک دوره شغلی برای کارکنانی که به شرکت میپیوندند، ترسیم کنید، در مورد راههای موفقیتی که ممکن است ببینند – با آنها کار کنید تا به طور منظم آن را بهروزرسانی کنید.
- تشویق جابهجاییهای بینبخشی و تغییر نقشها برای کمک به افراد برای توسعه مهارتهای کامل
- نقل و انتقالات داخلی راهی عالی برای حفظ استعدادهای برتر است
- استراتژی های برنامه ریزی نیروی کار را با تغییر شرایط بازار و فرصت های رشد تطبیق دهید
- آموزش هایی را برای کمک به کارمندان برگزار کنید تا از آخرین روندها به روز بمانند
- خلاقیت و ابتکار را در سازمان تشویق کنید و کانالی را برای کارکنان فراهم کنید تا ایده های خود را به اشتراک بگذارند
- کارکنان را به شرکت در رویدادهای صنعتی، کنفرانس ها و شبکه های حرفه ای تشویق کنید
- اطمینان حاصل کنید که کارکنان از مهارت ها و دانش لازم برای استفاده موثر از فناوری های جدید برخوردار هستند
- اجرای برنامه های بهبود مستمر برای اصلاح فرآیندهای منابع انسانی و افزایش تجربیات کارکنان
نقش منابع انسانی میتواند فوقالعاده همهکاره باشد و همینطور روشهایی که منابع انسانی میتوانند به رشد کسبوکار کمک کنند. شرکت ها باید به طور جدی به منابع انسانی نزدیک شوند و با آنها ارتباط برقرار کنند تا استراتژی های منابع انسانی برای رشد کسب و کار و آنچه که برای کمک به موفقیت کسب و کار نیاز دارند را بررسی کنند. این تلاش مشترک می تواند اطمینان حاصل کند که تیم منابع انسانی روی وظایفی فراتر از کار مدیریت کار می کند و آینده کل شرکت را در نظر می گیرد.