بازاریابی محتواسئو

تسلط بر نقشه محتوا: یک رویکرد استراتژیک برای افزایش سئو

ممکن است برخی برای اولین بار به طور تصادفی سایت شما را مرور کنند، برخی دیگر ممکن است فعالانه در حال تحقیق در مورد محصولات یا خدمات شما باشند و برخی دیگر ممکن است در آستانه خرید باشند.

بنابراین، برای اطمینان از اینکه وب سایت شما این اهداف و نیازهای متنوع را برآورده می کند، چه کاری باید انجام دهید؟ و چگونه باید از محتوا برای تسهیل سفر از مرحله اولیه احتمالی تا مشتری تکراری استفاده کنید؟

پاسخ: نقشه محتوا می باشد. قبل از هر چیزی طراحی سایت باید قابل قبول باشد که در نهایت بتوانبد کاربران خود را جذب کنید و قدم بعدی شما باید تولبد محتوای جذاب و کاربر پسند باشد یعنی به گونه ای که کاربر به خواسته ی خود در سایت شما برسد و آن را قبول کند. نقشه محتوا می تواند به کاربر کمک کند تا دیگر سوالات خود را به راحتی در سایت شما بیابد.

در این پست از شرکت تودی، اهمیت نگاشت محتوا برای سئو سایت را پوشش می‌دهیم و توضیح می‌دهیم که چگونه یک استراتژی محتوا ایجاد کنیم که به تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری کمک می‌کند.

نگاشت و نقشه محتوا چیست؟

نگاشت و نقشه محتوا چیست؟

نگاشت محتوا فرآیند همسو کردن محتوا با نیازهای خاص مخاطبان هدف شما در مراحل مختلف سفر خریدار است.

 

این شامل تعریف مخاطبان شما، درک محتوای مورد نیاز آنها در مراحل مختلف فرآیند تصمیم گیری و ارائه آن محتوا برای هدایت آنها از آگاهی اولیه به تصمیم خرید (و فراتر از آن) است.

به عبارت دیگر، برنامه ریزی محتوا در مورد سازماندهی سایت شما است تا محتوای مناسب در زمان مناسب به دست کاربر مناسب برسد.

چرا نقشه برداری محتوا برای سئو مهم است؟

ایجاد یک نقشه محتوا می‌تواند تلاش‌های سئوی شما را از طرق مختلف تقویت کند. در اینجا دلایل کلیدی اهمیت نقشه برداری محتوا برای سئو وجود دارد.

چرا نقشه برداری محتوا برای سئو مهم است؟

ارتباط و هدف گذاری بهتر محتوا

Google قصد دارد مرتبط‌ترین نتایجی را که می‌تواند برای عبارت‌های جستجوی کاربران پیدا کند، نشان دهد.

هر چه مطالب مرتبط تر باشد، احتمال اینکه در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشد، بیشتر می شود.

نقشه‌ برداری محتوا با همسو کردن آن با اهداف جستجوی مخاطبان هدف در مراحل مختلف سفر خرید، به افزایش ارتباط محتوای شما کمک می‌کند.

افزایش تعامل کاربر

محتوای مرتبطی که مستقیماً به اهداف و نیازهای بازدیدکنندگان می‌پردازد نیز جذاب‌تر است.

تعامل بهتر به معنای مدت زمان جلسات طولانی تر، نرخ پرش کمتر و تعاملات بیشتر است – همه اینها به گوگل نشان می دهد که سایت شما منبع محتوایی با کیفیت است که ارزش رتبه بندی برجسته در نتایج جستجوی خود را دارد.

بهینه سازی کلمات کلیدی

نگاشت محتوا شامل شناسایی کلمات کلیدی است که مشتریان احتمالی شما در طول سفر خریدار استفاده می‌کنند.

وقتی بدانید افراد از چه کلید واژه‌هایی در مراحل مختلف چرخه حیات مشتری استفاده می‌کنند، می توانید آن شرایط را در صفحات مناسب وب سایت خود بگنجانید.

هدف‌گیری طیف وسیعی از کلمات کلیدی به شما امکان می‌دهد طیف وسیع‌تری از اهداف کاربر را برآورده کنید و دید ارگانیک شما را افزایش می‌دهد.

صفحات موجود را برای کلمات کلیدی مناسب بهینه کنید

تحویل محتوای ساختاریافته

نقشه محتوای خوب برنامه ریزی شده به ایجاد یک معماری محتوای واضح و سازماندهی شده برای سایت شما کمک می کند.

ساختار منطقی سایت تجربه کاربر را بهبود می بخشد و خزیدن و فهرست بندی صحیح صفحات شما را برای موتورهای جستجو آسان تر می کند.

علاوه بر این، پیوند استراتژیک بین محتوای مرتبط با موضوع می تواند اعتبار سایت شما را برای موضوعات خاص افزایش دهد.

پشتیبانی برای به روز رسانی محتوا

نقشه محتوا یک نمای کلی از محتوای سایت شما را ارائه می دهد و رابطه بین قطعات مختلف محتوا و مراحل مربوطه آنها را در سفر خریدار نشان می دهد.

با در دست داشتن یک نقشه کامل و دقیق می توانید، قسمت‌های قدیمی یا ضعیف‌تر را بیابید و فرصت‌های جدید برای توسعه محتوای سایتتان را داشته باشید.

به یاد داشته باشید، موتورهای جستجو محتوای تازه و به روز را ترجیح می دهند، که می تواند به حفظ یا بهبود رتبه شما در طول زمان کمک کند.

بهینه سازی کلمات کلیدی

چگونه در 6 مرحله یک نقشه محتوای موثر ایجاد کنیم

اکنون، بیایید روند نگاشت محتوا را بررسی کنیم.

1. شخصیت خریدار خود را تعریف کنید

اولین گام این است که درک روشنی از بخش‌های مختلف مشتریان خود ایجاد کنید.

هر چه نیازها، اهداف، انگیزه‌ها و اعتراضات مشتریان ایده‌آل خود را بهتر درک کنید، ایجاد محتوایی که به آنها خدمت می‌کند آسان‌تر خواهد بود.

هدف در اینجا ایجاد شخصیت‌ها (یا نمادهای مشتری) خریدار است که نشان دهنده مخاطبان هدف شما باشد.

با جمع‌آوری هرچه بیشتر اطلاعات در مورد مشتریان فعلی خود از طریق نظرسنجی، مصاحبه، داده‌های خدمات مشتری، و تجزیه و تحلیل وب‌سایت شروع کنید.

به دنبال داده های جمعیت شناختی مانند سن، موقعیت مکانی، سطح درآمد و داده های روانشناختی، از جمله علایق شخصی، ترجیحات خرید و انتخاب های سبک زندگی باشید. چالش هایی را بیاموزید که آنها را به جستجوی محصولات و خدماتی شما سوق می دهد.

هنگامی که این داده ها را جمع آوری کردید، وقت آن است که شخصیت های خریدار خود را بسازید. هر شخصیت باید دقیق و خاص باشد، مانند این:

خریدار پرسونا: “دیجیتال بازاریاب به نام علی زاده”

  • جمعیت‌شناسی: 32 ساله، در سانفرانسیسکو زندگی می‌کند، مجرد، استاد بازاریابی.
  • نقش حرفه ای: مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال در یک استارت آپ فناوری.
  • هدف: افزایش آگاهی از برند و تولید سرنخ از طریق استراتژی‌های دیجیتال نوآورانه.
  • چالش ها: مبارزه با بودجه و منابع محدود. به ابزارهایی نیاز دارد که ROI را به حداکثر برسانند.
  • ویژگی های رفتاری: در لینکدین بسیار فعال است، برای آموزش مداوم به وبلاگ های صنعتی و وبینارها متکی است.
  • عوامل تصمیم گیری: نرم افزارها و ابزارهای مقرون به صرفه را با پشتیبانی قوی کاربر اولویت بندی می کند.
  • انواع محتوای ترجیحی: از راهنماهای عمیق، مطالعات موردی و وبینارهای رایگان لذت می‌برد.

این یک نمونه شخصیت خریدار است.

2. نقشه سفر خریدار در وب سایت

گام بعدی این است که سفر مشتری را برای هر یک از شخصیت های خود ترسیم کنید. این شما را در ایجاد محتوایی راهنمایی می‌کند که نیازهای شخصیت‌های مختلف را در هر مرحله از فرآیند تصمیم‌گیری برآورده می‌کند.

به طور معمول، سفر مشتری از سه مرحله اصلی تشکیل شده است:

  1. آگاهی: در اینجا شخص ابتدا از یک مشکل یا نیاز آگاه می شود. به عنوان مثال، “دیجیتال بازاریاب به نام علی زاده” متوجه می شود که باید ROI بازاریابی دیجیتال خود را بهبود بخشد. او برای ایده‌ها به گوگل می‌رود و روی یکی از پست‌های آموزشی وبلاگ شما که در مورد استراتژی‌های مختلف بازاریابی دیجیتال بحث می‌کند کلیک می‌کند.
  2. توجه: در این مرحله، شخصیت شما در حال ارزیابی راه حل های مختلف برای مشکل اساسی تر خود خواهد بود. به عنوان مثال، علی زاده متوجه شده است که تیم او به یک پلتفرم بازاریابی دیجیتال جدید برای بهینه سازی کمپین ها به طور موثرتر نیاز دارد. اکنون، او در حال تحقیق در مورد ویژگی ها و مزایای ابزارهای مختلف است تا ببیند کدام راه حل می تواند به بهترین وجه نیازهای او را برآورده کند. برای درک بهتر آنچه شرکت شما ارائه می دهد، علی زاده چند راهنمای مقایسه شما را می خواند و ویدیوهای نمایش محصول شما را تماشا می کند.
  3. تصمیم: در این مرحله نهایی، پرسونای شما گزینه های خود را در نظر گرفته است و آماده تصمیم گیری برای خرید است. به عنوان مثال، علی زاده اکنون تقریباً آماده خرید است. برای کاهش نگرانی‌های لحظه آخری، او بازخورد مثبت سایر مشتریان را در صفحه توصیفات شما می‌خواند و در نهایت کارت بانکی خود را آماده می کند.

نقشه سفر خریدار در وب سایت

3. نقشه محتوای موجود را در مراحل مختلف سفر خریدار

اکنون، زمان آن است که محتوای موجود خود را بر اساس جایی که در سفر مشتری قرار می‌گیرد، دسته‌بندی کنید.

یک رویکرد رایج در اینجا این است که محتوا را به سه سطل جدا کنید:

  • بالای قیف (TOFU): این محتوا در مرحله آگاهی به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. هدف در اینجا ایجاد یک طرح فروش نیست. در عوض، ارائه اطلاعات مفید، تثبیت نام تجاری خود به عنوان منبع قابل اعتماد بینش و افزایش آگاهی از وجود راه حل شما است. محتوای TOFU شامل پست‌های وبلاگ، اینفوگرافیک‌ها و ویدیوهای آموزشی درباره موضوعاتی است که در حوزه برند شما هستند.
  • وسط قیف (MOFU): این محتوا برای کسانی که در مرحله بررسی هستند، پاسخ می‌دهد. این راه حل عمیق تر به مزایا و ویژگی های راه حل شما می پردازد و به بازدیدکننده نشان می دهد که چگونه می تواند به رفع مشکلات او کمک کند. به عنوان مثال می توان به وبینارها، مطالعات موردی، و مروری بر محصول اشاره کرد.
  • پایین قیف (BOFU): این محتوا برای کمک به بازدیدکنندگان آماده خرید برای تصمیم نهایی طراحی شده است. از آنجایی که کاربران اکنون با آنچه شما می توانید به آنها پیشنهاد دهید آشنا هستند، هدف رسیدگی به هرگونه اعتراض یا سؤالی است که مانع فروش می شود. محتوای BOFU شامل پیشنهادات ویژه، آزمایش‌های رایگان، صفحات خط‌مشی حمل و نقل و بازپرداخت، بررسی‌های مشتریان، و توصیفات است.

4. صفحات موجود را برای کلمات کلیدی مناسب بهینه کنید

بعد از اینکه هر صفحه در کجای سفر مشتری قرار می گیرد، باید مطمئن شوید که آن صفحات برای کلمات کلیدی مناسب بهینه شده اند.

اما قبل از شروع، توصیه می کنیم ابتدا فهرست کلمات کلیدی فعلی خود را بازخوانی و گسترش دهید تا آن را تا حد امکان به روز و جامع کنید.

هدف ایجاد تصویری کامل از نوع جستارهایی است که افراد هنگام جستجوی محتوای TOFU، MOFU و BOFU مربوط به کسب و کار شما استفاده می کنند. مطمئن شوید که هدف جستجو و داده های حجم جستجو را در لیست خود قرار دهید.

هنگامی که فهرست کلمات کلیدی جدید شما آماده شد، مطمئن شوید که هر صفحه برای یک کلمه کلیدی اصلی مرتبط بهینه شده است، اگر قبلاً وجود نداشته است.

در اینجا بهترین روش هایی وجود دارد که باید هنگام بهینه سازی محتوای خود برای کلمات کلیدی در نظر داشته باشید:

  • صفحات را با هدف کلمه کلیدی مطابقت دهید. فقط یک کلمه کلیدی را به صفحه ای اختصاص دهید که واقعاً هدف جستجوی آن عبارت را نشان می دهد. اگر هنوز صفحه ای برای کلمه کلیدی خاصی ندارید، می توانید آن را به تقویم محتوای خود اضافه کنید.
  • تگ های متا را به روز کنید. برچسب‌های عنوان، متا تگ ها و برچسب‌های سرصفحه را تنظیم کنید کلمه کلیدی هدف شما و هر گونه نزدیک. این نه تنها به Google کمک می‌کند تا ارتباط صفحه را درک کند، بلکه می‌تواند تعداد کلیک‌های بیشتری را از نتایج جستجو تشویق کند.
  • کلمات کلیدی را به محتوا اضافه کنید. کلمه کلیدی مورد نظر خود را در محتوای خود ادغام کنید، به خصوص مقدمه، نتیجه گیری و سرصفحه. همه قرار دادن کلمات کلیدی باید برای خواننده طبیعی به نظر برسند. همچنین، از پر کردن متن خود با کلمات کلیدی خودداری کنید – پر کردن کلمات کلیدی توسط موتورهای جستجو هرزنامه محسوب می شود و می تواند به تلاش های سئوی شما آسیب برساند.
  • از آدمخواری کلمات کلیدی اجتناب کنید. وقتی دو یا چند صفحه از یک وب سایت یک عبارت را هدف قرار می دهند، موتورهای جستجو در تعیین اینکه کدام صفحه را رتبه بندی کنند مشکل دارند. این می تواند پتانسیل رتبه بندی تمام صفحات رقیب را کاهش دهد. بنابراین، سعی کنید مطمئن شوید که هیچ دو صفحه ای یک کلمه کلیدی اصلی را هدف قرار نمی دهند.

شکاف های محتوا را شناسایی کنید

 

5. پیوندهای داخلی را به صورت استراتژیک به روز کنید

پیوندهای داخلی مسیرهایی هستند که کاربران شما از یک صفحه به یکی دیگر می روند. آنها نه تنها برای پیمایش سایت ضروری هستند، بلکه به توزیع ارزش لینک (قدرت رتبه بندی) از صفحات با اعتبار بالا به صفحات با اعتبار پایین کمک می کنند.

اما، از آنجایی که هدف نهایی وب سایت شما ایجاد تبدیل است، هر صفحه باید حاوی پیوندهایی باشد که کاربران را به مرحله بعدی در طول سفر خریدار هدایت کند.

به عنوان مثال، فرض کنید کسب و کار شما فناوری خانه هوشمند را می فروشد و نصب می کند.

پست وبلاگ شما در مورد “بهبود امنیت خانه” (TOFU) ممکن است حاوی یک پیوند درون متنی به راهنمای مقایسه مرتبط در مورد “بهترین سیستم های امنیتی خانه هوشمند سال 2024” (MOFU) باشد. به همین ترتیب، راهنمای مقایسه ممکن است حاوی پیوندی باشد که خوانندگان را به صفحه توصیفات شما (BOFU) هدایت می کند.

6. شکاف های محتوا را شناسایی کنید

مرحله بعدی شناسایی فرصت هایی برای ایجاد محتوای جدید یا افزودن به محتوای موجود است.

بعد از گسترش فهرست کلمات کلیدی خود در مرحله 4، به احتمال زیاد چندین کلمه کلیدی مرتبط را پیدا خواهید کرد که برای آنها در حال حاضر محتوا ندارید. این کلمات کلیدی می توانند اساس تقویم محتوای جدید شما را تشکیل دهند.

هنگام تصمیم گیری در مورد اولویت بندی کلمات کلیدی در برنامه تولید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • اهداف بازاریابی: هدف اصلی بازاریابی شما چیست؟ اگر قرار است ترافیک و آگاهی بیشتر از برند ایجاد شود، هدف قرار دادن کلمات کلیدی TOFU باید اولویت شما باشد. اگر هدف به حداکثر رساندن نرخ تبدیل فروش است، هدف قرار دادن کلمات کلیدی BOFU ممکن است گزینه بهتری باشد.
  • ارتباط با مخاطبان شما: کلمات کلیدی را اولویت بندی کنید که منعکس کننده نیازهای مخاطب اصلی شما هستند. بپرسید که آیا موضوعات یا سوالاتی وجود دارد که ممکن است شخصیت های خریدار شما داشته باشند که محتوای شما در حال حاضر به آنها توجه نمی کند.
  • حجم جستجو و رقابت: رتبه‌بندی کلمات کلیدی با حجم بالا معمولاً سخت‌تر است. ایجاد خوشه های محتوا را برای افزایش اعتبار سایت خود برای موضوعات خاص در نظر بگیرید. خوشه های محتوا شامل یک صفحه “ستون” مرکزی است که نمای کلی از موضوع اصلی را ارائه می دهد، که به چندین قطعه “خوشه ای” پیوند می خورد که موضوعات فرعی مرتبط را با عمق بیشتری پوشش می دهد.

سخن پایانی

ایجاد نقشه برداری محتوا یک استراتژی قدرتمند برای هر کسب و کاری است که به دنبال افزایش دید ارگانیک خود و به حداکثر رساندن توانایی وب سایت خود برای جذب بازدیدکنندگان واجد شرایط و تبدیل آنها به مشتری است.

با درک و پرداختن به نیازهای مختلف مخاطبان خود در طول سفر خریدار، می‌توانید نام تجاری خود را به عنوان یک منبع ارزشمند اطلاعات قرار دهید و بازدیدکنندگان را از آگاهی اولیه تا تصمیم خرید راهنمایی کنید.

ساخت نقشه محتوا نیازمند برنامه ریزی دقیق و توجه به جزئیات است. شما باید با آن به عنوان یک سند زنده رفتار کنید که با نیازهای مخاطبان و اهداف تجاری شما تکامل می یابد.

بازبینی و به‌روزرسانی منظم نقشه محتوای شما اطمینان حاصل می‌کند که مرتبط و مؤثر در هدایت استراتژی محتوای شما باقی می‌ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا