مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال چیست؟ بهترین روش بازاریابی دیجیتال چیست؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها با مجله تودی همراه باشید.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

همان‌طور‌که از نام آن مشخص است، بازاریابی دیجیتال ، به روش‌های بازاریابی گفته می‌شود که با استفاده از اینترنت و به‌صورت آنلاین انجام می‌شوند. به عنوان مثال، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام و …، ایمیل مارکتینگ و تبلیغات کلیکی، تبلیغات درون وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل و … از جمله روش‌های بازاریابی دیجیتال می‌باشند. به مرور زمان و با پیشرفت علم، تکنولوژی و تحولات فرهنگی و اجتماعی، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال بیش از قبل مورد توجه قرار گرفت؛ به‌طوریکه که پیش‌بینی می‌شود دیجیتال مارکتینگ به اصلی‌ترین روش‌ بازاریابی در سال‌های آینده تبدیل می‌شود.

هرچه دنیا بیشتر به سمت دیجیتال شدن پیش می‌رود، روش‌های بازاریابی دیجیتال و آنلاین نیز کامل‌تر و متنوع‌تر می‌شوند. تلاش بازاریابی دیجیتال برای دسترسی بیشتر صاحبان کسب‌وکار به مخاطبان هدفشان، نمایش تبلیغات تاثیرگذار به کاربران و ارائه سرویس‌های تبلیغات تاثیرگذار، قابل اندازه‌گیری و مقرون‌ به‌ صرفه به تبلیغ‌ دهندگان و صاحبان کسب‌وکار است. بازاریابی دیجیتال نه تنها گاهی اوقات بهتر و کم هزینه تر از بازاریابی سنتی است، بلکه راهی مستقیم‌تر برای ارتباط با مخاطبان هدف در سطح دنیاست.

دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای امروز، جزو ضروریات و جدایی ناپذیر و لاینفک امر فروش می‌باشد. مردم امروز برای انجام کارهای خود از ساده‌ترین کارهای روزمره مثل خرید از سوپر مارکت و بلیط و … گرفته تا کارهای بانکی، از اینترنت و ابزارهای آنلاین مثل اپلیکیشن و … استفاده می‌کند. همین موضوع، باعث می‌شود اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال برای کسب‌وکارها را درک کنید که چرا باید از بازیابی دیجیتال در کسب و کارتان استفاده کنید. اینکه مصرف‌کنندگان پیش از خرید آنلاین، در مورد محصول مورد نظرشان تحقیق کنند، یک کار متداول و کاملا عادی است. به عنوان مثال، هر یک از ما ممکن است در طول هفته گذشته، برای پیدا کردن رستورانی برای سفارش غذا، تحقیق درباره مبلمان با قیمت مناسب و یا آدرس یک پزشک متخصص در اینترنت جستجو کرده‌ایم.

روش‌های رایج بازاریابی دیجیتال

هر کسب‌وکاری با هر اندازه‌ و سطحی  و در هر زمینه‌ کاری می‌تواند برای دسترسی به مخاطبان هدفش، نمایش تبلیغات محصولات و ارائه خدمات خود به آنها، از دیجیتال مارکتینگ استفاده کند. دسته‌بندی‌های متفاوتی برای انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ در منابع مختلف پیشنهاد شده است. روش‌های بازاریابی دیجیتال بسیار گسترده است و می‌توان آنها را به چند دسته زیر تقسیم‌بندی کرد؛ البته ممکن است لیست‌هایی با روش‌های بیشتر یا کمتر نیز در اینترنت و سایت‌های مختلف مشاهده کنید که قطعاً اشتباه نیستند و بستگی به دیدگاه نویسنده مطلب دارد.

  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)
  • تبلیغات کلیکی (PPC Advertising)
  • بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  • بازاریابی افیلیت (Affiliate Marketing)
  • تبلیغات در وب‌سایت‌ها (Web Advertising)
  • تبلیغات درون اپلیکیشن‌ها (In-App Advertising)
  • ریتارکتینگ (Retargeting)
  • کدهای تخفیف (discount marketing)
  • همکاری در فروش(affiliate marketing)

مزایای بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ برای بدست آوردن نرخ بالای بازگشت سرمایه، کاملا ایده‌آل به نظر می‌رسد؛ البته به شرطی که برای اجرا و بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی، تجزیه و تحلیل دقیق بر اساس داده انجام شود و متناسب با کسب و کار خود، روش مناسب خود را انتخاب کنید. از جمله مزایای دیجیتال مارکتینگ می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

۱نتایج قابل اندازه‌گیری (Measurable Results)

امکان رصد لحظه‌ای و آنی و تجزیه و تحلیل تبلیغات دیجیتال در حال انجام، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ نسبت به روش‌های بازاریابی سنتی است. تجزیه و تحلیل بازاریابی دیجیتال روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود همین امر باعث شده که امکان بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی برای بازاریابان و صاحبان کسب‌وکار فراهم شود. بازاریابان می‌توانند با استفاده از ابزارها و پلتفرم‌های موجود برای تبلیغات دیجیتال، کمپین‌های تبلیغاتی خود را به صورت لحظه‌ای رصد، رفتار و دموگرافیک (گروه جمعیت هدف) کاربران خود را در لحظه و به صورت کلی بررسی کنند و کمپین‌های تبلیغاتی خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت و بهینه‌سازی کنند. اغلب پلتفرم‌های دیجیتال، شبکه‌های تبلیغاتی و پلتفرم‌های شبکه اجتماعی، پارامترهایی برای تحلیل رفتار کاربران ارائه می‌دهند که رصد کردن رفتار کاربران را راحت تر می‌کند.

بازاریابی دیجیتال

۲تعامل لحظه‌ای مشتریان و ارتباط دوطرفه (Instant Interactivity & Two-way Communication)

در گذشته زمانی که هنوز خبر و صحبتی از روش‌های بازاریابی و مارکتینگ آنلاین مطرح نبود، برقراری تعامل و ارتباط مشتریان با کسب‌وکار بسیار سخت‌تر انجام می‌شد. با استفاده از بازاریابی دیجیتال، به راحتی می‌توانید با ایجاد یک (call to action) CTA دکمه فراخوان ساده، مشتریان خود را به سمت وب‌سایت، پیج اینستاگرام، کانال تلگرام خود یا هرجایی که تعامل مشتریان با کسب‌وکارتان راحت باشد، هدایت کنید.

به علاوه، در بازاریابی دیجیتال، مشتریان می‌توانند به راحتی از طریق شبکه‌های اجتماعی و ایمیل با کسب‌وکارها و مشتریان در ارتباط باشند که این ارتباط کاملاً دوطرفه است. بازخوردها و ارتباط مستقیم مشتریان باعث می‌شود کسب‌وکارها راحت‌تر مخاطبان هدف خود و نیازهای آنها را شناسایی کنند و استراتژی کسب‌وکار و بازاریابی خود را به سمت افزایش رضایت مشتریان سوق دهند. این ارتباط دوطرفه باعث ایجاد رضایت بیشتر می‌شود و باعث می‌شود مشتریان برای شما بازاریابی انجام دهند اینستاگرام مارکتینگ یکی از بهترین روش‌های این نوع بازاریابی است.

۳تارگتینگ و اتوماسیون پیشرفته (Advanced Targeting & Automation)

دیتاهای جمع آوری شده از سرویس‌های آنالیز به کسب‌وکارها این اجازه را می‌دهد که مخاطبان هدفشان را به راحتی هدف قرار دهند؛ کاری که در بازاریابی سنتی امکان ندارد. به علاوه، ابزارها و نرم‌افزارهای اتوماسیون باعث شده تا دیجیتال مارکتینگ را در مقیاس بزرگ‌تر و وسیع‌تر، به سادگی اجرا کرد. تقسیم‌بندی مشتریان و شخصی‌سازی روش‌های بازاریابی دیجیتال برای گروه‌های مختلف مشتریان، یکی دیگر از مزایای بازاریابی‌دیجیتال است که با استفاده از داده‌های موجود بدست می‌آید. همه مشتریان شما شبیه هم نیستند؛ پس شما هم نباید با همه آنها رفتار تبلیغاتی مشابهی داشته باشید.

۴هزینه بازاریابی کمتر و نرخ بازگشت سرمایه بالاتر (Lower Cost, Better ROI)

شاخص نرخ بازگشت سرمایه برای بازاریابان و صاحبان کسب‌وکار از اولویت به مراتب بالاتری نسبت به سایر شاخصها برخوردار است. دیجیتال مارکتینگ باعث می‌شود بخشی قابل توجهی از هزینه‌ لازم برای بازاریابی و منابع انسانی حذف ‌شود. بنابراین، هزینه‌های بازاریابی دیجیتال در مقایسه با بازاریابی سنتی بسیار کمتر است و در نتیجه، نرخ بازگشت سرمایه بالاتری در روش‌های بازاریابی دیجیتال بدست می‌آید.

۵تاثیر بازاریابی کلامی دیجیتال (Digital Word of Mouth)

از بین تمام روش‌های بازاریابی در جهان، هیچ روش یا هیچ چیزی همانند یک مشتری راضی نمی‌تواند موثر واقع ‌شود تا کسب و کار شما را بدون هزینه و بازخورد بسیار بالا برای شما تبلیغ کند. نظرات، بازخوردها و کامنت‌های مثبت راجب تجربه خرید محصول که به صورت آنلاین در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی یک کسب‌وکار ثبت می‌شوند، کاربران آنلاین دیگر را بسیار به خرید ترغیب می‌کنند. چرا که کاربران به نظرات واقعی افراد اعتماد دارند و بسیار به آنها توجه می‌کنند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند؛ همان‌طور که در دنیای آفلاین به پیشنهادهای خانواده ،دوستان و آشنایان خود اعتماد می‌کنند. بسیاری از کاربران قبل از خرید محصول مورد نظر نظرات کاربرانی که قبلا خرید کرده اند را کاملا بررسی می‌کنند و سپس اقدام به خرید می‌کنند.شخص خودم قبل از خرید یکی از گزینه‌هام برای خرید محصول اینترنتی خواندن نظرات کاربرانیست که قبلا آن محصول را خریده‌اند.

در مقاله بعدی بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی را با هم مقایسه می‌کنیم.

تودی در سال جدید خدمات متنوع تری را ارائه کرده است از جمله سئو وردپرس، پشتیبانی وردپرس و طراحی سایت وردپرس و هم چنین تولید محتوای متنی برای دریافت این خدمات کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا