بازار کار با فراوانی فرصت های شغلی و جویندگان کار مشتاق در حال رونق است. با این حال، علیرغم اینکه شرکتها استخدام استعدادهای برتر را در اولویت قرار میدهند، وظیفه شناسایی نامزد عالی و استخدام موفق همچنان یک چالش بزرگ است. بسیاری از کسبوکارها خود را با پیچیدگیهای ایجاد برنامهها و استراتژیهای استخدام مؤثر مییابند تا شکاف بین موقعیتهای موجود و افراد واجد شرایط را پر کنند. بدیهی است که برخی از عناصر ضروری یک استراتژی استخدام موفق در حال حاضر وجود ندارد و نیاز شرکت ها را برای ارزیابی مجدد و ارتقای رویکردهای خود برای جذب و تامین نامزدهای مناسب برای نیازهای سازمانی خود برمی انگیزد.
استراتژی استخدام موفق چیست؟
به عبارت ساده، استخدام به انتخاب نامزدهای واجد شرایط برای یک موقعیت خاص اشاره دارد و یک استراتژی استخدام مشخص می کند که استخدام کننده چگونه آن را انتخاب می کند. در گذشته، درج آگهی در روزنامه و مصاحبه با هر کسی که برای پرس و جو در مورد نقش وارد می شد، کار بسیار ساده تری بود. متأسفانه این امر همچنین دسترسی شرکت را تا حد زیادی محدود میکرد و استخدام، اغلب بر اساس چند نامزد اولیه بود که به اندازه کافی برای تصدی این نقش مطمئن بودند.
در چشم انداز شرکت های امروزی، راه های زیادی برای شناسایی نامزدهای بالقوه دارند که هر کدام مجموعه ای از معیارهای استخدام خود را دارند. با این حال، جستجو برای نامزد ایده آل مستلزم سرمایه گذاری قابل توجهی در زمان، انرژی و منابع سازمانی است. طبق گزارش انجمن مدیریت منابع انسانی (SHRM)، میانگین هزینههای متحمل شده برای هر استخدام جدید تقریباً 4700 دلار است. این رقم منعکس کننده تعهد قابل توجه مورد نیاز است که معادل سه تا چهار برابر حقوق اختصاص داده شده برای موقعیت خاص است.
فرآیند استخدام نه تنها شامل سرمایه گذاری مالی، بلکه تخصیص منابع ارزشمند نیز می شود. اگر پس از این سرمایه گذاری مشخص شود که کاندیدای منتخب برای شرکت مناسب نیست، تلاش های عضویت به زیان تبدیل می شود و شرکت مجبور است برای پر کردن جای خالی، فرآیند استخدام را از نو آغاز کند. در پرتو این چالشها، برنامهها و استراتژیهای استخدام موفق بهعنوان ابزارهای ضروری برای شرکتهایی ظاهر میشوند که هدفشان تضمین نامزدهایی است که نه تنها الزامات شغلی فوری را برآورده میکنند، بلکه پتانسیل تعهد طولانیمدت به سازمان را نیز نشان میدهند.
عناصر استراتژی استخدام
به دست آوردن استراتژی های استخدام موفق سخت نیست، اما برای درست شدن نیاز به برنامه ریزی دارد. بسیاری از شرکتها تنها زمانی به فکر استخدام میافتند که یک کارمند ترک میکند و باید یک موقعیت جدید سریعاً پر شود. در آن مرحله، زمان کمی برای در نظر گرفتن تمام برنامهها و استراتژیهای استخدام احتمالی وجود دارد که ممکن است بخواهند اجرا کنند، زیرا یک طرح آزمون و خطا میتواند باعث تاخیرهای متعدد در پر کردن موقعیت شود. برای موفقیت مکرر در استخدام، کسبوکارها باید استراتژیهای استخدام خود را از قبل تعیین کنند تا در صورت لزوم مسیر عمل روشنی وجود داشته باشد.
هدف را به وضوح تعریف کنید
اولین عنصر یک استراتژی استخدام موفق این است که بدانید برای چه چیزی استراتژی دارید. درک درستی از شرکت، فرهنگ کاری آن و نوع کارمندانی که می خواهید استخدام کنید بسیار مهم است. همچنین لازم است تصویر روشنی از شغلی که برای آن استخدام می کنید به دست آورید.
در حالی که اصطلاح گسترده “طراح گرافیک” یک نمای کلی از مجموعه مهارت های مورد نیاز ارائه می دهد، دقت کلیدی برای یک استراتژی استخدام موفق است. ضروری است به جزئیاتی مانند مهارت نرم افزاری مورد نیاز، تجربه آنها در مورد محصولات و مشتریان همسو با صنعت شما و مهارت های ارتباط با مشتری آنها بپردازید. با به دست آوردن درک دقیق از قابلیت های هر نامزد، شانس شما برای شناسایی مناسب برای شرکت شما به طور قابل توجهی بهبود می یابد. به خوبی آماده شدن با چنین بینش های ظریفی به یک دارایی قابل اعتماد در فرآیند استخدام تبدیل می شود. بهعلاوه، تشریح آزمایشها و ارزیابیهایی که کارکنان بالقوه باید انجام دهند، کارایی فرآیند استخدام موفق را افزایش میدهد.
همچنین توصیه می شود از قبل برای بخش های مختلف شرکت خود و پتانسیل رشد هر کدام از نظر نیروی انسانی برنامه ریزی کنید. اگر این احتمال وجود دارد که برخی از بخش ها از رشد سایرین پیشی بگیرند، می توانید به طور منفعلانه برای ایفای نقش آماده شوید. بسته به اینکه نیاز به پر کردن یک نقش یا چند موقعیت دارید، میتوانید منابع فوری خود را در موقعیتهایی سرمایهگذاری کنید که در هنگام تنظیم مراحل برای دور بعدی استخدام، فشار زیادی دارند.
منابع استخدام را شناسایی کنید
پیمایش در راههای بیشمار برای استخدام نامزدها، بهویژه با توجه به گستره وسیعی از پلتفرمهای ارسال کار در دسترس، میتواند بسیار دشوار باشد. در حالی که شرکتهای بزرگتر ممکن است منابع لازم برای نظارت بر کانالهای متعدد را داشته باشند، سادگی برای کسبوکارهای کوچکتر کلیدی میشود. با این حال، سادگی نباید به عنوان پایه ای اشتباه تعبیر شود. هر کسب و کاری باید تشخیص دهد که کدام پلتفرم با نیازهای آن هماهنگی بیشتری دارد. تابلوهای شغلی و فضاهای آنلاین مانند LinkedIn و Indeed به عنوان گزینه های منطقی برای ارسال شرح شغل ظاهر می شوند. یکی دیگر از گزینههای قابل اجرا، همکاری با یک آژانس استخدام است که به کسبوکارهای کوچکتر اجازه میدهد تا کار را به طور مؤثر برون سپاری کنند. Glassdoor گزارش می دهد که 79٪ از جویندگان کار در طول جستجوی شغل خود از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند و Apollo Technical تاکید می کند که 70٪ از مدیران از طریق این کانال ها به موفقیت دست یافته اند.
رسانههای اجتماعی به فضای برجستهای برای استخدام تبدیل شدهاند، شرکتهایی که نامزدهای ماهر را شناسایی میکنند و جویندگان کار حضور آنلاین کارفرمایان بالقوه خود را ارزیابی میکنند. علاوه بر این، شرکتها صفحات شغلی اختصاصی را در وبسایتهای خود نگه میدارند و بسترهایی را برای نامزدها فراهم میکنند تا علاقه خود را ابراز کنند یا به منابع خاص شرکت از طریق ایمیل دسترسی پیدا کنند. استخدام دانشگاه بعد جذابی را به برنامه های استخدام می بخشد و استعدادهای جوان را با ارائه کارآموزی و موقعیت های ابتدایی به افراد با دانش اما تجربه محدود هدف قرار می دهد. این رویکرد در پرورش خط لوله ای از افراد ماهر در ابتدای کارشان بسیار مفید است.
تیم خود را برای استخدام موفق آموزش دهید؟
در حوزه استراتژی های استخدام، یکی از عناصر مهم که اغلب نادیده گرفته می شود، تمرکز بر خود تیم استخدام است. غالباً، کادر کوچکی از مدیران وظیفه مصاحبه و پر کردن موقعیتهای باز را دارند و در برخی موارد، متخصصان منابع انسانی ممکن است خود را برای این نقش ناآماده ببینند. حتی در تیمهایی با اندازههای متوسط که ممکن است لازم باشد افراد نقشهای دوگانه را بهعنوان استخدامکننده به عهده بگیرند، آموزش برای اطمینان از طرح سؤالات درست، ارزیابی کامل حوزههای مرتبط، حذف تعصبها و حفظ رفتار بیطرفانه و اطمینانبخش ضروری است.
برای جلوگیری از طرد ناخواسته کارکنان بالقوه بسیار با استعداد و متعهد، برای تیم استخدام کننده ضروری است که تحت آموزش های منظم، شامل تنوع و حساسیت فرهنگی باشند. تجهیز آنها به درک روشنی از استراتژی استخدام و اجرای آن بسیار مهم است. علاوه بر این، ترکیب فناوری در فرآیند استخدام موفق نیازمند یک تیم آموزش دیده است. لینکدین تاکید میکند که ۷۰ درصد از متخصصان استعداد پیشبینی میکنند که استخدام مجازی به استاندارد تبدیل شود، که نشاندهنده یک تغییر تکنولوژیکی اساسی در شیوههای استخدام است. از این رو، حصول اطمینان از اینکه تیم استخدام کننده در به کارگیری و هدایت چنین فناوری هایی ماهر است، برای همگام ماندن با روندهای صنعت و بهینه سازی فرآیند استخدام بسیار مهم است.
حفظ نگرش حرفه ای و شفافیت در هنگام استخدام موفق
از کارجویان انتظار میرود که بهترین رفتار خود را در هنگام استخدام داشته باشند، اما کارفرمایان همیشه همین رفتار را نسبت به آنها رعایت نمیکنند. در طول استخدام، جنبه های حرفه ای وجود دارد که کارفرما باید حفظ کند تا اطمینان حاصل کند که آنها نیز تأثیر خوبی بر کارمند ایجاد می کنند.
- تهاجمی نباشید و سوالات شخصی یا نامناسب نپرسید
- با حقوقی که میتوانید هنگام ایجاد شرح شغل (JD) به نامزد ارائه دهید شفاف باشید
- در مورد آخرین حقوق آنها و سایر جزئیاتی که ممکن است به طور غیرمنصفانه بر تصمیم شما برای استخدام آنها تأثیر بگذارد سؤال نکنید
در مورد نقش
- روشن باشید الزامات، زمانبندی کار، دورههای آزمایشی و سایر جزئیاتی که کارجو ممکن است نیاز داشته باشد بداند
- از غربالگری رزومه کور و سایر روش هایی استفاده کنید که احتمال سوگیری در استخدام را کاهش می دهد
- به نامزدها فرصت مناسبی برای اثبات مهارت ها و واجد شرایط بودن خود برای یک نقش بدهید
- در طول چرخه استخدام با متقاضی ارتباط برقرار کنید تا آنها را از هرگونه به روز رسانی مطلع کنید
فرهنگ کار و ایجاد جامعه
توسعه طرحها و استراتژیهای استخدام نیروی انسانی زیادی میطلبد، اما پس از ایجاد، در انرژی صرف شده در مراحل بعدی فرآیند استخدام صرفهجویی میشود. پس از مدتی آزمون و خطا برای اصلاح استراتژی، چرخه استخدام باید بسیار سریعتر حرکت کند. کمی زمان بگذارید تا استراتژیهای استخدام موفق را در نظر بگیرید و یک برنامه استخدامی طراحی کنید که برای کسب و کار شما بهترین کارایی را دارد.
برجسته کردن مزایای کار برای یک سازمان خاص می تواند توجه مثبت را به خود جلب کند. این نه تنها غرامت پولی را در بر می گیرد، بلکه مزایایی مانند مرخصی با حقوق، گروه های منابع کارکنان، امکانات موجود در محل، طرح های خدمات اجتماعی و دیگر ویژگی های متمایز کننده ای را که شرکت را از رقبای خود متمایز می کند، در بر می گیرد. ادغام این جنبه در استراتژی استخدام شما، یک تغییر دیدگاه را تشویق میکند، و باعث میشود که یک ارزیابی خارجی از جذابیت شرکت و شناسایی زمینههایی برای بهبود ایجاد شود.
ایجاد و اصلاح طرحها و استراتژیهای استخدام موفق مستلزم تلاش قابل توجهی است، اما پس از ایجاد، مراحل بعدی فرآیند استخدام را ساده میکنند و در زمان و منابع ارزشمند صرفهجویی میکنند. پس از مدتی آزمون و خطا برای تنظیم دقیق استراتژی، چرخه استخدام باید افزایش کارایی را نشان دهد. تخصیص زمان برای اندیشیدن استراتژیهای استخدام موفق و تنظیم یک طرح استخدامی که به طور خاص برای کسبوکار شما مناسب است، رویکرد مؤثرتر و هدفمندتری را برای جذب و تضمین استعدادهای برتر تضمین میکند.