سئو در مقابل PPC: مزایا، معایب و تفاوت ها
کدامیک برای تجارت بهتر است: SEO یا PPC؟
منابع خود را در کدام یک باید قرار دهید؟
درست است، پاسخ یکی یا دیگری نیست. برای موفقیت به هر دو نیاز دارید!
در حالی که هر دو کانال بر افزایش ترافیک و فروش تمرکز دارند، تفاوتهای کلیدی بین این دو وجود دارد.
اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، این مقاله شما را از تفاوتهای بین SEO و PPC راهنمایی میکند. ، مزایا و معایب هر کدام، و نحوه استفاده از هر دو کانال با هم به عنوان بخشی از یک استراتژی بازاریابی دیجیتال صحیح.
SEO در مقابل. PPC: تفاوت چیست؟
قبل از پرداختن به مزایا و معایب SEO و PPC، مهم است که این دو را تعریف کنید.
تعریف SEO سئو چیست؟
SEO یا بهینهسازی موتور جستجو، به رتبهبندی وبسایت شما در فهرستهای جستجوی غیرپرداختی کمک میکند. به طور معمول، هر چه رتبه بالاتری داشته باشید، ترافیک بیشتری به وب سایت خود می آورید.
نتایج جستجوی ارگانیک قبلاً به عنوان “10 پیوند آبی” نامیده می شد. با این حال، صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) بیشتر شده است پیچیده است.
نتایج ارگانیک را می توان از هر یک یا ترکیبی از موارد زیر تشکیل داد:
- فهرست های ارگانیک.
- نقشه ها.
- پانل یا نمودارهای دانش.
- قطعه ویژه.
- تصاویر.
- ویدیوها.
- کادر افراد همچنین می پرسند.
در اینجا یک نمونه امروزی از فهرست ارگانیک آورده شده است. توجه داشته باشید که فهرست برتر دارای تاریخ ارسال اصلی 2014 است!
تعریف PPC
PPC یا پرداخت به ازای هر کلیک، بر هدف قرار دادن کاربران با ترکیبی از کلیدواژه و هدفگیری مخاطب تمرکز میکند تا مکانهای پولی را در صفحه نتایج جستجو نمایش دهد.
مانند فهرستهای ارگانیک، از نظر تاریخی، تبلیغات جستجوی پولی از سرفصل و متن توضیحات تشکیل شدهاند.
امروزه، تبلیغات PPC در SERP می تواند بسیار بیشتر از نسخه تبلیغاتی اصلی را نشان دهد. عناصر دیگری که ممکن است در یک آگهی جستجو وجود داشته باشد عبارتند از:
- پیوندهای سایت
- تصاویر.
- رده بندی ستاره.
- مکان نمایه کسب و کار.
- شماره تلفن.
و موارد دیگر.
در اینجا نمونهای از فهرست آگهی جستجوی پولی فعلی آمده است:
مقایسه SEO و PPC
یک صفحه نتایج جستجوی معمولی دارای ترکیبی از هر دو لیست تبلیغات پولی (PPC) و ارگانیک (SEO) است.
جستجو از جستجوی [escalade for sale] ، گوگل، اکتبر 2023علاوه بر هزینه های مرتبط با SEO و PPC، تفاوت های کلیدی دیگری نیز بین این دو وجود دارد.
تفاوت بین SEO و PPC چیست؟
SEO:هزینه های غیر مستقیم
PPC:هزینه مستقیم به ازای هر کلیک
SEO:پتانسیل ترافیک جاری، نامحدود
PPC:پتانسیل ترافیک محدود به بودجه است
SEO:مشاهده نتایج زمان می برد
PPC:نتایج تقریباً فوری
SEO:اغلب به عنوان معتبرتر تلقی می شود
PPC:می توان آن را کمتر معتبر دانست
SEO:ممکن است رقابت در برخی صنایع دشوار باشد
PPC:می تواند به طور مستقیم با رقبای بزرگتر رقابت کند
SEO:هدفگیری با کلمات و عبارات کلیدی
PPC:انواع گزینه های هدف
SEO:تاثیر طولانی مدت
PPC:تا زمانی که کمپین اجرا می شود، تاثیر ماندگار است
مزایا و معایب SEO
سرمایهگذاری در سئو مزایای تجاری بسیاری دارد، اما مضراتی نیز دارد.
بیایید نگاهی به برخی از مزایای سئو بیندازیم.
SEO می تواند در دراز مدت هزینه کمتری داشته باشد. از نظر فنی، ترافیک SEO «رایگان» است، زیرا برخلاف PPC به موتورهای جستجو برای هر کلیک پولی پرداخت نمی کنید. تلاشهای سئو مستلزم هزینههای غیرمستقیم مانند استخدام کارشناس یا آژانس سئو، ابزارهای بهینهسازی و غیره است. با سرمایه گذاری در منابع با کیفیت، “هزینه” در درازمدت به شدت جواب می دهد.
SEO میتواند ترافیک پایدار و ثابتی را در طول زمان ارائه دهد. تلاشهای اولیه برای سئو میتواند به جذب ترافیک به وبسایت شما کمک کند، حتی اگر بودجه PPC محدود باشد – یا حتی کاهش یابد. با گذشت زمان، داشتن یک استراتژی SEO بهینه شده می تواند به کاهش اتکا به جستجوی پولی و افزایش کارایی بازاریابی کمک کند.
SEO می تواند اعتبار و اعتماد برند شما را افزایش دهد. گاهی اوقات، تبلیغات رپ بدی دریافت میکنند و کاربران بیشتر به نتایج ارگانیک اعتماد میکنند. هرچه رتبه بالاتری داشته باشید، بیشتر به عنوان یک منبع معتبر توسط مخاطبان هدف خود تلقی می شوید.
اگرچه میتوانید از طریق سئوی خوب، پاداشهای هنگفتی به دست آورید، اما بدون اشکال نیست.
- برای دیدن نتایج به صبر نیاز دارد.
- به شدت رقابتی است.
- تلاش مداوم برای حفظ نتایج ضروری است.
- بهروزرسانیهای الگوریتم موتور جستجو میتواند روی دید وبسایت تأثیر بگذارد.
- محتوای باکیفیت میتواند مشکل باشد – بهویژه برای مشاغل کوچک.
- رویت ارگانیک را می توان تحت تأثیر تسلط تبلیغات بر SERP قرار داد.
تعریف اهداف کلیدی و پروتکلهای اندازهگیری از همان ابتدا، تشخیص اینکه آیا تلاشهای سئوی شما به ثمر میرسد یا اینکه آیا محورها ضروری هستند، آسانتر میشود.
مزایا و معایب PPC
قبل از تصمیمگیری برای سرمایهگذاری در PPC، حتماً مزایا و معایب را بسنجید.
در اینجا برخی از مزایای کلیدی PPC آورده شده است:
PPC بسیار هدفمند است و به شما امکان می دهد به مخاطبان مناسب دسترسی پیدا کنید. راه های مختلفی برای هدف قرار دادن تبلیغات وجود دارد، از جمله کلیدواژه، جمعیت شناختی، سبک زندگی، زمینه، مکان، و بیشتر. محدود کردن دسترسی شما به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که بودجه PPC شما بیشترین ترافیک را به وب سایت شما هدایت می کند – و در نهایت مشتریان بهتر.
PPC می تواند نتایج فوری را نشان دهد. راه اندازی اولین کمپین PPC ممکن است چند ساعت طول بکشد. برخلاف ترافیک ارگانیک که برای اثبات کارایی خود زمان می برد، تبلیغات PPC می توانند تقریباً بلافاصله پس از راه اندازی کمپین شروع به پخش کنند. PPC یک راه عالی برای افزایش ترافیک وب سایت و فروش در یک بازه زمانی کوتاه است.
آزمایش و آزمایش PPC آسان تر است. نه تنها PPC می تواند نتایج را به سرعت نشان دهد، بلکه مقیاس و بهینه سازی آن نیز سریعتر است. تست A/B را می توان در مقیاس و معمولاً در پلت فرم تبلیغاتی مانند Google Ads انجام داد. هرچه دادهها سریعتر جمعآوری شوند، سریعتر میتوان آنها را تجزیه و تحلیل، آزمایش و برای نتایج بهتر بهینه کرد.
- مثل همه کانالهای دیگر، PPC دارای افتهایی است.
- می تواند بسیار گران شود.
- گاهی اوقات تبلیغات کمتر معتبر تلقی می شوند.
- به محض اتمام بودجه، ترافیک متوقف می شود.
- کارایی تبلیغات می تواند کاهش یابد.
- هدفگیری کلمات کلیدی در سالهای اخیر کاهش یافته است.
شما باید ایده بهتری از مزایا و معایب SEO و PPC داشته باشید.
اکنون زمان پاسخ دادن به این سوال مهم است: SEO یا PPC؟
آیا باید از SEO یا PPC استفاده کنم؟
این موضوع به شدت با نظرات زیادی مورد بحث است.
پاسخ کوتاه؟ بستگی دارد.
در یک دنیای عالی، تلاشهای SEO و PPC به طور مداوم در اولویت هستند.
اما ما در دنیایی ناقص زندگی میکنیم، و گاهی اوقات نیاز به انتخاب وجود دارد.
اگر باید بین یکی یا دیگری یکی را انتخاب کنید، شرایط خاصی وجود دارد که استفاده از یک کانال منطقی تر است.
#1: شما بودجه محدودی دارید
اگر با بودجه محدود یا حتی بدون بودجه بازاریابی مواجه هستید، SEO ممکن است در دراز مدت استراتژی مقرون به صرفه تری باشد.
تمرکز بر ساخت محتوای با کیفیت برای ایجاد آگاهی از برند از طریق بهترین شیوههای سئو میتواند به جذب ترافیک طولانی مدت به وبسایت شما کمک کند.
این هزینههای اولیه و غیرمستقیم مربوط به یافتن شخص، آژانس و/یا ابزار مناسبی است که برای سئوی سایت مورد نیاز است.
#2: شما یک محصول طاقچه دارید
برای به دست آوردن ترافیک ارگانیک، سایت شما باید برای موضوعات یا کلمات کلیدی که کاربران در حال جستجو برای آنها هستند رتبه بندی کند.
به خاطر داشته باشید: جستجو تقاضا را ایجاد نمی کند. بلکه تقاضا را جذب می کند.
اگر محصول یا خدمات شما در یک صنعت خاص است، به دست آوردن ترافیک ارگانیک ممکن است سخت تر یا بیشتر طول بکشد.
در این سناریو، سرمایهگذاری در PPC میتواند به افزایش سریع آگاهی برند کمک کند و به شما کمک کند یک حرکت بسیار مورد نیاز در ترافیک را سایت کنید.
#3: شما در حال آماده شدن برای عرضه یا فروش محصول هستید
مثل آخرین وضعیت، میتوانید یک محصول کاملاً جدید را در بازار عرضه کنید – چیزی که قبلاً هرگز معرفی نشده بود.
اگر مردم ندانند چیست، نمیدانند چه چیزی یا چگونه آن را جستجو کنند!
یا شاید در حال اعلام فروش بزرگ در وب سایت خود هستید که تاریخ پایانی دارد.
استفاده از PPC حول یک محصول بزرگ یا ترویج فروش بهترین گزینه در این سناریو است.
هنگام ترویج فروش، نه تنها سرمایهگذاری در PPC میتواند ترافیک بیشتری ایجاد کند، بلکه میتوانید از داراییهای کپی تبلیغات یا تبلیغات در تبلیغات جستجو یا خرید نیز استفاده کنید.
#4: شما یک تجارت محلی و آجری دارید
اگر یک کسب و کار محلی هستید، سرمایه گذاری در سئوی محلی برای موفقیت طولانی مدت بسیار مهم است.
یک استراتژی معتبر سئوی محلی میتواند به نشاندادن برند شما در نتایج جستجوی محلی کمک کند. ، که برای جذب مشتریان نزدیک بسیار مهم است.
اطمینان از اینکه وبسایت یا نمایه کسبوکار Google (GBP) شما از نظر ارگانیک در رتبههای بالا قرار میگیرد، به کاهش اتکا به تبلیغات محلی PPC کمک میکند.
#5: شما یک محصول بسیار رقابتی دارید
این وضعیت پیچیده است و میتواند واقعاً یک سناریو یا/یا باشد.
اگر محصولی بسیار رقابتی دارید، رتبه بندی ارگانیک به زمان، تلاش، آزمایش و صبر زیادی نیاز دارد.
اما آیا این بدان معناست که در این سناریو نباید سئو را انجام دهید؟ قطعا نه!
سرمایه گذاری در سئو در یک صنعت رقابتی هنوز ارزش تلاش را دارد. با این حال، PPC به شما این امکان را می دهد که مستقیماً با شرکت های بزرگتر با کلمات کلیدی رقابتی رقابت کنید.
اما به خاطر داشته باشید که کلمات کلیدی رقابتی دارای برچسب قیمت هستند.
اگر بودجه لازم برای سرمایه گذاری بر روی کلمات کلیدی رقابتی را دارید، PPC می تواند به افزایش ترافیک و فروش در کوتاه مدت کمک کند، در حالی که هنوز روی استراتژی سئو بلندمدت خود کار می کنید.
استفاده از SEO و PPC با هم
شاید پاسخ بهتری به سوال بسیار مورد بحث SEO یا PPC باشد؟
شما باید از هر دو استفاده کنید.
این یک تصور غلط رایج است که SEO و PPC با یکدیگر رقابت می کنند.
مارکهای موفق هم از SEO و هم از PPC استفاده میکنند زیرا مکمل یکدیگر هستند – نه رقابت!
بیایید به چند روش برای استفاده از SEO و PPC با هم نگاه کنیم.
#1: کنسول جستجو را به Google Ads برای اشتراکگذاری داده پیوند دهید
از پیوند دادن Search Console به Google Ads چیزهای زیادی می توان آموخت.
با گزارش پولی و ارگانیک در Google Ads، اطلاعات آماری دادهای را مشاهده خواهید کرد که هم برای ابتکارات PPC و هم SEO مفید است.
به عنوان مثال، خواهید دید که صفحات وب سایت شما چند بار به صورت ارگانیک نشان داده می شوند و چه عبارات جستجو باعث این نتایج شده است.
نگاه کردن به گزارش پولی و ارگانیک به شما کمک میکند تا بهتر بفهمید تبلیغات PPC و نتایج ارگانیک چگونه با هم کار میکنند و کجا تمرکز کنید و تلاشها را اولویتبندی کنید.
اگر رتبهبندیهای ارگانیک برای یافتن کلمات کلیدی بسیار رقابتی با مشکل مواجه هستند، تبلیغات PPC میتواند به افزایش دیده شدن آن کلمات کلیدی کمک کند.
اگر سایت شما برای کلمات کلیدی کم حجم و خاص رتبه خوبی دارد، ممکن است نیازی به اولویت بندی آنها در برنامه PPC شما نباشد.
#2: محتوای ارگانیک را از طریق تبلیغات PPC تبلیغ کنید
اگر ساعتها صرف ایجاد محتوای وبسایت میکنید، اما کسی آن را نمیبیند، میتوان آن را به عنوان تلاش بیهوده تلقی کرد.
تقویت محتوایی مانند پستهای وبلاگ، ویدیوها یا کاغذهای سفید از طریق تبلیغات PPC میتواند بسیار سریعتر به مخاطبان هدف شما برسد.
این محتوای با کیفیت میتواند در درازمدت رتبه بالایی داشته باشد، اما زمان میبرد. از تبلیغات PPC یا رسانه های اجتماعی پولی برای دیده شدن آن محتوا استفاده کنید!
#3: از PPC برای تست A/B کپی و صفحات فرود استفاده کنید
یکی از مزایای متعدد PPC یادگیری و آزمایش سریعتر است.
اما این آموخته ها فقط برای تبلیغات PPC اعمال نمی شود. آنها باید به طور کلی اعمال شوند!
اگر در حال آزمایش نسخه تبلیغاتی یا طراحی صفحه فرود هستید که یک برنده واضح ایجاد می کند، آن برندگان باید در وب سایت شما منتشر شوند.
این مثال واضح دیگری از نحوه سودآوری سرمایهگذاری PPC است، نه فقط مستقیماً در ترافیک و فروش آن تبلیغات نشان داده شود.
به طور خلاصه
به جای اینکه به SEO در مقابل PPC فکر کنید، به SEO وPPC فکر کنید.
این دو میتوانند و باید با هم کار کنند تا حضور آنلاین شما را به حداکثر برسانند و فروش و سرنخها را افزایش دهند.
مواقعی وجود دارد که سئو باید بر PPC اولویت داشته باشد و بالعکس.
در هر صورت، آنچه برای برند شما مناسب است به عوامل زیادی بستگی دارد، مانند مواردی که در بالا ارائه شد.
با توجه به سئو و PPC، یک برنامه بازاریابی دیجیتالی کل نگر عالی خواهید داشت که این دو با هم کار می کنند.
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: TarikVision/Shutterstock