سئو

موتور جستجو چیست؟

معرفی انواع موتورهای جستجوی وب و معروفترین آن‌ها

بعد از پیدایش اینترنت و به وجود آمدن موتورهای جستجوی مختلف، پیدا کردن اطلاعات و مقالات در بستر اینترنت بسیار راحت‌تر شده است، این در حالی است که تا چندسال پیش اگر مقاله‌ای را جستجو می‌کردید و یا به دنبال آن می‌گشتید، پیدا کردن منابع و دریافت اطلاعات بسیار سخت و دشوار بود. اما موتور جستجو چیست؟ از کدام موتور جستجو استفاده کنیم؟ معروف‌ترین آن‌ها چیست؟ با مجله تودی همراه باشید تا با انواع موتور جستجو بیشتر آشنا شویم.

برای پیدا کردن محتوایی در اینترنت، باید مطالب مشابه در آن موضوع در سایتی از قبل آپلود شده باشد تا شما با جستجو در یک موتور جستوگر بتوانید به آن مطلب یا محتوا دسترسی پیدا کنید.

موتور جستجو چیست؟

موتورهای جستجو ابزاری هستند اطلاعات خواسته شده شما را از سرور‌ها و سایت‌های مختلفی بر اساسی که برای آن تعریف شده است، خارج می‌کند و به نمایش خواهد داد. استفاده از الگورتیم‌های مناسب در ساخت موتورجستجو بسیار مهم است.

انواع موتور جستجو

این روزها وقتی اسم جستجو می‌آید، ذهن همه به سمت گوگل می‌رود. اما با پیشرفت در حوزه اینترنت امروزه موتورهای جستجوگر بسیاری در حال فعالیت هستند و هرکدام کارایی خودشان را نیز دارند. اما سابقه و محبوبیت آن‌ها در مقایسه با گوگل چقدر است؟
موتورهای جستجوگر بر اساس دو روش خزیدن و دایرکتوری فعالیت می‌کنند. در ادامه معنای و مفهوم آن‌ها را بهتر می‌شناسیم.

جستجو بر اساس خزیدن: برای جستجو از این روش، موتور جستجو با استفاده از رباتی که طراحی کردند، و البته الگوریتمی که ساخته‌اند، در بستر اینترنت و سایت‌های مختلف بر اساس کلمه کلیدی و دیگر معیارهایی که معمولا بازگو نمی‌کنند جستجو می‌کنند (اصطلاحا می‌خزند) و در دیتابیس خود ذخیره می‌کنند و بعد از جستجو آن‌ را به کاربران نشان می‌دهند، مانند گوگل.

دایرکتوری: اطلاعاتی شامل فعالیت کسب و کارها را دسته‌بندی کرده و ذخیره می‌کنند. دایرکتوری‌ها را نیز می‌توان به نوعی موتور جستجو معرفی کرد. کاربران با انتخاب کلمه کلیدی مناسب و ارسال اطلاعات مورد نیاز به دایرکتوری‌ها، کسب و کار خود را ثبت می‌نمایند.

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجوگر گوگل تنها بر اساس لینک اطلاعات را نمایش نمی‌دهد، ابزارهایی مانند Google Image برای پیدا کردن عکس، google products برای جستجوی محصولات و google news برای پیدا کردن اخبار به کار می‌روند.

در این قسمت قصد داریم 5 موتور جستجو را به شما معرفی کنیم:
  1. گوگل: امروزه یکی از پرکاربردترین و پراستفاده‌ترین موتورهای چستجو گوگل می‌باشد که دیگر نیازی به معرفی ندارد.
  2. بینگ: بینگ ابتدا سعی داشت بر اساس جستجوهای محلی وارد رقابت شود، اما موفق به راه‌اندازی این سیستم نشد. بینگ در حال حاضر بعد از یاهو بیشترین طرفدار را دارد.
  3. یاهو: یاهو را هم می‌توان دایرکتوری معرفی کرد و هم یک موتورجستجوگر. سرویس ایمیل یاهو هنوز هم یکی از معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین سرویس‌های ارسال ایمیل به شمار می‌رود.
  4. AOL: این وبسایت توانسته است در حال حاضر 0.6 درصد سهم جستجو را برای خود به ثبت برساند.

در ویدیوی زیر می‌توانید انواع موتورجستجو و محبوبیت آن‌ها تا سال 2019 مشاهده کنید.

بسیاری از کشورها برای برطرف کردن نیازهای داخلی تصمیم به ساخت موتور جستجو ی بومی می‌کنند. موتور جستجوی “یوز” نیز تلاشی داخلی برای داشتن موتور جستجوی بومی بود. در مقطعی که اینترنت کشور قطع شده بود نتوانست به خوبی بدرخشد و به موفقیت برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا