کسب و کار

دیجی کالا چگونه Digikala شد

داستان موفقیت برادران محمدی

دیجی کالا یکی از موفق‌ترین کسب و کار‌های ایرانی محسوب می‌شود که با بیش از یک دهه فعالیت و تبدیل شدن به بزرگ‌ترین خرده فروشی اینترنتی خاورمیانه موفق شده است تا در دل و حافظه همگان نقش ببندد اما چگونه؟ در این مقاله قصد داریم داستان موفقیت کسب و کار قدرتمند دیجی کالا را بازگو کنیم پس با مجله تودی همراه باشید.

ایده شروع دیجی کالا

داستان دیجی کالا به زمانی برمی‌گردد که سعید و حمید محمدی در سال ۱۳۸۳ قصد کردند دوربینی دیجیتال خریداری کنند اما به دلیل نداشتن اطلاعات کافی به جستجو در سایت‌های فارسی پرداختند اما چیزی پیدا نکردند پس به جستجو در سایت خارجی دوربین مد نظر خود را پیدا کردند و راهی خیابان جمهوری جهت خرید شدند، پس از جستجو و پیدا کردن محصول آن را خریداری کردند با با مشکلی مواجه شدند تصاویر گرفته شده توسط دوربین مشکل داشت پس از کمی بررسی متوجه شدند لنز دوربین تعمیر شده بود و این داستان جرقه ایده‌ای را در ذهن این دو برادر شد که اکنون به اسم دیجی کالا در دسترس ماست.

پس از بررسی در این حوزه و مطالعه در حوزه دیجیتال مدل تجاری دیجیکالا بر محور نقد و بررسی و فروش اینترنتی لوازم الکترونیکی شکل گرفت که در سال ۱۳۸۵ با دو دسته بندی موبایل و دوربین عکاسی شروع به کار کرد.

در شروع تیمی ۷ نفره در آپارتمان اداری شروع به کار کردند که روز به روز با بالا رفتن بازدید سایت و استقبال بیشتر این تیم قدرتمند شد.

 

موفقیت دیجی کالا

بیش از ۸۵% بازار خرده فروشی آنلاین ایران در دست دیجیکالا می‌باشد، که در حال حاضر ارزش دیجی کالا به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی خاورمیانه با ۲۲۰۰ کارمند مستقیم به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود، حال می‌خواهیم نگاهی به استراتژی دیجی کالا در این دوران می‌اندازیم

در حال حاضر دیجیکالا با فراهم آوردن بستری مناسب برای همه نوع کسب و کارها تبدیل به هلدینگی قدرتمند شده است که با بیش از ۱۴ زیر مجموعه توانسته در بازار پر تلاطم این روزهای کشور نقشی مهم ایفا نماید

با تنها نگاه به گزارش سالیانه دیجی کالا ۲۶,۰۰۰,۰۰۰ بازدید کننده ماهیانه را جذب کرده و با تولید بیش از ۴,۰۰۰ فرصت شغلی مستقیم نقش بزرگی در روزهای سخت همه گیری بیماری کرونا ایفا کرده است.

در ادامه با نگاه به این گزارش می‌توان تا حدی استراتژی این شرکت را در نظر گرفت که دیگر تمرکز بر فروش مستقیم نیست و بیشتر تمایل دارند تا محصولات را به صورت مارکت پلیس ارائه دهند و با توجه به تعرفه‌ بالا خود درآمدزایی کند به طوری ک در سال گذشته ۱۰۵,۷۱۲ کسب و کار برای فروشندگی در دیجی کالا ثبت نام کرده‌اند و ۵۷% درصد آنان تائید شده اند این اتفاق به بازار فروش برای فروشندگان به طور متوسط  ۳۹ میلیون تومان درآمد زایی داشته که رقمی کاملا ماورایی برای بسیاری از کسب و کارها ایجاد کرده است.

از طرفی با ارائه بازار تماما رقابتی سعی کرده تا برای مصرف کنندگان نیز شرایطی برد برد ایجاد کند تا هر دو طرف از این اقام سود ببرند.

حال باید دید در ادامه کار خانواده بزرگ دیجی کالا چه اتفاقاتی می‌افتد و آیا می‌تواند با اسنپ رقابت کند

برچسب ها

علی عبداله زاده

کارشناس مهندسی فناوری اطلاعات طراح گرافیک و سایت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن