الگوریتم گورخر یا Google Zebra برای بررسی فروشگاه های اینترنتی است. مجله تودی امروز به بررسی این الگوریتم مهم سئو پرداخته تا شما نه تنها از این الگوریتم گوگل آسیب نبینید بلکه بتونید بر اساس این الگوریتم به رشد بیشتری در فروش اینترنتی خودتون برسید.
علت ایجاد الگورتیم گور خر یا زبرا چه بود؟
فروشگاه های اینترنتی با سرعت وحشتناکی در قرن 21 شروع به فعالیت کردند از فروشگاه های بزرگ مثل امازون که فعالیت های جهانی دارن تا فروشگاه های محلی کوچک تر قطعا برای کسب و کاری مثل گوگل دسته بندی و رتبه بندی این حجم از سایت که میتونست منجر به نارضایتی کاربر بشه مهم بود قبلا راجب الگوریتم پاندا که محتوا رو بررسی میکرد پرداخته بودیم در فروشگاه های اینترنتی فارغ از بک لینک و محتوا المان های دیگه ای بود که نیازمند رتبه بندی و بررسی بود.
امنیت اطلاعات کاربران، وجود فروشگاه های فیک و بررسی تجربه کاربری مهم ترین دلایل ایجاد الگوریتم گور خر بود.
دلیل نام گذاری الگوریتم گور خر چیست؟
گوگل در چند الگوریتم خودش از خاصیت رنگ های سیاه و سفید استفاده کرده مثل گورخر و پنگوئن، در روی بدن گورخر خط های راه راهی وجود داره که به علت دافعه ایجاد شده باعث میشه حشرات از این حیوان دور بشن در واقع الگوریتم گورخر هم رفتاری مشابه رو با وبسایت های فروشگاهی که با روش های غیر معمول رشد کردن، داره.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در الگوریتم های گوگل خیلی درگیر استفاده بهینه از این روش ها نباشید در واقع اگر از روش های سالم در توسعه وبسایت خودتون استفاده میکنید تا 80 درصد شما هیچوقت درگیر این الگوریتم ها نخواهید بود.
مهم ترین فاکتور الگوریتم گور خر یا زبرا برای فروشگاه های اینترنتی
طبق بررسی های انجام شده تودی بیشترین تمرکز این الگوریتم بر مسائل تکنیکال سایت است. یک فروشگاه اینترنتی سالم دستری های مناسبی به صفحات محصول، تسویه حساب و دسته بندی ها دارد. تصور کنید با جست و جوی یک عبارت مثلا “خرید لباس دخترانه” به صفحه ای هدایت میشوید که محصولات مورد نظر شما در آن قرار ندارد. این تجربه کاربری بد شما در سیستم های گوگل بر اساس زمان بازدید شما از صفحه و جست و جوی مجدد همان کلمه ثبت میشود این رفتار شما این پالس را برای گوگل ارسال میکند که این وبسایت فروشگاهی نیاز کاربر را برآورده نمیکند.
مشکلات لود سایت، نداشتن ssl و تمام مواردی از این دست الگوریتم گور خر رو به سایت شما بدبین میکنه و ممکنه از نتایج حذف بشید.
برای رفع مشکلات فنی فروشگاه اینترنتی خودتون میتونید از خدمات پشتیبانی سایت تودی استفاده کنید.
فراموش نکنید یک فروشگاه اینترنتی باید فاکتورها مهم زیر را داشته باشد:
فاکتور های فروشگاه اینترنتی از لحاظ فنی:
1-دریافت گواهی های کد گذاری اطلاعات برای سایت هایی که تراکنش مالی دارند قطعا نکته مهمی است پس حتما از انواع گواهی نامه ها معتبر استفاده کنید. گواهی های ssl 2 مدل رایگان و پولی دارند که برای یک فروشگاه اینترنتی تفاوتی نمیکند.
قبلا در مجله تودی به این سوال که ssl چیست پاسخ دادیم. همچنین حفظ اطلاعت کاربران با اقدامات امنیتی رو در مقالهای جداگانه توضیح دادیم که انجام این اقدامات به بهبود تجربه کاربری بهتر و حفظ اطلاعات کمک میکنه
چندین روش افزایش امنیت سایت فروشگاهی
2- داشتن اطلاعات تماس و روش های ارتباطی با فروشگاه:
الگوریتم گور خر به این نکته که شما روش ارتباطی و پشتیبانی برای کاربر تعیین کرده اید یا خیر اهمیت میدهند داشتن صفحه تماس با ما در فروشگاه اینترنتی فارغ از الگورتیم گور خر به حس اعتماد کاربر کمک میکند.
در طراحی سایت های تودی به تمام نکات الگوریتم ها توجه شده است و نیازی به اصلاح این موارد ندارید تمام سایت های تودی بر اساس الگوریتم های گوگل طراحی شده اند.
3- رابط کاربری مناسب برای فروشگاه اینترنتی
یکی دیگه از المان های مهم در سنجش یک فروشگاه اینترنتی موفق داشتن تجربه کاربری مناسب یا ux خوب است. قبلا گفته بودیم که رابط های کاربری و ux رو در نرم افزار فیگما طراحی میکنن. یک رابط مناسب همیشه کاربر رو از سردرگمی خلاص میکنه پیدا کردن دسته بندی های مختلف و پیدا کردن محصول برای مخاطب نکته مهمی است.
4- سرعت سایت
سرعت سایت خودتون رو برای کاربران هدف بهینه سازی کنید تا بر روی اعصاب کاربر راه نرید هیچکدوم از ما حوصله 30 الی 40 دقیقه معتل شدن برای یک خرید اینترنتی رو نداره. در آمازون شما در یک فرآیند زیر 4 دقیقه پرداخت و خرید رو انجام میدین. البته که قسمتی از این مشکل مربوط به زیرساختهای بانکی کشور ماست ولی در قسمتی که متعلق به سایت خودتون هست کم کاری نکنید.
تاثیر شبکه های اجتماعی در سایت های فروشگاهی و نقش الگوریتم زبرا
یکی از روشها برای انجام فرایندهای کلاه سیاه فعالیت غیر طبیعی در شبکه های اجتماعی است که با این روش و با جذب ورودی زیاد در رتبه بندی سایت ها نقش دارن زبرا جلوی این فرایند ور به صورت های زیر میگیره:
توییتر
صدها هزار کاربر یک توییت با کلمه کلیدی مشابه و لینک سایت شما رو توییت میکنن و شما توقع دارید که گوگل زبرا فقط شما رو نگاه کنه؟ 🙂
فیسبوک
صفحات جعلی زیادی در فیسبوک وجود داره که لینک صفحات فروشگاهی و سایت شما رو به استراک بزارن این مجموعه ها که معمولا هم به نام مزرعه هستن در کشور های اسیای جنوبی زیادن و کارها شیر کردن و نصب فیک اپلیکیشن و.. رو انجام میدن این روش ها در برابر گوگل منسوخ شده و به زودی لو میرین
استفاده از الگوریتم گور خر برای توسعه فروشگاه اینترنتی
تقریبا 900 کلمه بالا صرف این شد که چیکار نکنیم ولی نکته اصلی در آموزش ها اینه که چیکار کنیم:
تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی
گوگل یک موتور جست و جوی محتوا محور است. پس بهترین راه برای توسعه تولید محتوای متنی با کیفیت است. برای محصولات و دسته بندی ها تون تولید محتوا انجام بدین و یک قسمت بلاگ داشته باشید تا محتوای مورد نظر کاربرتون رو براش تولید کنید.
مشتری مداری در فروشگاه اینترنتی
هوای مشتریتون رو در قسمت های پشتیبانی و خدمات داشته باشید. از پشتیبانی های تلفنی و انلاین استفاده کنید شماره های تماستون رو در نقشه گوگل ثبت کنید و دسترسی به امور پشتیبانی رو برای مشتری راحت کنید.
تولید محتوا ویدیویی برا محصولات
تولید ویدئو برای محصولات اعتماد زیادی برای کاربر ایجاد میکنه که شما فیک نیستید. اعتماد کاربر در نهاتی مودر جلب اعتماد گوگل میشه.
الگوریتم گور خر به پیشرفت سئو سایتمون هم کمک میکنه؟ یا فقط مختص به خود گوگل هست؟
تمام الگوریتم های اشاره شده به گوگل نسبت داده میشود. الگوریتم گور خر برای پالش فروشگاه های اینترنتی و سر و سامان دادن بهشون طراحی شده اگر المان های رفتاری کاربر و پیگیری کنید و فروشگاهی با محتوای مناسب و کالای خوب باشید قطعا این الگوریتم به شما کمک میکنه