سئو

رندر سمت مشتری در مقابل رندر سمت سرور

مجله تودی : زمان بارگذاری سریع‌تر صفحه وب نقش مهمی در تجربه کاربر و سئو دارد، با سرعت بارگذاری صفحه یک عامل تعیین‌کننده کلیدی برای الگوریتم گوگل.

یک توسعه‌دهنده وب جلویی باید بهترین راه را برای ارائه یک وب‌سایت تصمیم بگیرد تا ارائه دهد. یک تجربه سریع و محتوای پویا ارائه دهد.

دو روش رندر معروف عبارتند از رندر سمت مشتری (CSR) و رندر سمت سرور (SSR).

همه وب‌سایت‌ها نیازمندی‌های متفاوتی دارند، بنابراین درک تفاوت بین رندر سمت سرویس گیرنده و سمت سرور می‌تواند به شما کمک کند تا وب‌سایت خود را مطابق با اهداف تجاری خود ارائه دهید.

رندر سمت مشتری چیست و چگونه کار می کند؟

رندر سمت مشتری یک رویکرد نسبتاً جدید برای رندر کردن وب سایت ها است.

هنگامی که کتابخانه‌های جاوا اسکریپت شروع به ادغام آن کردند، با Angular و React.js محبوب شد. از بهترین نمونه های کتابخانه های مورد استفاده در این نوع رندر.

با ارائه جاوا اسکریپت یک وب سایت در مرورگر شما به جای سرور کار می کند.

سرور به جای اینکه تمام محتوا را از سند HTML دریافت کند، با یک سند HTML کاملاً حاوی فایل‌های JS پاسخ می‌دهد.

در حالی که زمان آپلود اولیه کمی کند است، بارگیری صفحات بعدی سریع خواهد بود زیرا به یک صفحه HTML متفاوت در هر مسیر وابسته نیستند.

از مدیریت منطق گرفته تا بازیابی داده‌ها از یک API، سایت‌های ارائه‌شده توسط مشتری همه چیز را «مستقل» انجام می‌دهند. صفحه پس از اجرای کد در دسترس است زیرا هر صفحه ای که کاربر بازدید می کند و URL مربوط به آن به صورت پویا ایجاد می شود.

فرآیند CSR به شرح زیر است:

  • کاربر URL مورد نظر خود را در نوار آدرس وارد می‌کند.
  • یک درخواست داده در URL مشخص شده به سرور ارسال می شود.
  • در اولین درخواست مشتری برای سایت، سرور فایل های ثابت (CSS و HTML) را به مرورگر مشتری تحویل می دهد.
  • مرورگر مشتری ابتدا محتوای HTML و سپس جاوا اسکریپت را دانلود می کند. این فایل‌های HTML جاوا اسکریپت را به هم متصل می‌کنند و فرآیند بارگیری را با نمایش نمادهای بارگیری که توسعه‌دهنده برای کاربر تعریف می‌کند، آغاز می‌کنند. در این مرحله، وب سایت هنوز برای کاربر قابل مشاهده نیست.
  • پس از دانلود جاوا اسکریپت، محتوا به صورت پویا در مرورگر مشتری تولید می‌شود.
  • محتوای وب با پیمایش مشتری و تعامل با وب سایت قابل مشاهده می شود.

رندر سمت سرور چیست و چگونه کار می کند؟

رندر سمت سرور تکنیک رایج‌تری برای نمایش اطلاعات روی صفحه است.

مرورگر وب درخواستی برای اطلاعات از سرور ارسال می‌کند، داده‌های خاص کاربر را برای پر کردن واکشی می‌کند و یک صفحه HTML کاملاً ارائه‌شده را برای مشتری ارسال می‌کند. هر بار که کاربر از یک صفحه جدید در سایت بازدید می کند، سرور کل فرآیند را تکرار می کند.

در اینجا نحوه انجام فرآیند SSR گام به گام آمده است:

  • کاربر URL مورد نظر خود را در نوار آدرس وارد می‌کند.
  • سرور یک پاسخ HTML آماده ارائه به مرورگر ارائه می دهد.
  • مرورگر صفحه را نمایش می دهد (اکنون قابل مشاهده است) و جاوا اسکریپت را دانلود می کند.
  • مرورگر React را اجرا می کند، بنابراین صفحه را قابل تعامل می کند.

تفاوت بین رندر سمت مشتری و سمت سرور چیست؟

تفاوت اصلی این دو روش رندر در الگوریتم عملکرد آنهاست. CSR یک صفحه خالی را قبل از بارگیری نشان می دهد، در حالی که SSR یک صفحه HTML کاملاً رندر شده را در اولین بار نمایش می دهد.

این به رندر سمت سرور مزیت سرعتی نسبت به رندر سمت سرویس گیرنده می دهد، زیرا مرورگر نیازی به پردازش فایل های جاوا اسکریپت بزرگ ندارد. محتوا اغلب در عرض چند میلی ثانیه قابل مشاهده است.

موتورهای جستجو می توانند سایت را برای سئوی بهتر جستجو کنند و ایندکس کردن صفحات وب شما را آسان می کند. این خوانایی در قالب متن دقیقاً به روشی است که سایت های SSR در مرورگر ظاهر می شوند.

با این حال، رندر سمت مشتری گزینه ارزان تری برای صاحبان وب سایت است.

بار سرورهای شما را کاهش می‌دهد و مسئولیت رندر را به مشتری (ربات یا کاربری که سعی در مشاهده صفحه شما دارد) منتقل می‌کند. همچنین با ارائه تعامل سریع وب سایت پس از بارگیری اولیه، تعاملات سایت غنی را ارائه می دهد.

درخواست های HTTP کمتری با CSR به سرور ارسال می شود، بر خلاف SSR، که در آن هر صفحه از ابتدا ارائه می شود و در نتیجه انتقال بین صفحات کندتر می شود.

در صورتی که سرور درخواست‌های همزمان زیادی را از کاربران مختلف دریافت کند، SSR می‌تواند تحت بار بالای سرور نیز بند بیاید.

معایب CSR طولانی تر بودن زمان بارگذاری اولیه است. این می تواند بر سئو تاثیر بگذارد. خزنده ها ممکن است منتظر بارگیری محتوا و خروج از سایت نباشند.

این رویکرد دو مرحله ای امکان مشاهده محتوای خالی در صفحه شما را با از دست دادن محتوای جاوا اسکریپت پس از خزیدن و فهرست کردن HTML یک صفحه افزایش می دهد. به یاد داشته باشید که در بیشتر موارد، CSR به یک کتابخانه خارجی نیاز دارد.

زمان استفاده از رندر سمت سرور

اگر می‌خواهید دید Google خود را بهبود ببخشید و در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) رتبه بالایی کسب کنید، رندر سمت سرور انتخاب شماره یک است.

وب‌سایت‌های آموزش الکترونیکی، بازارهای آنلاین، و برنامه‌های کاربردی با رابط کاربری ساده با صفحات، ویژگی‌ها و داده‌های پویا کمتر، همگی از این نوع رندر بهره می‌برند.

زمان استفاده از رندر سمت مشتری

پردازش سمت مشتری معمولاً با برنامه‌های وب پویا مانند شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌های آنلاین جفت می‌شود. این به این دلیل است که اطلاعات این برنامه‌ها دائماً تغییر می‌کند و باید با داده‌های بزرگ و پویا سروکار داشته باشد تا به‌روزرسانی‌های سریع انجام شود تا نیاز کاربران را برآورده کند.

تمرکز در اینجا بر روی یک سایت غنی با کاربران بسیاری است که تجربه کاربر را بر SEO ترجیح می دهد.

کدام بهتر است: رندر سمت سرور یا سمت مشتری؟

اگر محتوای سایت شما به تعامل زیادی با کاربر نیاز ندارد، SSR موثرتر است. تأثیر مثبتی بر دسترسی، زمان بارگذاری صفحه، سئو و پشتیبانی رسانه های اجتماعی دارد.

از سوی دیگر، CSR برای ارائه رندر مقرون به صرفه برای برنامه های کاربردی وب عالی است و ساخت و نگهداری آن آسان تر است. برای تاخیر ورودی اول (FID) بهتر است.

گاهی اوقات، مجبور نیستید بین این دو انتخاب کنید زیرا راه حل های ترکیبی در دسترس هستند. هر دو SSR و CSR را می توان در یک وب سایت یا صفحه وب پیاده سازی کرد.

به عنوان مثال، در یک بازار آنلاین، صفحات با توضیحات محصول را می توان در سرور ارائه کرد، زیرا ثابت هستند و باید به راحتی توسط موتورهای جستجو فهرست شوند.

صفحاتی مانند حساب‌های کاربری نیازی به رتبه‌بندی در SERP ندارند، بنابراین رویکرد CRS ممکن است برای UX بهتر باشد.

CSR و SSR هر دو رویکردهای محبوبی برای پردازش وب‌سایت‌ها هستند. شما و تیمتان باید این تصمیم را در مرحله اولیه توسعه محصول بگیرید.

به پروژه خود فکر کنید و اینکه چگونه رندر انتخابی شما بر موقعیت شما در SERP و تجربه کاربری وب سایت شما تأثیر می گذارد.

به طور کلی، CSR برای وب سایت های پویا بهتر است، در حالی که SSR برای وب سایت های ایستا مناسب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا