طراحی وب

AMP چیست ؟

تاثیرات AMP بر وبسایت شما

اگر شما اهل وب گردی با تلفن همراه خود باشید حتما برایتان پیش آمده که برای لود شدن کامل یک وبسایت اذیت شوید و حوصله‌تان سر برود اما آیا راه حلی هست ؟ بله راه حلی سریع و مطمئن فراهم است که باید طراحان وبسایت به آن توجه کنند در ادامه این راه حل را به نام AMP برایتان بازگو می‌کنیم پس با مجله تودی همراه باشید.

مجله-تودی

AMP چیست؟

AMP که مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages به معنای صفحات موبایلی پر شتاب می‌باشد یکی از پروژه‌های زیر نظر گوگل است که در حال حاضر یک استاندارد کدنویسی برای وبسایت‌ها نیز محسوب می‌شود که هدف آن افزایش سرعت ارائه محتوا با استفاده از ساده‌سازی کدهای HTML  در صفحات کوچک می‌باشد به عبارتی ساده‌تر AMP روشی برای سبک‌تر کردن وبسایت با حفظ سبک و سیاق ظاهری وبسایت است که با سرعت بیشتری به مخاطبان عرضه بشود.

AMP اولین بار در سال ۲۰۱۵ درست زمانیکه کاربران بیشتر با تلفن همراه در اینترنت استفاده می‌کردند معرفی شد که از یک فریم ورک اپن سورس استفاده می‌کند به همین علت شرکت‌ها می‌توانند برای تولید محتوا و صفحات خود از این قابلیت استفاده نمایند.

مزیت‌های AMP چیست؟

گوگل با ارائه AMP قابلیتی برای شما فراهم آورده است تا شما با سرعتی بیشتر محتواها را باز نمائید و دیگر نیازی به باز شدن تمامی محتوای سایت نداشته باشید.

از طرفی دیگر گوگل برای استفاده کنندگان این فریم ورک مزایای ویژه‌ای در نظر گرفته است تا در جستجوها بالا تر از دیگران دیده شوید که می‌تواند در نرخ تعامل و سئو سایت شما تاثیرات فراوانی داشته باشد.

 

محدودیت‌های AMP چیست؟

مجله-تودی

این فریم ورک برای افزایش سرعت صفحات و بهبود تجربه کاربری کدهای سایت را تا حد امکان ساده و بهینه می‌نماید که این بهینه سازی محدودیت‌هایی برای طراحان ایجاد می‌نماید که عبارت‌اند از:

  • فایل های جاوا اسکریپت استفاده نمی‌شوند.
  • تصاویر در زمان اسکرول لود می‌شوند (از ایزی لود استفاده می‌شود.)
  • نسخه CSS به یک نوع ساده‌تر تبدیل می‌‌شود.

به طور کلی در مورد محدودیت‌های این فریم ورک می‌توان گفت سرعت فدای ظاهر سایت شده است.

بررسی مزایا و محدودیت‌های AMP:

استفاده از AMP یکی مواردی است که در سایت‌های تولید محتوایی توصیه می‌شود زیرا هم در جستجو‌های موتورهای جستجو بالاتر از بقیه محتوا‌ها نمایش داده می‌شود و هم کاربر راضی‌تر می‌شود اما اکثر خبرگزاری‌های ایرانی به دلیل دریافت تبلیغات بنری در سایت‌های خود تمایلی به استفاده از این قابلیت جذاب ندارند و همچنین با توجه به اخبار منتشر شده از اختلال در استفاده از AMP می‌توان در این مورد تعملی مجدد کرد.

در صورت تمایل می‌توانید مقاله “ریدایرکت چیست ؟” را نیز مطالعه کنید.

علی عبداله زاده

کارشناس مهندسی فناوری اطلاعات طراح گرافیک و سایت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن