آموزشی

ریدایرکت چیست ؟

با انواع Redirect بهتر آشنا شویم

بعضی وقت‌ها نیاز می‌شود که صفحه‌ای از سایت شما یا حتی دامنه سایت به صروت موقت و یا دائمی به آدرس جدیدی انتقال پیدا کند. اما چگونه می‌توان این کار را انجام داد بدون اینکه ارزش صفحه و یا دامنه سایتتان حفظ شود؟ موضوعی به نام ریدایرکت (Redirect) در سئو وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید صفحات مختلف و حتی دامنه سایتتان را نیز به جای دیگر انتقال دهید. اما ریدایرکت چیست ؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟ با انواع ریدایرکت چگونه کار کنیم؟ برای پاسخ به این سوالات با مجله تودی همراه باشید.

ریدایرکت چیست ؟

ریدایرکت به معنی تغییر مسیر به صفحه یا آدرس جدید است، روشی که کاربران یا موتورهای جستجوگر را به آدرس صفحه جدید (URL) هدایت می‌کنید. اگر شما قصد داشته باشید کاربران سایت شما صفحه‌ای یا دامنه سایتتان را در آدرسی جدید ملاحظه کنند باید از این روش استفاده کنید. به طور مثال صفحه‌ای در تودی به آدرس tody.ir/redirect-1 وجود دارد و قصد داریم اگر کاربری بر روی این لینک کلیک کرد به آدرس tody.ir/redirect-2 منتقل شود و یا قصد داریم اگر کاربران بر روی تودی.com کلید کردند، سایت tody.ir برای آن‌ها به نمایش دربیایید. ریدایرکت دقیقا همین کار را برای ما انجام میدهد.

تنها نکته‌ای که برای ریدایرکت کردن وجود دارد، تعداد صفحاتی است که قصد داریم ریدایرکت کنیم، در غیر این صورت ریدایرکت همواره به یک صورت انجام می‌پذیرد.

انواع ریدایرکت چیست ؟ چند نوع ریدایرکت وجود دارد؟

در عمل هر نوع ریدایرکت یک کار را انجام می‌دهد، اما در مدت زمان انتقال با یک‌دیگر تفاوت دارند. ریدایرکت‌های 301 و 302 از اهمیت بالاتری برخوردار هستند و کاربرد بیشتری نیز دارند. به طور خلاصه اگر بخواهیم این دو روش Redirect را توضیح دهیم می‌توانیم بگوییم که هدف از استفاده‌ی ریدایرکت 301 انتقال همیشگی و دائمی صفحات سایت شما است و برای انتقال موقت از ریدایرکت 302 استفاده می‌کنیم. روش‌های دیگری نیز مانند meta refresh و Rel=Canonical نیز وجود دارد که به توضیح آن‌ها هم خواهیم پرداخت.

ریدایرکت 301

تصور کنید شما در سایتتان صفحه‌ای دارید که آتوریتی بالایی دارد. حال اگر ناچار باشید و بخواهید آن صفحه را به آدرس دیگه‌ای انتقال دهید بدون اینکه از ارزش آن صفحه از بین برود چه خواهید کرد؟ بهترین روش، استفاده از ریدایرکت 301 می‌باشد. با اینکار نه تنها کاربران و موتورجستجو، بلکه ارزش صفحه قدیمی را به صفحه جدید نیز منتقل می‌کنید. در واقع با اینکار صفحه جدید را با همان آتوریتی به وجود می‌آوریم.

ریدایرکت چیست ؟

لزوم استفاده از کد 301 در ریدایرکت چیست ؟ زمانی که یک موتورجستجو نظیر گوگل به یک صفحه سر میزند، پیامی به نام وضعیت کد 200 را ایجاد می‌کند که یعنی این صفحه درست و در دسترس است. اما اگر آن صفحه را پیدا نکند، با اخطار 404 روبه رو می‌شوید که نشان‌ می‌‌دهد “صفحه‌ای که به دنبال آن است وجود ندارد“. کد 301 نیز درواقع یک اخطار است که به موتورجستجو می‌گوید که صفحه‌ای که دنبال آن هستی منتقل شده است. مرورگرهای مختلف پس از دریافت این پیام سریعا صفحه جدید را به کاربر نمایش می‌دهند. اگر شما نیاز دارید که صفحه مورد نظرتان به صورت دائمی انتقال پیدا کند باید از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

ریدایرکت 302

اگر شما بخواهید یک صفحه‌ای را که آتوریتی بالایی دارد به طور موقت از دسترس خارج کنید و یا آن را انتقال دهید، می‌توانید از ریدایرکت 302 استفاده کنید. بدون اینکه اخطار 404 دریافت کنید. با اینکار به موتورهای جستجو اعلام می‌کنید که صفحه مورد نظر به صورت موقت انتقال پیدا کرده است که ممکن است به حالت اولیه خود بازگردد و یا به صورت دائم منقل شود. به این ترتیب ارزش آن صفحه حفظ می‌شود. در هنگام استفاده از این نوع ریدایرکت باید در نظر داشته باشید که اگر مدت استفاده طولانی شد، موتورهای جستجو آن را به عنوان ریدایرکت 301 تلقی می‌کنند.

ریدایرکت Meta Refresh

دو روش بالا، ینی ریدایرکت 301 و 302 در سرور پردازش می‌شوند. اما تفاوت Meta Refresh ریدایرکت چیست ؟ این نوع از ریدایرکت مستقیما در صفحات وبسایت استفاده می‌شوند و از ارزش سئوی کمتر و سرعت پایین‌تری برخوردار هستند. حتما برایتان پیش‌ آمده وقتی وارد صفحه‌ای برای دانلود می‌شوید، با پیامی مانند “اگر تا ده ثانیه دیگر به صفحه مورد نظر هدایت نشدید، بر روی لینک زیر کلیک کنید” را مشاهده کرده‌اید، این همان ریدایرکت Meta Refresh می‌گویند. این روش بیشتر برای سئوهای کلاه سیاه انجام می‌شود.

ریدایرکت Rel=Canonical

ریدایرکت نوع Rel=Canonical در واقع یک تگ در هد سایت شما است و مانند ریدایرکت Meta Refresh در سمت سرور نیست. بدین صورت که موتورهای جستجو وقتی صفحه‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهند با تگ Rel=Canonical مواجه می‌شوند و وضعیت کد 200 را نمایش می‌دهند. لازم به ذکر است که جدیدا موتورهای جستجو دیگر به تگ Rel=Canonical اهمیت نمی‌دهند. این بدین معنا است که وقتی به این تگ می‌رسند متوجه می‌‌شوند که صفحه مورد بررسی اصلی نیست و آن صفحه را ایندکس نمی‌کنند و به دنبال لینک اصلی آن صفحه می‌گردنند تا آن را ایندکس کنند.

زمان مناسب برای استفاده از این نوع ریدایرکت چیست ؟ وقتی شما دو نوع صفحه دارید که می‌خواهید یکی از آن‌ها برای کاربر به نمایش دربیایید و دیگری توسط گوگل ایندکس شود، باید از این نوع ریدایرکت استفاده کنید.

باید این نکته را درنظر داشته باشید که هیچ یک از روش‌های گفته شده را برای محتواهای حذف شده به کار نبرید، زیرا موتورهای جستجو دیگر ارزش صفحات حدف شده را به صفحات جدید منتقل نمی‌کنند.

در صورت تمایل می‌توانید مقاله “AMP چیست ؟” را نیز مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا