سئو

تجزیه و تحلیل سایت رقیب

“چه چیزهایی را باید در سایت رقبای خود برای سئو تجزیه و تحلیل کنم؟” تجزیه و تحلیل سایت رقیب به شما کمک می کنید تا خاص تر عمل کنید سعی کنید کپی نکنید تا بهترین خود را برای کاربران به نمایش بگذارید. در ادامه با مجله تودی همراه باشید تا بهترین نکات را به شما ارائه دهیم.

مهم ترین چیزی که باید در هنگام تجزیه و تحلیل سایت رقیب به آن توجه داشت تکنیک های سئوی یک رقیب یا چندین رقیب است.

اگر کپی مشابه، عناصر طراحی سایت، لینک های داخلی، طرحواره، و بک لینک های مشابه را پیاده سازی می کنید، دلیلی وجود ندارد که موتورهای جستجو وب سایت شما را نشان دهند. از شما دعوت می کنم مقاله اندازه گیری کیفیت جستجو گوگل را حتما مطالعه کنید.

موتورهای جستجو به دو نسخه از یک صفحه نیاز ندارند. چیزی که آنها ممکن است بیشتر از شما نیاز داشته باشند چیز بهتری است که جستجوها را سریعتر یا آسانتر به یک راه حل می رساند.

اگر چیزهایی را اضافه می کنید زیرا رقبا آنها را دارند، به نفع موتور جستجو است که همچنان برندگان فعلی را نشان دهد. اگر موفقیت آن ها را از نزدیک تقلید می کنید، به طور موثر اعتراف می کنید که آنها منابع بهتری دارند.

روی چیزهایی که آنها از دست می دهند یا کارهایی که انجام می دهند که به هدف جستجو بی ربط است تمرکز کنید و همیشه تغییرات آنها و خودتان را دنبال کنید.

یکی از گزینه ها ایجاد یک صفحه گسترده یا استفاده از ابزار تجسم سازی است که نمودارها را پر می کند تا بتوانید یافته های خود را ردیابی کنید. این به صرفه جویی در وقت شما کمک می کند تا زمانی که باید به “چرا” که در حال ایجاد تغییرات خاص هستید اشاره کنید.

تجزیه و تحلیل سایت رقیب

تجزیه و تحلیل سایت رقیب و مواردی که باید به آن ها توجه کرد:

طرحواره

لطفاً به خاطر داشته باشید که طرحواره راهی است برای اینکه به موتور جستجو بگویید چه چیزی در صفحه است، اما طرحواره به خودی خود ممکن است به شما در رتبه بالاتر کمک نکند.

طرحواره راهی برای ایجاد نتایج غنی است اگر صفحات شما از قبل رتبه بندی شده اند. داشتن یک راه حل نهایی مهم است، اما نه.

با استفاده از ابزار ردیابی مورد علاقه خود (Semrush، Moz، Ahrefs، و غیره)، نگاه کنید تا ببینید کدام رقبا تکه هایی را به نمایش گذاشته اند. از آنجا، کتابخانه های طرحواره را در صفحات آنها تجزیه و تحلیل کنید و توجه داشته باشید که چه نوع نتایج غنی دارند. آن را بر اساس نوع صفحه نیز تقسیم کنید.

در اینجا نمونه ای از انواع صفحه آورده شده است:

  • پست های وبلاگ.
  • صفحات محصول.
  • صفحات دسته.
  • صفحات مقصد.
  • سؤالات متداول و اطلاعات.

اکنون یک ستون در کنار آن قرار دهید و به کتابخانه‌های طرحواره فعلی که پیدا کرده‌اید اضافه کنید و شامل:

  • خطاها.
  • هشدارها.
  • از فیلدها استفاده نمی شود اما می تواند مفید باشد.

در ستون بعدی، اضافه کنید که برای کدام نتایج یک نتیجه غنی را جمع آوری می کنند. وجود طرحواره در صفحه به این معنی نیست که یک موتور جستجو از آن استفاده خواهد کرد.

اگر این کار را به صورت ماهانه یا به‌روزرسانی الگوریتم‌های موتور جستجوی خاص انجام دهید، می‌توانید ببینید از کدام کتابخانه‌ها استفاده می‌شود، چه کسی برنده است و چه چیزی ممکن است مفید باشد (یا نه).

اکنون آنچه را که به وب‌سایت شما مرتبط است، بکار ببرید، اما به یاد داشته باشید: اگر ویژگی وجود ندارد، هرگز نباید طرحواره را در صفحه‌ای قرار دهید، یعنی اگر خرده‌های نان را در صفحه نمایش نمی‌دهید، از طرح‌واره سوخاری استفاده نکنید.

استفاده بیش از حد از طرحواره احتمالاً به مشکلاتی منجر خواهد شد. وقتی کتابخانه‌هایی مانند «چگونه» و «پرسش متداول» منسوخ می‌شوند، توجه کنید.

اگر سیستم ها و پلتفرم های دیگر به آن نیاز دارند، آن را نگه دارید. اما اگر کسی این کار را نکرد، آن را بکشید. در اکوسیستم بازاریابی بیشتر از SEO وجود دارد، و اتکا به یک کانال همیشه فاجعه آمیز است زیرا آن کانال می تواند یک شبه ناپدید شود.

تجزیه و تحلیل سایت ها و آنالیز صفحات سایت رقیب

تجزیه و تحلیل سایت ها و آنالیز صفحات سایت رقیب

اگر رقبای شما راهنماهای دقیقی دارند که برای «ویجت‌های آبی» رتبه‌بندی می‌شوند، کپی و سرصفحه‌ها را شروع نکنید، زیرا دیگران آن‌ها را دارند. در عوض موارد زیر را ارزیابی کنید:

  • چه چیزی کم است که هنوز به آن پاسخ نداده‌اند، اما برای مصرف‌کننده در آن صفحه خاص موضوعی مرتبط و مهم است؟
  • آیا سرصفحه‌ها و پاراگراف‌های نامربوطی را که خواندن آن برای کاربر منطقی نیست وارد کرده‌اند؟
  • آیا همه چیز در صفحه به راحتی در یک اسکن سریع پیدا می شود یا پاسخ ها در پاراگراف ها و در پایین صفحه پنهان می شوند؟
  • متن چگونه قالب بندی شده است، و آیا می توانید آن را بهتر انجام دهید؟

وظیفه یک موتور جستجو ارائه بهترین پاسخ ممکن و تجربه کاربری به شخص جستجوگر است. پاراگراف های غول پیکر و متن بی ربط تجربه بدی را ایجاد می کنند. شما می توانید با مختصر بودن، مستقیم بودن و قالب بندی متفاوت، یکی بهتر ایجاد کنید.

اگر دو مورد را با هم مقایسه می کنید، آیا منطقی است که جدول یا نموداری از ویژگی ها اضافه کنید؟ بخش‌های این دو چطور؟

اگر شخص در حال جستجو برای “ویجت های آبی” باشد و این عبارت در مورد خرید، تعمیر یا سازگاری با “Whatsits قرمز” باشد، می داند که ویجت آبی چیست.

بخشی را اضافه نکنید که ویجت آبی را تعریف می کند فقط به این دلیل که رقبای شما آن را در صفحات خود دارند. در عوض، با حذف محتوای کرکی در بالا، مقایسه ها و پاسخ ها را بالاتر ببرید.

توضیح دادن چیزهایی که فرد از قبل می داند، وقت او را تلف می کند. اگر فرد اطلاعات بیشتری می خواهد، همیشه می توانید از پیوند داخلی خارج از اصطلاحات مخصوص به یک پست اختصاصی استفاده کنید و سپس می تواند به صفحه قبلی بازگردد. این به این معنی نیست که از ایجاد یک پست “چیست” که ویجت آبی را تعریف می کند اجتناب کنید.

پست “چیست” را برای افرادی که تازه وارد صنعت می شوند یا می خواهند اولین پست خود را بخرند ایجاد کنید. این هنوز هم به صورت موضعی به وب سایت شما مرتبط است زیرا اگر ناشر هستید آنها را می فروشید، تعمیر می کنید یا راهنماهایی برای استفاده از آنها ارائه می دهید. اما برای کسی که از قبل می داند چیست، منطقی نیست.

با حذف متن نامربوط و اطمینان از اینکه همه چیز در صفحه به طور مستقیم با عنوان و تگ H1 مرتبط است، اکنون تجربه بهتری نسبت به رقبا ایجاد کرده اید و ممکن است با ترافیک سئو به شما پاداش دهد.

بک لینک ها

بک لینک ها

بک لینک ها به اندازه قبل مهم نیستند. بله، آنها مهم هستند، اما نه، همه بک لینک ها ارزش آن ها یکسان نیستند.

داشتن نمایه لینک دقیق یا نوع پیوندها مزیتی به شما نمی دهد. داشتن لینک های باکیفیت و برخی از لینک های اصلی خواهد بود. این جایی است که سازندگان لینک و حسابرسان معمولاً اشتباه می کنند.

اگر هدف شما ثبات بلندمدت باشد، پیوندها همچنان کیفیت بر کمیت بوده و هستند. سایت‌های برگرداندن و سوزاندن می‌توانند کمیت را بر کیفیت و همچنین محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی بگذارند. اینها زنده نمی مانند

در اینجا چیزی است که پس از تهیه گزارش های بک لینک به آن نگاه می کنیم.

  • مواردی که از شما غایب هستند – به رقبا با پیوندهای بسیار مرتبط و با کیفیت مانند نقل قول های واقعی در نشریات صنعتی نگاه کنید. همچنین، ویژگی‌های ارگانیک را در وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها بررسی کنید. اینها مواردی هستند که مشتریان شما در حال مطالعه و بازدید هستند. از آنجا که موضوع و مخاطب شما یکسان است، جایی است که شما دوست دارید باشید. که آن را به یک لینک خوب تبدیل می کند. اعتبار دامنه، امتیازات اعتبار و غیره، همه معیارهای مبتنی بر ابزار هستند و کیفیت یا کمبود آن را نشان نمی‌دهند. آنها را نادیده بگیر.
  • پیوندهایی که هیچ رقیبی ندارد – وب‌سایت‌ها و مکان‌های تأثیرگذار مانند پادکست‌ها و وبینارها را پیدا کنید که دارای محتوای اصلی و مرتبط با موضوع شرکت شما هستند. شروع به ایجاد روابط با آنها کنید و برجسته شوید. شما می‌توانید مهمان برنامه باشید، منبعی در سایت خود داشته باشید که اگر یک نقطه داده را به اشتراک بگذارند و منبع آن را نداشته باشند، ممکن است منبع آن باشند، و غیره. اگر این پیوند را دریافت کنید و رقبای شما آن را نداشته باشند، شما برتر هستید. اگر هر کس دیگری پیوندها را داشته باشد، به دست آوردن آن سخت نیست و احتمالاً چندان مهم نیست. ممکن است به شما آسیبی نرساند، اما به همان اندازه هم مفید نخواهد بود.
  • چه کسی برای پیوندها پول می پردازد – بسیاری از اوقات، شرکت ها و ارائه دهندگان خدمات لینک بیلدینگ برای پیوندها هزینه می پردازند. می‌بینید که «نویسندگان» درباره همه چیز از مکمل‌های بهداشتی گرفته تا دکوراسیون خانه می‌نویسند، و ترکیبی از مارک‌های بزرگ و شرکت‌های کوچک وجود دارد که سعی می‌کنند موتورهای جستجو را کنار بگذارند. موتورهای جستجو آنقدر که ما در مورد این لینک ها فکر می کنیم نادان نیستند. زمانی که پیوندها نقشه‌برداری می‌شوند، آنها را فرا می‌گیرند و این سایت‌ها بهای آن را خواهند پرداخت. اگر رقیبی دارید که برای پیوندها پول پرداخت می‌کند، می‌توانید گزارش پیوندها را به Google، اما بعید است که کاری انجام دهد.

هنگام ایجاد پیوند، نگران آنچه رقبای شما دارند نباشید، بلکه به مکان و چرایی آنها توجه کنید.

این می تواند به ایده های محتوایی منجر شود که هنوز پوشش نداده اید یا موضوعاتی که می توانید صفحات جدیدی را برای آنها به روشی بهتر ایجاد کنید. روی جایی که می‌توانید ویژگی‌های با کیفیت بالا را دریافت کنید تمرکز کنید و برای دریافت آن پیوندها تلاش کنید.

معماری سایت

Robots.txt و معماری

یکی از چیزهایی که من با رقبا استفاده می کنم، نقشه های خزیدن و معماری آنهاست. من به دنبال این هستم که ببینم کدام پوشه ها و صفحات را در اولویت قرار می دهند، چه چیزی را برای کلمات کلیدی و موضوعات تحت فشار قرار می دهند و چه چیزی برای آنها مهم نیست.

این می‌تواند منجر به تصاحب تولیدکنندگان درآمد بزرگ آنها و ارائه ایده‌هایی برای کمپین‌های جدید PPC در زمانی که تیم‌های رسانه پولی آماده آزمایش بازارهای جدید هستند، شود.

می‌توانید عبارات و کلمات کلیدی جدیدی را که هنوز در استراتژی‌هایتان در نظر گرفته نشده‌اند، و همچنین راه‌های بهتری برای ساختار سایت خود پیدا کنید.

  • Robots.txt – اولویت های آنها را با پوشه ها و ساختار سایت برای خزیدن نشان می دهد.
  • روبات‌های متا – به شما کمک می‌کند بفهمید کدام صفحات برای سئو در نظر گرفته شده‌اند و واقعاً به چه چیزی اهمیت نمی‌دهند.
  • نقشه‌های سایت – اگر اولویت تنظیم شده باشد، می‌توانید ببینید که اغلب چه مواردی به‌روزرسانی می‌شوند یا اولویت‌هایشان چیست و بالا رفتن، سقوط یا ثابت ماندن آن صفحات را مشاهده کنید.
  • Breadcrumbs – کلمات کلیدی را خواهید دید که آنها می خواهند برای آنها رتبه بندی کنند، احتمالاً کلماتی که مشتریان آنها استفاده می کنند و نحوه ساختار محصولات، موضوعات یا خدمات خود را می بینید.

میلیون‌ها چیز دیگر وجود دارد که می‌توانید به آنها نگاه کنید.

هنگامی که تکنیک‌های سئوی رقبای خود را ارزیابی می‌کنید، به خاطر داشته باشید که اگر روی آنها تمرکز می‌کنید تا بتوانید کاری را که برای آنها مفید است انجام دهید، فراموش می‌کنید چیزی بهتر و اصلی بسازید.

موتورهای جستجو فقط به یک نسخه از سایت خود نیاز دارند. اگر تجربه بهتری ایجاد کنید، که گاهی به معنای کپی کمتر یا طرحی است که تصاویر قهرمان را حذف می کند، ممکن است آنها را در نقاط برتر غلبه کنید.

امیدوارم این به شما کمک کند و سوال بسیار خوبی است!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا