آموزشی

تفاوت LiteSpeed ​​و Apache چیست؟

توسعه دهندگان و آژانس‌ها به طور مداوم در تلاشند تا سریع‌تر به وب‌سایت‌های خود سرویس دهند. و برای کسانی که محیط سرور خود را مدیریت می‌کنند، سؤال معمول این است که LiteSpeed یا Apache برای سرور شما بهترین است.

اگر می‌خواهید بین استفاده از LiteSpeed ​​و Apache یکی را انتخاب کنید، ما می‌توانیم به شما کمک کنیم. برای کسانی که از HTTP / 2 یا HTTP3 استفاده می‌کنند(HTTP پروتکلی است که مرورگر شما برای مشاهده صفحات وب از آن استفاده می‌کند)، یا با استفاده از سیستم عامل‌های پیشرو CMS مانند وردپرس، یک برنده مشخص وجود دارد.

(LiteSpeed ​​Web Server LSWS) بهترین وب سروری است که می‌توانید استفاده کنید.

امروز، ما قصد داریم سرورهای وب LiteSpeed و Apache را پوشش دهیم.تفاوت LiteSpeed ​​و Apache چیست؟

پروژه سرور Apache HTTP چیست؟

Apache یک نرم‌افزار وب سرور رایگان، منبع باز و کراس پلتفرم است (روی سرورهای مبتنی بر یونیکس و ویندوز کار می‌کند) توسط جامعه‌ای از توسعه دهندگان تحت بنیاد نرم‌افزار Apache نگهداری و توسعه می‌یابد. هدف آن‌ها ایجاد یک کد منبع قدرتمند، در سطح تجاری، با ویژگی و آزاد در دسترس از یک سرور وب HTTP است.

LiteSpeed ​​Web Server چیست؟

LiteSpeed ​​Technologies  یک شرکت مستقل و خصوصی است که توسط تیمی از مهندسان به رهبری جورج وانگ تأسیس شده است.  هدف آن‌ها فراهم کردن اینترنت سریع‌تر در عین کاهش هم‌ زمان هزینه‌های زیرساخت است. و دیگر هدف آن‌ها این است که با راه‌حل‌های نرم‌افزاری نوآورانه مانند LSWS و LSCache این کار را انجام دهند.

نیاز به مهاجرت به زیرساخت‌های اختصاصی دارید؟

Liquid Web LiteSpeed ​​را در سرورهای اختصاصی ارائه می‌دهد .

وب سرور چیست؟

وب سرور می‌تواند به هر دو سخت افزار یا نرم‌افزار مراجعه کند. برای این مقاله، ما در مورد نرم‌افزار بحث خواهیم کرد.

یک وب سرور نرم‌افزاری دارای چندین  components است که نحوه دسترسی کاربران به پرونده‌های میزبان را کنترل می‌کند.

سرور HTTP نرم‌افزاری است که آدرس‌های وب‌ (URL و HTTP) را درک می‌کند. از طریق نام دامنه، وب سایتی که ذخیره می‌کند قابل دسترسی است و محتوای آن را به دستگاه کاربر نهایی می‌رساند.

در سطح ابتدایی، هر زمان که یک مرورگر به فایلی که در یک سرور میزبانی شده نیاز دارد، مرورگر آن را از این طریق درخواست می‌کند. وقتی درخواست به سرور سخت افزاری صحیح رسید، وب سرور آن را می‌پذیرد، اسناد درخواستی دقیق را پیدا می‌کند و آن‌ها را از طریق HTTP به مرورگر می‌فرستد. اگر نتوانست سند مناسب را پیدا کند، پاسخ 404 را برمی‌گرداند.

ویژگی‌ها و عملکرد Apache

Apache  از چندین ویژگی پشتیبانی می‌کند. بسیاری از آن‌ها به ‌عنوان ماژول‌های کامپایل شده که قابلیت‌های اصلی آن را گسترش می‌دهند، اجرا می‌شوند. به دلیل ساختار مبتنی بر ماژول بسیار قابل تنظیم است. آن‌ها از طرح‌های احراز هویت تا پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور مانند Perl ،Python ،Tcl و PHP متغیر هستند.

Apache  یک نرم‌افزار وب سرور قابل اعتماد و پایدار است که پیکربندی آن آسان و برای مبتدیان مناسب است. به دلیل وجود جامعه منبع باز بزرگ، به روزرسانی‌های مکرر و وصله‌های امنیتی منظم می‌شود.

همچنین با اکثر سایت‌های وردپرس خارج از جعبه کار می‌کند.

خط پایین: وب سرور Apache نقاط قوت بسیاری دارد، اما راه‌حل نهایی سرور وب نیست.

چرا LiteSpeed ​​بهتر است

ابتدا به HTTP / 3 پیاده‌سازی

در حال حاضر، وب سرور LiteSpeed ​​تنها وب سرور باکیفیت تولید با اجرای قابل اعتماد HTTP / 3 است. برای توسعه دهندگان و آژانس‌هایی که می‌خواهند در معرض خونریزی قرار بگیرند و از طریق HTTP / 3  به سایت‌های خود سرویس دهند، LiteSpeed ​​ تنها وب سروری است که اکنون می‌تواند این کار را انجام دهد.

HTTP / 2  مفهوم HTream “streams” را ارائه داد: انتزاعی كه به پیاده‌سازی‌های HTTP اجازه می‌دهد هم‌ زمان مبادلات HTTP را به همان اتصال TCP (پروتكل كنترل انتقال) ارسال كنند، به مرورگرها اجازه می‌دهد تا با استفاده مؤثرتر از اتصالات TCP. این مشکل اصلی HTTP را برای استفاده ناکار آمد از یک اتصال TCP تنها برطرف می‌کند. اما در حالی‌ که HTTP / 2 مبادلات HTTP را به جریان‌های مختلفی جدا می‌کند، TCP  تفاوت بین آن‌ها را نمی‌داند. در این حالت، تمام درخواست‌ها و پاسخ‌ها تحت تأثیر از بین رفتن بسته قرار می‌گیرند.

به‌جای استفاده از TCP به‌عنوان لایه حمل‌‌و نقل برای یک جلسه، از (QUIC HTTP / 3 از QUIC یک پروتکل) شبکه لایه حمل‌و نقل با اهداف عمومی که در Google طراحی‌ شده است استفاده می‌کند جریان‌ها را به‌ عنوان شهروندان درجه یک در لایه حمل‌و نقل معرفی می‌کند، این جریان‌ها از اتصال QUIC  یکسانی برخوردار هستند، بنابراین برای ایجاد جریان‌های جدید دیگر نیازی به دست دادن و شروع کند نیست. جریان‌ها به طور مستقل تحویل داده می‌شوند، بنابراین از دست دادن بسته که بر یک جریان تأثیر می‌گذارد به دیگران آسیب نمی‌رساند.

HTTP / 3 از QUIC تکامل یافته‎‌تر است و LSWS اولین سرور تولیدی بود که از QUIC و HTTP / 3 پشتیبانی می‌کند، آن‌ها همچنان كه كار گروه مهندسي اينترنت (IETF) براي انتشار تعريف نهايي براي پروتكل HTTP / 3 كار می‌کنند، به اجراي خود ادامه می‌دهند.

LSWS  معتقد است که باید به سهم خود در جهت پیشرفت فناوری‌های اینترنتی عمل کند و با در نظر داشتن این هدف، پروژه LSQUIC آن‌ها منبع باز است و از طریق GitHub در دسترس عموم است.

کتابخانه LSQUIC یک پیاده‌سازی کاملاً کاربردی، و فعال QUIC و HTTP / 3 در زبان برنامه نویسی است. به شما امکان می‌دهد همان عملکرد QUIC مورد استفاده در سرورهای LiteSpeed ​​را در پروژه‌های خود بگنجانید.

LiteSpeed ​​ صریحاً QUIC.cloud CDN (شبکه تحویل محتوا) را طراحی کرده تا از مزایای HTTP / 3 و QUIC بهره ببرد. QUIC.cloud از طریق HTTP / 3 به بازدیدکنندگان محتوا ارائه می‌دهد، اما همچنین می‌تواند از طریق HTTP / 3 و QUIC با باطن سایت ارتباط برقرار کند و یک اتصال کامل با HTTP / 3 ایجاد کند.

بهبودهای HTTP / 2

به همین ترتیب، آن‌ها تا زمانی که از HTTP / 2 در دسترس باشد پشتیبانی می‌کنند و در پیشرفت و کارایی و سرعت موثر است. در  معیارهای اخیر HTTP / 2  که درخواست‌ها در هر ثانیه دسترسی به وردپرس را نشان می‌دهند، اجرای HTTP / 2 LiteSpeed ​​10 برابر سریع‌تر از Nginx و  78X سریع‌تر از Apache عمل می‌کند .

سایر پیاده‌سازی‌ها از کتابخانه‌های OpenSSL استفاده می‌کنند که هیچ کنترلی بر ضبط امنیت لایه حمل‌و نقل (TLS) ندارند. آن‌ها نمی‌توانند اندازه آن را كنترل كنند، تعیین كنند كه چه موقع یكی جدید را راه‌اندازی كنند یا سوابق بافر را بیرون بریزند. در اجرای LiteSpeed ​​از کتابخانه‌های OpenSSL استفاده نمی‌شود اما رکورد TLS را مستقیماً اداره می‌کند.

برخی از مزایای فعال کردن این نوع سفارشی سازی شامل موارد زیر است:

  • کاهش کپی داده‌ها از بافر داده به بافر ضبط TLS.
  • اندازه رکورد TLS را تنظیم کنید تا داده به سرعت تحویل داده شود و TTFB بهبود یابد (زمان برای بایت اول).
  • چندین رکورد TLS را با هم ترکیب کرده و از طریق یک تماس سیستمی ارسال کنید و باعث کاهش تقسیم‌بندی سطح تماس سیستم و سطح بسته شبکه شوید.
  • مستقیماً فریم HTTP / 2 را در بافر ضبط TLS بسازید تا کپی داده‌ها به حداقل برسد.

با وجود LSCache عملکرد وردپرس بهبود یافته 

(LiteSpeed ​​Cache LSCache)  برای وردپرس، پلاگین محبوب  cache است، با بیش از یک میلیون نصب فعال. این یک افزونه شتاب دهی همه در یک است که ویژگی امضای آن توسط حافظه پنهان داخلی سطح سرور LiteSpeed ​​ارائه می‌شود. این حافظه پنهان داخلی پشته سرور را ساده کرده و روشی سریع‌تر و کارآمد برای ارائه محتوا را ایجاد می‌کند.

پلاگین LSCache بهینه سازی PageSpeed ​​داخلی، سرویس بهینه سازی تصویر، سرویس مهمCSS ، ادغام CDN شخص ثالث و سایر ویژگی‌ها را اضافه می‌کند. این برنامه همچنین از حافظه پنهان شخصی WooCommerce و همچنین یک خزنده حافظه پنهان با قابلیت تنظیم بسیار زیاد پشتیبانی می‌کند، به طور محسوس تجارب کاربر را در تمام سایت‌های شما بهبود می‌بخشد.

حکم بین سرورهای وب LiteSpeed ​​و Apache

من قبلاً اشاره كردم كه هنگام مقايسه اين دو سرور وب نرم‌افزار، يك برنده واضح وجود دارد. LiteSpeed ​​با عملکرد و پیاده‌سازی HTTP / 3 فرسنگ‌ها از Apache جلوتر است. آن‌ها همچنان به بهبود HTTP / 2 ادامه می‌دهند و باعث می‌شوند وردپرس با کارایی بیشتری انجام شود.

خط پایین: وب سرور LiteSpeed ​​برنده آشکار نبرد راه‌حل‌های وب سرور نرم‌افزار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا