طراحی وب

کش مرورگر چیست؟

نحوه خالی کردن کش در گوشی موبایل، مرورگر کروم و فایرفاکس

اکثر افرادی که وب‌گردی می‌کنند و یا مدیران سایت حتماً با کلمه cashe برخورد داشته‌اند، اما شاید معنی این کلمه و یا کاربردش را ندانند. امروز در مجله تودی قصد داریم که به اینکه کش مرورگر چیست؟ و چگونگی پاک کردن کش مرورگر را به شما آموزش دهیم، همراه ما باشید.
 

کش مرورگر چیست؟

کش مرورگر حاوی فایل‌های موقت اینترنتی(Temporary Internet Files) است که در سرعت سایت شما بسیار تأثیر می‌گذارند. مرورگرهای مختلف بر اساس الگوریتمی که دارند، فایل‌هایی که در صفحات مختلف سایت تکرار شده‌اند را، شناسایی می‌کنند و جای اینکه مستقیما از سرور آن‌ها را فراخوانی کنند، فایل‌هایی که به صورت موقت در کش مرورگر شما ذخیره کرده‌اند را بارگذاری می‌کنند.

این کار باعث می‌شود وقت کمتری برای لود هر صفحه صرف شود و سایت زودتر بارگذاری شود. در ادامه با تودی همراه باشید تا نحوه خالی کردن کش در مرورگرهای فایرفاکس و کروم و همچنین در گوشی موبایل رو به شما آموزش بدیم.

دلایل پاک کردن کش مرورگر

اگر شما یک طراح وب‌سایت باشید و قصد تغیر در ظواهر سایت داشته باشید، برای اطمینان از اعمال تغییرات در سایت نیاز دارید که کش مرورگر را خالی کنید، زیرا ممکن است برخی فایل‌ها از قبل در کش مرورگر شما ذخیره شده باشند و نتوانید تغییرات داده شده را مشاهده کنید.

اما دلیل خالی کردن کش برای یک کاربر عادی چیست؟ فرض کنید شما در حال پر کردن فرمی در یک وب‌سایت هستید، به خاطر این که قبل از این وب‌سایت بازدید داشته‌اید فایل‌های گوناگونی در حافظه کش مرورگر شما ذخیره شده‌اند؛ ولی چون در حال پر کردن فرم‌ مورد نظر هستید ممکن است تغییراتی در سایت اتفاق افتاده باشد که به دلیل این که فایل‌های سایت از کش شما فراخوانی می‌شوند، ارسال فرم شما با خطا روبه‌رو شود.

نحوه پاک کردن کش در گوگل کروم

در اولین قدم برای پاک کردن کش مرورگر کروم ابتدا بر روی آیکون سه نقطه در گوشه‌ی بالا سمت راست کلیک کرده و بر روی گزینه settings کلیک کنید تا به صفحه تنظیمات مرورگر کروم بروید. (از کلیدهای ترکیبی ALT + E نیز می‌توانید استفاده کنید)

کش مرورگر چیست؟

زمانی که به صفحه تنظیمات وارد شدید، در نوار سرچ کلمه cache را نوشته و منتظر شوید تا نتایج جستجو برایتان نمایش داده شود. پس از نمایش موارد پیدا شده به دنبال جمله Cleare Browsing Data گشته و بر روی آن کلیک کنید. (می‌توانید با سرچ کردن عبارت: chrome://settings/clearBrowserData مستقیما وارد این صفحه شوید.)

کش مرورگر چیست؟

پس از کلیک بر روی گزینه گفته شده، صفحه‌ای مشابه صفحه زیر برایتان باز می‌شود که در آن می‌توانید با کلیک بر روی دکمه آبی رنگ CLEARE DATA کش مرورگر گوکل کروم را خالی کنید.

(می‌توانید با سرچ کردن عبارت: ctrl+shift+delete مستقیما وارد این صفحه شوید.)

: این گزینه شامل پنج عنوانِ Last hour، Last 24 hours، Last 7 days، Last 4 weeks و All time است که بر این اساس شما می‌توانید اطلاعات را بر اساس گزینه‌های ذکر شده انتخاب نمایید.

Browsing history:  اگر تیک این گزینه را فعال نمایید، همراه با کش، تاریخچه سرچ شما را نیز پاک می‌کند

Cookies and other site data: این گزینه برای پاک کردن کوکی‌های سایت شما به کار می‌‎رود.

Cached images and files: اگر این گزینه فعال باشد کش تمامی فایل‌ها (css، javascript و…) و همچنین عکس‌ها را از کش مرورگر شما پاک می‌کند

Cached images and files

لازم به ذکر است راه دیگری برای پاک کردن کش مرورگر، فشردن کلیدهای CTRL + SHIFT + R است.

نحوه پاک کردن کش در فایرفاکس

شما عزیزان می‌توانید برای پاک کردن کش در مرورگر فایرفاکس، ابتدا بر روی آیکون سه نقطه در بالا گوشه‌ی سمت راست کلیک کرده و بر روی گزینه Preferences یا options کلیک کنید. همچنین می‌توانید از عبارت about:preferences را نیز در باکس جستجوی مرورگر استفاده کنید و در آخر کلید اینتر را بفشارید.

کش مرورگر چیست؟

در این صفحه نیز مانند مرورگر گوگل کروم در فیلد جستجو، کلمه cache را سرچ کنید تا گزینه Clear Data برای خالی کردن کش فایرفاکس برایتان به نمایش دربیاید.

کش مرورگر چیست؟

بعد از کلیک بر روی گزینه Clear Data پنجره زیر برایتان نمایش داده می‌شود که می‌توانید با کلیک بر روی تیک Cached Web Content را فعال کرده و در آخر بر روی دکمه Clear کلیک کنید.

کش مرورگر چیست؟

نحوه پاک کردن کش مروگر کروم نسخه موبایل

ابتدا از بالا گوشه‌ی سمت راست بر روی آیکون سه نقطه کلیک کرده و بر روی گزینه History کلیک نمایید تا وارد صفحه تاریخچه مرورگر شوید.

کش مرورگر چیست؟

پس از ورود به این صفحه بر روی گزینه Cleare Browsing history کلیک کنید.

کش مرورگر چیست؟

سپس مانند موارد گفته شده در آموزش داده شده در خصوص پاک کردن کش مرورگر کروم، موارد زیر را انجام دهید.

کش مرورگر چیست؟

نحوه پاک کردن کش مروگر سامسونگ

1- ابتدا بر روی علامت همبرگری کلیک نمایید.
2- سپس از منوهای باز شده بر روی گزینه Setting کلیک کنید.
3- بر روی گزینه site and downloads کلیک کیند.
4- گزینه manage website data را انتخاب کنید.
5- بر روی delete کلیک کنید تا کش مرورگر پاک شود.

کش مرورگر چیست؟

تودی مفتخر است به ارائه خدمات جدید به کسب و کارها از جمله سئو وردپرس، پشتیبانی وردپرس و طراحی سایت وردپرس و هم چنین تولید محتوای متنی برای مشاهده تعرفه این خدمات بر روی نام هر کدام کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا