SaaS Seo: یک استراتژی چهار مرحله ای برای رشد
مجله تودی : اگر شما یک شرکت SaaS را اداره می کنید و به دنبال ورود به سئو به عنوان یک استراتژی رشد هستید، ممکن است در ظاهر به نظر برسد که سئوی SaaS تفاوتی با استراتژی سئو برای هر نوع کسب و کار دیگری ندارد. شما باید به همه چیز از تولید محتوا گرفته تا سئوی فنی و بک لینک توجه داشته باشید.
اما مدلهای کسبوکار SaaS نیز مبتنی بر اشتراک هستند، که این بازار را از سایر انواع کسبوکار سنتیتر متمایز میکند.
این بدان معناست که مشتریان ایده آل شما برای مدت طولانی با شما هستند و ماه ها یا سال ها مشترک خدمات شما هستند.
با در نظر گرفتن این موضوع، شما واقعا باید تلاش ویژه ای برای سفر خریدار به اینجا انجام دهید، و اینکه مشتری کامل شما در طول زمان از شما چه می خواهد.
به همین دلیل، استراتژی SaaS شما باید فضایی را برای یک استراتژی محتوای متمرکز بر لیزر ایجاد کند که در هر مرحله از مشتریان پشتیبانی کند، به ویژه هنگامی که شما پیشرفت می کنید و تغییرات دیگری در محصول خود ایجاد می کنید.
در این راهنما، من توضیح خواهم داد که SaaS Seo چیست و به چه چیزی در استراتژی خود نیاز دارید. سپس، یک استراتژی چهار مرحله ای برای استفاده از سئو برای رشد کسب و کار SaaS شما ارائه خواهم کرد.
SaaS SEO چیست؟
SaaS SEO از بازاریابی آنلاین برای افزایش دید وبسایتهای شرکت نرمافزار بهعنوان سرویس (SaaS) استفاده میکند، بنابراین کاربران بیشتری آنها را پیدا میکنند و در نهایت مشتری میشوند.
همانطور که انتظار دارید، SaaS Seo برای توجه به جستجوی ارگانیک متکی است.
با بهینهسازی صفحات یک وبسایت SaaS برای کلمات کلیدی مرتبط، هنگامی که شخصی آن کلمات کلیدی را جستجو میکند، آن صفحات بهطور ایدهآل در SERPهای Google پیدا میشوند.
اگر هدفگیری کلمه کلیدی دقیق بود، افرادی که در نهایت به وبسایت شما راه پیدا میکنند، از محتوای شما استفاده میکنند و حتی ممکن است یک آزمایش رایگان را بررسی کنند و مشتری شوند.
مانند سئو برای هر نوع کسب و کاری، استراتژی سئوی شرکت SaaS به شدت بر متمایز کردن کسب و کار از همه رقبای خود در این زمینه متکی است.
به احتمال زیاد، اگر نرمافزاری را بهعنوان یک سرویس ارائه میدهید و میخواهید مردم شما را به صورت ارگانیک در Google پیدا کنند، رقبای شما دقیقاً همین کار را انجام میدهند.
پیشی گرفتن از رقابت در SERP های گوگل به چند چیز مربوط می شود، از جمله:
- برای کلمات کلیدی هدف خود بیشتر از هر کس دیگری مرتبط باشید.
- ایجاد محتوای مفیدتر و معتبرتر نسبت به سایر وب سایت ها.
- دریافت بک لینک طبیعی بیشتر از وب سایت های مرتبط به مهمترین صفحات وب خود.
چرا SEO SaaS متفاوت است
در بالا اشاره کردم که SEO برای مشاغل SaaS کاملاً شبیه به سئو برای هر صنعت دیگری است و این احتمالاً برای 90٪ از استراتژی سئوی SaaS شما صادق است.
10 درصد دیگر استراتژی شما باید در مورد فروش یک کیفیت منحصر به فرد در مورد مشاغل SaaS باشد: این واقعیت که شما در واقع هم یک محصول و هم یک سرویس مداوم را ارائه می دهید
این مدل کسبوکار SaaS است – هنگامی که شخصی را مجبور به ثبتنام و شروع به پرداخت هزینه برای استفاده از محصول خود کردید، باید آن حساب را به طور نامحدود با پشتیبانی نرمافزار و خدمات مشتری مدیریت کنید.
این بدان معناست که مخاطبان شما شامل کاربران جدیدی هستند که تازه وارد قیف در مرحله اطلاعاتی می شوند، کاربران تجاری که به دنبال مقایسه محصول و خدمات شما با رقبای شما هستند و مشتریان فعلی که به شما برای ارائه برتری محصول مداوم و پشتیبانی فنی فوق العاده متکی هستند.
به همین دلیل سئوی SaaS متفاوت است. این به شما بستگی دارد که در یک حالت دائمی جذب مشتریان جدید برای تبدیل و راضی نگه داشتن مشترکین فعلی برای همیشه باشید.
اهمیت SEO برای SaaS
برای تقسیم تلاشهای سئوی خود به این روش، ابتدا باید بر روی رویکرد سنتی سئو برای پرورش سرنخها تا قیف تمرکز کنید.
سپس باید استراتژی محتوای خود را بر ترکیبی از محتوای همیشه سبز در مورد محصول، خدمات و صنعت خود و به روز رسانی و پشتیبانی به موقع متمرکز کنید.
اساساً، هر محتوایی را ایجاد کنید که برای سرنخهایی که میخواهید جذب کنید و کسانی که قبلاً برای خدمات شما هزینه میکنند، ارزشمند باشد.
محتوای همیشه سبز سرمایهگذاریای است که اکنون برای آینده خود انجام میدهید، زیرا وقتی واقعاً بیزمان باشد، همچنان برای شما کار خواهد کرد.
در همین حال، محتوای بهموقع و بهروزتر در خدمت پایگاه مشترک فعلی شما قرار میگیرد که به شما به عنوان منبع اصلی دانش خود در مورد خدمات نگاه میکنند.
انجام تمام این تلاش ها به عنوان یک شرکت SaaS یک سرمایه گذاری واقعی است. همه استراتژی های سئو هستند، و این هرگز واقعا متوقف نمی شود.
با این حال، مانند همه سرمایه گذاری های خوب، آنها در طول زمان بازدهی مرکب را پرداخت می کنند.
در نهایت، شما ذخیره عظیمی از محتوای همیشه سبز، مجموعه عظیمی از بک لینک های معتبر و یک پایگاه مشتری وفادار خواهید داشت که از منابع محتوای مداوم شما تغذیه می شود.
این اهمیت SaaS SEO است.
به هر حال، در حالی که استراتژی سئو شما عمدتاً توسط محتوای وب سایت هدایت می شود، ممکن است بخواهید بازاریابی آن محتوا را در رسانه های اجتماعی و از طریق ایمیل نیز گسترش دهید.
میتوانید این را انباشتن محتوا یا تغییر کاربری محتوا بنامید، اما اگر واقعاً میخواهید سرنخها و مشترکین فعلی را در مکانهایی که زمان میگذرانند پیدا کنید، به شما کمک میکند تا جایی که ممکن است در پلتفرمهای بیشتری حضور داشته باشید.
یک استراتژی چهار مرحله ای SaaS SEO
اگر میخواهید از مقرونبهصرفهترین روش سئو برای رشد کسبوکار SaaS خود در طول زمان استفاده کنید، به رویکردی نیاز دارید که کارساز باشد – رویکردی که اهداف شما را در نظر میگیرد و رقبای شما در حال حاضر چه کاری بهتر از شما در آن انجام میدهند.
در اینجا یک استراتژی رشد چهار مرحله ای SaaS SEO آمده است.
1. آنچه را که می خواهید بدانید
هر استراتژی سئو ارزش ارزشش را دارد، در هر بازاری، واقعاً باید با دانستن دلایل خود شروع شود.
شما نمی توانید یک استراتژی از هر نوع را هدایت کنید بدون اینکه مشخصاً بدانید که امیدوارید با آن به چه چیزی برسید.
شرکتهای SaaS معمولاً اهداف کلی مشابهی را دنبال میکنند، که میتواند شامل رشد پایگاه مشترک، افزایش درآمد، و ایمن کردن نامهای بیشتر در رسانههای اجتماعی باشد. اما اینها اهداف بزرگی هستند.
ممکن است دائماً به دنبال مشترکین جدید باشید، اما هدفی را فقط برای سال افزایش درآمد ماهانه خود به تعداد مشخص تعیین کنید. در این صورت، شما چیزی برای تمرکز بر روی آن برای سال، و یک حس جهت گیری خاص برای استراتژی سئوی خود دارید.
سعی کنید از وارد شدن به این تلاشها با چیزی بیش از یک تصور مبهم از آنچه میخواهید اجتناب کنید.
برای مثال، “افزایش دید وب سایت” ممکن است خاص به نظر برسد، اما به چه معناست؟ برای افزایش دید آن چگونه و با چه معیاری؟
بهتر است بگوییم که میخواهید نرخ کلیک (CTR) هر یک از صفحات اصلی فروش نرمافزار خود را در سال جاری 5٪ افزایش دهید.
پس از آن میتوانید روی چیزهایی تمرکز کنید که باعث افزایش CTR در صفحات وب میشوند.
2. در حین استخراج SERPها، تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دهید
بنای بعدی هر استراتژی سئوی خوب، تحقیق در مورد کلمات کلیدی است که شما باید تمام صفحات مهم شما را هدف قرار دهید.
در مورد نحوه انجام تحقیق کلمات کلیدی به روش صحیح مطالب زیادی نوشته شده است، اما اجازه دهید در مورد نحوه انجام این کار برای وب سایت SaaS خود به جزئیات بپردازیم.
تحقیق کلمات کلیدی باید هدف کلمات کلیدی و مخاطبان هدف شما را نیز در نظر بگیرد.
چه بر روی صفحات محصول خود کار می کنید یا صفحات پشتیبانی مشتری، بدانید که هدف چنین صفحاتی باید فروش چیزهایی به مردم باشد.
بنابراین، برای هدف قرار دادن آن صفحات اصلی به کلمات کلیدی با هدف تجاری نیاز دارید.
میخواهید فهرستی از عبارات کلیدی را که برایتان مهم هستند جمعآوری کنید و سپس با جستجوی آنها در Google آنها را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی پیدا میشود. به این میگویند استخراج SERP.
مطمئن شوید که هدف کلمه کلیدی شما و نتایج SERP با آنچه می خواهید در صفحه خود انجام دهید مطابقت دارد.
اگر نرمافزار مدیریت پروژه را میفروشید و میخواهید آن عبارت را به عنوان یک کلمه کلیدی هدف قرار دهید، اما متوجه شدید که بیشتر رقبای شما به جای آن «پلتفرم مدیریت پروژه» را هدف قرار میدهند، باید بسنجید که آیا برای شما منطقی است یا خیر. همین کار را در صفحه خود انجام دهید.
حجم جستجوی کلمه کلیدی، نحوه استفاده رقبای شما از کلمه کلیدی، و منطقی ترین گزینه برای مشتریانی که می خواهید جذب کنید را در نظر بگیرید.
اگر رقبای شما از کلمه کلیدی مورد نظر شما استفاده میکنند، اما محتوای صفحات آنها به شدت از نظر کیفیت بیکیفیت است، میدانید که با عملکرد بهتر از آنها در بازی محتوا، شانس بالاتری برای رتبهبندی دارید.
این یک استراتژی کلمه کلیدی است که برای صفحات فروش تجاری شما و پست های اطلاعاتی تر و قیف برتر شما که برای جذب کاربران به داخل قیف است، کار می کند.
در مورد تحقیق کلمات کلیدی برای موضوعات وبلاگ، به یاد داشته باشید که هدف شما ایجاد مخزنی از محتوای همیشه سبز است، بنابراین می خواهید اصطلاحات سطح بالاتری را که مرتبط با صنعت شما هستند هدف قرار دهید تا بتوانید محتوای مفیدی را پیرامون آنها ایجاد کنید.
روشی مشابه در صفحات فروش شما در اینجا اعمال می شود: فهرست کلمات کلیدی موضوع وبلاگ بسازید، معیارهایی مانند حجم جستجو و سختی را مقایسه کنید و سپس SERP ها را استخراج کنید تا ببینید رقبای شما چگونه از این اصطلاحات استفاده می کنند.
اگر احساس میکنید که میتوانید بهتر عمل کنید، پس هدف کلیدواژه خوبی خواهد بود.
به خاطر داشته باشید که در فضای SaaS، باید همه این کارها را برای هر بخش از کسب و کار خود انجام دهید، از جمله برای خود محصول، مشتری و پشتیبانی فنی که ارائه میدهید.
درک قیفهای فروش و سفرهای مشتری مرتبط با این جایگاهها، تحقیقات کلیدواژهای را که انجام میدهید، آگاه میکند.
3. محتوای بهتری را برای بخش های خاص مخاطب ایجاد کنید
هنگامی که تحقیق کلمات کلیدی خود را انجام دادید و می دانید که هر کلمه کلیدی باید چه نوع مخاطبی را هدف قرار دهد، وقت آن است که محتوای واقعی ایجاد کنید که صفحات وب SaaS شما را تا آخر راه هدایت کند.
همانطور که قبلاً از استخراج SERPها میدانید، احتمالاً رقابت سنگینی در فضای SaaS خواهید داشت، صرف نظر از اینکه به طور خاص چه چیزی ارائه میکنید.
این بدان معناست که رقبای شما نیز محتوا تولید خواهند کرد و این تا حدی به نفع شماست. هر محتوایی که برای اهداف کلمه کلیدی شما در SERP ها رتبه بندی می شود توسط رقبای ساخته شده است که قبلاً عکس خود را شلیک کرده اند.
اگر به دنبال ایجاد محتوای جدید یا بهینهسازی محتوایی هستید که در حال حاضر دارید، میتوانید از محتوای موجود رقیب خود برای این کار استفاده کنید.
همیشه ایده خوبی است که قبل از شروع محتوای خود، محتوای موجود را بررسی کنید. به این ترتیب، میدانید که نیازهای کاربر قبلاً در جاهای دیگر برآورده شده است.
نکته ای که باید به خاطر بسپارید این است که فقط به این دلیل که رقبای شما قبلاً محتوایی پیرامون کلمات کلیدی خاصی ایجاد کرده اند، لزوماً به این معنی نیست که بهترین محتوا خواهد بود.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که محتوایی ایجاد کنید که به طور جامع تری به هدف کلمه کلیدی مورد نظر بپردازد. ممکن است انجام این کار بر اساس آنچه قبلاً وجود دارد دشوار یا نسبتاً آسان باشد.
بهمنظور جدی بودن در مورد استراتژی سئوی SaaS خود، فرض کنید که قدرتمندترین رقبای جستجوی شما، بازی محتوای خود را پایین آوردهاند.
حتی زمانی که چنین است، ایجاد محتوای شگفت انگیز در اطراف کلمات کلیدی شما غیرممکن نخواهد بود.
صفحات محتوای رقبا را بررسی کنید تا ببینید در کجا ممکن است اطلاعات را کم کرده باشند.
یا، شاید با تعداد انگشت شماری از کلمات کلیدی مرتبط برخورد کرده باشید که هدفشان نیست و بتوانید از آنها استفاده کنید.
در محتوای خود، روی تجربه کاربری نیز تمرکز کنید (یکی از عوامل مهم در رتبه بندی امروز گوگل). اگر رقبای شما با تصاویر، گرافیک، پیوندهای پرش یا هر چیز تعاملی محتوا تولید نمی کنند، این شانس شماست که با استفاده از این عناصر در کارتان بهتر از آنها باشید.
وقتی محتوای خود را برنامهریزی میکنید، میتوانید تمام حوزههای جداگانه کسبوکار SaaS خود را حذف کنید. شاید مجموعههای موضوعی پیرامون جزئیات محصول SaaS، پشتیبانی مشتری و برنامههای کاربردی دنیای واقعی برای نرمافزار خود ایجاد کنید.
سپس هر بخش از کسب و کار شما یک سری پست های مداوم با تمرکز بر آن دریافت می کند.
این چیزی است که در مرحله تحقیق کلمات کلیدی استراتژی SEO خود برنامه ریزی می کردید، اما داشتن این سیلوها می تواند تفاوت عمده بین استراتژی های محتوای SaaS رقبای شما و استراتژی های شما باشد.
4. به سئو داخلی و خارج از صفحه توجه کنید
در نهایت، همان اصول سئو داخلی و خارج از صفحه که برای همه وب سایت ها اعمال می شود، برای وب سایت های SaaS نیز اعمال می شود.
مهم نیست که چه نوع وبسایتی را اجرا میکنید، عناصر فنی SEO مانند متا تگها، H1s، نقشههای سایت، فشردهسازی تصویر و زمان بارگذاری، همگی فاکتورهای حیاتی هستند که باید هنگام بهینهسازی SEO خود در نظر بگیرید.
مشکلات در هر یک از این زمینهها میتواند قدرت رتبهبندی شما را کاهش دهد و Google را تشویق کند تا به جای شما، رتبههای بالاتری را به رقبای شما اعطا کند.
همچنین نمی توانید سئوی خارج از صفحه خود را فراموش کنید، که به تلاش های شما برای ایجاد لینک اشاره دارد.
اگر محتوا نان و کره ی شرکت های SaaS است، به یک استراتژی قوی برای ایجاد لینک نیاز دارید تا به آن محتوا اثبات اجتماعی لازم برای پیشی گرفتن از رقبای گوگل بدهید.
شما می خواهید روی پیوندهایی از دامنه های مرتبط و معتبر به محتوای خود تمرکز کنید و کیفیت آن بیشتر از کمیت مهم است.
افشای کامل: شما منابع زیادی را برای ایجاد پیوندهای طبیعی به محتوای خود به کار خواهید گرفت، اما به یاد داشته باشید که بک لینک ها مدت هاست که یکی از فاکتورهای اصلی رتبه بندی گوگل بوده اند، بنابراین از این زمینه دست نکشید.
اکنون استراتژی SaaS SEO خود را راه اندازی کنید
SaaS در حال حاضر و در آینده نیز به عنوان یک بازار مرتبط باقی خواهد ماند و با توجه به اینکه بسیاری از شرکت ها به دنبال سرمایه گذاری بر روی محصول و خدمات برتر خود هستند، سئو در طول زمان اهمیت بیشتری پیدا می کند.
با پیروی از استراتژی چهار مرحله ای سئوی SaaS که در بالا ذکر شد، می توانید در رقابت خود پیشی بگیرید (و حفظ کنید) و در نهایت در صدر قرار بگیرید.