با ظهور تبلیغات آنلاین و کمپین های مختلف بازاریابی، ریتارگتینگ فرصتی عالی برای جذب مخاطبان و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری ارائه می دهد. این مقاله ریتارگتینگ را به عنوان یک استراتژی تبلیغاتی قدرتمند بررسی می کند. در ادامه با تودی همراه باشید تا به طور گسترده و جامع با ریتارگتینگ آشنا شوید و بتوانبد کسب و کار خود را گسترش دهید.
ریتارگتینگ در بازاریابی که به عنوان هدفگیری مجدد نیز شناخته میشود، راهی قدرتمند برای جذب مجدد مشتریانی است که قبلاً با برند شما در تعامل آنلاین بودهاند.
شما احتمالاً هنگام مرور وبسایتها ریتارگتینگ را در بازاریابی تجربه کرده اید. اگر به یک وب سایت مراجعه میکنید و به محصولی نگاه میکنید و متوجه میشوید که تبلیغات مربوط به آن محصول به دنبال شما در سراسر وب است، این مورد در ریتارگتینگ است.
جذب و متقاعد کردن مشتریان برای خرید یک چالش است. در یک سناریوی ایده آل، کاربر برای اولین بار از وب سایت شما بازدید می کند، به محصولات و خدمات شما علاقه مند می شود، صفحات مختلف را مرور می کند، نظرات را می خواند، شاید با تیم پشتیبانی شما چت می کند و سپس در عرض چند دقیقه سفارش می دهد. پرداخت به صورت یکپارچه انجام می شود و مشتری با رضایت از خرید خود سایت شما را ترک می کند. با این حال، در واقعیت، سفر مشتری بسیار پیچیده تر و غیر خطی است.
ریتارگتینگ چیست؟
هدفگیری مجدد به شما امکان میدهد با افرادی ارتباط برقرار کنید که از سایت یا برنامه شما بازدید کردهاند اما خریدی انجام ندادهاند. به آنها تبلیغات مرتبط را بر اساس علایقشان نشان می دهد و آنها را تشویق به بازگشت و خرید می کند.
آمار نشان می دهد که تنها 1 درصد از بازدیدکنندگانی که برای اولین بار از یک فروشگاه بازدید می کنند مشتری می شوند. این می تواند برای هر کسب و کاری هشدار دهنده باشد. با این حال، راهحلهای تبلیغاتی هوشمند، ۹۹ درصد باقیمانده را که خریدی انجام ندادهاند، همچنان بسیار مهم کرده است.
ریتارگتینگ با برقراری ارتباط مجدد با مشتریان بالقوهای که بار اول خرید نکردهاند، کار میکند. با یادآوری محصولات شما و ترغیب آنها به بازگشت و خرید، بازدیدکنندگان را به مشتریان واقعی تبدیل می کند.
هدف اصلی از هدفگذاری مجدد تبلیغات، بازگرداندن افرادی است که از سایت شما بازدید کردهاند اما چیزی نخریدهاند و به آنها فرصتی دیگر برای تکمیل خرید خود میدهد.
مروری بر چگونگی ریتارگتینگ در بازاریابی
هنگامی که شخصی به وب سایت شما مراجعه میکند، میتوانید از پیکسل تبلیغاتی برای کوکی کردن آنها (ردیابی کردن) استفاده کنید، و سپس هنگامی که آنها شروع به بازدید از وبسایتهای دیگر در اینترنت میکنند، می توانید تبلیغات پیگیری را در سایتهایی که بازدید میکنند نشان دهید.
سایتهای متداول که میتوانید با آنها ریتارگتینگ انجام دهید، facebook، ورزش3، تابناک و … و وبسایتهایی که از شبکههای تبلیغاتی استفاده میکنند، استفاده کنید.
تصور کنید یک فروشگاه آنلاین دارید. کاربر از سایت شما بازدید می کند، به محصولات شما نگاه می کند، اما بدون خرید یا تکمیل سبد خرید خود را ترک می کند.
این کاربر اکنون با سایت و محصولات شما آشنا شده است. اینجاست که هدف گذاری مجدد تبلیغات برای کمک به تبدیل این بازدیدکننده به مشتری وارد عمل می شود.
هدفگیری مجدد با استفاده از کوکیها برای ردیابی بازدیدکنندگان کار میکند. هنگامی که شخصی از وب سایت شما بازدید می کند، یک کوکی در مرورگر او نصب می شود که اطلاعاتی مانند جستجوهای او و سایت هایی را که بازدید می کند ضبط می کند. این اجازه می دهد تا تبلیغات شما در سایت های دیگری که بازدید می کنند نشان داده شود.
به عنوان مثال، فرض کنید در حال جستجوی یک مانتو جدید هستید و عبارت «خرید مانتو» را در گوگل تایپ کنید. شما روی یک نتیجه کلیک می کنید و محصولات را در یکی از سایت ها مرور می کنید، اما تصمیم می گیرید چیزی نخرید و آن سایت را ترک کنید. یک ماه بعد، به یک وب سایت خبری معروف مراجعه می کنید و متوجه تبلیغ یک مانتو شیک از همان سایت در کنار صفحه می شوید. ریتارگتینگ اینگونه کار می کند – آنها محصولاتی را که به آنها علاقه مند بودید به شما یادآوری می کنند و شما را تشویق می کنند که به عقب برگردید و خرید خود را تا انتها انجام دهید و آن را ثبت کنید.
بازاریابی پیکسلها و کوکیها چگونه کار می کنند؟
اکثر پیکسلهای ریتارگتینک به همان روش کار میکنند شما یک قطعه کد رهگیری (پیکسل) را در سایت خود قرار میدهید سپس یک کوکی یا کد رهگیری را در رایانه شخصی که از سایت شما بازدید می کند، قرار میگیرد.
این کوکی به شما اجازه می دهد تا به یک شبکه تبلیغاتی (مانند تبلیغات فیس بوک) بگویید که شخصی از یک صفحه یا محصول خاص در وبسایت شما بازدید کرده است، با استفاده از این اطلاعات، میتوانید به محض بازدید از وبسایتهای دیگر، به آن شخص تبلیغات مربوط به محصول سایت شما را نشان دهد.
شما هیچوقت هویت دقیق شخصی را که از آن استفاده میکند نمی دانید، اما پیکسل رفتار آنها را میداند، و به شما این امکان را میدهد که یک تجربه کاربری منحصر به فرد را بر اساس رفتار مشتری ایجاد کنید.
از چه نوع کمپینهایی می توان برای ریتارگتینگ استفاده کرد؟
کمپینهای ریتارگتینگ میتوانند به همان اندازه که میخواهید ساده یا پیچیده باشند. هدف اکثر فعالیتهای بازاریابی ریتارگتینگ انتقال کاربر به یک بازدید مطلوب از محصول است که در بازدید اولیه آنها را انجام نداده است. این امر میتواند مستلزم مراجعه به یک صفحه وب خاص، دریافت آدرس ایمیل از طریق فرم انتخاب، پر کردن فرم قرار ملاقات، رزرو یک وبینار یا ایجاد فروش باشد.
هنگامی که شما کمپین ریتارگتینگ خود را طراحی میکنید، مهم است به این فکر کنید که هدف نهایی چیست و سپس یک اقدام گام به گام تدوین کنید تا مخاطبین را به سمت هدف نهایی خود هدایت کنید.
در بعضی موارد، ریتارگتینگ ممکن است به عقب ماندن کار کمک کند.
بهطور مثال:
اگر کاربرانی دارید که قبل از پیش خرید یک وبینار در از یک پست وبلاگ در سایت شما بازدید میکنند، اما آنها بعد از این بازدید اولیه برای وبینار ثبت نام نمی کنند، میتوانید با مراجعه به سایتهای دیگر، شبکهها و رسانههای اجتماعی و در سراسر وب، تبلیغاتی را ایجاد کنید که باعث ایجاد فروش برای وبینار شما شوند.
در این حالت، شما یک دنباله بازاریابی ریتارگتینگ را طراحی میکنید تا اعتماد ایجاد کنید و آنها را برای ثبت نام در وبینار دعوت کنید. این هم مثالی از چگونگی عملکرد بازاریابی ریتارگتینگ.
- کاربران از طریق یک آگهی آنلاین یا با یک جستجوی از طریق موتورهای جستجو از پست وبلاگ شما بازدید میکنند و پیکسل یا کوکیهایی را که از طریق سایت شما در رایانه آنها قرار داده میشوند را دریافت می کنند.
- کوکی این مقاله خاص دنباله تبلیغ را ایجاد میکند.
- تبلیغ 1. روز 1 تا 4: ویدئویی که توضیح می دهد شما چه کسی هستید و چه کاری انجام میدهید.
- تبلیغ 2. روز 5 تا 8: لینک دادن به مقالهای که در مورد مزایای محصول یا خدمتی که میخواهید بفروشید صحبت میکند.
- تبلیغ 3. روز 9 تا 12: دعوت به عضویت در وبینار.
به محض اینکه کاربران به وبینار ملحق شدند، میتوانید پیکسل دیگری را حذف کنید که آنها را از لیست ریتارگتینگ اول خارج میکند و آنها را در درون لیست دوم قرار میدهد. در لیست دوم، میتوانید یک سکانس مشابه را اجرا کنید که یادآوری آنها برای حضور در وبینار است.
این نمونهای از بازاریابی ریتارگتینگ پیشرفته است. همچنین می توانید توالیهایی را ایجاد کنید که به راحتی کاربر از یک صفحه محصول بازدید کرده و سپس برای آن محصول آگهی دریافت کند.
این بستگی به این دارد که شما چقدر پیشرفته هستید. شرکتهایی نیز وجود دارند که از ابتدا تا پایان کل کمپین های بازپرداخت را برای شما تنظیم می کنند که بر اساس سفر مشتری شما است. یکی از این شرکت ها که تخصص بالایی در ریتارگتینگ بازاریابی دارد شرکت تودی می باشد با اعتماد به ما می توانید کسب و کار خود را گسترش داده و بازدیدکنندگان سایت خود را به مشتریان بالقوه تبدیل کنید.
چه کسی باید از ریتارگتینگ در بازاریابی خود استفاده کند؟
اگر حضوری آنلاین دارید و به ویژگیهای وب ترافیک ارگانیکی یا ترافبک پرداختی خود میپردازید، باید بازدیدکنندگانی را که وب سایت شما را ترک میکنند، باید ریتارگتیگ را برای آنها در نظر بگیرید اما اقدامات مورد نظر خود را برای اولین بار انجام ندهید.
ریتارگتینگ به کاربران شما یادآوری می کند که بعد از ترک وب سایت شما همچنان حضور دارید، و آنها را به سمت عملی که میخواهید انجام دهید، هدایت میکند و فرصتی دیگر را برای شما فراهم می کند تا کاربری که از قبل با محصول شما آشناست مجدد به سمت شما بازگردد.
اهداف اصلی تبلیغات ریتارگتینگ
هدف گذاری مجدد تبلیغات یکی از موثرترین روش های تبلیغات آنلاین است که به طور قابل توجهی بازگشت سرمایه (ROI) را افزایش می دهد. اما دقیقاً چگونه تبلیغات هدفگیری مجدد در سطح عملیاتی به کسبوکار شما سود میرساند؟ هدف اصلی آنها چیست؟
ریتارگتینگ تبلیغات دو هدف اصلی دارد:
1- افزایش شناخت و آگاهی از برند:
آگاهی از برند شامل به یاد ماندنی کردن کسب و کار شما برای کاربران از طریق قرار گرفتن در معرض مکرر است. اولین هدف از هدفگیری مجدد تبلیغات، جذب مجدد کاربران از نظر ذهنی با سایت و فروشگاه شما است و تضمین میکند که کسب و کار شما در ذهن شما باقی میماند.
2- افزایش نرخ تبدیل
هدف نهایی از هدف گذاری مجدد کمپین ها، افزایش نرخ تبدیل است. هدف از ریتارگتینگ تبلیغات، بازگرداندن بازدیدکنندگان به سایت شما و تشویق آنها برای تکمیل خرید است. با این حال، تبدیل، همیشه به معنای فروش نیست – می تواند هر اقدام دلخواه باشد، مانند ثبت نام برای مشاوره، پر کردن یک فرم، یا اشتراک در یک سرویس.
هدف گذاری مجدد تبلیغات همچنین دارای مزایای دیگری مانند افزایش ارزش طول عمر مشتری (CLTV) و معرفی محصولات جدید به کاربران است.
تفاوت ریتارگتینگ با دیگر تبلیغات آنلاین
ریتارگتینگ از سایر تبلیغات بنری آنلاین متمایز است زیرا کاربرانی را هدف قرار می دهد که قبلاً از وب سایت شما بازدید کرده اند و با تجارت شما آشنا هستند. این بدان معنی است که مخاطبان شما “ایمن” هستند – بودجه تبلیغاتی شما صرف کاربرانی می شود که قبلاً شما را می شناسند.
تبلیغات ریتارگتینگ به طور خاص افرادی را هدف قرار می دهد که وارد قیف فروش شما شده اند اما خریدی را تکمیل نکرده اند. در مقابل، سایر تبلیغات بنری آنلاین با هدف جذب افرادی هستند که با کسب و کار شما ناآشنا هستند و به تازگی با اولین لایه قیف خرید آشنا می شوند.
این مزیت ذاتی ریتارگتینگ – داشتن تماس قبلی با مخاطبان – آن را نسبت به سایر اشکال تبلیغات آنلاین مؤثرتر میکند.
رابطه بین ریتارگتینگ و ریمارکتینگ را بدانید
ریتارگتینگ و ریمارکتینگ دو استراتژی در بازاریابی دیجیتال هستند که هدف آنها تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی از طریق تعامل مجدد با کاربران است. با این حال، آنها در رویکردهای خود متفاوت هستند.
ریتارگتینگ شامل نمایش تبلیغات به کاربرانی است که حداقل یک بار از وب سایت شما بازدید کرده اند. این در خارج از سایت شما، در پلتفرم های دیگری که بازدید می کنند، اتفاق می افتد و محصولات یا خدمات شما را به آنها یادآوری می کند.
از سوی دیگر، ریمارکتینگ، کاربرانی را هدف قرار می دهد که اطلاعات تماس آنها از قبیل ایمیل یا شماره تلفن آنها را قبلاً در اختیار دارید. این استراتژی معمولاً شامل ارسال ایمیلها یا پیامهای شخصیشده برای جذب مجدد این کاربران و تشویق آنها برای تکمیل خریدشان است.هدفگیری مجدد