بهروزرسانی دسامبر 2024 گوگل:تحلیل اپدیت 2024 گوگل
مجله تودی: گوگل در دسامبر حداقل 2 به روز رسانی سنگین داشت که برای برخی نتایج بسیار شگفت انگیز داشت و برای بعضی نتایج فاجعه بار.
آپدیتهای قبلی الگوریتم گوگل
من 10 سال است که در زمینه سئو فعالیت میکنم و تغییرات زیادی را در طول این سالها مشاهده کردهام. برخی از این تغییرات بزرگ و برخی دیگر تدریجی بودهاند. بهروزرسانی Google Florida در سال 2003 اولین بهروزرسانی بزرگ الگوریتم گوگل بود. بعد از آن، بهروزرسانیهایی مانند الگوریتم Penguin، بهروزرسانی Medic، و بهروزرسانی اصلی مارس 2024 نیز به چشم میخورند. همچنین، در سال 2023 شاهد بهروزرسانیهای سیستمی گسترده و ویرانگری بودیم.
چگونه متوجه شویم که یک بهروزرسانی گوگل بزرگ مانند بهروزرسانی دسامبر 2024 بوده است؟
از اواخر سال 2023 تا بهار 2024، بهروزرسانیهای متعددی منتشر شد که تأثیر زیادی بر وضعیت بسیاری از وبسایتها داشت. اما چگونه میتوانیم بفهمیم که این بهروزرسانیها بزرگ بودهاند؟
در حالی که گوگل جزئیات دقیقی از تغییرات الگوریتم خود ارائه نمیدهد، میتوانیم با بررسی شواهد حکایتی ایدهای از اثرات تغییرات بهدست آوریم. به عنوان مثال، بهروزرسانی Medic به این نام شناخته شد زیرا عمدتاً وبسایتهایی که در زمینههای پزشکی فعالیت میکردند، تحت تأثیر قرار گرفتند. البته این تغییرات به این معنا نیست که گوگل وبسایتهای حوزه سلامت را هدف قرار داده است. در واقع، گوگل نحوه تفسیر عبارات جستجو را تغییر داده بود. این تغییرات بیشتر در زمینه پزشکی قابل مشاهده بودند، اما محدود به این حوزه نمیشدند.
با نگاه به گذشته و مشاهده تجربه دیگر سئوکاران و کاربران در رسانههای اجتماعی، میتوانیم ایدهای از تأثیرات هر بهروزرسانی به دست آورده و احتمالاً بفهمیم که نوع تغییرات اعمال شده چه بودهاند
TL;DR درباره بهروزرسانی هسته دسامبر:
- احیای سایتهای آسیبدیده قبلی: به نظر میرسد گوگل در این بهروزرسانی برخی از سایتهایی که قبلاً تحت تاثیر بهروزرسانیهای الگوریتم قرار گرفته بودند، اجازه داده تا مقداری ترافیک دریافت کنند. این تغییر یکی از نکات برجسته بود.
- تأثیر کمتر منفی بر سئوکاران: برخلاف بهروزرسانیهای قبلی که اعتراضهای زیادی از سوی سئوکاران و ناشران به همراه داشت، این بهروزرسانی خاص معمولاً باعث تأثیر منفی بر بسیاری از سایتها نشد. بسیاری از سایتهایی که قبلاً تحت تأثیر بهروزرسانیها قرار گرفته بودند، اینبار از تغییرات مثبت بهرهمند شدند.
- تجربهی متفاوت برای همه سایتها: البته این بهروزرسانی برای همه سایتها یکسان نبود و برخی سایتها تجربههای منفی داشتند، اما از نظر مقیاس، تأثیرات آن با بهروزرسانیهای اصلی مثل مارس 2024 یا پنگوئن در سطحی نبود.
گروههای فیسبوک: اجماع عمومی
در انجمنها و پستهای فیسبوک، بسیاری از سئوکاران گزارش دادهاند که سایتهایی که قبلاً آسیب دیده بودند، حالا بهبود یافته و ترافیک جذب میکنند. برخی از سئوکاران نیز اظهار کردند که سایتهای مشتریانشان که رتبه خود را از دست داده بودند، دوباره به SERPها برگشتهاند.
پاسخ کلاه سیاه به بهروزرسانیهای گوگل
در بیشتر مواقع، اعضای انجمنهای کلاه سیاه اولین کسانی هستند که تأثیرات منفی بهروزرسانیها را گزارش میکنند. جالب است که در این بهروزرسانی خاص، چنین واکنشی مشاهده نشد. اعضای انجمنهای کلاه سیاه (مثل BHW) بیشتر در حال گزارش بازگشت سایتهای خود بودند.
یک عضو پست شده:
“این بهروزرسانی جدید اولین بهروزرسانی در سالهای گذشته برای رشد وبسایتهای من است 🙂 در حال حاضر، ترافیک 100%+ افزایش یافته است و همچنان در حال افزایش است…»
یکی دیگر بازتاب داد آن پست:
“برای من 2 روز خوب است. امیدوارم بد نباشیم…”
یک عضو سوم به اشتراک گذاشته شده:
“رتبهبندی وبسایت من امروز پس از 9 ماه از بهروزرسانی ماه مارس بازگشت. بنابراین برای اولین بار از آن زمان، کلمات کلیدی و پیوندها دوباره نشان داده می شوند. من تحت تأثیر راهپیمایی قرار گرفتم و فکر کردم که دیگر هرگز بهبود نخواهد یافت، امیدوارم این بهروزرسانی ماه دسامبر پس از انتشار سایت من دوباره حذف نشود.»
و یکی دیگر تجربه مشابهی را به اشتراک گذاشت:
“وبسایت مرده من شروع به انتخاب کلمات کلیدی در ahrefs کرده است، تعداد بازدیدها در کنسول جستجو افزایش مییابد، اما هنوز هیچ تغییر عمدهای در مورد ترافیک ایجاد نشده است.”
یکی از افراد دور از دسترس اشاره کرد که وبسایت مالی آنها احتمالاً به دلیل استفاده از دامنههای منقضی شده، رتبهبندی خود را از دست داده است (اگرچه به راحتی میتوان دلایل دیگری نیز برای این اتفاق تصور کرد).
در میان اشتراکگذاریهای جشن، این پست پرت از کسی که نیمه لیوانش است خالی:
“بسیاری از سایت ها از جمله 3 سایت من مخفی شدند.”
بهطور کلی، اعضای انجمن کلاه سیاه با لحنی مثبت تجربیات واقعی خود را درباره بهروزرسانیهای دسامبر گوگل به اشتراک گذاشتند. این دیدگاه با الگوی مطالب بهاشتراکگذاشتهشده در گروههای فیسبوک همخوانی داشت، جایی که اشاره شده بود بهروزرسانیهای دسامبر باعث شده برخی سایتها از اثرات منفی الگوریتمهای قبلی رهایی یابند.
از سوی دیگر، واکنشها در پلتفرم X (توییتر سابق) تفاوت چشمگیری داشت.
در X، هر اعلامیه بهروزرسانی گوگل با انبوهی از نظرات منفی مواجه میشود. این نظرات معمولاً شامل ادعاهایی هستند مبنی بر اینکه برندهای بزرگ برنده اصلی این بهروزرسانیها هستند، سایتهای هرزنامه بر نتایج جستجو (SERP) تسلط دارند، و گوگل در حال نابود کردن کسبوکارهای کوچک است. این نوع واکنشها نهتنها مختص بهروزرسانیهای اخیر نیست، بلکه از گذشتههای دور نیز وجود داشته است. وجه مشترک چنین نظراتی این است که بهجای ارائه تحلیل دقیق یا بازتابی از بهروزرسانیها، صرفاً شامل شکایات کلی درباره گوگل هستند.
پاسخهای منفی به اعلامیههای بهروزرسانی در X، پیشبینیپذیر است و این موضوع به بدبینی مربوط نمیشود؛ بلکه لحن ثابت و انتقادی تقریباً در تمام اعلامیههای مشابه مشاهده میشود.
اکثر توییتهای مربوط به بهروزرسانیهای اصلی الگوریتم گوگل و بهروزرسانیهای هرزنامه ماهیت عمومی داشتند و به جزئیات هیچیک از این تغییرات نمیپرداختند.
واکنشهای کاربران X به اعلامیههای بهروزرسانی گوگل را میتوان به این شکل دستهبندی کرد:
- واکنشهای عمومی: اظهارنظرهای کلی بدون اشاره به جزئیات خاص.
- ادعای سودبری Reddit: نظراتی مبنی بر اینکه Reddit از این بهروزرسانیها بهره میبرد.
- نارضایتیهای گذشته: توییتهایی از افرادی که هنوز از بهروزرسانیهای قبلی آسیب دیدهاند.
- بیاعتمادی به گوگل: انتقاداتی مبنی بر اینکه گوگل خراب است و دیگر نمیتوان به آن اعتماد کرد.
توییت هایی که واکنش های عمومی هستند
نمونهای از توئیت واکنشی کلی:
“هر چه بیشتر این بهروزرسانیها را منتشر کنید، به فراموشی نزدیکتر میشوید. موتور جستجوی شما در حال حاضر غیرقابل استفاده است، غرق در تبلیغات، مرورهای هوش مصنوعی، و داراییها و پنلهای فراوان شما، با رتبهبندیهایی که به طور مداوم به نفع ناشران بزرگ سوءاستفادهکننده از شهرت است. گاهی اوقات، بازگشت به اصول اولیه بهترین نوآوری است—Google میتواند همین الان یک یا دو چیز در مورد این موضوع بیاموزد.»
یک واکنش کلی دیگر توئیت:
“هیچ چیز دیگری برای برداشتن از ما وجود ندارد. بنابراین، نگران این نباشید…”
توییتهایی که میگویند Reddit از بهروزرسانیهای Google سود میبرد
یک نوع دیگر از توییتهای غیر اختصاصی آنهایی هستند که معتقدند بهروزرسانیهای Google عمدتاً به نفع Reddit هستند.
نمونهای از ردیت دوباره برنده میشود توئیت:
“همچنین میتوانید آنها را به صورت هفتگی منتشر کنید، برای ناشران کوچک مهم نیست!
این همیشه برای Reddit یک برد خواهد بود!»
یکی دیگر از Reddit برنده واکنش:
“اوه، می خواستید بگویید که همیشه به دنبال راه هایی برای تقویت Reddit، Forbes، و Quora هستید. آنجا، آن را درست کردم.»
توییتهای افرادی که از بهروزرسانیهای گذشته رنج میبرند
توئیت او واکنش شخصی است که از موارد قبلی رنج برده است. به روز می شود و نماینده سایر توییت های مشابه است:
“سایت من از 4k بازدید در روز به 10 بازدید در روز دیروز در یک سال رسید.
دسامبر 2024 ممکن است آخرین میخ در تابوت باشد.
من واقعاً امیدوارم که بتوانم آن را به نحوی برگردانم.”
Google خراب است و نمی توان به توئیت ها اعتماد کرد
نوع دیگر پاسخ این است که جستجوی Google خراب است و نمی توان به آن اعتماد کرد.
این مورد را مانند که میگوید نمیتوان به Google اعتماد کرد:
“ما دیگر به Google اعتماد نداریم. وقت آن است که به سمت مایکروسافت برویم.”
و این مورد درباره افزایش ترافیک سایر موتورهای جستجو:
“بدیهی است که افراد بیشتری به Bing، DuckDuckGo، Yandex و Yahoo نقل مکان می کنند.
مشاهده هجوم عظیمی از ترافیک از همه آن سایتها، به علاوه سایر سایتها، در هر پنج وبسایت متعلق به ما.»
و این یکی:
“همیشه در حال خراب کردن، نه بهبود…”
خوب است!»
واکنشها به اعلامیه بهروزرسانی هرزنامه گوگل نیز مشابه بهروزرسانیهای قبلی بود.
این واکنشها اغلب شامل اظهارنظرهای کلی درباره الگوریتمهای گوگل است و به ندرت به جزئیات یا تأثیرات خاص بهروزرسانی دسامبر میپردازند. تأکید بر این نکته مهم است که این دیدگاهها، به جای منعکس کردن تجربیات مستقیم کاربران، اغلب بیان کلی از احساسات نسبت به گوگل هستند. پاسخهای کلی اینچنینی، ویژگی بارز واکنشها به بهروزرسانیهای دسامبر گوگل بوده است.
نظرات دور از ذهن
همانطور که همیشه در چنین مواردی رخ میدهد، برخی دیدگاهها خارج از چارچوب معمول تجربه اکثر کاربران هستند. برای مثال، برخی افراد این بهروزرسانی را “بزرگ” توصیف کردهاند، اما واکنشها در پلتفرمهایی مانند X، فیسبوک، و سایر شبکههای اجتماعی معمولاً با این نظر مطابقت ندارد.
تحلیل تأثیر بهروزرسانی دسامبر 2024
سال 2024 سالی پر از تغییرات گسترده بود، اما به نظر نمیرسد که بهروزرسانیهای دسامبر بهطور عمده بر جمعیت زیادی از وبسایتها تأثیر گذاشته باشد.
به نظر میرسد گوگل بخشی از الگوریتمهای خود را تنظیم کرده است تا رتبهبندی وبسایتهایی را که بهصورت مصنوعی و صرفاً برای موتورهای جستجو ساخته شدهاند، کاهش دهد. این موضوع بهویژه درباره سایتهایی صدق میکند که به دلیل درک سطحی از سئو، باکیفیت بالا اما مملو از کلمات کلیدی هستند. این سایتها، گاهی تطابق دقیقی با عبارات جستجوی کاربران دارند و ظاهر یک سایت “ساختهشده برای موتورهای جستجو” را ایجاد میکنند.
آیا ممکن است گوگل در بهروزرسانی اخیر خود این رویکرد را بهینه کرده باشد تا برخی از “هرزنامههای محتوایی” را نادیده بگیرد و اجازه دهد کیفیت محتوا خودش نمایان شود؟ همانطور که در گذشته برای هرزنامههای پیوندها چنین کرد؟
نکته جالب دیگر این است که این بهروزرسانی با یک بهروزرسانی ضد هرزنامه همراه بود. ممکن است این تغییرات باعث شناسایی دقیقتر سایتهای هرزنامه شده باشد، در حالی که سایتهای تخصصیتر همچنان در نتایج جستجو باقی میمانند.
آینده: 2025
مدیرعامل گوگل اخیراً اعلام کرده است که سال 2025 سال تغییرات اساسی خواهد بود. اگر دو بهروزرسانی دسامبر 2024 نشاندهنده مسیر آینده باشند، شاید تغییرات پیشرو به اندازه اصلاحات سختگیرانه سال 2024 نباشند.
میتوانیم امیدوار باشیم، درست است؟
حضور و تبلیغ در اینستاگرام و سایر روش های تبلیغاتی مثل سئو هر روز داره پیچیده تر و سخت تر میشه بهتره در کارتون از ادمین اینستاگرام استفاده کنید و مشاوره دیجیتال مارکتینگ دریافت کنید.