طراحی وب

امنیت سایت چیست؟

به فرآیندهایی که برای بالا بردن ضریب امنیت سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد، امنیت سایت گفته می‌شود. این مجموع کارها باعث می‌شوند تا نفوذ و هک شدن سایت شما به حداقل برسد. امنیت یک سایت وابسته به موارد دیگری نیز می‌باشد که همگی آن‌ها نقش بسیار زیادی در حفظ امنیت سایت شما دارند، از جمله این موارد که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد شامل: امنیت شبکه، امنیت سرور، امنیت سیستم عامل، امنیت نرم افزاری و امنیت اینترنت است که نقش مهمی در حفظ امنیت سایت شما دارند.

حال اگر فرض کنیم تمامی مواردی که بالا گفته شد کامل و تامین هستند و مشکلی در این موارد که امنیت سایت به نوبه‌ای تحت تاثیر این‌هاست وجود ندارد؛ یک سری اقدامات دیگر نیز باید برای امنیت سایت خودتان انجام دهید. امروزه می‌توان گفت اکثر سایت‌ها به صورت داینامیک (پویا) هستند، به همین علت بیشتر بر روی امینت سایت های پویا که اغلب بر روی یک CMS (سیستم مدیریت محتوا) طراحی شده‌اند تمرکز کرده و گذری هم بر وبسایت‌های استاتیک یا همان ایستا خواهیم داشت.

امنیت سایت به چه مباحثی گفته می‌شود؟

امنیت یک سایت به وضعیتی گفته می‌شود که آن سایت با توجه به خدمات دهی خود در بالاترین سطح امنیتی قرار بپیرد و در عین حال سطح آسیب پذیری و نفوذ به آن در پایین‌ترین سطح ممکن قرار گیرد. امنیت سایت به موارد زیادی بستگی دارد که به چند مورد آن در بالا اشاره کردیم و در ادامه به باقی موارد خواهیم پرداخت.

بالا بودن امنیت یک سایت چه اهمیتی دارد؟

امنیت وبسایت از جمله مواردی است که از نظر کاربران و کارفرمایان بسیار هائز اهمیت است، به به نوبه‌ای مهم‌ترین عامل ثبات و اعبار یک سایت و ادامه فعالیت آن است. با نگاهی جزئی و بررسی سایت‌های عادی و حتی سایت‌های حساس و بزرگ، می‌توان به این نتیجه رسید که اغلب مدیران و مسئولان سایت اهمیت کمی به امنیت سایت خود می‌دهند. این موضوع زمانی نمایان می‌شود که سایتی مورد حمله و نفوذ قرار می‌گیرد که در این شرایط دو اتفاق می‌افتد.

اگر وبسایت شما ایمن‌سازی شده باشد، تلاش برای هک کردن و نفوذ به وبسایت شما بی‌ثمر خواهد ماند وبسایت شما از آسیب در امان خواهد ماند ولی اگر موارد امنیتی به صورت کامل تامین نشده باشد، سایت با آسیب‌های جدی و مشکلات بزرگی مواجه می‌شود و احتمال هک شدن و نفوذ آن بسیار بالا می‌رود. روش‌های هک و نفوذ دارای انواع، تعداد روش‌های بسیار زیادی است که مقابله در برابر همه آن‌ها، علاوه بر پوشش و رفع موارد امنیتی، اقدامات بسیار جدی‌ای را طلب می کند.

ایجاد بستر ایمن بر روی هاست

دقت داشته باشید که هاستی که برای سایت خود خریداری می‌کنید، از یک شرکت معتبر و قابل اعتماد باشد. وجود یک بستر امن برای فراهم نمودن فضای سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. وجود سیستم‌هایی از قبیل آنتی‌ویروس، فایروال سخت افزاری، آنتی شل، آنتی اسپم و و کانفیگ حرفه‌ای هاست نقش بسیار زیادی در دفع حملات سایبری داردو در مجموع امنیت یک سایت وابسه به تمامی عواملی است که ذکر شد.

امنیت سایت چیست و روش های تامین آن چیست؟

از اینترنت امن و در عین حال مطمئن استفاده کنید!

استفاده کاربران از سایت یک امر دو طرفه‌‌ای است که نیازمند اینترنت است. برای ورود و یا ثبت نام باید اصطلاحا اکشنی از طرف کاربر به سایت ارسال شود تا وبسایت پاسخ مورد نیاز کاربر را ارسال کند. به طور مثال در هنگام ورود به یک سایت اگر در مسیر درخواست، یعنی درخواست کاربر به سایت و یا سایت به کاربر، نفوذی انجام شده باشد اطالاعات کاربر سایت شما به راحتی دزدیده می‌شود و اگر این نفوذ در سطح مدیر سایت اتفاق افتاده باشد، یک اتفاق بسیار بد رخ می‌دهد.

برای اینکه این اتفاق رخ ندهد باید از یک ارتباط و بستر امن استفاده کنیم تا از نفوذ و درز اطلاعات کاربران سایت جلوگیری شود. از این رو استفاده از اینترنت عمومی که محدود سازی خاصی بر روی آن انجام نشده است می‌تواند به حد زیادی خطرناک باشد. به خاطر داشته باشید که حتی اگر شما از اینترنت شخصی استفاده می‌کنید، الزامی‌ است که اقدامات مورد نیاز برای فراهم کردن امنیت اینترنت را انجام دهید. اینترنت در کشورمان به طور معمول از طریق مودم و روتر استفاده می‌شود و اتصال کاربران به اینترنت از طریق WiFi انجام می‌پذیرد، لازم است که اقدامات خاصی را برای جلوگیری از هک شدن WiFi انجام داد. از جمله این اقدامات می‌توان به استفاده از مک آدرس و یا غیرفعال کردن wps اشاره کرد.

آنتی ویروس و فایروال خود را آپدیت کنید!

استفاده از یک آنتی ویروس یا فایروال قدرتمند و معتبر از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مباحثی است که یک مدیر سایت باید از آن استفاده کند. با عدم در نظر گرفتن این شرایط و رعایت نکردن این اصول، امنیت سایت شما می‌تواند با مشکلات زیادی مواجه شود. محصولاتی مانند eset و یا kaspersky، از جمله نرم افزارهایی هستند که می‌توانند امنیت نسبی‌ای را برای شما فراهم کنند.

حمله جستجوی فراگی

از رمز عبور قوی استفاده کنید!

از جمله مواردی که برای امنیت سایت قابل اهمیت است استفاده از رمز عبور قوی است که متاسفانه افراد کمی به این موضوع اهمیت ‌می‌دهند. یک رمز عبور قوی و خوب باید حداقل از 8 کاراکتر استفاده شود که تلفیقی از حروف کوچک و بزرگ (A-z)، اعداد و کارکترهایی مانند: !@#$^% و موارد مشابه آن است. رمزهای عبور باید هر مدت مشخص (مثلا ماهی یک بار) عوض شوند تا اطالاعات شما در برابر حمله‌ی جستجوی فراگیر (brute force) جلوگیری شود.

اسپمرها را جدی بگیرید!

قبل از اینکه به سراغ موضوع امنیت سایت در برابر اسپمرها برویم، باید بدونیم اسپم چیست؟ اسپم در واقع پیامی است که در قالب‌های مختلفی از جمله ایمیل، پیامک، آگهی و… برای فرد یا افرادی که تمایل به مشاهده آن‌ها را ندارند، ارسال می‌شود.

ربات‌های اسپمر با پیدا کردن سایت‌هایی که از نظر امنیتی ضعیف هستند، یا فرم‌هایی که به اصطلاح محافظت نشده هستند و پر کردن و ارسال آن‌ها به صورت خودکار است، اقدام به حملات زیان آور اسپم می‌کنند. شما مدیران سایت می‌توانید با یک اقدام ساده و استفاده از سیستم محافظت reCAPTCHA گوگل استفاده و از حملات اسپم جلوگیری کنید. بسیاری از سایت‌های بزرگ مانند دیجی کالا، کانوا، تامبلر و پینترست از این ریکپچا استفاده می‌کنند و شما نیز می‌توانید با خیالی آسوده از این سرویس گوگل بهره ببرید.

اهمیت استفاده از گواهی SSL

یکی از بهترین کارها برای محافظت از اطلاعات کاربران سایت، استفاده از گواهی امنیتی SSL بر روی سایت است که علاوه بر تامین موارد امنیتی، تاثیرات بسیار خوبی در نتایج سئو و جلب اعتماد کاربران دارد. SSL با رمزنگاری توسط الگوریتم‌های پیچیده، از نفوذ و دزدی اطلاعات کاربران سایت شما حلوگیری می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا