استراتژی محتوا

۷ گام استراتژی بازاریابی محتوا

گام استراتژی بازاریابی محتوا

همان‌طور که گفته شد، موفقیت در بازاریابی محتوا، فراتر از جستجو کردن، نوشتن و انتشار محتوا است و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق دانش تخصصی و تیم حرفه ای است. اجرای گام‌های زیر، برای این برنامه‌ریزی ضروری است:

۱- اهداف برنامه‌ریزی را تعیین کنید.

هدف شما از برنامه‌ریزی برای بازاریابی محتوا چیست؟ چرا محتوا ایجاد می‌کنید؟ پیش از شروع برنامه‌ریزی، باید اهداف خود را مشخص کنید. این کار، به شما در مشخص شدن بهترین استراتژی کمک می‌کند. می‌توانید برای پی بردن به اهداف صحیح، الگوهای موجود در وبلاگ HubSpot را دانلود و مشاهده کنید.

۲- مخاطبین هدف خود را مشخص کنید.

برای ایجاد یک برنامه موفقیت‌آمیز، باید مخاطبین هدف خود را به عنوان یک شخصیت خریدار، به صورت واضح مشخص کنید. این مرحله برای کسانی که به تازگی آغاز به کار مارکتینگ کرده‌اند، بسیار مهم است. با شناخت مخاطبین هدف خود، می‌توانید محتوای مرتبط‌تر و ارزشمندتری برای آن‌ها ایجاد کنید. در صورتی که یک بازاریاب باتجربه باشید، هدف شما ممکن است متفاوت از سایرین باشد. آیا می‌خواهید گروهی جدید از مردم را هدف قرار دهید یا مخاطبین هدف قبلی خود را گسترش دهید؟ آیا می‌خواهید همان مخاطبین هدف را حفظ کنید؟

۳- یک سیستم مدیریت محتوا تعیین کنید.

یک سیستم برای مدیریت محتوا در نظر داشته باشید که شامل مدیریت ایجاد محتوا، انتشار و آنالیتیکس آن باشد. نرم‌افزارهای HubSpot، CoSchedule و WordPress از جمله سیستم‌های مدیریت محتوا محسوب می‌شوند که WordPress در بین ایرانیان از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

۴- استخدام نیروی محتوا

برای موفقیت در زمینه بازاریابی محتوا، به گروه‌های مختلفی از متخصصین نیاز دارید. درباره این موضع، در جلسات آینده بلوک، به صورت کامل صحبت می‌کنیم، اما به طور کلی، می‌توان نیروهای مورد نیاز را به چندین دسته زیر تقسیم کرد:

 

وبلاگ‌نویس (Blogger):

این گروه، وظیفه نوشتن مقالات در زمینه‌های مختلف را بر عهده دارند و به بهینه‌سازی محتوای موجود در بلاگ می‌پردازند و تعداد مشترکین را نیز افزایش می‌دهند. این گروه باید دارای مهارت نوشتن، ویراستاری و آنالیز باشند و توانایی کار فردی و گروهی را داشته باشند.

مدیر شبکه‌های اجتماعی (Social Media Manager):

این گروه از افراد، به دنبال افزایش تعداد فالوئرها در اینستاگرام ، جذب آن‌ها به کسب‌وکار، تبدیل آن‌ها به مشتری هستند. این دسته از افراد باید به صورت کامل با انواع شبکه‌های اجتماعی آشنا باشند، محتوای شبکه‌های اجتماعی را به صورت منظم ایجاد کنند و همکاری خوبی با سایر تولیدکنندگان محتوا و بازاریابان داشته باشد. خلاقیت بالا و روابط اجتماعی خوب از ویژگی‌های لازم برای این دسته از افراد است.

کارشناس سئو (SEO Specialist):

این گروه از افراد، مسئول بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو هستند. بهبود سئو، همکاری با وبلاگ‌نویس‌ها و به روز بودن در زمینه سئو از جمله وظایف این گروه است. همچنین، این افراد باید از مهارت ویژه‌ای در کار با ابزارهای مختلف آنالیتیکس و کلیدواژه‌ها برخوردار باشند.

طراح (Designer):

این دسته از افراد، مسئولیت بزرگی در برندسازی دارند و در واقع، با طراحی‌های خاص و منحصربه فرد خود به برندها، هویت می‌بخشند. این گروه باید دارای خلاقیت بسیار بالایی باشند و با نویسندگان همکاری و تعامل خوبی داشته باشند.

برای استخدام تیم تولید محتوا شما به بودجه زیادی نیاز دارید تا متخصصین هر حوزه رو در کنار خودتون داشته باشید به صرفه ترین مدل تهیه تیم تولید محتوا و بازاریابی محتوا برای شما برون سپاری آن به متخصصین این حوزه است تودی با افتخار به عنوان کارمند متخصص شما آماده انجام این فرآیند ها است

۵- ایده‌پردازی کنید!

این مرحله، شروع ایده‌پردازی برای ایجاد محتوای مناسب است. ابزارهای زیر می‌توانند در این مرحله به شما کمک کنند:

HubSpot’s Website Grader:

برای شناسایی موقعیت و عملکرد خود در مارکتینگ، این وب‌سایت، یکی از بهترین ابزارها است که به رتبه‌بندی بخش‌های مهم در بازاریابی وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد و در نهایت، یک گزارش دقیق برای بهینه‌سازی هر بخش ارائه می‌کند. به عنوان مثال، با استفاده از این ابزار، می‌توانید دریابید که سئوی سایت در چه وضعیتی است و برای بهبود آن، چه کارهایی باید انجام شود.

Blog idea generator:

این ابزار، برای ایده‌پردازی پست‌های وبلاگ، بسیار کمک‌کننده است. با وارد کردن یک الی سه واژه کلی درباره موضوع مورد نظر، ایده‌های بسیار زیادی برای نوشتن پست‌های وبلاگ بدست می‌آورید.

Feedly:

این ابزاربه دنبال کردن موضوعات به روز مرتبط با کسب‌وکار شما و به صورت همزمان، پیدا کردن ایده‌های تولید محتوا کمک می‌کند.

BuzzSumo:

محبوب‌ترین محتواها و ایده‌ها را در این ابزار بیابید. میزان به اشتراک‌گذاری‌ محتواها در شبکه‌های اجتماعی، معیار محبوبیت در این ابزار است. بنابراین، با استفاده از این ابزار، می‌توانید ایده‌هایی که اغلب مورد توجه مخاطبین قرار گرفته و به اشتراک گذاشته شده را بیابید.

Blog Post Headline Analyzer:

این ابزار، سرفصل‌ها و عناوین را آنالیز می‌کند و درباره طول، کیفیت واژگان به کار رفته، گرامر و حجم جستجوی کلیدواژه، نظر می‌دهد. در صورتی که ایده‌های شما درباره موضوع مورد نظر آماده است، تعدادی سرفصل را در این ابزار امتحان کنید و بهترین و قوی‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید.

۶- مشخص کنید چه نوع محتوایی می‌خواهید ایجاد کنید.

گزینه‌های بسیار زیادی برای تولید محتوا وجود دارد. به طور کلی می‌توان، محتوا را به سه دسته نوشتاری، بصر و صوتی تقسیم کرد. با ترکیب هر یک از این سه نوع محتوا، فرمت‌های جدید ایجاد می‌شود. پست‌ وبلاگ، ایبوک، اینفوگرافیک، ویدئو، فایل صوتی و … از محبوب‌ترین فرمت‌های محتوایی به حساب می‌آیند که در جلسات آینده، به صورت مفصل درباره هر یک از آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

۷- محتوا را منتشر و مدیریت کنید.

محتوای تولید شده می‌تواند در بخش‌های زیر منتشر شود:

موتورهای جستجو

شبکه‌های اجتماعی

ایمیل

تبلیغات

بازاریابی محتوا، مختص به ایجاد و انتشار انواع مختلف محتوا نمی‌شود، بلکه سازماندهی و مدیریت محتوا را نیز شامل می‎شود. راه مدیریت بازاریابی محتوا، استفاده از تقویم محتوایی است. با استفاده از تقویم محتوایی، در مسیر درست بازاریابی محتوا قرار می‌گیرید. می‌توانید از تقویم رایگان موجود در بلاگ HubSpot استفاده کنید. سپس، یک تقویم برای محتوای شبکه‌های اجتماعی خود ایجاد کنید تا محتواهای خود را در سایت‌ها و کانال‌های دیگر تبلیغ و مدیریت کنید.

 

انتشار به موقع محتواها را نادیده نگیرید. بسیاری از بازاریابان موفق، بر مرتبط ساختن محتواها با مناسبت‌هایی نظیر سال نو، شب یلدا و … تاکید دارند، اما شما نباید خود را به این مناسبت‌ها محدود کنید. ممکن است مناسبت‌هایی در تقویم وجود داشته باشد که برای مخاطبین هدف شما جذاب باشد. به عنوان مثال، انتشار یک پست درباره کتاب در روز کتاب‌خوانی می‌تواند ایده خوبی باشد. بنابراین، علاوه بر انتشار مرتب محتواها، به انتشار محتواهای مناسبتی که ممکن است مورد علاقه مخاطبین باشد نیز توجه کنید.

 

ابزارو تکنولوژی مورد نیاز برای بازاریابی محتوا

ابزارها و تکنولوژی‌ها به انجام ساده‌تر کارها کمک می‌کنند و منجر به صرفه‌جویی در زمان می‌شوند. به طور کلی، تمامی ابزارهای مورد نیاز برای بازاریابی محتوا، به چهار بخش زیر تقسیم می‌شوند:

 

سیستم مدیریت محتوا (CMS – Content Management System) :

برای اینکه تیم بازاریابی محتوا بدون نیاز به کمک تیم IT، بتوانند به راحتی وبلاگ ایجاد کنند، پست‌ وبلاگ ایجاد کنند و صفحات وب‌سایت اضافه کنند، استفاده از چنین ابزارهایی ضروری است.

ابزار آنالیز و تجزیه‌وتحلیل (Analytics):

به منظور ارزیابی عملکرد بازاریابی محتوا، به ابزارهای آنالیتیکس نظیر گوگل آنالیتیکس نیاز دارید.

نرم‌افزار مدیریت پروژه (Project Management Software):

با توجه به سرعت بالای تولید پست‌های شبکه‌های اجتماعی و پست‌های وبلاگ و استفاده از این پست‌ها در کمپین‌های مختلف، استفاده از یک نرم‌افزار مدیریت پروژه ضروری به نظر می‌رسد.

نرم‌افزارهای طراحی (Design Software):

محتوای بصری، نقش بسیار مهمی در موفقیت بازاریابی محتوا ایفا می‌کند. دارا بودن مهارت در فوتوشاپ، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحان است. همچنین، ابزارهای دیگری برای تولید محتوای بصری وجود دارد. Canva، یکی از ابزارهای رایگان طراحی است که محتوای بصری باکیفیت تولید می‌کند.

هر ۴ ابزار بالا توسط تخصصین تودی برای تولید محتوای ارزشمند و بهبود برند شما در دسترس شماست فقط با یک کلیک

تودی ،کارمند متخصص شما!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *