هوش بازار چیست و چگونه از آن استفاده کنیم
هوش بازار راهی مطمئن برای کمک به تعیین چگونگی و چه کسی تلاشهای بازاریابی شما است.
اما چگونه چنین اطلاعات مهمی را در مورد بازار هدف در وهله اول؟
این راهنمای جامع به شما می آموزد که هوش بازار چیست، چگونه آن را جمع آوری کنید، و چگونه از آن استفاده کنید.
هوش بازار چیست
هوش بازار، داده یا اطلاعات واقعی است که به بازار کلی کسب و کار شما مربوط می شود.
هوش بازار بیش از اینکه مخاطبان هدف شما باشند را در بر می گیرد.
هدف از جمعآوری اطلاعات بازار کمک به تصمیمگیری مبتنی بر داده در مورد شرکت شما است – و نه فقط تلاشهای بازاریابی شما.
انواع مختلفی از هوش بازار وجود دارد. این نقاط داده می تواند شامل موارد زیر باشد:
- روندهای سطح صنعت.
- تحلیل رقبا.
- اطلاعات بینش مصرف کننده.
- فروش محصول.
هوش بازار در مقابل. هوش تجاری
مهم است که هوش بازار را با هوش تجاری اشتباه نگیرید.
هر دو حوزه دانش برای موفقیت یک شرکت حیاتی هستند و هر کدام موارد استفاده خاص خود را دارند.
هوش تجاری، طبق تعریف، به داده های خاص یک شرکت و عملکرد آن اشاره دارد.
بیایید تفاوتهای کلیدی را بررسی کنیم:
تفاوت عمده در نحوه جمع آوری داده ها است.
از آنجایی که هوش بازار بر عوامل خارجی تمرکز دارد، این منابع داده ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- نظرسنجی از مشتریان.
- داده های قیمت گذاری اقتصادی و مصرف کننده.
- تحلیل جمعیتی و جغرافیایی.
- گزارشهای رفتار مصرفکننده.
- آزمایش کاربر.
- ابزارهای شخص ثالث.
از سوی دیگر، هوش تجاری کاملاً درونی است. هنگام جمع آوری اطلاعات داخلی، این منابع داده ممکن است شامل موارد زیر باشد:
تفاوتهای کلیدی بالا میتواند کمک به تعیین نوع دادههای اطلاعاتی شرکت شما در هر زمان معین را آسانتر کند.
نحوه استفاده از هوش بازار
چه یک شرکت کاملاً جدید و چه یک تجارت با سابقه، راههای زیادی برای استفاده از هوش بازار به نفع خود وجود دارد.
برای درک نحوه استفاده از هوش بازار، ابتدا باید اهداف خود را شناسایی کنید. با جمع آوری اطلاعات بازار به چه چیزی می پردازید؟
موثرترین راه برای استفاده از هوش بازار این است که اجازه دهید این داده ها به سؤالات کلیدی کسب و کار پاسخ دهند:
- آیا اهداف شرکت ما با بازار فعلی مطابقت دارد؟
- چه بازار(هایی) برای برند ما مناسب است؟ آیا باید به گسترش یا تمرکز روی یک طاقچه فکر کنیم؟
- آیا کسب و کار ما برای رسیدن به اهدافمان نیاز به تغییر منابع دارد؟
- مشتریان چگونه برای خرید محصول ما اقدام می کنند؟
- چگونه مشتریان از محصول ما (یا رقبای ما) آگاه می شوند؟
- مشتری هدف ایده آل ما چگونه به نظر می رسد؟ چه رفتارها و ویژگی هایی دارند؟
- رقبا چه کاری انجام می دهند که ما انجام نمی دهیم؟
هوش بازار اساساً محیط خارجی (یا بازار) را که یک برند بخشی از آن است، تجزیه و تحلیل میکند.
تحلیل هوش بازار را می توان به دسته های مختلف تقسیم کرد.
روندهای رقیب
بخش دیگری از استفاده از هوش بازار، انجام تجزیه و تحلیل رقبا است. هدف بررسی رقبا به برند شما کمک می کند:
را شناسایی کند
- نقاط قوت و ضعف آنها در مقایسه با برند شما چیست؟
- متمایز یا شباهت های کلیدی محصول.
شناسایی موارد فوق می تواند به موقعیت بهتر محصول یا خدمات شما در بازار کمک کند.
روندهای رفتار مصرف کننده
بزرگترین فرصت برای استفاده از هوش بازار، بررسی رفتار مصرف کننده در مورد محصول یا خدمات شما است.
از این دادهها برای درک مشکلات یا چالشهای آنها و همچنین اینکه چرا در وهله اول از شما خرید میکنند، استفاده کنید.
این نوع هوشمندی میتواند به بهینهسازی حفظ و تعامل برای مشتریان فعلی و همچنین جذب مشتریان جدید کمک کند.
هوش بازار در مورد رفتار مصرف کننده همچنین به چارچوب بندی مشتری ایده آل شما و ویژگی های کلیدی آنها کمک می کند. این می تواند شامل موارد زیر باشد:
- رفتار مرور و خرید.
- علاقه ها.
- جایی که وقت خود را سپری می کنند.
- چگونه پول خود را خرج می کنند.
- وضعیت خانوار یا محدوده درآمد خانوار.
درک این عوامل کلیدی می تواند به شکل دادن به تلاش های بازاریابی و آگاهی شما کمک کند.
عوامل بازار خارجی
تجزیه و تحلیل بازاری که نام تجاری شما در حال حاضر در آن قرار دارد یا جایی که ممکن است بخواهید آن را گسترش دهید راه دیگری برای استفاده از هوشمندی بازار است.
استفاده از این نوع داده ها می تواند عملکرد محصول یا خدمات شما را در بازار فعلی خود مشخص کند. همچنین میتوان از آن برای شناسایی مزایا و معایب گسترش به بازارهای جدید و فرصتها یا عوامل خطر مرتبط با آن استفاده کرد.
برخی از این عوامل بازار خارجی می توانند با روندهای رفتار رقبا و مصرف کننده همپوشانی داشته باشند. کنار هم قرار دادن همه اینها در یک تجزیه و تحلیل بازار به ایجاد تصویر بزرگتر برای کل شرکت شما کمک می کند.
چگونه اطلاعات بازار را جمع آوری کنیم
گردآوری اطلاعات بازار نباید از یک منبع باشد. منابع معتبر و قابل اعتماد متعدد باید به شکل گیری داستان در اطراف بازار هدف شما کمک کنند.
همچنین در جمع آوری اطلاعات بازار «یک اندازه مناسب» وجود ندارد. اولین قدم این است که هدفی را در مورد آنچه می خواهید با این تحقیق به دست آورید تعیین کنید.
اکنون که هدفی را تعیین کرده اید، مرحله دوم این است که تعیین کنید چه معیارهایی برای برند شما مهم هستند. برخی از نمونههای معیارهای کلیدی میتواند این موارد باشد:
- کل سهم بازار آدرس پذیر (TAM): چه تعداد مشتری بالقوه در بازار این محصول یا خدمات هستند؟ نرخ رشد مورد انتظار بازار چقدر است؟
- شاخصهای قیمتگذاری: نقطه قیمت ما در مقایسه با کل بازار چگونه است؟
- اطلاعات رقبا: چند رقیب در این بازار وجود دارد؟ آنها در مقایسه با ما چه سهمی از بازار دارند؟
در نهایت، زمان شروع به جمع آوری اطلاعات بازار است. در زیر چند روش برای شروع جمع آوری داده ها و تحقیق آورده شده است:
- مشتریان خودتان. این می تواند چیزی به سادگی ارسال نظرسنجی برای مشتریان فعلی باشد. از آنها سؤالات کلیدی در مورد سفر خرید، نقاط دردناک آنها و آنچه در مورد محصول شما دوست دارند بپرسید.
- پایگاه های اطلاعاتی تجزیه و تحلیل. داده های تجزیه و تحلیل شخص اول خود را برای تجزیه و تحلیل روندهای مشتری، و همچنین پلتفرم های بازاریابی و تجزیه و تحلیل شخص ثالث که داده های رقبا دارند، در نظر بگیرید. ازدواج این دو منبع می تواند به شناسایی بسیاری از عوامل اصلی کمک کند.
- تحقیق آنلاین. این میتواند شامل بررسی یا خرید مجلات یا گزارشهای تجاری خاص مرتبط با بازار شما باشد. اگرچه این تحقیق ممکن است هزینه داشته باشد، اما معمولاً در درازمدت با در نظر گرفتن بینش هایی که به شکل دادن به استراتژی برند شما کمک می کند، هزینه های خود را پرداخت می کند.
- کارشناسان بازار. این کارشناسان معمولاً با شرکت ها به صورت 1 به 1 در ازای پرداخت هزینه کار می کنند. به عنوان متخصص در بازار، آنها با سایرین در صنعت برای هدایت روندهای محصول همکاری می کنند.
اگرچه این فهرست جامع نیست، این مناطق باید بتوانند شروعی برای سفر هوشمندانه بازار شما داشته باشند.
پس از جمعآوری دادهها، بخش تحلیل بعدی میآید. از نکات بالا در مورد نحوه استفاده از هوش بازار به نفع خود استفاده کنید.
خلاصه
هوش بازار راهی عالی برای شناسایی موقعیت فعلی محصول یا خدمات شما در رابطه با بازار فعلی است.
از آنجایی که بازارها دائماً در حال تغییر هستند، انجام هوشمندی بازار باید تلاشی مداوم برای برند شما باشد. جمع آوری داده ها در اطراف بازار خود را نباید یک پروژه یکباره در نظر گرفت.
با ایجاد یک رویکرد فعالانه برای دادههای بازار، گامهایی جلوتر از رقبای خود خواهید بود و درک بهتری از محل صرف زمان، پول و منابع خود در همه بخشها خواهید داشت.