سئو

سایت مپ (Sitemap) چیست؟

انواع نقشه سایت و تاثیر آن بر SEO

سایت مپ یک فایل متنی می‌باشد که فرمت آن XML است. این فایل یک برگه از سایت است که به روند بازدید سایت در موتورهای جستجو بسیار کمک می‌کند. در واقع هدف از ساخت سایت مپ ایندکس شدن صفحات سایت ربات‌های موتور جستجو و بهبود بازدید سایت است. امروز در مجله تودی با شما در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

سایت مپ چیست؟

در واقع سایت مپ توسط مدیران گوگل به وبمستران و سئوکاران در سال 2005 معرفی شد. این فایل یک فهرست از همه صفحات سایت است. ربات‌های جستجوگر گوگل برای اینکه بتوانند قسمت‌ها و صفحات مختلف سایت رو بهتر شناسایی کنند به این فایل XML رجوع می‌کنند و از لینک‌های موجود در آن فایل برای ایندکس کردن صفحات شما در گوگل استفاده می‌کنند. این ربات‌ها از این فایل مواردی همچون اهمیت هر صفحه، توضیحات متا صفحات، ارتباط صفحات با یکدیگر، بروز رسانی‌های جدید و… را نیز از همین فایل بررسی می‌کنند.

همانطور که گفتیم پسوند فایل‌ها برای استفاده از سایت‌مپ XML است، اما بسیاری از سایت‌های بزرگ فروشگاهی برای اینکه قسمت‌های مختلف سایتشان را به کاربران نمایش دهند از پسوند HTML برای استفاده از سایت‌مپ استفاده می‌کنند. اما نقشه سایت را مشاهده کنیم؟ با استفاده از آدرس سایت زیر می‌توانید سایت مپ خودتان را مشاهده کنید:

Sitename.ir/sitemap.xml

کافیست به‌جای Sitename.ir آدرس سایت خودتان را درج کنید. اما گاهی شما تمایل ندارید که لینک سایت مپ سایتشان شبیه آدرس بالا باشد، فقط کافی است که لینک مورد نظر خودتان را عوض کنید و آن را به گوگل معرفی کنید.

تاثیر سایت مپ بر روی سئو چیست؟

یکی از موارد بسیار مهم در سئو و بهینه سازی سایت، انتشار مقاله و پست‌های منظم و زمان‌بندی شده است. به طور کلی گوگل، سایت‌هایی که دائما پست و مقاله منتشر می‌کنند را دوست دارد و به آن‌ها اعتبار زیادی می‌دهد. حال اگر شما دائما این روند را پیش بگیرید گوگل به شما امتیاز خوبی می‌دهد. اما برای اینکه این اتفاق بیو‌فتد، یعنی گوگل صفحات شما را ایندکس کند، عملا تمامی زحمات شما به باد می‌رود. حتی گاها نداشتن نقشه سایت باعث شود یک یا حتی چند صفحه توسط موتور جستجوی گوگل ایندکس نشود.

سایت مپ (Sitemap) چیست؟

اگر به عنوان یک مدیر سایت قصد دارید که سئوی سایتتان را بهبود دهید، حتما از نقشه سایت در سایت خود استفاده کنید.

انواع سایت مپ

نقشه‌های سایت از لحاظ فرمت به XML، HTML، TXT و RSS تقسیم می‌شود. بهترین فرمت برای استفاده از نقشه سایت، XML است که توسط گوگل معرفی شده است. همچنین سایت مپ‌ها از نظر محتوا به سایت مپ صفحات سایت، سایت‌مپ ویدئو، سایت‌مپ تصاویر، سایت‌مپ خبری و… تقسیم می‌شود.

امروز به مبحث بسیار مهم نقشه سایت پرداختیم و اهمیت سایت‌ مپ در سئو سایت را توضیح دادیم. اما اگر هنوز هم ابهامی در این موضوع دارید با کارشناسان ما در تودی تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا