آموزشی

ربات گوگل یا گوگل بات (Googlebot) چیست؟

گوگل روزانه رتبه بیش از چند میلیون صفحه در سایت را جا به جا می‌کند و تک تک صفحات ساخته شده را بررسی می‌کند. حال اگر تمام این بررسی‌ها توسط نیروی انسانی انجام می‌شد، چه تعداد کارمند نیاز بود تا همه این کارها را روزانه انجام دهند؟ می‌توان اینطور گفت که بیش از 99 درصد فعالیت‌های گوگل توسط ربات گوگل (Googlebot) یا بهتره بگوییم ربات‌های گوگل انجام می‌شود. اما این ربات‌ها چیست؟ چیکار می‌کنند و چجوری کار می‌کنند؟ با مجله تودی همراه باشید تا بیشتر در این مورد مطالعه داشته باشیم.

معرفی ربات گوگل

اگر بخواهیم کمی جزئی تر به ربات‌های گوگل آشنا شویم، می‌توانیم بگوییم که به طور کلی دو نوع ربات در گوگل وجود دارد. دسته اول که با نام Googlebot شناخته می‌شوند را در این مقاله به آن می‌پردازیم. اما در دسته دوم یک سری هوش مصنوعی قرار دارد که به گوگل کمک می‌کند تا تقسیم و رتبه بندی سایت‌ها، شناخت سئوکارهای کلاه سیاه و… را شناسایی کند. این هوش مصنوعی به الگوریتم‌های گوگل نیز معروف است. در مقاله ” آپدیت الگوریتم های گوگل طی ۱۰ سال” بیشتر در مورد الگوریتم‌های گوگل به شما توضیح داده‌ایم.

اما از جمله مهم‌ترین ربات‌های گوگل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Googlebot desktop: ربات گوگل دسکتاپ وظیفه دارد صفحات رایانه‌ای سایت را بررسی و ایندکس کند. منظور از ایندکس کردن همان ذخیره صفحات سایت شما در دیتابیس گوگل می‌باشد. و بعد از ایندکس شدن نوبت رتبه بندی آن صفحه می‌رسد. اما منظور از صفحات رایانه‌ای، همان نسخه سایتتان است که در رایانه کاربرتان نمایش داده می‌شود.

Googlebot mobile: این ربات هم مانند ربات بالا است. تفاوت آن این است که ربات گوگل موبایل، صفحات سایت شما را در نسخه‌های موبایل مورد بررسی قرار می‌هد و آن‌ها را ایندکس می‌کند.

Googlebot Video: همه ویدیوهایی که در بستر اینترنت منتشر می‌شوند، از یوتوب تا آپارات، همگی توسط این ربات بررسی و ایندکس می‌شوند.

Googlebot Images: همه عکس‌های موجود در اینترنت، توسط این ربات بررسی و ایندکس می‌شود.

به غیر از این چهار ربات، ربات‌هایی مانند ربات اخبار گوگل که وظیفه آن ایندکس کردن اخبار است، ربات تبلیغات گوگل که وظیفه آن بررسی صفحاتی است که قصد تبلیغات را دارند و … نیز وجود دارد. اگر مایل به مشاهده همه ربات‌های گوگل دارید می‌توانید از اینجا آن‌ها را مشاهده کنید.

ربات گوگل چه فعالیتی می‌کند؟

تمامی ربات‌های گوگل که گاها به آن‌ها خزنده نیز گفته می‌شود، در سه مرحله زیر تعریف می‌شود:

کراول: خزیدن یا کراول کردن مخصوص زمانی است که ربات‌های گوگل برای بررسی صفحات جدید سایت شما به آن مراجعه می‌کنند

ایندکس: این مرحله بعد از خزیدن ربات در سایت شما صورت می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت بعد از بررسی صفحات سایت شما توسط ربات، ربات‌ آن‌ها را در دیتابیس گوگل ذخیره می‌کند.

رتبه بندی: این مرحله زمانی صورت می‌گیرد که صفحات ایندکس شده شما، توسط الگوریتم‌های گوگل مورد بررسی قرار گرفته است و در نتایج جستجو رتبه بندی می‌شود. البته این رتبه بندی به صورت دائم نیست و نسب به شرایط خودتان و رقبای شما این ربته تغییر می‌کند.

موزش

ربات گوگل چه تاثیری در سئو دارد؟

بسیاری از سئوکاران و مدیران سایت این سوال را می‌پرسند که تاثیر ربات‌های گوگل بر سئو چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید ببینیم که منظور کاربر از ربات‌های گوگل همان الگوریتم‌های گوگل است یا خیر. در این زمان کل علم و مهارت سئو باید برای پاسخ به این پرسش مورد استفاده قرار بگیرد، مانند:

  • الگوریتم کبوتر به سئوی محلی شما بسیار کمک می‌کند.
  • الگورتیم پنگوئن بر بک لینک‌های وبسایت شما بسیار حساس است و در نتیجه روی سئو سایتتان تاثیر زیادی می‌گذارد.
  • الگوریتم پاندا کیفیت محتواهای شما را مورد بررسی قرار می‌دهد.
  • و…

اما اگر منظور شما از پرسش بالا همان Googlebot است که تا اینجا آن را به شما معرفی کردیم، می‌توانیم بگوییم که:

در واقع این ربات به صورت مستقیم بر روی سئوی سایت شما تاثیر نمی‌گذارد و تنها تاثیر آن تسریع در روند ایندکس صفحات سایت شما است.

در آخر می‌توانیم بگوییم که با ربات گوگل ، انواع آن، کار کرد آن و در آخر تاثیر آن بر سئوی سایت شما را بررسی کردیم. در صورت وجود سوال یا ابهام می‌توانید با کارشناسان تودی تماس بگیرید و تا به صورت رایگان به شما مشاوره بدهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا