اخبار

رابط کاربری یا UI چیست؟

یک سوال اساسی و مهم برای افرادی که به تازگی پا به دنیای طراحی گذاشته‌اند این است که رابط کاربری چیست و چه نقشی در روند کار شما دارد؟ پیش آمده است. امروز در مجله تودی قصد داریم به این پرسش، پاسخ دهیم.

رابط کاربری

رابط کاربری یا UI، مخفف کلمه User Interface است و به عنوان اصلی‌ترین دلیل برای تعامل با کاربر شما است. UI در پلتفرم‌های مختلفی تعریف می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به UI در موبایل، سایت، سیستم عامل و… اشاره کرد که در تمامی موارد گفته شده رابط کاربری نقش بسیار مهمی دارد. بهبود در UI یکی از جدی‌ترین و مهم‌ترین مباحث در حوزه فناوری اطلاعات می‌باشد و شما می‌بایست پلتفرم خود را طوری طراحی و یا بهبود دهید که کاربر شما بدون کوچک‌ترین مشکلی بتواند با آن کار کند.

رابط کاربری در نرم افزارها

به طور معمول UI در انواع نرم افزار و یا حتی اَپ‌ها، ماهیتی از ساختار و محتوای کار شما است. بدین معنا که با نگاه اول، کاربر شما به اپ و یا نرم‌افزار می‌تواند درمورد محوریت و همه نرم‌افزار قضاوت کند و نظر دهد. اگر شما هم نرم‌افزار و یا اپلیکیشنی دارید که قصد دارید تا بهترین رابط کاربری را برای آن تولید کنید، حتما به موارد گفته شده در زیر توجه کنید:

  1. بررسی رقیب‌هایتان و ایده گرفتن از طرح‌های موفق
  2. تعین پر اهمیت‌ترین ابزارها
  3. ایجاد دسترسی آسان برای مخاطب به بخش‌های مهم و پر استفاده
  4. بررسی مداوم رفتار مخاطبان و بروزرسانی در رابط کاربری
  5. طراحی مناسب بر اساس فیلد کاریتان
  6. عدم استفاده از طرح‌های شلوغ علل‌الخصوص در طراحی اَپ‌ها

5 فاکتور مهم رابط کاربری در سایت

به طور کلی نقش UI در جذب مخاطبان شما بسیار زیاد است و این مسئله در سایت برای حفظ تعامل و ارتباط موثر با کابرشما بسیار مهم‌تر می‌باشد. اگر UI سایت شما طبق اصول و کارشناسی شده باشد، بسیار تاثیر خوبی بر روی مخاطبین شما می‌گذارد، چون تعامل بین سایت شما و کابران به راحتی صورت می‌پذیرد.

ولی بلعکس اگر شما محتوایی بسیار با ارزش و تاثیر گذار در سایت خود قرار دهید و توجهی به رابط کاربری وبسایت خود نداشته باشید، نمی‌توانید بازتاب دلخواه خود را برای تعامل با مخاطب بگیرید. شما به عنوان طراح UI یک وب‌سایت باید به علاقه مخاطبین و همچین اینکه کاربر با چه نوع رابط کاربری‌ای راحت‌تر است بسیار توجه کنید. برای داشتن یک UI مناسب بر روی سایت خود حتما به موارد زیر توجه کنید:

  1. فراهم کردن دسترسی آسان برای بخش‌های مهم و پرکاربرد سایت
  2. طراحی هدفمند صفحات و اهمیت ساختار محتوایی هر صفحه
  3. در صورت امکان از اضافه کردن اِلمان‌های مختلف پرهیز کنید
  4. از فونت مناسب برای طراحی کردن سایت خود استفاده کنید
  5. استفاده از رنگ مناسب در قسمت‌های مختلف طراحی

رابط کاربری در موبایل

رابط کاربری در موبایل

رابط کاربری در هر موبایل بر اساس شرکت سازنده آن بسیار متفاوت است. اگر دقت کرده باشید UI در برخی گوشی‌ها به قدری دقیق و هوشمندانه است که احساس بسیار خوبی به مخاطبان خود می‌دهد. توجه به سبک طراحی، دسترسی بهتر و سریع به بخش‌های مهم و توجه به راحتی کاربر از اصلی‌ترین مواردی هستند که رعایت کردن آن‌ها برای داشتن یک رابط‌کاربری خوب و مفید بسیار قابل اهمیت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا