سئو

انکر تکست (anchor text) چیست و اهمیت آن در سئو چیست؟

اگر شما در حوزه طراحی سایت فعالیت کرده باشید، حتما کلمه انکر تکست را شنیده‌اید. اما معنی این کلمه دقیقا چیست؟ اگر میخواهید در لینک سازی خارجی به خوبی عمل کنید، یا دوست دارید بهترین نتیجه را از لینک سازی داخلی بگیرید و یا دوست دارید که سایتتان از خشم و پنالتی گوگل در امان بماند، حتما تا آخر این مقاله با مجله تودی همراه باشید.

انکر تکست چیست؟

اگر متن بالا را خوانده باشید حتما تا الان متوجه شده‌اید که این موضوع حتما یک ارتباطی به لینک‌های سایت شما دارد. درواقع انکر تکست همان متنی است که شما به آن لینک می‌دهید. این موضوع در دو بخش اهمیت پیدا می‌کند: 1- سئو داخلی 2-سئو خارجی. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد این موضوع صحبت کنیم.

اگر شما به عنوان پدر یک خانواده بخواهید فرزندتان را به مهمانتان معرفی کنید در قدم اول به سمت فرزندتان اشاره می‌کنید و نام او را به مهمان می‌گویید. و در طول آن روز هم بقییه خانواده نام فرزندتان را صدا می‌زنند و حالا مهمان شما نام فرزندتان را می‌فهمد. در خصوص سایت و سئوی داخلی نیز همین قائده وجود دارد. زمانی که شما در یک صفحه به صفحه‌ی دیگری اشاره می‌کنید و به آن لینک می‌دهید، مهمان شما که همان موتور جستجو است، متوجه نام صفحه که همان کلمه کلیدی است می‌شود.

برای مثال در انتهای توضیحات کوتاه هر مقاله “مجله تودی” را به صفحه اصلی سایت ارجاع می‌دهیم. زمانی که ربات‌های گوگل به این خط از سایت برسند، لینک و انکر تکست استفاده شده را می‌بینند و متوجه کلمه کلیدی مقصد می‌شوند. پس می‌توان اینگونه برداشت کرد که لینک دادن به کلمه کلیدی در قدم اول باعث شنلخته شدن صفحه مورد نظر و کلمه کلیدی آن می‌شود و در قدم دوم باعث قدرتمند‌تر شدن آن صفحه در نتای گوگل می‌شود.

انکر تکست (anchor text) چیست و اهمیت آن در سئو چیست؟

سئوی خارجی

مثالی که در پاراگراف بالا زده شد در خصوص سئوی داخلی بود. اما در سئوی خارجی انکر تکست چه اهمیتی دارد؟ تصور کنید اینبار بجای یک مهمان، مامور اداره پست به درب منزلتان آمده است و از شما در خصوص همسایه کناری شما سوالی می‌پرسد و شما با معرفی کردن همسایه کناری پاسخ سوال مامور را می‌دهید. اگر مامور پست قصد داشته باشد بسته مهمی را به شخص مورد نظرش بدهد، همین سوال را از همسایه‌های دیگر نیز می‌پرسد و وقتی همه پاسخ یکسان دادند، بسته مهم را به فرد مورد نظرش می‌دهد.

اگر بخواهیم این مثال را به سمت سایت و سئو ببریم باید بگوییم که فرض کنید یک صفحه از وبسایت شما به کمک انکر تکست های مناسب و لینک سازی داخلی بر روی یک کلمه شناخته شده است، اما موتور جستجوی گوگل برای اینکه این صفحه را به نتایج اول جستجو بیاورد تنها به این موضوع تکیه نمی‌کند. گوگل باید مطمئن شود که صفحه مورد نظر شما از اعتبار مناسب برخوردار باشد و برای اینکار رفتار دیگر سایت‌هایی که به صفحات شما لینک داده‌اند را بررسی می‌کند. ممکن سایتی با همان کلمه کلیدی به سایت شما لینک بدهد که این کار باعث می‌شود گوگل به صفحه شما اعتبار بالاتری بدهد و در واقع هر چه این لینک‌های خارجی بیشتر شود، شانس نمایش صفحه مورد نظر شما در نتایج گوگل را بیشتر می‌کند.

این نکته را فراموش نکنید که اگر همه سایت‌ها بر روی یک کلمه کلیدی به سایت شما لینک بدهند، ممکن است دچار پنالتی گوگل بشوید. اما چرا این اتفاق ممکن است بیوفتد؟

انکر تکست (anchor text) چیست و اهمیت آن در سئو چیست؟
Character illustration of business people with connection icons

مراقب جریمه گوگل باشید!

گوگل بر این نظر است که اگر سایت شما اعتبار مناسب داشته باشد باید سایت‌های دیگر به سایت یا صفحات شما لینک بدهند. از آنجایی که خیلی کم پیش می‌آید که سایت‌های مختلف به یکدیگر لینک بدهند، برخی از وبسایت ها اقدام به خرید لینک و یا ساخت لینک‌های مختلف می‌کنند تا گوگل تصور کند که وبسایت شما دارای اعتبار کافی است. همانگونه که در مقاله‌ “پنالتی گوگل چیست؟” اشاره کردیم، گوگل از گول خوردن خوشش نمیاید و در صورت فهمیدن سایت شما را به سرعت جریمه ‌می‌کند. اما گوگل از کجا متوحه می‌شود که فریب خورده است؟

راهکارهای فراوانی برای بررسی این موضوع وجود دارد. از توجه به لینک‌های ساخته شده در یک بازه زمانی تا کیفیت محتوای گذاشته شده از جمله روش‌هایی است که گوگل آن‌ها را تشخیص می‌دهد. این نکته را در نظر داشته باشید که هر رفتاری که کمی غیر طبیعی به نظر بیاید ممکن است سایت شما را دچار جریمه گوگل کند.

اگر تمامی سایت‌ها به یک کلمه کلیدی خاص و صفحه خاص لینک بدهند، این رفتار نشاندهنده مصنوعی و غیر طبیعی بودن کاربر است و این امکان وجود دارد که سریعا سایت شما درچار جریمه گوگل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا