سئو

آیا دامین آتوریتی (Domain Authority) در سئو موثر است؟

مجله تودی : بسیاری از شرکت ها و بازاریابان معتقدند که دامین آتوریتی یک فاکتور بزرگ است.

راهنماهایی در همه جا وجود دارد که چگونه می توانید اعتبار دامنه وب سایت خود را برای رتبه بندی بهتر در نتایج جستجو تقویت کنید.

اما آیا یک دامین آتوریتی بالاتر واقعاً منجر به رتبه‌بندی بهتر می‌شود؟

در این مطلب، بررسی خواهیم کرد که دامین آتوریتی چیست و شواهدی مبنی بر اینکه آیا این یک عامل رتبه‌بندی Google است یا خیر.

دامین آتوریتی(Domain Authority)  چیست؟

برای درک اینکه آیا دامین آتوریتی بخشی از الگوریتم Google است، ابتدا باید بدانیم Domain Authority چیست.

اول، اعتبار دامنه – مفهوم – و اعتبار دامنه (DA)، معیار Moz وجود دارد.

طبق تعریف VentureSkies  دامین اتوریتی این مفهوم را دارد:

“مقدار عتبار  دامنه یک وب‌سایت نشان می‌دهد که سایت چقدر برای یک حوزه موضوعی خاص هدف [و] ارتباط با  کلمات جستجو اهمیت دارد.»

سپس، moz اعتبار دامنه یا امتیاز DA  را تعریف میکند، که این معیار را اینگونه تعریف می کند: «… امتیاز رتبه بندی موتور جستجو که توسط Moz ایجاد شده است که احتمال رتبه یک وب سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) را پیش بینی می کند.»

Domain Authority توسط Moz با استفاده از ده ها عامل از جمله تعداد دامنه های پیوند دهنده و تعداد کل پیوندها(بک لینک) محاسبه می شود. امتیاز در مقیاس 100 نمایش داده می شود.

شایان ذکر است که Moz تنها پلتفرم SEO نیست که معیاری برای اندازه‌گیری اعتبار وب‌سایت ایجاد کرده است. همچنین خواهید دید که:

  • Ahrefs دارای رتبه Ahrefs و رتبه دامنه است. AR وب‌سایت‌ها را در پایگاه داده Ahrefs بر اساس اندازه و کیفیت بک لینک‌هایشان رتبه‌بندی می‌کند، در حالی که رتبه دامنه قدرت نمایه بک لینک یک وب‌سایت را در مقایسه با سایرین در پایگاه داده Ahrefs در مقیاس 100 امتیازی نشان می‌دهد.
  • Semrush دارای امتیاز اعتباری است که کیفیت کلی و عملکرد SEO یک دامنه یا صفحه وب را اندازه گیری می کند.
  • Majestic دارای امتیازات متریک جریان است که تعداد پیوندهای یک وب سایت را اندازه گیری می کند. دارد و کیفیت محتوای وب سایت.

ادعا: اعتبار دامنه به عنوان یک عامل رتبه بندی

بسیاری از مقاله‌های مربوط به Domain Authority به آن به عنوان امتیاز رتبه‌بندی موتور جستجو اشاره می‌کنند و نشان می‌دهند که این یک پیش‌بینی‌کننده خوبی برای عملکرد یک وب‌سایت در SERP برای عبارات کلیدی هدفمند است.

این می‌تواند برخی را به این باور برساند که Domain Authority یک عامل رتبه‌بندی برای موتورهای جستجو مانند Google است.

حتی یک موضوع جالب توییتر در 2020 وجود دارد. بنیانگذار Moz، رند فیشکین، اسناد داخلی از طرف Google، پیشنهاد می‌کند که Google معیاری شبیه به اعتبار دامنه دارد.

اما به خواندن ادامه دهید – شواهد روشن می شود.

 

اعتبار دامنه به عنوان یک عامل رتبه بندی: شواهد

وب‌سایت Moz می‌گوید امتیاز Domain Authority آن تأثیری ندارد نتایج جستجوی گوگل.

“Domain Authority یک عامل رتبه بندی گوگل نیست و هیچ تاثیری بر SERP ها ندارد.”

در 2015، چیف آیل از Sunshine and Happiness در گوگل، در مورد انتقال قدرت از HTTP به HTTPS سوال شد. پاسخ او:

“ما “اتوریتی دامنه” نداریم، اما سیگنال‌ها باید ارسال شوند، بله.”

در 2016، ایلیز به سؤالی پاسخ داد در مورد اینکه آیا افزودن یا حذف صفحات از یک وب سایت بر اعتبار دامنه آن تأثیر می گذارد یا خیر.

“بنابراین، مشکل من این است که چیزی در رتبه بندی نمی دانم که به “مرجع دامنه” ترجمه شود، بنابراین نمی توانم پاسخ دهم”

چند هفته بعد، در طول یک بحث در مورد پیوند دادن به فایل های تصویری یا صفحات وب برای تأثیر بر اعتبار دامنه، ایلیز پاسخ داد:

“ما واقعاً “اختیار کلی دامنه” نداریم. پیوند متنی با متن لنگر بهتر است.»

از آنجا، تأییدیه‌های بسیاری از جان مولر، مدافع جستجو در Google خواهید دید که Domain Authority وجود دارد اما Google از آن استفاده نمی‌کند.

در دسامبر 2016، مولر به نظری درباره دامنه دسکتاپ پاسخ داد داشتن اختیارات بالاتر.

«Google از «مرجع دامنه» استفاده نمی‌کند»

در 2018، شخصی پرسید که آیا Domain Authority در Reddit AMA با مولر وجود دارد یا خیر.

پاسخ مولر تأیید کرد که:

“البته که وجود دارد، ابزاری از Moz است.”

بعد از آن سال، وقتی در توییتر از او پرسیده شد که آیا Domain Authority وجود دارد یا خیر – دوباره – مولر پاسخ داد:

“”Domain Authority (DA) یک امتیاز رتبه بندی موتور جستجو است که توسط Moz ایجاد شده است بنابراین وجود دارد = بله. موتورهای جستجو از آن استفاده نمی کنند.”

در 2019، هنگامی که در مورد معیاری در سطح سایت مشابه مولر پاسخ داد Domain Authority در توییتر:

“ما از اعتبار دامنه استفاده نمی کنیم. ما معمولاً سعی می‌کنیم تا حد ممکن معیارهای خود را دقیق داشته باشیم، گاهی اوقات این کار چندان آسان نیست، در این صورت ما به چیزها کمی گسترده‌تر نگاه می‌کنیم (مثلاً در مورد برخی از به‌روزرسانی‌های کیفیت قدیمی‌تر در این مورد صحبت کرده‌ایم).»< /p>

بعد از آن سال، یکی از کاربران توییتر پرسید که آیا جستجو کاهش یافته است ترافیک موتور به دلیل از دست دادن Domain Authority بود. مولر پاسخ داد:

“ما از اعتبار دامنه استفاده نمی کنیم، این معیاری از یک شرکت SEO است. توصیه می‌کنم یک موضوع در تالار گفتمان راهنما با جزئیات، از جمله نشانی‌های اینترنتی و پرسش‌هایی که در آنها تغییراتی را مشاهده می‌کنید، شروع کنید.»

در 2020، مولر سؤال دیگری درباره اعتبار دامنه دریافت کرد. این بار، شخصی پرسید که آیا بک لینک از وب سایت های دارای اعتبار دامنه بالا در رتبه بندی وب سایت اهمیت دارد یا خیر. پاسخ او:

“ما اصلاً از اعتبار دامنه در الگوریتم‌های خود استفاده نمی‌کنیم.”

چند ماه بعد از مولر پرسیده شد که Domain Authority چقدر مهم است برای خزیدن سریعتر صفحات وب در توییتر.

“صرفاً برای روشن بودن، Google از Domain Authority *اصلا* در مورد خزیدن جستجو، نمایه سازی یا رتبه بندی استفاده نمی کند. این در سایت آنها کاملاً واضح است.

اما ما توییت هایی را که در مورد آن صحبت می کنند ایندکس می کنیم.”

تا آن زمان، به نظر می‌رسد نمایندگان Google واضح است که از Domain Authority استفاده نمی‌شود. با این حال، در آخرین مصاحبه 2020 با SearchLove ، از مولر سؤال شد که آیا Google معیاری شبیه به اعتبار دامنه دارد یا خیر.

برخلاف پاسخ‌های قبلی، این پاسخ به معیاری شبیه به DA در الگوریتم Google اشاره می‌کند.

“نمی‌دانم که آیا آن را چنین بنام اقتدار و برخی از این معیارهای سطح سایت ممکن است به چیزهای مشابه نگاشت شوند.”

در 2022، مولر به دیگری پاسخ داد سوال در مورد Domain Authority در Reddit. سوال این بود که چگونه می توان یک وب سایت را با اعتبار دامنه 31 افزایش داد. مولر پاسخ داد:

“من کمی پاره شده ام. از یک طرف، برای جستجوی گوگل نیازی به DA ندارید. گوگل *اصلا* از آن استفاده نمی کند. اگر می خواهید سطح سایت خود را در جستجو ارتقا دهید، باید روی چیز دیگری تمرکز کنید یا حداقل از معیارهای دیگر برای آن استفاده کنید. عمدتاً به همین دلیل است که DA به عنوان یک معیار توسط بسیاری از SEO ها مورد بی مهری قرار می گیرد. برای زمینه، فکر نمی‌کنم در 14 سالی که این کار را انجام می‌دهم، هرگز به دنبال DA برای سایتی نبوده باشم.»

او توصیه‌های بیشتری در مورد اینکه چگونه می‌توان با تمرکز بر موضوعی با رقابت کم و ایجاد «…مجموعه معقول از محتوای فوق‌العاده» در مورد آن موضوع، اعتبار دامنه را بهبود بخشید، ارائه کرد.

او تاکید کرد که سیگنال‌های کاربر، نه هر نوع امتیاز مرجع، چیزی است که سوزن را حرکت می‌دهد.

 

Domain Authority به عنوان یک سیگنال رتبه بندی: حکم ما

Domain Authority: Is It A Google Ranking Factor?

Domain Authority (DA) توسط Moz شبیه به Domain Rank (DR) توسط Ahrefs، امتیاز Semrush Authority، و Flow Metric Scores توسط Majestic است.

همه آنها معیارهای معتبری هستند که توسط ابزارهای شخص ثالث محاسبه می شوند و هیچ تأثیر واقعی بر رتبه بندی موتورهای جستجو ندارند.

در حالی که مولر یک بار پیشنهاد کرد که گوگل معیارهایی دارد که به مواردی مشابه با Domain Authority نشان می دهد، او بارها استفاده از Domain Authority توسط Moz در توییتر و Reddit را رد کرده است.

او همچنین خاطرنشان کرد که آنها به هر کاری که در داخل انجام می‌دهند «اقتدار دامنه» نمی‌گویند.

بنابراین، می‌توانیم نتیجه بگیریم که Domain Authority قطعاً یک عامل رتبه‌بندی نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا