اینفلوئنسرمارکتینگ چیست؟

چند وقتی است  که با گرم شدن بازار شبکه های اجتماعی در ایران و شیوع پدیده ای به نام اینفلوئنسرمارکتینگ  سوالات زیادی برای صاحبان کسب و کار ایجاد شده که اساسا اینفلوئنسرمارکتینگ  چیست و آیا روش تبلیغاتی مناسبی است ؟

اینفلوئنسر کیست ؟(influencer)

ترجمه  صحیحی که برای این کلمه در ادبیات فارسی وجود دارد کلمه تاثیر گذار است ، تاثیر گذاری هایی که می تواند جنبه مثبت و رشد برای جامعه داشته باشد و یا کاملا در جهت عکس منافع فرهنگی و اجتماعی جامعه کارکند.

اینفلوئنسر شخصی است  که به واسطه توانایی ، هنر و یا هر قابلیت دیگری توانسته است جمعی از مخاطبین را در شبکه های اجتماعی جذب کند و بر روی ایشان تاثیر گذار باشد حال این افراد به دلیل داشتن چنین قابلیتی در فضای مجازی از این ظرفیت به نفع خود استفاده کرده  نسبت به جذب تبلیغات و آگهی اقدام کرده اند .

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ

 

اینفلوئنسرمارکتینگ چیست؟

پس به دلیل تاثیر این افراد بر هوادارن و وجود مخاطب پیگیر در صفحات شبکه های اجتماعی این افراد که بعضا بدون داشتن هیچ قابلیت ، دانش و یا هنری به این تعداد از مخاطبین دست پیدا کرده اند .

کسب و کار ها برای افزایش آگاهی از برند ، فروش محصولات و یا نصب اپلیکیشن ها سعی در استفاده از این برند های شبکه های اجتماعی دارند حال باید دید آیا این بستر جدید و پر مخاطب روشی صحیح برای کسب و کار های نوپا و استارت آپی هست ؟ یا این افراد به میزان ادعای خود توانایی تضمین موفقیت را برا شمای دارند یا خیر؟

اینفلوئنسرمارکتینگ، برندینگ است یا بازاریابی مستقیم؟

بر خلاف روش های متداول در بازاریابی مستقیم مانند تبلیغات در گوگل و فیس‌بوک که از علاقه های هیشگی بازاریابان بوده است در اینفوینسر مارکتینگ روش دقیقی برای بررسی میزان نصب یک اپلیکیشن و یا نتیجه حاصبل  از آن که منجر به خرید شده است یا خیر وجود ندارد امام کارشناسان این حوزه این روش را در کنار اینکه میتواند یک روش بازاریابی مستقیم باشد برای افزایش میزان وایمپرشن (impression)  و کلیک نیز مورد استفاده قرار می دهند.

لکن در بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که اینفوئنسر مارکتینگ  باعث ایجاد ارزش افزوده برای برند ها شده .

با وجود اینکه روش اینفلوئنسر مارکتینگ تا به حال موفق بوده است، اما جنبه منفی آن، هزینه‌بر و گران بودن آن است. به همین دلیل است که بازاریابان باید این روش را به عنوان یک کانال مستقیم جذب کاربر (direct response) بررسی و ارزیابی کنند.

با وجود اینکه نتایج حاصل از اینفلوئنسر مارکتینگ را نمی توان در سطح کاربر(user level) رصد کرد؛ تاثیر مثبت اینفلوئنسر مارکتینگ در شاخص‌های کلیدی (KPI) بخش بالایی قیف بازاریابی کاملاً محسوس است. اینفلوئنسر مارکتینگ بدون شک باعث افزایش ترافیک وب‌سایت و یا افزایش تعداد نصب‌های اپلیکیشن می‌شود. به همین دلیل، بازاریابان موبایلی روز به روز تمایل بیشتری برای صرف هزینه در اینفلوئنسر مارکتینگ دارند.

بررسی عملکرد اینفلوئنسر مارکتینگ

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که بر خلاف روش های تبلیغاتی که قابلیت پیگیری kpi های شما را دارند و اکثرا با مجموعه سر و کار دارید در این روش حتی اگر به برترین افراد مراجعه کنید کسی تضمینی برای بهبود کسب و کار شما ارائه نمی دهد فلذا مسئولیت بررسی  و ارزش گذاری در این روش تبلیغاتی بر عهده شما می باشد

در ضمن فراموش نکنید که خیلی از این افراد نه تنها دانشی در ضمینه تبلیغات و برندینگ ندارند بلکه حتی ممکن است تحصیلات آکادمیک و دبیرستانی نیز نداشته باشند.

برای محاسبه تاثیر اینفلوئنسرمارکتینگ، باید تعداد نصب روزانه قابل انتظار بدون وجود اینفلوئنسر مارکتینگ که از آمار و ارقام گذشته بدست آورده‌اید را از تعداد نصب‌های کنونی کم کنید تا تعداد تقریبی نصب‌های حاصل از اینفلوئنسر مارکتینگ را بدست آورید.

بررسی سطح بازخورد از اینفلوئنسر مارکتینگ

از روش های سنجش در این مدل بازاریابی می توان به بررسی و میزان انتظار از هر یک از این افراد برای تبلیغات پرداخت .

شما باید بعد از استعلام مبلغ تبلیغات اینفلوئنسر ها و تقسیم به تعداد افرادی که قرار است از فروشگاه اینترنتی شما خرید کنند و یا اپلیکیشن شما را نصب کنند میزان بهره وری خود را از این تبلیغ نحاسبه کنید و پس از بررسی به ارزش این روش پی ببرید .

نتیجه اینفلوئنسر مارکتینگ افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. شما هیچگاه نمی‌توانید انتظار نتایج مشابه از اینفلوئنسرهای مختلف داشته باشید. مشخصات جمعیت‌شناسی فالوئرهای هر اینفلوئنسر (سن، جنسیت، محل زندگی ،…)، تعداد فالوئرها و محتوای پست تبلیغاتی، پارامترهایی هستند که در عملکرد اینفلوئنسرها و میزان موفقیتشان در جذب کاربر برای کسب و کار شما تاثیر دارند.

اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران

متاسفانه این روش تبلیغاتی مانند سایر روشهای موجود در کشور ما چون  به سرعت باعث افزایش فروش کسب و کار های نوپا میشه به شکلی غلط و به دور از بررسی های علمی در حال اجرا است که برای کسب و کار هایی که هنوز آمادگی دریافت این تعداد مخاطب را ندارند باعث از بین رفتن ارزش برند و ایجاد بی اعتمادی به آن ها میشود و برای مخاطبین این افراد موجب غارت ثروت و اصطلاحا کلاه برداری از ایشان می شود اگر سری به صفحات این افراد بزنید با انواع کلاه برداری ها به روش فیشینگ و سایت های شرط بندی مواجه میشید که بدون نظارت قانونی خاصی در حال گسترش هستند.

بر خلاف نسخه های اورجینال این روش تبلیغاتی که به صنایع کمک بزرگی می کنند مانند تبلیغات فوتبالیست ها برای برند های ورزشی در ایران این روش تبلیغاتی همراه با کلاه برداری و اشباع بیش از حد صورت گرفته است به گونه ای که بعد از مدتی که مخاطبین در این صفحات جذب شده اند (حال به هر صورت از روش های صحیح یا غلط) تقریبا تمامی پست ها و استوری های این افراد در شبکه ها ی اجتماعی مختلف تبدیل به بستر تبلیغاتی شده اند  که این تعداد زیاد باعث کم شدن ارزش تبلیغات این افراد شده.

تودی همچنان شما را به روش های اصولی تبلیغات و تولید محتوا دعوت می کند و علاوه بر آن به ساخت بستر های مناسب و صبر در کسب و کار تا با دانش کافی از روش های بازاریابی استفاده نمایید.

اگر تجری استفاده از این روش تبلیغاتی و یا نظری در این باره دارید با ما درمیاان بزاید

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *